کد خبر 1419327
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
تایوان

کاخ سفید در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر دفاع نظامی از تایوان در صورت حمله احتمالی چین، تاکید کرد که واشنگتن همچنان به سیاست «اصل چین واحد» پایبند است.

به گزارش مشرق، اظهارات تحریک‌آمیز مجدد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره اعزام نیروی نظامی برای دفاع از تایوان در برابر تهاجمی احتمالی از سوی چین، کاخ سفید بار دیگر برای لاپوشانی آن به دردسر انداخت.

بایدن بامداد امروز (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» گفته بود در صورت وقوع حمله‌ای از جانب چین علیه تایوان، آمریکا نظامیان خود را برای دفاع از این جزیره اعزام می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال این رسانه درباره اظهارات بایدن، تاکید کرد که سیاست آمریکا در قبال تایوان هیچ تغییری نکرده و ثابت است.

این سخنگو به رویترز گفت: «رئیس جمهور بایدن قبلا هم این مسئله را [که آمریکا به سیاست اصل چین واحد پایبند است] بیان داشته است. او همچنین شفاف‌سازی کرده که سیاست ما در قبال تایوان تغییر نکرده است».

با این حال اظهارات بایدن با ذوق‌زدگی و تشکر از سوی مقامات تایوان، که چندی است احساسات و تمایلات جدایی‌طلبانه از خود نشان می‌دهند، همراه شد.

وزارت خارجه تایوان با صدور بیانیه‌ای ضمن تشکر از وعده بایدن برای دفاع نظامی از این جزیره در برابر چین، گفت: «تعهد امنیتی دولت آمریکا به تایوان محکم و تزلزل‌ناپذیر است».

به نوشته رویترز، در این بیانیه آمده است که تایوان به تقویت توانمندی‌های دفاع از خود و تعمیق روابط امنیتی با آمریکا ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز در ماه می، طی گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران در کاخ سفید، در پاسخ به این سوال که آیا مایل است برای دفاع از تایوان در صورت حمله احتمالی چین مداخله نظامی کند، گفته بود: «بله، این تعهدی است که داده‌ایم».

سفارت پکن در واشنگتن یا مقامات وزارت خارجه چین هنوز به اظهارات بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس واکنشی نشان نداده‌اند.

چند روز قبل «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود آمریکا درباره تعهد خود به حفظ توانایی تایوان برای دفاع از خود، مصمم و جدی است

پیش از این نیز «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ادعای اینکه تهدید حمله چین به تایوان واقعی است، گفت برای اعلام تایوان به‌عنوان متحد اصلی غیر ناتو، با کنگره صحبت می‌کند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس