حسن نصرالله

یک روزنامه قطری با انتشار یادداشتی به دلیل سکوت دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص جدیدترین اخبار مربوط به مناقشه تعیین مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی و تقلای تل‌آویو در این خصوص پرداخت.

به گزارش مشرق،اظهارات خوش‌بینانه مقامات لبنانی در خصوص نزدیک شدن به توافق برای تعیین مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی پس از سفر جمعه پیش «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا به بیروت، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اما دبیرکل حزب‌الله لبنان که قاعدتا باید در جریان جزئیات رایزنی‌ها در خصوص این پرونده باشد، همچنان به مهلتی که به صهیونیست‌ها در خصوص مناقشه بر سر میدان گازی کاریش داده، پایبند است و سکوت کرده است.

روزنامه قطری «رای الیوم» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که این سخنان خوش‌بینانه مشابه سخنانی است که طی ده ماه اخیر از سوی طرف‌های   اروپایی درخصوص دستیابی قریب‌الوقوع به توافق در مذاکرات در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با آمریکا بیان می‌شد.

نویسنده در ادامه نوشت: «امیدواریم که این خوش بینی لبنانی درست باشد و این بار نیات اسرائیلی-آمریکایی را تصدیق کند، زیرا جایگزین  آن، جنگ است. عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه، پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور تاکید کرد که هوکشتاین، پیشنهادات جدیدی طرح کرده و پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز نهایی نیست. لبنان به خط ۲۳ و کل میدان قانا پایبند است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «ما نمی‌دانیم که فحوای پیشنهادهای جدید اسرائیل که درباره آن ابراز خوش‌بینی می‌شود، چیست اما اطمینان داریم که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله از جزء به جزء آن آگاه است زیرا او حرف آخر را می زند. زیرا چهار پهپادی کهکه چند هفته پیش به سوی میدان اشغالی کاریش لبنان فرستاد، باعث ایجاد این وحشت درصفوف اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها شد و هر دو طرف را ترغیب کرد که امتیازاتی بدهند و دستیابی به توافق را تسریع کنند».

بر اساس این یادداشت، «سید نصرالله و رسانه‌های مقاومت به دقت اوضاع را رصد می‌کنند و در عین حال سکوت پیشه می‌کنند و موضوع مذاکره با میانجی آمریکایی را به دولت لبنان واگذار می‌کنند. اما اگر هدف میانجی‌گر آمریکایی‌ها خرید زمان بیشتر و طولانی کردن پروسه مذاکرات تا پس از انتخابات نوامبر آتی در "اسرائیل" و انتخابات میان دوره‌ای مجلس قانونگذاری آمریکا که یک هفته پس از آن برگزار می شود،باشد، قطعا این سکوت ادامه نخواهد یافت».

نگارنده در ادامه می‌نویسد: «پاسخ حزب الله همانطور که آقای نصرالله گفت نه تهدید، که با موشک و پهپاد و چه بسا حمله به منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و آزادسازی آن خواهد بود.مهمترین نکته در اظهارات "خوشبینانه" آقای بوحبیب این بود که وی به نقل از هوکشتاین گفت: "جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل تماس گرفت و از او خواست تا ماه جاری یا آینده توافقنامه تعیین مرزها را تکمیل کند." یعنی  دولت آمریکا به خوبی می‌داند که آقای نصرالله در خصوص تهدیداتش جدی است و به آتش‌بسی که به اسرائیلی ها داده است و ظرف چند روز آینده، مدت آن به پایان خواهد رسید، پایبند است و بایدن شعله ور کردن آتش جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه را در حالی که غرب مشغول یک جنگ جهانی در اوکراین است، عاقلانه نمی‌داند».

در بخش دیگری از این یادداشت به تهدیدهای ژنرال «آویو کوخاوی» اشاره شده که گفته بود، لبنان و حزب‌الله در صورت هرگونه تعدی به حاکمیت اسرائیل یا منابع نفتی و گازی، بهای آن را خواهند پرداخت و عواقبش را باید بپذیرند، اشاره شده و آمده است: این تهدیدها توخالی و ادعای دروغین به شجاعت است و هدف از آن، اطمینان‌بخشی به افکار عمومی وحشت زده اسرائیل است. زیرا ژنرال کوخاوی به خوبی می‌داند که اگر سید نصرالله تصمیم به آغاز حمله بگیرد و دکه شلیم موشک را بزند، روزانه بیش از ۳۰۰۰ موشک و صدها پهپاد _اگر بیشتر از این نباشد_  بر شهرهای فلسطین اشغالی خواهد بارید».

در پایان یادداشت رأی الیوم آمده است: «به نظر می رسد میادین اشغالی گاز و نفت لبنان در کاریش، میدان نهم و قانا در آستانه آزادی کامل با صلح یا جنگ قرار دارد، همانطور که جنوب لبنان در آغاز قرن جاری با نیروی مقاومت آزاد شد. ما معتقدیم که سکوت کلامی یا موشکی حزب الله زیاد طولانی نخواهد شد».

سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان اخیرا اعلام کرده بود که تل‌آویو برای استخراج گاز از میدان «کاریش» تنها تا ماه سپتامبر زمان دارد و اگر لبنان به حقوق طبیعی خود دست پیدا نکند، هیچ کس اجازه استخراج گاز از میدان کاریش را نخواهد داشت.

حزب‌الله پیش از این، چند پهپاد غیرمسلح را برای هشدار به رژیم صهیونیستی به سوی میدان گازی کاریش ارسال کرده بود که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود با اشاره به این اقدام، اعلام کرد که هدف از این گام، هشدار به رژیم صهیونیستی بوده است.

امری که موجب شد تل‌آویو از بیم شکست در مذاکرات پیش از ماه سپتامبر  و آغاز درگیری با حزب‌الله لبنان، از میانجی آمریکایی خواست تا اقدامات دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به اختلافات دو طرف در سریع‌ترین زمان ممکن افزایش دهد.

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان به صراحت اعلام کرده است: «هیچ هدف اسرائیلی در دریا و زمین وجود ندارد که موشک‌های نقطه‌زن مقاومت به آن نرسد.. حکومت لبنان به خاطر خواسته‌های میانجی‌گر آمریکایی، درباره خط ۲۳ دریایی، امتیازهای زیادی داده است... توپ اکنون در زمین لبنان نیست؛ زیرا اجازه ندارد در منطقه‌ای که مورد مناقشه نیست، نفت و گاز استخراج کند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    10 0
    وای اگر سید حسن تصمیم به احقاق حق کند بنظرم درصورت جنگ این جنگ کوتاه وپیروزی شگفت انگیز ابدی حزب الله و مقاومت را در پی خواهد داشت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس