کد خبر 1411986
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
برق

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: ۱۱میلیون مشترک خانگی پاداش صرفه جویی در مصرف برق دریافت کرده اند که معادل ۲۵۰ میلیارد تومان است.

به گزارش مشرق، "مصطفی رجبی مشهدی " افزود: امسال طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در بخش خانگی خاموشی نداشته ایم

وی ادامه داد : تابستان سال گذشته دوران سختی بود به طوری که در بخش های خانگی، صنایع بزرگ و بخش های صنعتی روزی دو تا سه نوبت خاموشی داشتیم که خسارت های بسیار زیادی به همراه داشت.

سخنگوی صنعت برق گفت: وزیر نیرو در زمان اخذ رای اعتماد در مجلس اعلام کرده بود که تابستان بدون خاموشی در سال ۱۴۰۱ خواهیم داشت که با برنامه ریزی های صورت گرفته وعده ایشان وفا شد و علاوه بر اینکه ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید واحدهای نیروگاهی تا پایان شهریور اضافه خواهد شد ، تعمیرات نیروگاهی زودتر از موعد به اتمام رسید و همه نیروگاه ها به صورت کامل و به موقع در مدار تولید برق قرار گرفتند.

رجبی مشهدی افزود: از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیت و مدیریت مصرف برق قرار نگرفتند و حدود ۹۲ درصد که عمدتاً واحدهای صنعتی کوچک بودند توانستند به اشتغال پایدار خود ادامه دهند و محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشتند و تنها ۸ درصد از واحدهای صنعتی در برنامه مدیریت مصرف ما بودند.

وی ادامه داد: در سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرک‌های صنعتی، ۲ روز در هفته به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده ناچار به قطع برق آنها بودیم که امسال با هماهنگی وزارت صمت و برنامه ریزی انجام شده تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که می‌توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.

سخنگوی صنعت برق گفت: ۴۴۰ واحد انرژی بر در کشور وجود دارد که عمدتاً از واحدهای بزرگ در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس بودند که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند. وی افزود بیش از ۱۴ درصد امسال در دوره مدیریت مصرف انرژی بیشتری به این صنایع تحویل داده شده است.

وی درباره تعرفه های برق و افزایش تعرفه ها هم گفت:تعرفه های برق هم در سال ۱۴۰۰ و هم امسال برای کسانی که زیر الگوی مصرف بودند تغییری نکرداما برای کسانی که بیشتر الگو و دوبرابر الگو مصرف برق داشتند با افزایش تعرفه برق روبرو بودند که افزایش مصرف آنها را از طریق پیامک به آنها هشدار میدادیم .

رجبی مشهدی گفت: دستگاه‌های دولتی مجهز به کنتور هوشمند هستندو پیش بینی شد با اینترنت اشیا دستگاه‌های سرمایشی اداراتی که مصرفشان بالاتر از الگوست را از راه دور مدیریت ‌کنیم و تاکنون، از طریق استفاده از اینترنت اشیاء، حدود ۲۰ مگاوات صرفه جویی داشتیم

وی با بیان اینکه براساس مصوبه هیئت وزیران همه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی موظف‌اند در ساعات اداری حداقل ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و در ساعات غیر اداری به میزان ۶۰ درصد، مصرف برق خود را کاهش دهند افزود:شرایط طوری رقم خورد که نزدیک به هزار مگاوات صرفه جویی در بخش ادارات و. یا روشن کردن مولدین اضطراری داشتیم که معادل تولید یک نیروگاه بزرگ در کشور است.

رجبی مشهدی اظهار کرد: با همکاری مردم امسال ۱/۴ درصد رشد مصرف کاهش یافته است. این در حالی است ما هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که حداقل ۲ درصد افزایش مصرف برق را بیشتر می‌کند. از بین ۲۹ میلیون مشترک خانگی ۱۱ میلیون مشمول پاداش صرفه جویی شدند و در واقع ۴۰ درصد مردم مصرف برق خود را کاهش دادند که رقم این پاداش در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان است.

وی به عدم ارائه اسامی ادارات پر مصرف در این ایام هم گفت: در گذشته تعدادی از این ادارات پر مصرف را اعلام کردیم که بلافاصله‌ میزان مصرف خود را کاهش دادند،اما ادارات الگوی مصرف اعلامی از سوی وزارت نیرو را رعایت کردند.

سخنگوی صنعت برق درباره پرداخت خسارت های ناشی از برق در سال گذشته که برخی از افراد نتوانستند دریافت کنند گفت:به دنبال رفع این مشکل نیز هستیم تا این مشترکان هم موفق به دریافت خسارت وارده بشوند وی افزود : برخی از این مسائل به شرکت بیمه و کارشناس بیمه و رسیدگی پرونده مربوط می‌شود و شرکت بیمه مسئولیت اصلی را به عهده دارد علاوه بر این حتما فرصت تجدید نظر هم وجود دارد و ما بررسی مجدد می‌کنیم.

او درباره مجموع میزان خسارت ها گفت:این خسارات به حدود ۵۰ میلیارد تومان و بیشتر می رسد و علت عدم پرداخت مابقی مبالغ به نظر کارشناس بیمه باز می‌گردد.

رجبی مشهدی یادآور شد: میزان و مبلغ خسارت بیمه همان نرخ مصوبی است که پرداخت می‌کنیم و نسبت به آن به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی صنعت برق یادآور شد: همواره پیشنهاد کرده ایم که مشترکان پر مصرف برق بخشی از نیاز خود را از مولدین خورشیدی تامین و یا بهینه سازی مصرف کنند تا با قبض های برق سنگین روبرو نشوند .

رجبی مشهدی در پایان گفتگو علت موفقیت امسال تابستان در عدم خاموشی خانگی و پایداری شبکه برق را مشارکت همه مشترکان و استفاده از نهایت ظرفیت نیروگاه های حرارتی هسته ای و برق آبی اعلام کرد و از همکاری صداو سیما ، استانداران و همه دست اندرکاران قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 1
    بله درست گفتن ما به خاطر مصرف خوب وبهینه شامل پاداش شدیم افرین به دولت راستگویان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس