کردستان عراق

کردستان عراق در ماه ژوئن بیش از ۱.۷ میلیون بشکه نفت به رژیم صهیونیستی صادر کرده؛ امری که حاکی از استمرار صادرات نفت عراق به فلسطین اشغالی است.

به گزارش مشرق، به گفته منابع عراقی، منطقه کردستان عراق در ماه ژوئن بیش از ۱۳.۸ میلیون بشکه نفت صادر کرده است که از این میان ۱.۷ میلیون بشکه به مقصد سرزمین اشغالی بوده است.

به نوشته وبگاه عراقی المعلومة، کردستان عراق در ماه ژوئن گذشته روزانه ۴۴۶ هزار بشکه نفت صادر کرده است. مقصد اول نفت صادراتی انگلیس با ماهانه بیش از پنج میلیون بشکه و سپس کرواسی با بیش از ۲.۸ میلیون بشکه است.

به گفته منابع عراقی ترکیه و رژیم صهیونیستی نیز هر کدام بیش از ۱.۷ میلیون بشکه در ماه ژوئن از دولت کردستان عراق نفت خریداری کرده‌اند و درآمد اربیل از صادرات بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در این ماه بوده است.

در این راستا «نبیل المرسومی» کارشناس اقتصادی عراق نیز روز گذشته به المعلومه گفت که نفت منطقه کردستان عراق همچنان به شکل غیر قانونی به رژیم اسرائیل، یونان و ایتالیا صادر می‌شود. این در حالی است که دولت اربیل اجازه فروش نفت ندارد و تمامی قراردادها برای فروش نفت باید از سوی دولت بغداد منعقد شود.

«یونس الکعبی» دیگر کارشناس عراقی نیز گفته است که اقلیم کردستان همچنان درآمدهای حاصل از فروش نفت یا درآمدهای گمرکی را به دولت بغداد تحویل نمی‌دهد و این موضوع موجب زیان ۲۴ میلیارد دلاری عراق شده است.

رژیم صهیونیستی همواره از اصلی‌ترین مقاصد نفت کردستان عراق بوده است، به طوریکه در سال ۲۰۱۷، وبگاه اسرائیلی آی ۲۴ نیوز، با استفاده از داده‌های شرکت آمریکایی «Clipperdata» متخصص در ردیابی محموله‌های نفتی جهانی، نوشت که سرزمین اشغالی مقصد نیمی از نفت کردستان عراق است و در آن سال اسرائیل رتبه اول در خریداران نفت از اربیل را داشت.

اربیل در حالی دست به صادرات گسترده نفت می‌زند که در ۲۷ بهمن سال گذشته دادگاه فدرال عراق قانون نفت و گاز مربوط به صنعت نفت کردستان عراق (مصوب سال ۲۰۰۷) را بر خلاف قانون اساسی اعلام کرد و از مقامات کردستان خواست تولید نفت خام خود را در اختیار دولت مرکزی قرار دهند. این دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت اربیل به صادرات نفت خود به رژیم صهیونیستی اقرار کرده است.

دولت بغداد نیز از مسئولان اربیل خواسته است تا علاوه بر ارسال درآمد ۲۵۰ هزار بشکه‌ای به بغداد که در توافقات پیشین درج شده بود؛ باید تمامی درآمد نفتی را در اختیار دولت مرکزی قرار دهد تا در مقابل نیز بغداد سهم کردستان عراق از بودجه را به طور کامل پرداخت کند.

اربیل در سال ۲۰۰۷ قانونی تصویب کرد که به موجب آن مدیریت منابع کردستان عراق را خود بر عهده گرفت و تأسیسات نفت و گاز خود را مستقل از بغداد توسعه می‌دهد. در این راستا نفت کردستان عراق از طریق خط لوله‌ای به بندر «سیهان» ترکیه کشیده می‌شود و از آن‌جا به سرزمین اشغالی و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

روابط میان اربیل و تل آویو سابقه دهها ساله دارد و منحصر به روابط اقتصادی نیست. در این راستا برخی جریان‌های سیاسی عراقی از روابط امنیتی دو طرف و فعالیت گسترده سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی از جمله موساد در مقرهای مختلف در اربیل خبر داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 1
    اصلا این مسخره بازیا یعنی چی ؟اقیلم چیه؟ خودمختاری یعنی چی ؟ اگه یک کشور مستقل هست که واقعا یه کشور باشه .اگر که جز سرزمین کشور عراق هست باید همه چیزش جز کشور واحد باشه نه نخست وزیر و حکومت مستقل باشه
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      2 1
      خودمختاری برای اقوام در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا یک سیاست صهیونی است برای زمینه سازی نفوذ خزنده صهیونی ها در کشورهای مسلمان!
    • رضا IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 2
      40درصد نفت اسراییل باکو تامین میکند اونو ول کردی چسپیدی به اقلیم ؟؟؟؟
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      جناب 18:19 ـــ و چهل در صد را هم بارزانی!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      تا چشت درآد
  • سید فروزان CH ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    2 1
    فروش غیر قانونی و خودسرانه نفت عراق توسط فامیل بارزانی حکایت از فساد و هم دستی مسئولین دولت مرکزی دارد ، این غده سرطانی بنام اقلیم ؟؟؟؟؟؟؟باید از ریشه خشک شود ،  در آمد حاصله از این تجارت تنها به جیب فامیل فاسد مذدور بارزانی می‌رود و مردم آن منطقه نفعی ندارند ، نگاهی به آمار پناهندگان کرد در اروپا نشانکر وضعیت مردم آنجا است
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      تا چشت بیشتر درآد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس