کد خبر 1417882
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
رئیس شاباک

رئیس دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» اعتراف کرد که تل‌آویو در قبال مقاومت در کرانه باختری در یک «دایره بسته» گرفتار شده است.

به گزارش مشرق، مقاومت در کرانه باختری با در هم شکستن دیواری که به واسطه هماهنگی بین نیروهای رژیم صهیونیستی و سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین ایجاد شده بود، واقعیت جدیدی را تحمیل کرد که به منبع تهدیدی برای عمق اسرائیل و به طور مشخص اراضی اشغالی ۱۹۴۸  و شهرک‌نشینان صهیونیست و نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن تبدیل شد

روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار یادداشتی در خصوص اعتراف به شکست تل‌آویو در قبال مقاومت در کرانه باختری نوشت: «به دلیل شکست حملات پپاپی اسرائیل به منظور فرونشاندن شعله مقاومت،  «رونین بار»رئیس دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» در سخنرانی کنفرانس سالانه "مرکز سیاست‌گذاری ضد تروریسم» در دانشگاه «رایشمن» می‌گوید که اسرائیل "به دلیل افزایش عملیات‌ها در کرانه باختری و ناتوانی سرویس‌های تشکیلات خودگردان در ایفای نقش خود در سایه کاهش کنترل آن وارد یک دایره بسته شده است". به گفته بار، این واقعیت، نیروهای اشغالگر را بر آن داشته تا حملات علیه به شهرها و شهرک‌های کرانه باختری را تکرار کنند امری که به تلفات میان فلسطینی‌ها و تضعیف جایگاه سرویس‌های امنیتی خودگردان منجر می‌شود و از سوی دیگر زمینه را برای رشد مقاومت هموار می کند».

به نوشته الاخبار، در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی گزینه‌های محدودی را مقابل خود می‌بیند. اگر از حمله علیه نیروهای مقاومت در کرانه باختری خودداری کند،  موجب گسترش دامنه حرکت آنها  می‌شود و ابتکارات عملیاتی آنها را تقویت می‌کند. اگر به حملات خود ادامه دهد، برخوردهای بیشتری میان دو طرف صورت می‌گیرد و  تضعیف جایگاه امنیتی تشکیلات خودگردان تسریع می‌شود و در نتیجه حاشیه اقدام مقاومت را گسترش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، اگرچه شاباک باتجربه‌ترین سرویس در عرصه فلسطین و مسئول اصلی آن است، سرتیپ «آهارون حلیوا» رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، در خصوص ارزیابی گزینه‌های فرارو در کرانه باختری با اشاره به هشدار مصری‌ها مبنی بر اینکه این عملیات‌ها منجر به هرج و مرج می‌شود،  بر اهمیت تداوم سیاست امنیتی و عملیات نظامی در کرانه باختری تاکید و تصریح کرد: «خوشحال می شدم هر شب ده ها مرد تحت تعقیب را دستگیر نکنم، مشروط بر این‌که سرویس‌های امنیتی فلسطین این کار را انجام می‌دادند».

«تامیر هایمن» رئیس سابق امان درباره  آغاز «انتفاضه سوم» هشدار داد و از ضعف تشکیلات خودگردان و تقویت دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در کرانه باختری انتقاد کرد و با اشاره به فساد در کنار این امور، تصریح کرد که  «موقعیت بسیار انفجاری است که هر محرک و جرقه کوچکی می‌تواند از آن سوء‌استفاده کند».

در پایان این گزارش آمده است:  میان کسانی که خواستار تشدید عملیلت نظامی به طور ویژه در جنین هستند و نیز کسانی که معتقدند که تداوم دستگیری‌ فلسطینی‌ها در کرانه باختری امور را شعله‌ورتر می‌کند، باید گفت که تنها راه موجود کمک به تشکیلات خودگردان برای بازیابی اعتبار است، و همه گزینه‌ها در همان «دایره بسته‌ای می چرخند» که رئیس  شاباک درباره آن هشدار داده بود.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها می‌گویند که نهادهای نظامی رژیم صهیونیستی در حال بررسی احتمال حمله گسترده به شمال کرانه باختری پیش از برگزاری انتخابات کنست (پارلمان) در نوامبر آینده هستند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اعلام این مطلب نوشت که برخی مسئولان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که بایستی فعالیت‌های ارتش در شمال کرانه باختری کاهش یابد تا از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین جلوگیری شود. این مسئولان امنیتی اسرائیل بر این باور هستند که اسرائیل به دلیل اصرار بر تداوم بازداشت‌های شبانه، در تشدید تنش‌ها سهیم بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    اره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس