سنگ تمام آسیایی‌ها تا جام جهانی؛ سبقت تیم ملی از کانگوروها

تیم‌های آسیاییِ حاضر در جام‌جهانی برنامه مفصلی تا آغاز بیست و دومین دوره این رویداد بزرگ تدارک دیده‌اند و در این بین تنها تیم ملی استرالیا نسبت به ایران آماده‌سازی ضعیف‌تری دارد.

به گزارش مشرق، پنجره پراهمیت فیفا پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از روز دوشنبه بیست و هشتم شهریورماه آغاز و تا سه‌شنبه پنجم مهرماه ادامه پیدا خواهد کرد. در این مدت ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی می‌توانند حداکثر ۲ مسابقه دوستانه را به انجام برسانند و خود را برای حضور در بیست و دومین دوره این رویداد بزرگ مهیا کنند.

در پنجره‌ی خردادماه فدراسیون فوتبال ایران نتوانست برنامه مدون و خوبی را تدارک ببیند و تیم ملی در شرایطی که می‌توانست چهار مسابقه را برگزار کند، صرفا با یک بازی مقابل تیم دوم الجزایر کارش را تمام کرد. حالا ولی شرایط برای پنجره‌ی دوم به مراتب بهتر است. فدراسیونِ میرشاد ماجدی برای جبران ماجراهای پنجره‌ی خردادماه خیلی زود دست به کار شدند و موفق شدند اردوی اتریش را ترتیب بدهند. در این اردو ملی‌پوشان طی روزهای یکم و پنجم مهرماه به مصاف تیم‌های سرشناس اروگوئه و سنگال خواهند رفت. ۲ آزمون مهم و سرنوشت‌ساز که می‌تواند هم سنگ محک خوبی برای ایران پیش از جام جهانی باشد و هم شرایطی را به وجود بیاورد تا کارلوس کی‌روش، سرمربی جدید تیم ملی با بازیکنان بعد از سه سال آشنایی مجدد پیدا کند و به هماهنگی لازم برسد.

پنجره‌ی بعدی فیفا در آستانه آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. در آن برهه‌ی زمانی بعضی از تیم‌ها بازی دوستانه برگزار خواهند کرد و بعضی دیگر یا چنین برنامه‌ای ندارند و یا هنوز حریف مورد نظر خود را پیدا نکرده‌اند. شنیده می‌شود ایران نیز قرار است در آن چند روز منتهی به جام جهانی مقابل روسیه صف‌آرایی کند.

اما از پنج تیم آسیاییِ دیگر که در جام جهانی حاضر هستند چه خبر؟ آنها در جه شرایطی خود را آماده‌ی حضور در بزرگترین اتفاق فوتبالیِ جهان می‌کنند؟ با ما همراه باشید.

ژاپن:

سامورایی‌های آبی به معنای واقعی کلمه سنگ تمام گذاشتند. شاگردان هاجیمه موریاسو در پنجره خردادماه چهار بازی را در خاک خود مقابل تیم‌های پاراگوئه، برزیل، غنا و تونس به انجام رساندند که ماحصل آن ۲ پیروزی و ۲ شکست بود. در ادامه و در زمانی که پنجره‌ی فیفا نبود، تورنمنتی چهارجانبه متشکل از چهار تیم شرق آسیایی به میزبانی ژاپن برگزار شد. موریاسو با استفاده از مهره‌های حاضر در لیگ به مصاف هنگ کنگ، چین و کره رفت و با ۲ برد و یک تساوی به کارش پایان داد.

آنها در پنجره پیش رو قرار است اردویی در آلمان برپا کنند. اردویی که با ۲ بازی دوستانه همراه خواهد شد. آنها ابتدا به مصاف آمریکا می‌روند و سپس رو در روی اکوادور قرار می‌گیرند. هر ۲ تیم در جام‌جهانی حاضر هستند و آمریکا یکی از رقبای ایران در جام بیست و دوم است. جالب است که سامورایی‌ها پیش از آغاز جام جهانی در امارات نیز رو در روی کانادا قرار خواهند گرفت.

آبی‌پوشان همانند ایران در جام جهانی با ۲ تیم اروپایی و یک تیم از کونکاکاف هم‌گروه هستند. آنها هم مانند ایران نتوانستند با تیم‌های اروپایی پیکار داشته باشند اما جای خالی این اتفاق را با تیم‌های آمریکایی و آفریقایی پر کردند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و دیدارهای غیر رسمی ژاپن را هم در نظر نگیریم؛ آنها با هفت مسابقه تدارکاتی راهی جام بیست و دوم خواهند شد تا مقابل آمریکا، کاستاریکا و اسپانیا قرار بگیرند.

کره جنوبی:

برنامه تیم پائولو بنتو شباهت زیادی به ژاپن دارد. آنها نیز در پنجره خردادماه چهار مسابقه را در کشور خود مقابل برزیل، شیلی، پاراگوئه و مصر به انجام رساندند که نتیجه‌ی آن ۲ برد، یک تساوی و یک شکست بود. جنگجویان تائه‌گوک در ادامه به تورنمنت غیر رسمی ژاپن رفتند و با ۲ برد و یک باخت به کار خود پایان دادند.

در پنجره‌ی پیش رو کره بازهم در کشور خود اردو می‌زند. آنها در این هشت روز به مصاف تیم‌های کاستاریکا و کامرون خواهند رفت. ۲ تیمی که در جام جهانی هم حاضر هستند. فعلا تیم پائولو بنتو در آستانه جام جهانی مسابقه‌ای را فیکس نکرده است و اگر اینطور باشد آنها با ۶ بازی دوستانه‌ی رسمی به مصاف اروگوئه، غنا و پرتغال خواهند رفت. کره‌ای‌ها شبیه‌سازی خوبی را برای تقابل با اروگوئه و غنا انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اولین واکنش کی‌روش به حضور دوباره در ایران +عکس

استرالیا:

ماجرای استرالیا با تمام تیم‌های آسیایی و حتی خیلی از حاضرین در جام جهانی متفاوت است. آنها در پنجره خردادماه باید برای حضور در جام جهانی تلاش می‌کردند. تیم گراهام آرنولد در این پنجره ابتدا یک بازی دوستانه با اردن انجام داد و در ادامه فاتح ۲ مسابقه پلی‌آف برابر امارات و پرو شد تا جهانی شود.

برنامه کانگوروها در پنجره‌ی پیش رو عجیب است. آنها به جای برگزاری ۲ بازی جدی مقابل تیم‌هایی که شبیه به رقبای‌شان در جام جهانی هستند قرار است ۲ مسابقه تدارکاتی را به صورت رفت و برگشت مقابل نیوزیلند به انجام برسانند. یک بازی به میزبانی استرالیا و دیگری به میزبانی نیوزیلند. آنها پیش از جام هم هنوز دیدار دوستانه‌ای را قطعی نکرده‌اند.

با این اوصاف استرالیا با سه بازی دوستانه و ۲ مسابقه رسمی راهی پیکار با تیم‌های فرانسه، تونس و دانمارک خواهد شد. برنامه‌ای ضعیف و عجیب برای تیمی که در قطر کار سختی مقابل نمایندگان اروپا و تیم آفریقایی خواهد داشت.

عربستان:

نوبت به ۲ تیم عربی می‌رسد و در ابتدا به سراغ عربستان می‌رویم. امتیاز ویژه‌ای که قطر و عربستان نسبت به تمام تیم‌های حاضر در جام جهانی دارند این است که آنها بازیکن لژیونری ندارند و می‌توانند اردوهای بلندمدت‌تری را به انجام برسانند و دغدغه‌ای بابت نبود نفرات اصلی  که شاغل در کشورهای دیگر هستند را نداشته باشند.

عربستان با هدایت هروه رنارد در پنجره خرداماه راهی اسپانیا شد. آنها در این مدت ۲ بازی را با کلمبیا و ونزوئلا به انجام رساندند و در هر ۲ مسابقه با یک گل شکست خوردند. در پنجره پیش رو بازهم سبز و سفیدها راهی سرزمین ماتادورها می‌شوند و این بار باید با اکوادور و آمریکا پیکار داشته باشند.

این پایان کار نماینده آسیا نیست. آنها به واسطه اینکه تمام بازیکنان‌شان در لیگ داخلی عربستان عضویت دارند زودتر به اردو می‌روند و تقریبا از ابتدای آبان در دسترس رنارد خواهند بود. عربستان تا شروع جام جهانی به ترتیب رو در روی تیم‌های هندوراس، ایسلند، پاناما و کرواسی خواهد رفت که دیدار اول و آخر در خانه و ۲ بازی دیگر در امارات به انجام می‌رسد.

بدین ترتیب عربستان با برگزاری هشت مسابقه راهی جام جهانی می‌شود. آنها مشکل برگزاری بازی با تیم های اروپایی را هم حل کردند و سه مسابقه را با این تیم‌ها به انجام خواهند رساند. شاگردان رنارد در جام بیست و دوم مقابل تیم‌های آرژانتین، لهستان و مکزیک صف‌آرایی خواهند کرد.

قطر:

نهایتا نوبت به تیم میزبان می‌رسد. عنابی‌پوشان با برنامه‌ای جالب به استقبال جام شماره ۲۲ می‌روند. جامی که برای اولین بار در آن شرکت می‌کنند و دست بر قضا میزبانش هم هستند. فلیکس سانچز برای آماده‌سازی تیمش اردویی چند ماهه را برنامه‌ریزی کرد. اردویی که در اسپانیا آغاز و در اتریش ادامه پیدا کرد.

بازیکنان ملی‌پوش از حضور در لیگ ستارگان معاف شدند و همراه تیم ملی هستند. آنها در این چند ماه ۱۱ بازی دوستانه را برگزار کرده‌اند. دیدار با باشگاه‌هایی از ایرلندشمالی، بلژیک، اسلواکی، اسپانیا و ایتالیا که مهم‌ترین‌شان مایورکا، لاتزیو و فیورنتینا بودند. آنها همچنین به مصاف تیم‌های ملی مراکش، غنا و جامائیکا نیز رفتند که در مجموع چهار برد، ۶ تساوی و یک شکست برای‌شان به ثبت رسید.

قطری‌ها هنوز در اتریش به سر می‌برند. آنها در مهرماه با کانادا و شیلی پیکار خواهند داشت. تنها بازی ترتیب داده شده پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ تقابل با هندوستان خواهد بود. مسابقه‌ای که در قطر به انجام می‌رسد و احتمالا برای افزایش روحیه‌ی عنابی‌پوشان به انجام می‌رسد.

قطر در جام بیست و دوم به ترتیب مقابل اکوادور، سنگال و هلند دیدار خواهد کرد.

در پایان و با توجه به برنامه‌ی تدارک دیده شده توسط ۶ تیم آسیایی، تیم ملی فوتبال ایران تنها عملکردی بهتر از استرالیا داشته است. باید دید در جام بیست و دوم نمایندگان قاره کهن چه نمایشی خواهند داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس