کد خبر 1412873
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
پلیس

سارق مسلحی که بامداد روز گذشته در یک مجتمع مسکونی با پلیس درگیر شد درحالی زیر رگبار گلوله ها کشته شد که درگیری مسلحانه به خیابان کشید و با مجروح شدن یکی از اهالی محل، صحنه های دلهره آوری رقم خورد.

به گزارش مشرق، ماجرای سرقت های مسلحانه خودرو در مشهد از حدود ۷ ماه قبل زمانی آغاز شد که جوان ۲۲ ساله ای به نام «یونس» در فضای اینستاگرام با مرد ۴۰ ساله ای آشنا شد که خود را «خلافکار» می نامید. ارتباط یونس و محمد خیلی زود صمیمانه شد و آن ها برای دیدار حضوری در پارک ملت مشهد قرار گذاشتند.

اولین ملاقات درحالی به گفت وگوهای هیجانی انجامید که محمد ادعا می کرد پدر پولدارش گاو صندوقی پر از زیورآلات و ارزهای خارجی دارد که میلیاردها تومان می ارزد.

او ادامه داد: اما من با پدر و مادرم رابطه خوبی ندارم! حالا دیگر من به مردی خلافکار تبدیل شده ام و از هیچ جرمی روی گردان نیستم! ساعتی بعد دو جوان مذکور در حالی تصمیم گرفتند تا یک باند مخوف سرقت مسلحانه را تشکیل بدهند که قرار شد در یک فرصت مناسب به پول ها و طلاهای پدر «محمد-ی» هم دستبرد بزنند و یک شبه صاحب میلیاردها تومان ثروت شوند. اما اولین تبهکاری مسحلانه آنان با طرح یک نقشه وحشتناک شروع شد.

نهم بهمن سال گذشته بود که آگهی فروش یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ مدل بالا در سایت دیوار خودنمایی کرد. دقایقی بعد «محمد» با فروشنده تماس گرفت و برای بازدید خودرو در بولوار «امیریه» قرار گذاشت. او سپس با «یونس» تماس گرفت و بدین ترتیب دو جوان مسلح به محل قرار رسیدند. بازدید ظاهری خودرو به پایان رسید و آن ها برای بازدید فنی از فروشنده خواستند تا با یکدیگر دوری بزنند!

«یونس» در صندلی جلو نشست و محمد نیز در حالی که اسلحه کلت کمری را از غلاف بیرون می کشید به آرامی در صندلی عقب جای گرفت. وقتی راننده به مکان خلوتی در بولوار امیریه رسید ناگهان لوله سلاح را روی شقیقه اش دید. از ترس به لرزه افتاده بود و با چهره ای وحشت زده پایش را روی پدال ترمز کوبید. راننده با تهدید به مرگ سارقان از خودرو پیاده شد و بدون آن که به پشت سرش نگاه کند از مقابل چشمان تبهکاران مسلح گریخت و در کوچه و پس کوچه ها ناپدید شد.

ساعتی بعد با گزارش سرقت مسلحانه در حوزه استحفاظی کلانتری الهیه مشهد، تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی برای شناسایی تبهکاران فراری آغاز شد اما هیچ آثاری از جرم در صحنه حادثه وجود نداشت.

چند ماه بعد درحالی که هنوز بررسی های پلیس به سرنخ های مهمی از پرونده سرقت مسلحانه نرسیده بود ماجرای سرقت دیگری در بولوار امامت مشهد رخ داد.

سارقان مسلح مقابل خودرو سوناتای تازه دامادی پیچیدند که قصد داشت به منزل نامزدش برود. در این هنگام دو جوان مسلح، با تهدید به مرگ تازه داماد جوان، خودروی او را ربودند و در خیابان های اطراف گم شدند.

این حادثه اگرچه شباهت زیادی به سرقت مسلحانه قبلی نداشت اما کارآگاهان را درحالی به تکاپو انداخت که احتمال وقوع سرقت های سریالی مسلحانه افکار آن ها را درگیر کرده بود. به همین دلیل سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) به پیگیری جدی پرونده های سرقت مسلحانه پرداخت و با صدور دستورات ویژه ای از کارآگاهان اداره جنایی خواست تا به ریشه یابی ماجرا بپردازند.

با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، سرهنگ مهدی سلطانیان (رئیس اداره جنایی آگاهی) هدایت و نظارت عملیات را به عهده گرفت و بدین ترتیب با تجمیع دو پرونده مذکور در دایره مبارزه با سرقت های مسلحانه، تحقیقات فنی برای شناسایی و ردزنی تبهکاران مسلح وارد مرحله جدیدی شد اما هنوز سرنخی از حوادث سرقت مسلحانه خودرو به دست نیامده بود که سومین حادثه مشابه، کارآگاهان را درگیر پرونده سرقت های سریالی کرد چرا که تیرماه گذشته نیز مردی هراسان با پلیس تماس گرفت و از سرقت مسلحانه خودرو تویوتای سواری اش خبر داد.

این مرد که هنوز وحشت زده بود به کارآگاهان گفت: در سایت دیوار برای فروش خودروام آگهی داده بودم که جوانی برای بازدید آن تماس گرفت و ما با هم در اطراف میدان استقلال قرار گذاشتیم اما آن ها که با یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۷ سفید رنگ به محل قرار آمده بودند ناگهان اسلحه ای را روی سرم گذاشتند و تهدیدم کردند که اگر پیاده نشوم مرا می کشند! من هم پیاده شدم اما سوئیچ اصلی خودرو در جیبم بود.

 اظهارات این مال باخته درباره خودرو پژو ۲۰۷ سفیدرنگ، سرنخ مهمی برای کارآگاهان شد چرا که دیگر اطمینان داشتند که سارقان مسلح با همان خودرویی که از منطقه الهیه سرقت کرده اند در سطح شهر تردد می کنند و مرتکب سرقت های مسلحانه دیگر می شوند.

بنابراین گروهی ویژه از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ وحید حمیدفر (رئیس دایره سرقت های مسلحانه آگاهی) در حالی رصدهای اطلاعاتی را برای شناسایی خودرو پژو ۲۰۷ آغاز کردند که خودروی سرقتی تویوتا ساعاتی بعد در منطقه شاندیز مشهد کشف شد چرا که دزدان مسلح بعد از خاموش کردن خودرو، دیگر نتوانسته بودند آن را روشن کنند به همین دلیل با سرقت لوازم داخل آن و دیگر اموال شاکی، خودرو را کنار باغ های منطقه رها کرده و گریخته بودند.

حالا دیگر پلیس با یک باند سرقت مسلحانه روبه رو بود که به طور سریالی سرقت ها را در مشهد ادامه می دادند به همین دلیل و با تاکید سردار محمد کاظم تقوی (فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی) رصدهای اطلاعاتی به صورت شبانه روزی و با استفاده از فناوری های نوین شکل گسترده تری به خود گرفت تا این که عصر پنج شنبه گذشته ، سرقت مسلحانه دیگری در مشهد، کارآگاهان را بی درنگ به سمت بولوار امامت کشاند چرا که در این حادثه تبهکاران مسلح اقدام به تیراندازی در شهر کرده بودند و جوی از رعب و وحشت به راه افتاده بود.

چهارمین جوان مال باخته درباره چگونگی وقوع این حادثه به کارآگاهان گفت: خودرو هیوندا را در سایت دیوار برای فروش گذاشته بودم که جوانی با من در بولوار امامت قرار گذاشت تا خودرو را بازدید کند اما آن ها با یک دستگاه پژو ۲۰۷ به محل آمدند و با تهدید به مرگ مرا از خودرو بیرون انداختند و من هم که ترسیده بودم با یک خودروی عبوری به تعقیب دزدان پرداختم ولی آن ها با تیراندازی در حالی ما را متوقف کردند که گوشی تلفن، چندین میلیون تومان پول و ... درون خودروام بود.

با وقوع چهارمین سرقت بازبینی دوربین های ترافیکی مشخص کرد که سارقان مسلح پلاک های جعلی بر روی پژو ۲۰۷ نصب کرده اند. از سوی دیگر هم چهره آنان در سیستم پلیس ثبت شد و طولی نکشید که با ردزنی های اطلاعاتی و بهره گیری از امکانات فنی، در نهایت، چهره ترسیمی دزدان مسلح به دست آمد و مشخص شد که جوان ۲۲ ساله فردی به نام «یونس» است که در کانون اصلاح و تربیت نیز سابقه کیفری دارد.

بنابراین تحقیقات پلیس بی درنگ وارد مرحله عملیاتی شد و کارآگاهان طی چند ساعت مخفیگاه جوان ۲۲ ساله را در کوی سیدی مشهد شناسایی کردند. آنان دو روز قبل و با کسب مجوز قضایی و در یک عملیات ضربتی از در و دیوار منزل ویلایی بالا رفتند و با رعایت تدابیر امنیتی سارق ۲۲ساله را دستگیر کردند.

او که ابتدا منکر هرگونه سرقتی بود بعد از ساعتی بازجویی های فنی در حضور رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی لب به اعتراف گشود و گفت: با محمد در فضای مجازی اینستاگرام آشنا شدم او خودش را فردی خلافکار می نامید و از من خواست تا برای دستبرد به گاوصندوق پدرش که مردی پولدار است همکاری کنم. خیلی زود با هم در پارک ملت قرار گذاشتیم و قبل از آن سرقت های مسلحانه خودرو را آغاز کردیم اما او فردی بسیار خطرناک است که حتی با اسلحه می خوابد و از کمد دیواری منزلش به اتاق دیگر نقب زده است تا اگر به محاصره پلیس درآمد آن ها را غافلگیر و شلیک کند!

با اعترافات این جوان ۲۲ ساله، بلافاصله عملیات بامدادی برای دستگیری سارق مسلح ۴۰ ساله در حالی آغاز شد که کارآگاهان به جلیقه های ضد گلوله مجهز شدند و سرهنگ سلطانیان (رئیس اداره جنایی) فرماندهی مستقیم عملیات را با راهنمایی های شبانه رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی به عهده گرفت.

کارآگاهان در اطراف مجتمع مسکونی خیابان سجادیه ۱۷ به چند گروه عملیاتی تقسیم شدند گروهی در پارکینگ استقرار یافتند که خودرو پژو ۲۰۷ با پلاک های جعلی در آن جا پارک بود. گروه دیگر پشت در پله های اضطراری و یک گروه نیز درون مجتمع سنگر گرفتند چرا که احتمال درگیری مسلحانه وجود داشت اما آن ها قصد داشتند با تدبیر دیگری سارق مسلح را به پارکینگ بکشانند که در آن ساعت بامداد آسایش اهالی مجتمع مسکونی به هم نریزد.

آن ها با همکاری یکی از اهالی محل و با این بهانه که شیشه های خودرو پژو ۲۰۷ پایین است با «محمد» (سارق مسلح) تماس گرفتند. اما او چند دقیقه بعد برای رفتن به پارکینگ، مقابل آسانسور قرار گرفت. در این هنگام یکی از نیروهای عملیاتی در پله های اضطراری را گشود اما سارق مسلح که به اوضاع مشکوک شده بود در یک حرکت سریع لوله سلاح را به سوی دو افسر آگاهی گرفت و ماشه را فشرد ولی گلوله در سلاح او گیر کرد تا دوباره خواست آن را مسلح کند افسران عملیاتی جابه جا شدند و این گونه درگیری مسلحانه در راهروی مجتمع مسکونی شروع شد.

گروه دوم عملیاتی با شنیدن صدای گلوله ها تلاش کردند محیط اطراف را محاصره کنند اما در میان رگبار گلوله ها سارق مسلح خشاب را تعویض کرد و باز هم به شلیک ادامه داد در همین حال یکی از افسران ورزیده آگاهی نیمی از پیکر او را هدف گرفت که از کنار دیوار بیرون بود.

با شلیک گلوله، سارق مسلح مجروح شد اما در تاریکی شب از پله ها درحالی پایین رفت که گلوله ای نیز به یکی از اهالی مجتمع مسکونی اصابت کرده بود. آن مرد جوان با شنیدن صدای وحشتناک تیراندازی از منزل بیرون آمده بود و در میان باران گلوله ها به شدت زخمی شد به همین خاطر گروهی از کارآگاهان به یاری شهروند مجروح شتافتند و سارق مسلح با استفاده از همین فرصت به خیابان سجادیه ۱۹ گریخت.

لحظاتی بعد کارآگاهان در چند شاخه عملیاتی به تعقیب سارق مسلح پرداختند و گروهی نیز به منزل وی در مجتمع مسکونی رفتند. او جاساز عجیبی روی دیوار داشت و مجموعه ای از لوازم و ابزار جرم را طوری مخفی کرده بود که هیچ آثاری از این مکان دیده نمی شد. نقب او از طریق کمد دیواری به اتاق دیگر واحد ۱۵۰ متری نیز لو رفت و انواع و اقسام ابزار جرم کشف شد.

از سوی دیگر گروه ویژه عملیاتی وارد خیابان سجادیه ۱۹ شدند جایی که آثار خون های ریخته شده نشان می داد سارق مسلح در زمین محصور پنهان شده است.

در این هنگام کارآگاهان با سروصدای ساختگی و نورافکنی به درون چهاردیواری، سارق مسلح را وادار کردند تا از آن سو خود را به داخل بولوار سجادیه بکشاند. عقربه های ساعت حدود ۳ بامداد را نشان می داد که سارق مسلح پشت شمشادهای درون بولوار موضع گرفت و دوباره شلیک های وحشتناک خود را آغاز کرد.

این گونه بود که همه کارآگاهان به گروه عملیاتی پیوستند و رگبار گلوله ها از هر سو ادامه یافت تا این که مشخص شد دیگر گلوله ای از سوی سارق مسلح شلیک نمی شود او در آن سوی بولوار به وسط خیابان افتاده و چندین گلوله پیکرش را شکافته بود.

با انتقال پیکر مجروح شهروند به مرکز درمانی، مراتب به قاضی «الوندی» نیز گزارش شد و این گونه عملیات بامدادی پلیس با مرگ سارق مسلح به پایان رسید اما با انتقال خودرو و لوازم کشف شده به مقر انتظامی تحقیقاتی گسترده توسط سرگرد پهلوان (افسر پرونده) درحالی ادامه یافت که دست نوشته ای از سارق مسلح به دست آمد که در آن خطاب به نزدیکانش نوشته بود شما از من یک جنایتکار و سارق مسلح ساختید! به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان، بازجویی های فنی از «یونس» جوان ۲۲ساله نیز برای کشف جرایم احتمالی دیگر و افراد مرتبط با آنان آغاز شده است.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    26 0
    اگه یونس آزاد بشه ، قطعا" مانند محمد خواهد شد. باید یا وي را اعدام کنند و یا حبس ابد بخوره تا در زندان جان بدهد.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      5 3
      فضای مجازی رهاشده و ولنگار کشور شده کارخانه ایی برای تولید انواع مختلف از این نوع موجودات بی همه چیز
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    5 0
    مشهد
    • سعید رضایی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      4 3
      بهترین شهر دنیاست از نظر من
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    5 0
    عجب برنامه ریزی خامی!
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    6 1
    ۱- اینها با چه خط و خطوط همراهی با آگهی دهندگان تماس می گرفتند؟ ۲- با این چند سرقت خودرو، ردی از خطوط تماس گیرنده پیدا نشد؟ ۳- هیچ دوربینی در محیط، تصویری از این مجرمان را در صحنه یا قبل و بعد از جرم ضبط نکرده بود؟ ۴- این عملیات با این همه کبکبه دبدبه که منجر به هلاکت مجرم شد هم از اساس غلط بوده ۵- بهتر است آقایی که چند وقت است این خبر ها را از مشهد و با آب و تاب می نویسد و اسامی افسران و کارآگاهان و قضات را پر رنگ می کند، برود داستان جنایی بنویسد و از آب کره نگیرد.
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      4 2
      حتما گوشی ها سرقتی بوده و در جاهایی که دوربین نبوده قرار می گذاشتند وگرنه چک کردن شماره و دوربین ها که از ابتدایی ترین کارهاست و ماموران کلانتری هم بلدند چه برسه به کارآگاه ها.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 1
      آقای کارآگاه، شما که تجربه ات صفره با دیدن چهار تا فیلم اینها رو می دونی، بعد چطور فکر میکنی مأمورا نمیدونن.
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 1
      تو همه ی خیابونا وبیابونای این مملکت دوربین ومیکروفون کارگذاشتن یعنی نمیدونی
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    7 1
    به نظر من پلیس یه خورده زود ماجرا را کشف کرد یه ۱۰ تا سرقت دیگه باید انجام میدادن بعد یکی از شهروندان خودش را به خطر میانداخت و سرنخی بدست میاورد بعد پلیس زحمت می کشید می رفت دستگیرش میکرد خیلی راحت بعدشم یه گزارش میداد که از زمان اطلاع به پلیس ۳ دقیق بعد ما در محل بودیم کار پلیسی در ایران خیلی راحته ولی پلیسای ما سختش میکنن بعد از ۴ بار سرقت میرن یارو رو میگیرن خوب اینم شیوه ایه دیگه
  • حمید IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    6 0
    کسی که، با سلاح گرم و یا سرد، امنیت مردم را به خطر می اندازد، باید اعدام شود. همچنین کسانی که سلاح وارد کشور می کنند، باید اعدام شوند.
  • الیسا ملکی MD ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    6 0
    حکم سرقت مسلحانه افساد فی الارض و اعدام هست. یونس باید اعدام بشه . اگر ازاد بشه قطعا به جرم خودش ادامه خواهد داد و باعث کشته شدن کسی و بدبخت کردن عده ای خواهد شد
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 0
    از این گزارشها نگذارید. این گزارش بیشتر از اینکه تمجید از پلیس باشه، ضعفهای پلیس رو بیان کرده. یعنی در هیچ یک از سرقتها هیچ دوربینی در اطراف محل جرم نبوده؟ چرا چهره نگاری به کمک مال باخته ها انجام نشده؟ چرا نصف شب وقتی مجرم خواب بود به منزلش یورش نبردند و غافلگیرش نکردند؟ چرا مجرم مجروح به راحتی از دست پلیس ها فرار کرده و مخفی شده؟ و چراهای دیگر که نگم بهتره. اگه چهار تا پلیس نوپو میریختن تو خونه اش نه تنها فرصت عکس العمل نداشت، بلکه شلوارشم خیس میکرد.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    هرکی طرف سلاح برای مقاصدشخصیش رفت خودش رونابودکردچه طوری عقل بعضیا قبول میکنه برای بدهی ومسائل خانوادگی وانتقام گیری بجای قانون وواسطه مشترک فرستادن دنبال سلاح برن نوعی جنونه بنظرم بخصوص سلاح گرم
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 0
    یعنی این جور که شرح عملیات کردین ورود پلیس این مدلی یعنی فاجعه از جلوی این همه مامور زخمی در رفته تازه ماموران آگاهی شانس آوردن اسلحه این بیشرف گیر کرده معلوم نبود چند تا رو کله ملق می کرد،خدا رحمتت کنه خلخالی و دم بچه های قدیم کمیته گرم.
  • حمیدرضا IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    به گفته پلیس فتا هشتاد درصد جرایم در محیط مجازی شکل میگیرد چرا کشور ما مثل بقیه کشورهای پیشرفته کنترلی بر فضای مجازی ندارد
  • الهام IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    لطفا الکی حرف نزنید تو زندگی یونس نبودید بچه ای که از 9سالگی بی مادر بزرگ شد و خواهر 5سالش رو نگهدارب میکرد چون پدرش تو جاده کار میکرد و این دو بچه شبها تنها تو خانه های ترسناک میخوابیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس