کد خبر 1419768
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
ناتو

ناتو در واکنش به برنامه ریزی برای برگزاری همه پرسی الحاق به روسیه در مناطقی از شرق اوکراین، مسکو را به تشدید جنگ متهم کرد.

به گزارش مشرق، ناتو پس از اعلام برنامه ریزی برای برگزاری همه پرسی پیوستن مناطقی از شرق اوکراین به روسیه، مسکو را به تشدید جنگ علیه اوکراین متهم کرد.

چهار منطقه تحت کنترل مسکو در اوکراین این هفته همه پرسی الحاق به روسیه را برگزار خواهند کرد.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، برگزاری این همه پرسی را تشدید بیشتر جنگ عوان کرد و گفت: همه پرسی‌های ساختگی مشروعیت ندارد و ماهیت جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین را تغییر نمی‌دهد.

قرار است همه پرسی بین ۲۳ و ۲۷ سپتامبر در دو منطقه جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک برگزار شود.

این همه پرسی همچنین در خرسون و بخش‌هایی از استان زاپوریژژیا و در دو منطقه جنوبی که نیروهای روسیه با حمله به اوکراین در سال جاری تصرف کردند نیز برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، در واکنش به برنامه ریزی برای برگزاری همه پرسی الحاق به روسیه در بخش‌هایی از شرق اوکراین، «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان، روسیه را به پیگیری اهداف «امپریالیستی» متهم کرد و گفت: اوکراین حق دارد از حاکمیت خود دفاع کند.

صدراعظم آلمان همچنین روسیه را به سازماندهی همه پرسی‌های ساختگی در مناطق شرق اوکراین برای الحاق رسمی سرزمین‌های متعلق به اوکراین متهم کرد و گفت: همه پرسی‌ها نقض قوانین بین المللی است و توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نخواهد شد.

وی در جمع خبرنگاران در نیویورک و در حاشیه نشست سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: بسیار واضح است که این همه پرسی ساختگی قابل قبول نیست، آنها با قوانین بین المللی سازگار نیستند.

شولتز همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دنبال کردن اهداف «امپریالیستی» متهم کرد و گفت آلمان همچنان در کنار اوکراینی‌ها خواهد بود.

به گفته صدراعظم آلمان، اوکراین حق دارد از حاکمیت، تمامیت [سرزمینی] و دموکراسی خود دفاع کند و ما از اوکراین برای این امر حمایت می‌کنیم.

نمایندگان استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژژیا که مورد حمایت روسیه هستند، روز سه‌شنبه اعلام کردند که در روزهای آینده همه‌پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار خواهند کرد. بدنبال اعلام این خبر، مسکو از تصمیم مقامات این مناطق استقبال کرد و مقامات روسی خواستار حمایت مسکو از این مناطق شده اند. «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که در صورتیکه ساکنان دونباس و مناطق آزاد شده در اوکراین تصمیم بگیرند بخشی از روسیه شوند، مسکو از آنها حمایت خواهد کرد.

رئیس دومای دولتی روسیه در این باره اضافه کرد: آنها باید این موضوع را امروز درک کنند که ما از آنها (ساکنان دونباس) انتظار داریم آزادانه اراده خود را ابراز کنند.

معاون اول رئیس مجلس علیا روسیه هم پیشتر از برگزاری همه پرسی در دو جمهوری لوهانسک و دونتسک استقبال کرد.

«آندری تورچاک» اعلام کرد که همه پرسی در مورد الحاق دونباس به روسیه قطعاً برگزار خواهد شد و موجب می‌شود به طور قانونی این منطقه و دیگر مناطق آزاد شده به عنوان بخشی از روسیه تثبیت شوند.

این مقام ارشد روس با تاکید بر ضرورت برگزاری همه پرسی در منطقه دونباس افزود که این ضرورتی است که مدتها به تعویق افتاده است.

در مقابل، «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در توئیتر خود نوشت: اوکراین حق آزادسازی مناطق خود را دارد و به آزادسازی این مناطق ادامه خواهد داد.

همزمان، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای که توسط سرویس مطبوعاتی خود منتشر کرد، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو به دلیل برگزاری همه‌پرسی الحاق به روسیه در برخی مناطق اوکراین شد.

در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: تدابیر محدودکننده بیشتری علیه روسیه در نظر گرفته خواهد شد. همه کسانی که در این همه پرسی و سایر موارد نقض قوانین بین‌المللی در اوکراین دخیل هستند، پاسخگو خواهند بود.

به گفته این مسئول اروپایی، آرا همه پرسی در هیچ شرایطی نمی‌تواند به عنوان بیان آزادانه اراده مردم تلقی شود، زیرا از نظر وی، مردم ساکن اوکراین در مناطق تحت کنترل روسیه تحت تهدید و ارعاب نظامی دائمی مسکو هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    مردم دونباس حق انتخاب حاکمیت خودشان رادارند وباهمه پرسی آن رامسجل خواهند کرد
  • خسرو IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    از این ور و اون ور همه پرسی میخواد بکنه ولی از مردم روسیه هرگز !!!😊☺

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس