قطع درخت

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران می گوید: بر اساس قانون اگر کسی درختی را عمدا قطع و خشک کند، از ۶ ماه تا ۳ سال زندانی دارد و جریمه نقدی هم می شوند.

به گزارش مشرق، آلودگی هوا یکی از معضلات اساسی کلان  شهر تهران است. درختان می‌توانند با تأمین اکسیژن تا حدودی آلودگی هوا را کاهش دهند. توسعه فضای سبز در دستور کار مدیریت شهری است تا بتوانند آلودگی هوا را تا حدی کاهش دهند.برخی از اشخاص به صورت غیرقانونی اقدام به تخریب درختان می‌کنند که البته بر اساس قانون با آنها برخورد جدی صورت می‌گیرد و اگر کسی عمدا درختی را قطع و یا خشک کند بر اساس قانون می‌توان فرد خاطی را  زندانی کرد.

در برخی نقاط هنگام ساخت و ساز درختان را جابه جا می کنند و مانع قطع آن می شوند/برخورد شهرداری تهران با قطع کنندگان درختان

 سرانه فضای سبز در حال حاضر رو به رشد است. در بسیاری از نقاط به دلیل اهمیت درختان در هنگام تخریب ساختمان‌ها درخت را جابه‌جا می‌کنند و مانع قطع آن می‌شود. شهرداری تهران هم در این زمینه حساس است و با کسانی که اقدام به قطع درخت کنند برخورد می‌کند و اخیرا در خیابان ولی‌عصر مالکی اقدام به تخریب  تعدادی درخت کرده بود که شهرداری تهران جلوی مجوزها را گرفته تا رأی دادگاه مشخص شود.

اگر کسی درختی را عمدا قطع و خشک کند، از ۶ ماه تا ۳ سال زندانی دارد/فرد متخلف باید سه برابر محیط بن درخت جریمه پرداخت کند

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در خصوص حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران به خبرنگار فارس،‌گفت: بر اساس مواد قانونی اگر کسی درختی را عمدا قطع و خشک کند، از ۶ ماه تا ۳ سال زندانی دارد و حداقل باید دو برابر بن درخت در همان محل بکارد و جریمه هم بر اساس سه برابر محیط بن درخت پرداخت کند.البته برای پرداخت جریمه نقدی ضرایب و جداولی وجود دارد که این جریمه بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.

موضوع قطع درختان از مراجع قانونی پیگیری می شود/ باید محیط زیست را حفظ کنیم

وی ادامه داد:‌اگر فردی فضای سبز یا باغی را تخریب کند و درختان آن محددوه از لحاظ اکولوژی با ارزش بوده و قدمت بالایی داشته باشد مثل درختان ولی‌عصر جریمه و حتی زندانی دارد. مالک اگر اقدام به تخریب کند موضوع از مراجع ذی‌صلاح پیگیری می‌شود و حتی ملک می‌تواند به تصرف شهرداری درآید و به عنوان پارک عمومی استفاده شود.

مختاری با تأکید بر این موضوع که برخی درختان قدمت بالایی دارند گفت: ما برای قطع درخت جرائمی داریم نقش درخت در کاهش آلودگی هوا مؤثر است و ما باید محیط زیست را حفظ کنیم درخت در تولید اکسیژن و سلامت شهروندان نقش بسیار مهمی دارد.

متأسفانه برخی افراد اقدام به تخریب درختان می‌کنند/جلوی افراد سودجو گرفته شود/جریمه ۱۱۷ میلیاردی مالک خیابان ولی عصر به دلیل قطع درخت

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت:‌ما قانون‌های خوب و محکمی در این زمینه داریم که باید اجرایی شوند و جلوی افراد سودجو گرفته شود. البته متأسفانه برخی افراد این سرمایه‌های ارزشمند را تخریب می‌کنند.

مختاری به قطع ۱۳ اصله درخت با قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله در خیابان ولی‌عصر اشاره کرد و گفت:‌علاوه بر جریمه ۱۱۷ میلیاردی باید مالک دو برابر محیط بن درخت جایگزین کند ما هم در حال حاضر جلوی هرگونه عملیات ثبتی را گرفته‌ایم تا رأی دادگاه در این زمینه مشخص شود که با مالک چه برخوردی شود و ما هم بر اساس رأی دادگاه عمل می‌کنیم.

قانونی در دوره قبل مدیریت شهری برای باغات گذاشته شد  که این قانون دچار نقایصی است و باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد. اعضای شورای شهر انتقاداتی به قانون باغات که در دوره قبل مدیریت شهری مصوب شده، دارند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص قطع درختان می‌گوید:‌تهران باغ‌شهر بوده است به عنوان مثال همین خیابان ولی‌عصر در کنار درختان و جوی‌های آب، همه مسیر باغ بود.

باید قانون باغات اصلاح شود/ اگر کسی درختی را قطع یا خشک کرد نقره‌داغش کنیم

وی ادامه داد:‌متأسفانه قانون باغاتی در دوره گذشته در شورای شهر مصوب شد و تبلیغاتی هم برای آن صورت گرفت؛ نتیجه مصوبه شورا این شد که سال گذشته یک نفر هم پروانه باغ مسکونی نگرفت چون با هیچ قانونی صدق نمی‌کند و صرفه اقتصادی نداشت.

وی در خصوص مقابله با قطع درختان گفت: ما نباید اجازه خشک شدن درخت را بدهیم. باید اصل قانون باغات را اصلاح کنیم و در حال حاضر در کش و قوس اصلاح آن هستیم و باید ایرادات برطرف شود و اگر کسی درختی را قطع یا خشک کرد نقره‌داغش کنیم.

برخی از درختان در سطح شهر به دلیل ساخت و سازها قطع می‌شوند با وجود تذکرهایی که شهرداران نواحی می‌دهند اما بعضا مالکان اقدام به تخلف می‌کنند.

 سازمان بوستان‌ها و مناطق ۲۲‌گانه برای نگهداشت درختان تلاش زیادی می‌کنند

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌گوید: قطع برخی از درختان توسط مالکان به دلیل ساخت و ساز بوده است. سازمان بوستان‌ها و مناطق ۲۲‌گانه برای نگهداشت درختان تلاش زیادی می‌کنند و البته برنامه‌هایی هم برای توسعه فضای سبز داریم.

وی تأکید کرد:‌توسعه فضای سبز در کاهش آلودگی هوا نقش بسیار مهمی دارد.

مدتی قبل چندین مورد قطع درخت گزارش شد که توسط مالکان این اقدام صورت گرفته بود. پرویز سروری عضو شورای شهر تهران تأکید کرد:‌نگرانی‌هایی در خصوص قطع و خشکاندن درختان داریم و بی‌تردید یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم تهران موضوع آلودگی هوا است و گسترش و توسعه فضای سبز می‌تواند در این حوزه تأثیرگذار باشد.

بی‌تردید قطع و خشکاندن درختان جرایم سنگینی دارد

به اعتقاد نایب رئیس شورای شهر تهران این طور نیست که هر زمانی که تصمیم گرفتیم درختی بکاریم آن درخت رشد کند یک درخت به زمان زیادی نیاز دارد تا رشد کند و باید از ظرفیت‌های تنفسی تهران را علاوه بر توسعه حراست و نگهداری کنیم.

وی تأکید کرد: می‌توان این ذهنیت و نگرانی را داشت که احتمال دارد دست‌های پنهانی به دنبال تکرار این موضوع باشند و قطع و خشکاندن درختان یک سناریو باشد. بی‌تردید قطع و خشکاندن درختان جرایم سنگینی دارد و در این مسیر از ظرفیت قوه قضائیه استفاده می‌کنیم و تمام راهکارها از جمله راهکارهای سلبی و ایجابی را برای جلوگیری از این موضوع به کار خواهیم گرفت.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران به جد با موضوع قطع درختان برخورد می‌کند و قوانین محکمی هم در این زمینه وجود دارد. توسعه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته و با مالکانی که تخلف کرده و اقدام به قطع درختان می‌کنند بر اساس قانون عمل می‌شود و اگر درختی به صورت عمد قطع شود بر اساس قانون ۶ ماه تا ۳ سال زندانی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    ما چندتا درخت تنومند داریم یعنی ازتیر برق خیلی بلندترند ریشه هاشون بلنده ازاین زمستان تا زمستان بعدباران بزنه آب میخورند وهمیشه سرسبزند-باغچه ی بیرون منزلمان دوروز پیش دونفر امدند گفتند امیلیون تومان نقد میدیم اجازه میدید.هرسشون کنیم گفتم من اینا خیلی دوست دارم وخودم نهالشون کاشتم لابد برای چوبشونه،چقدریه درخت زحمت می بره تاسال ها بزرگ بشه وآدم زیرسایه اش بشینه ولذت ببره::
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    کی ايشالا، وقتی کل درختای ايران قطع شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    اولا نبايد درختا رو قطع کنن ،دوما الان تکنولوژی پيشرفت کرده يکی از راه حل ها ،استفاده از تجهيزات مدرن برای جابه جايی درختای تنومنده توی اينترنت موجوده فيلمش ، ماشين های مخصوص اين کار هست، نه اينکه بيای قطعش کنی، ولی خوب مسئولای ما اينو نميفهمن، شد اين مسئولای فشل يجا يچيزو بفهمن؟؟؟؟؟؟؟همه چی رو بايد بگی بهشون؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    شما قسم خوردين ايران رو به بيابون تبديل کنيد،بجنبيد تا مافيای چوب هر چی درخت هست رو قطع نکرده، فقط هم تهرانم نيست کل کشورم آدمن و شهروند ايرانن والا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس