انرژی

بحران انرژی در اروپا آن‌قدر وخیم شده که مردم این قاره را در وضعیت یک «فاجعه» قرار داده و رسانه‌های این کشورها در گزارش‌های روزانه خود به دولت‌های خود التماس می‌کنند برای خاطر خدا هم که شده کاری کنند.

به گزارش مشرق، بحران انرژی در اروپا رسماً به یک «فاجعه تمام عیار» تبدیل شده و روزی نیست که رسانه‌ها و کارشناسان این کشورها گزارشی از این وضع منتشر نکنند. بر اساس این گزارش‌ها، «هنوز با اوج فاجعه در اروپا فاصله داریم چرا که زمستان از راه نرسیده است و میلیون‌ها نفر با فقر انرژی مواجه خواهند شد»،«جان‌ها را از دست خواهیم داد»،«قبوض انرژی به ۳۵۰۰ پوند رسیده است و بدترین وضعیت هنوز در راه است»،«کل کشور با یک فاجعه روبه‌رو است»،« به خاطر خدا کاری بکنید» اینها تنها بخشی از عناوین مطبوعات و رسانه‌های انگلیسی درباره فاجعه کنونی انرژی است که با ورود غرب به جنگ روسیه و اوکراین،‌گریبانشان را گرفته است. به جملات این شهروند در مصاحبه با رویترز نگاه کنید: «نمی‌دانم هزینه‌ دیالیز را پرداخت کنم یا قبض‌های انرژی را. مجبورم کمتر دوش بگیرم، مدت زیادی است تلویزیون تماشا نکرده‌ام و فقط یک چراغ روشن می‌کنم.»(!)

 واقعیت این است که در پی اِعمال تحریم‌های گسترده کشورهای اروپایی علیه روسیه همزمان با اوج گیری جنگ اوکراین، بسیاری از کارشناسان به این نکته اشاره کردند که اتخاذ این رویکرد از سوی اروپا در قبال روسیه، می‌تواند تبعات بسیار فاجعه باری به ویژه از حیث تامین نیازهای انرژی برای اروپا به همراه داشته باشد. با این وجود گوش آمریکا به این هشدارها بدهکار نبود و کشورهای اروپایی که استقلالی در قبال آمریکا ندارند، با طناب پوسیده این کشور وارد چاه جنگ شدند.

بر اساس آمارهای آژانس انرژی اتحادیه اروپا، ۱۳ کشور اروپایی جهت تامین چیزی میان ۶ تا ۱۰۰ درصد گاز طبیعی خود به روسیه وابسته‌اند. در این میان، ۳ کشور مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و مولداوی، ۱۰۰ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کنند و این رقم برای فنلاند، ۹۴ درصد و برای لتونی ۹۳ درصد است. در عین حال آلمان و فرانسه نیز ۴۹ و ۲۴ درصد از نیازهای خود به گاز طبیعی را از روسیه تامین می‌کنند. این که با وجود چنین شرایطی چرا برخی از این کشورها حماقت کرده و وارد این جنگ شدند، یکی به عدم استقلال سیاسی‌شان باز می‌گردد و دیگری این که، پیش‌بینی نمی‌کردند جنگ این‌قدر طولانی شود!

افزایش ۱۰ برابری قیمت انرژی در اروپا

عدم توجه سران اروپا به هشدارها موجب شده طی ۶ ماه گذشته قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای این قاره رشدی چندبرابری را تجربه کند و این در حالی است که گفته می‌شود زمان اوج قیمت‌های انرژی، هنوز فرا نرسیده است. بر اساس گزارش «فرانس ۲۴» قیمت هر مگاوات ساعت برق در قرارداد سال پیش‌رو در آلمان به ۹۹۵ یورو و در فرانسه به ۱۱۰۰ یورو رسیده و این یعنی افزایش بیش از ۱۰ برابری نسبت به پارسال. بر اساس این گزارش یک‌پنجم برق اروپا توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود و کاهش عرضه گاز از سوی روسیه باعث این گرانی‌ها شده است. در انگلیس هم سازمان تنظیم‌کننده انرژی اعلام کرده که سقف قیمت برق و گاز را از اول اکتبر (۹ مهر) تقریبا دو برابر خواهد کرد.

به نوشته نشریه «دی سایت» آلمان، در انگلیس مصرف کنندگان باید از ماه اکتبر(۹ مهر ) ۸۰ درصد بیشتر از قبل برای هزینه برق و گاز بپردازند. نهاد تعیین سقف قیمت انرژی در انگلیس روز جمعه آخرین سقف قیمتی را اعلام کرد که شرکت‌های برق اجازه دارند از مشتریان خود شارژ کنند. بر این اساس، خانوارها سالانه به طور متوسط ​​۳۵۴۹ پوند (۴۲۰۵ یورو) برای گرمایش و برق پرداخت خواهند کرد که افزایش ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.این سقف قیمت قرار است دوباره در ژانویه(دی) افزایش یابد- و احتمالاً به بیش از ۴۰۰۰ پوند برسد. در ماه‌آوریل(فروردین)، هزینه انرژی سالانه برای یک خانوار متوسط ​​حدود ۵۴ درصد افزایش یافته بود. سقف هزینه انرژی در آن زمان ۱۹۷۱ پوند بود. زمستان گذشته سقف انرژی به ۱۲۰۰ پوند رسید.

شورش‌های مردمی

در انگلیس نگرانی‌ها در مورد پیامدهای اجتماعی افزایش شدید قیمت انرژی لحظه به لحظه در حال افزایش است. برخی نشانه‌های بروز شورش از همین الان در حال نمایان شدن است. در« گلاسکو» مردم با ریختن به خیابان‌ها قبض‌های برق خود را به آتش کشیده‌اند و ۱۱۸هزار انگلیسی نیز در طوماری اعلام کرده‌اند که قبض خود را پرداخت نخواهند کرد. در برخی از پمپ بنزین‌ها نیز مردم عصبانی از گرانی سوخت به پمپ بنزین‌ها حمله کرده و به آنها آسیب زده‌اند. «جانی مارشال» از کارشناسان‌اندیشکده «رزولوشن» هشدار می‌دهد:« فاجعه در زمستان امسال رخ می‌دهد، زیرا قبض‌های انرژی می‌تواند آسیب‌های فیزیکی و مالی جدی به خانواده‌ها در سراسر انگلیسن وارد کند.»«سیتی‌بانک» پیش‌بینی کرده است که تورم در اوایل سال آینده در انگلیس به ۱۸ درصد برسد.این کشور در ۷۰ سال گذشته تنها سه بار تورم دو رقمی را تجربه کرده است، یک بار در طول جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ و پس از دو شوک قیمت نفت در دهه ۱۹۷۰.تا کنون، دولت انگلیس بسته کمکی ۳۷ میلیارد پوندی برای کمک به مصرف کنندگان را مد نظر قرار داده است. بر این اساس همه خانوارها در زمستان امسال ۴۰۰ پوند برای قبض انرژی دریافت خواهند کرد و افراد کم درآمد نیز ۶۵۰ پوند دیگر دریافت خواهند کرد. با این حال، این اقدامات از طرف مخالفان به عنوان ناکافی مورد انتقاد قرار گرفته است. سازمان‌های خیریه و سلامت قبلاً نسبت به عواقب گرانی انرژی به‌ویژه برای فقرا هشدار داده‌اند. بر این اساس بسیاری از خانوارها در این شرایط باید بین گرم کردن خانه یا خرید مواد غذایی یکی را انتخاب کنند.

کارکنان پستی انگلیس نیز در میان مناقشات جاری بر سر افزایش حقوق و شرایط کار، اعتصابی گسترده‌ای را به راه‌انداخته‌اند.اعضای اتحادیه کارگران ارتباطات انگلیس با پیشنهاد افزایش ۲ درصدی حقوق موافقت نکرده و به شکلی گسترده محل کار خود را ترک کرده‌اند.در یکی از بیانیه‌های این اتحادیه آمده است: مناقشه حقوق چیز پیچیده‌ای نیست. اعضای ما اعتصاب می‌کنند تا افزایش حقوقی متناسب با هزینه‌های زندگی امروز به دست آورند. اعضای ما به این افزایش حقوق نیاز دارند و مستحق آن هستند. شرکت (پست سلطنتی انگلیس) می‌تواند از پس هزینه‌های آن بربیاید.اعتصاب آنها به عنوان بزرگ‌ترین اعتصاب سال جاری انگلیس شناخته می‌شود. ۱۱۵ هزار تن از اعضای این صنف اعتصاب کرده‌اند.

ترس و نگرانی آلمانی‌ها

در آلمان نیز نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت انرژی و افزایش تورم به سرعت در حال افزایش است.خبرگزاری آلمانی «دویچه وله» در گزارشی در همین زمینه نوشت:

« در میان تورم فزاینده در آلمان،‌ مردم این کشور در حال تلاش برای ذخیره باقی‌مانده درآمدشان برای احتمال افزایش شدید هزینه‌ انرژی در زمستان هستند و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح توقع اقتصادی آلمانی‌ها به کمترین میزان در سه دهه اخیر رسیده‌است.» به گزارش ایرنا، در گزارش دویچه وله آمده است: «نتایج به ‌دست آمده از بررسی‌های شرکت پژوهش‌ بازار آلمان نشان‌ می‌دهد، بحران انرژی و نرخ بالای تورم در این کشور، اعتماد مصرف کنندگان به قدرت خرید آنها را به پایین‌ترین سطح در ۳۰ سال اخیر کاهش داده‌ است».«رولف بورکل» کارشناس بخش مصرف‌کننده این شرکت در این باره گفت:« هرچه هزینه‌های موادغذایی و انرژی بیشتر شود، قدرت مالی مردم برای دیگر مصارف کمتر خواهد شد.»وی هشدار داد:‌« تورم برای آلمان‌ها در نقطه بسیار حساسی قرار دارد».براساس این گزارش، با نزدیک شدن نیمه سرد سال نگرانی‌های دولت آلمان از قطع کامل صادارت گاز توسط روسیه در واکنش به تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه مسکو، رو به افزایش است. در ماه‌های گذشته میزان صادرات گاز روسیه به آلمان در پاره‌ای از اوقات به صورت «قطره چکانی» بوده‌است. یک پژوهش جداگانه توسط مجله «بیزینس اینسایدر» که به تازگی نتایج آن منتشر شد، نشان داد که بیش از نیمی از آلمانی‌ها از چندی پیش در حال صرفه‌جویی به منظور کاهش هزینه‌های انرژی خانوار هستند.

فرآیند صرفه‌جویی در بخش‌های صنعتی آلمان نیز شکل گرفته‌است، به طوری‌که، آژانس شبکه فدرال این کشور که در حوزه انرژی فعالیت دارد در روزهای گذشته از افت ۲۱.۳ درصدی مصرف بخش صنعتی در ماه ژوئیه(تیر) در مقایسه با میانگین زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.دولت آلمان نیز برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی قانون محدودکننده‌ای برای گرمایش ساختمان‌های دولتی تصویب کرده است. در قانون جدید آلمان بسیاری از ساختمان‌های عمومی مثل تالارها و سالن‌های راه‌آهن ممکن است به صورت محدودی گرم شوند.در همین حال،‌ پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم برای آلمانی‌ها همچنان افزایشی خواهد بود.بوندس بانک (بانک مرکزی آلمان) هفته گذشته در گزارش ماهانه این بانک اعلان کرد که احتمال وقوع رکود در این کشور بسیار بالاست و افزایش تورم همچنان ادامه خواهد یافت و این احتمال وجود دارد در پائیز امسال حتی از ۱۰ درصد هم فراتر رود.

گدایی نفت و گاز از سوی ماکرون

در حالی که وضعیت اروپا به لحاظ انرژی روز به روز فاجعه بارتر می‌شود. خبرها و گزارش‌ها از ادامه تلاش سران اروپا برای گدایی انرژی حکایت دارد. رئیس‌جمهور فرانسه در سفرش به الجزائر مدعی شده که «گاز هدف اصلی سفر او نیست اما منابع گازی الجزائر می‌تواند معادلات انرژی جهانی را تغییر دهد. ». اما روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با رد اظهارات ماکرون نوشت:«بسیاری از جمله ما انکار هدف سفر رئیس‌جمهور فرانسه به الجزایر را باور نمی‌کنیم.»

رای الیوم نوشت:«حرف‌های امانوئل ماکرون را باور نمی‌کنیم که گفته بود هدفش از این سفر«گدایی» گاز نیست. انکاری که با حرف آن را تقویت کرده است که گاز سهم‌اندکی از مجموع منابع انرژی فرانسه را شکل می‌دهد و از ۲۰ درصد بیشتر نیست.اگر اروپا به گاز و نفت نیاز نداشت ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه هرگز به این سفر اقدام نمی‌کرد»

 اطرافیان رئیس‌جمهور فرانسه مدعی هستند که دیدارهای این سفر با محوریت جوانان برنامه‌ریزی شده و هدف آن غلبه بر بیگانگی و تنشی است که نزدیک به یک سال بین دو کشور حاکم شده است با این وجود رسانه‌ها و کارشناسان نوشته و گفته‌اند که هدف اصلی وی چاره جویی برای بحران انرژی در غرب است.

نشست اضطراری اتحادیه اروپا

 همزمان با تشدید بحران انرژی در اروپا روزنامه فایننشال تایمز نیز از نشست اضطراری وزیران انرژی اروپا خبر داد به گزارش ایرنا، فایننشال تایمز نوشت: نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا درحالی برگزار می‌شود که قیمت گاز در کشورهای این حوزه به بالاترین حد خود رسید و ادامه این وضعیت اقتصاد منطقه را به سمت یک رکود عمیق سوق خواهد داد.«پیتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک روز جمعه گفت که کشورش به عنوان رئیس‌دوره‌ای شورای اروپا، از وزیران انرژی اتحادیه دعوت کرده تا با حضور در این نشست درباره اقدامات اضطراری خاص برای رسیدگی به وضعیت انرژی بحث و گفت‌وگو کنند.«جوزف سیکلا» وزیر بازرگانی جمهوری چک نیز گفت که کشورش باید «در نخستین تاریخ ممکن» این جلسه را تشکیل دهد.دعوت از وزیران انرژی اتحادیه اروپا برای شرکت در این نشست در حالی مطرح شده که قیمت گاز در اروپا در روز جمعه به بالاتر از ۳۴۳ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده که نشانه تهدیدی جدی برای صنایع متکی بر انرژی است.

مردم آمریکا باید تاوان بپردازند

در آمریکا نیز درحالی که کارشناسان اقتصادی، امکان ورود به یک رکود اقتصادی را برای اقتصاد این کشور پیش‌بینی می‌کنند، «جروم پاول» رئیس‌بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هشدار داد برای مقابله با تورم، شهروندان آمریکایی ناگزیر به پرداخت تاوان آن هستند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سید IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    57 3
    وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَاللّه وَاللّهُ خَیرُالماکرین!!!
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      36 2
      خدارو شکر مکرشون داره به خودشون برمیگرده به امید فروپاشی تموم مکرهاشون علیه مردم مظاوم جهان
    • ایران بزرگ iran IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      8 0
      خداوند دشمنان تاریخی ملت و میهن عزیزمان ایران رو درگیر بحران و ضعف کرده باید سپاسگزار خداوند باشیم ، جانم ایران.
  • سیروس IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    43 4
    هنوز اولشه باید به عصر حجر برگردن
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      19 22
      مگه نمیگید کشورهایی مثل عربستان و امارات و ..... دست‌نشانده. نوکر های آمریکا و غرب هستند خب چرا باید نگرانی داشته باشند هر چقدر نفت خواستن از این کشورها میگیرند پس یا راجب نوکری های این کشورها دروغ میگید یا بحران انرژی در غرب بقول معروف دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را و از قدیم گفتن دروغگو روسیاه است و از همه خنده دار تر نظرات منتشر شده‌است با این تحلیل های آب‌دوغ خیاری
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      11 17
      آرومتر بگو یه وقت سرت میاد هر چند که سر خودت اومده و به عصر حجر برگشتی ولی خودت خبر نداری
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      25 4
      پس فکر کردی فی سبیل الله جنگ یمن را تمام کردند ؟ تادیدند انصار الله داره پالایشگاه و ارامکو میزنه اتش بس شد اگه یادت باشه اوایل جنگ اکراین نفت تا 140 بالا رفت ضمنا همین سرپا ماندن انها از نفت عربستان و امارات و..... هست دیگه وگرنه یک هفته ای کارشان تمام بود
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      8 0
      نوکر امریکان نه اروپا، گرگ به گرگ رحم میکنه؟ تازه تو خود آمریکا فکر می کنی مردم و سربازان چقدر برای سیاسیون و دست های پشت پرده ارزش دارن، خودزنی نکردن؟ ۱۱ سپتامبر چی بود؟ ساده و سطحی نباید حمله مسائل رو دید، تازه اروپا مشکل بیشترش گازه نه نفت
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      هنوز هم میگیم شیخ نشین های کوچک عربی حوزه خلیج فارس همه و همه منجمله عربستان دست نشاندگان گماشتگان یهود بین المللی و غرب هستند ، در حال حاضر کاری از دست شیوخ عرب گاوهای شیرده آمریکا بر نمیاد !
    • مهدی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ نادان تولید نفت و گاز عربستان و امارات و کویت و قطر حجم و اندازه ای دارد اینطور نیست که هروقت هرچقدر نیاز بود برداشت کنند، درحال حاضر این کشورها در بالاترین حجم تولید خودشان هستند و بیشتر از این نمی توانند تولید کنند. درضمن خود انگلستان منابع نفت و گاز دارد اما دولتی نیست و برای شرکت های خصوصی است و همین باعث میشود که مردم این کشور با این که دارای منابع هستند اما بهره ای نمی برند. شما خودت دم خروسی
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      7 1
      یعنی مثل ایران میشن؟
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    18 7
    چه جالب شده روس ها فاشیست و موبور در خیانت به ایران با مو بورهای اروپا و امریکا همراه شده تا ایران را نابود کنند حالا توسط اروپایی ها نابود میشود توسط تحریم و جنگ اوکراین، اروپا و امریکا توسط روسیه خدا کنه این جنگ چندین سال طول بکش تا مردم ایران از شر جنایت کاران موبور راحت بشن
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      14 8
      پرت پلانگو روسیه کجا تحریم دارویی کردکجاداعش درست کرد کجا حملات رسانه ای واغتشاش وحمایت ازمنافقین صدامی کرده کجا روسیه غذاهای تراریخته میکروبی به ایران واردکرده خجالت بکشیداخه چون لیبرالیسم کثیفه دلیل نمیشه بخاطراشتباه بعضها دردادن امتیازبیجابه کاخ سفیدوبیشترشدن تحریمهادرباره ی روسیه پیش داوری غلط کنین ضمن اینکه ماباروسیه منافع مشترک داریم وخوی استکباری هم نداردلطفا جنایات تزاروجنگ قدرت شاهان رابه اخلال درپیشرفت مملکت گره نزنین
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      9 8
      پرت پلا خودت میگی ندیدی همین ارباب پوتین شما برای چاپلوسی غرب در شورای امنیت به ضد ایرانی رای داد باعث شد در هچل برجام بیفتیم ندیدی اس ۳۰۰ ناقص بهمون دادن بعد خودمون بقیش رو ساختیم و انقدر دیر دادن ارزشی نداشت ندیدی اس ۴۰۰ به ترکیه داد ندیدی ۳۰ ساله ایران رو بازی میده جنگنده نمیفروشه ندیدی نمیزاشت بهش صادرات کنیم ندیدی میخواست برجام امضا نشه اینارو دیدی یا خودتو به ندیدن زدی
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      13 3
      غربگدایی یکی از درد های بی درمان است که علاجی ندارد.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      13 3
      خداییش این کارهایی که روسیه به رهبری جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین کرده خوب دودی ازین غربی‌ها و غربگداهای نوکر گاوچرونهای تروریست بلند کرده ها، دمش گرم خدا خیرش بده!!!
  • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    20 4
    همانطور که اروپا میگفت که با وجود نفت و گاز ایران نیازی به انرژی هسته ای ندارد، باید گفت که با وجود جنگل های انبوه، اروپا هم نباید نفت و گاز بسوزاند و هیزم در اروپا فراوان است. آماده بشوید برای جمع آوری هیزمم
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      4 0
      درود بر شما ، دقیقا" .. اروپا جنگل های زیادی دارد تبدیل به هیزم کنند بسوزانند ..!
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    18 8
    تو را به خدا ملاحظه روحیه و اعصاب غرب زده های بنفش .... و سربازان وطنی ملکه را هم بکنید آنها به اندازه کافی از این وضعیت پریشان شده اند این اخبار هم موجب عصبانیت و احتمالا فحاشی آنها خواهد شد
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      13 11
      تا وقتی امثال شما توی این مملکت هستند این مملکت احتیاج به هیچ دشمنی ندارد هرچند از بقول شما سبز و بنفش خیری ندیدیم از همین رنگی هم که شما هستید هیچ خیری ندیدیم چون در این مملکت خیلی ساله که رنگ ماتم و عزا یا همون رنگ سیاه غالب این مملکت شده .
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      8 7
      تا وقتی شما غربگداهای نوکر گاوچرونها تروریست در این مملکت وجود دارن، موساد و سیا نیاز به مامور داخل ایران ندارن ولی کور خوندن، عاقبت همتون زباله دان تاریخه!!! در ضمن دم جناب 11:37 گرم، دقيقأ همینطوره!!!
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 3
      پیش بینی 1137 درست بود و امثال 1227 حقد و کینه را بروز می دهند خودشان با افتخار و تعصب به بنفش رای می دهند بعد می گویند خیر ندیدیم انها مشکلات به جا مانده از رای " ملکه ای" خودشان را فراموش کرده و چشم دیدن روند خوب اصلاح مشکلات را ندارند
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    6 2
    هرچی درکاسه ملت های مظلوم وبی دفاع گذاشتن ایشالله خداوند بدترش را میذاره در کاسه خودشون!!!اگه کشورهای نفت خیز باهم متحد میشدن میتوانستند یک هفته ای افساراینان را دراختیاربگیرن وارباب اینان شوند.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      3 9
      اون وقت برای زدن یه آمپول باید بری بهشون التماس کنی تا یه وقت نچایی
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      6 4
      به 1207 به لطف خدا احتیاجی به امپول و واکسن زدن آنها نداریم اگر تو به خاطر نیاز خاص !!! خودت چیزی می زنی به حساب بقیه نگذار
  • DE ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    9 10
    یه مشت عقده ای و متوهم دور هم جمع شدید !
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      4 2
      عقده ایی تر و متوهم تر از مغزهای کوچک غربگدا در ایران نداریم
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      2 2
      توهم پیروزی اوکراین! چه خبر متوهم!!! راستی از آلبانی چه خبر!
    • خلیج پارس iran IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      عقده ای ارباب شما اروپایی هاست عقده ای شما غربی ها هستید که نا جوانمردانه ما ایرانیان را تحریم کردید عقده ای شما غربی ها هستید که حتی پانسمان مخصوص کودکان پروانه ای ایران رو ندادید باعث درد و رنج این کودکان شدید شرم بر شما !
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 1
    الحمدلله چشمشون کور حقشونه بی شرفها تازه یواش یواش می فهمند چه بلایی سر مردم مظلوم دنیا مثل افغانستان، یمن ایران هند بومیان آمریکا مردم مظلوم آفریقا وغیره درآوردند.
  • ایرانی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 1
    چقدر به ملت بزرگ ایران ظلم کردین تازه اولش به قول ما ترکها دینمینن دیننی الله د پس بخورید غذای نحس تحریم هاتون رو نوش جان
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      2 0
      درود بر شما ساقول منیم قردشیم ، دقیقا" همینطوره ! دو تا جنگ جهانی راه انداختند دنیا رو بهم ریختند همین اروپایی ها غربی ها ، خیلی از کشورهای جهان مثل آفریقا جنایت کردند ملت های زیادی رو استعمار و غارت و نسل کشی کردند ، همین تحریم هاشون ... و ... که حتی پانسمان بیماران پروانه ای که کودکان ایرانی نیازمند بودن تحریم کردند ندادند ! چوب خدا است که حال و روز غربی ها این شده تازه شروع بدبختی هاشون خواهد بود هر چه در جهان هستی کاشتند باید درو کنند . ..
  • کیومرث IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 4
    هیچ ناراحتی ندارد به ایران یا به عراق یا لبنان مهاجرت نمایید .. زبان فارسی یا عربی بیاموزید شبانه روز در انرژی غلت بزنید. اینجا همه چیز مجانی است . فقط کشور های اسلامی همین.
  • Sina IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    6 3
    اروپا ازین بحران بالاخره نجات پیدا میکنه ولی نفت و گاز ما دیگه مشتری نخواهد داشت الان باید فروخت و مردم از فقر و فلاکت نجات داد مگه ما چقدر زنده ایم نصف عمرمون تو فلاکت گذشت اونم تو این کشور ابرثروتمند!!!! مطمئن باشید چندین سال دیگه انرژی های پاک جایگزین سوخت فسیلی میشن و برنده کشورهای عرب هستن که نفت فروختن و سرمایه‌گذاری در انرژی پاک کردن و ما باید در چاه نفت ببندیم و سماغ بمکیم با این لج بازیا چند نسل نابود کردید
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 2
      امسال زمستان باید تو اروپا هیزم بشوزنید جنگل های اروپا رو تبدیل به هیزم کنید خودتون رو گرم کنید از سرما نمیرید ، جنگل به چه درد شما میخوره وقتی زنده نباشید !
    • رضا IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      مگر نمیگی تکنولوژی خوب ما دنبالش هستیم که فردا که نفتمون تموم شد بتونیم روپای خودمون وایسیم از خودت بپرس چرا دارن جلوشو میگیرن ونمیخوان هسته ای داشته باشیم مگر تکنولوزیش پیشرفته نیست اگر بده چرا دنیاداره تو وامثال تو فقط فکر فروش نفت هستید خو اگه کار تکنولوزی رو الحان شروع نکنیم بعد از فروش نفتمون وتموم شدنش امثال شما جیخ بنفش میزنید وای مصیبتا
  • ج د ا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 2
    جناب IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ امثال تو با غرب لیسی و گدایی از غرب و دشمنی با اسلام و قرآن و انقلاب به دنبال خیر دیدن هستید ؟؟؟ تو و امثال تو هیچوقت خیر نمیبینید...از هیچ چیز و هیچ کس ...چون اصلا خیر و خوبی را نمیتونید ببینید...چشم دیدن خوبی و خیر را ندارید پس از هیچکس خوبی نمیبینید...
  • مم IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    6 3
    فعلا اونی که درفلاکت وبحرانه ملت ایرانندنه اروپا،کشورماتوبحران اقتصادی وتورم داره دست وپا میزنه وگرنه اروپاییها سیاست مداران واقتصاددانهای زبده ای هستند ومطمئن باشیدکه براحتی این مشکل روحل میکنند وسرایران بیکلاه میمونه چون توفکروخیال داره به سرمیبره وبجای استفاده ازفرصت داره فرصت سوزی میکنه،روسیه هم مطمئن باشیدبخاطربحران اقتصادی که درپیش داره مجبورمیشه که دوباره بااروپاییها کناربیادولی حتی بدون روسیه هم اروپا ازاین مشکل عبورمیکنه،ایران بایدبجای این دست واون دست کردن هرچه زودتربه فکرفروش گازونفت به اروپا باشه واقتصاددرحال ورشکستگیش رونجات بده
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 1
      زمستان سخت و سرد و کشنده ای در انتظار شما غربی ها است شب دراز است و قلندر بیدار ... به جای این حرف ها پاشو برو هیزم جمع کن برای زمستان مرگ بار اروپا
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    خدامیفرمایند ازطواغیت دوری کنین
  • ح IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    انشاله خداوند متعال مظلومان را وارثان زمین می گرداند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 0
    کشورهای عربی نفتخیز خلیج فارس این بحران را تبدیل به فرصت و ثروت اندوزی کردند اما ایران چه کرد؟ بخاطر خدا برای مردم ایران کاری بکنید!
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 1
    نوکرای آمریکا، عربستان وامارات دیگه توان افزایش نفت برای اروپاوامریکاراندارن ونیز ازترس انصا الله که پالایشگاهاهشون رابااشاره ایران میزنه جرات ندارن اینکاررابکنند روسیه خوب داره اروپاراباتورم بالاوسوزسرما ابد میمنه الهی که ازسرما یخ بزنن این جماعت نژادپرست تروریست دوروودولتهاشون سرنگون بشه وکشورهاشون مثل نزدم خاورمیانه درد ورنج بکشن تاازکشتارودخالت در این منطقه دست بردارن زنده باد روسیه آدم کن این مفلوک های اروپایی راکه به داروی مردم ایران هم رحم نکردن وانراتحریم کردن آنهایی که به روسیه میتازین یادشون باشه دردوران تجریم فقط روسیه وچین به ماکمک کردن و دشمن دشمن ما دوست ماست
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      2 0
      درود بر شما با شما موافق و هم رای هستم هم مین گرامی ام ، روسیه چوب خدا شد بر سر جهان غرب و اروپایی ها ..
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    بکشید ببینید ما چی میکشیم یه جنگ رخ داد کل کشورهای اروپا زرد کردند حالا ما تو منطقه خاورمیانه با این همه جنگ نا امنی که مسببان ان امریکاه وهمین اروپاییهای مار مولک هستند چی میکشیم افغانستان تمام میشه نوبت عراقه عراق تمام میشه نو بت یمن ،،،،
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    انشاالله دوران جنایت و غارت و دزدی غرب رو به پایان است انشاالله به زودی زود نابودی آمریکا و اسرائیل و پشت بندش افول کامل اروپا و غرب
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      به امید خدا .. انشاالله
  • فاطمه IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 0
    در سوره اسرا آیه 7 خداوند متعال می فرماید : اگر خوبی کنید به خودتان کردید و اگر بدی نمایید باز به خودتان کردید. دنیا دار مکافات است
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 0
    داداشا ، آبجیا ما همه ایرانی هستیم وقتی بحث می کنید اولا ادب رو رعایت کنید غربگدا و شرقگدا و .... یعنی چی،؟! ثانیا کسی که بحث می خواد کنه باید با دلیل بحث کنه نیازی هم به فحش نیستب به خاطر مشکلات خودمون با هم دعوا کنیم به خاطر مشکلات دیگران هم بازم دعوا کنیم؟!!!
  • میر صمصام زمانی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    البته ایران دو گزینه پیش رو دارد : 1.یا از این فرصت طلایی استفاده کند و با دردست گرفتن یک بازار چند صد میلیون نفری و البته با شرایط مورد نظر و دلخواه خودش گاز اروپا رو تامین کند 2.میتواند با پشت کردن به این بازار و منافع اقتصادی ان و خوش خدمتی کردن به روسیه منتظر لطف نسیه روسیه باشد ! اگر اعتقاد داریم دنیای امروز دنیای منافع ملی است باید گزینه اول را انتخاب کنیم اما اگر اعتقاد داریم دنیای امروز دنیای ایدئولوژی است باید همچنان پشت درب اتاق جناب پوتین بمانیم !
  • سهرابی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 1
    سلام جنایتکار اسراعیل،داریم همین غربی‌ها مدام ازآن حمایت میکنن دارو پروانه ی رانمیدن الان همین یهودی ها نمیزارن برجام امضا بشه دلیل میگن ایران تحت فشار باشه
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 0
      یهودی شهیددفاع مقدس داره ودرمجلس نماینده داردماباداعش وصهیونیسم مخالفیم
  • مرتضی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 0
    کشورایران نه خیری از اروپا ونه آمریکا ونه روسیه ندیده تا حکومتی درایران خواسته رفاه مردم را تامین کنه متحد شدند وسرنگونش کردند اما اینبار دست خدا ازاستین پوتین بیرون آمد تا اروپا مزه کشتار وجنگ وبمب وکمبود را بچشند استکبار همیشه در خاورمیانه تاریخ جنایت کرده اند
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    اینم از خارج بچسبید به همین ایران که هم گاز داره هم نفت داره وسط دنیا هم هستیم نه مثل بعضی کشورها جای پرتی هم نیستیم
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    فقط از فرصت فروش نفت استفاده کنید با دنیا همدل باشیم
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    وای ننه به ما چه مگه ما اینقدر تو تحریم های اینها آسیب دیدیم کک شون هم گزید امیدوارم شاهد یخ زدنشون باشم
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    ضرب المثل قدیمی داریم که میگه : چاه کن خودش تو چاه میوفته ، دقیقا" حکایت حال و روز امروز کشورهای غربی اروپایی هاست ! مولانای پارسی هشتصد سال پیش فرمود : این جهان کوه است و فعل ما ندا ... سوی ما آید نداها را صدا ... یعنی هر چه بکنیم به خویش بر می‌گردد ، اروپایی ها ، غربی ها خیلی بد کردن بد خواستن ناجوانمردی کردن در جهان !
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    پس چرا هرساله تعداد بیشماری ایرانی..افغانی...آفریقایی ووووومیرن اروپا
  • مهدی US ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    امیدوارم هر آنچه بر سر مردم ما طی صد سال گذشته و بر سر مردم جهان آوردند به سر دولت ها و ملتهایشان بیاید. امین.
  • محسن از مشهد IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    سال ها پیش در زمان احمدی نژاد قرارداد گازی بین ایران و سوئیس امضا شد،تیتر جراید اروپا این متن بود فکر میکنید چه کسی حامی و شریک تروریست شده؟ سوئیس!! و اما حالا باید گفت چوب خدا صدا ندارد اون زمان اگه قرارداد گازی بسته میشد شاید الان...
  • رویا JP ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    دلم خنک شد
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    مرگ برامریکا انگیلس باعث بانی این دوکشور هستندخود خواه مغرورند
  • حسن IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    درود بر پوتین کبیر.اروپایی های کثیف سالها منابع ملتها رو میبردن در نازونعمت زندگی می‌کردن بی آنکه برای خود ملتها سهم وارزشی قائل باشند.
  • عباس پور IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    برید حالا سوئیفت رو قطع کنید.سوئیفت قطع شده حالا ما نفت وگاز قطع میکنیم ببینید خوبه .
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    الهی به درک واصل بشن با تحریمهاشون زندگیمون نابود شد زندگیشان نابود بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس