رئیسی: برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر در سال روادید لغو شود

رئیس‌جمهور بر وجود ظرفیت‌های فراوان برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال تاکید کرد و گفت: گردشگری خانواده محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری را دنبال کنید.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه یازدهم مهر) در ادامه فرآیند نظارت ستادی به دستگاه‌های اجرایی، به محل موزه ملی ایران رفت و در جمع وزیر و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سه ماموریت مهم این وزارتخانه در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: بخش میراث فرهنگی وظایف مهمی در زمینه شناسایی، ثبت، مرمت و نگهداری، تعیین حریم آثار و معرفی و بهره‌برداری از مواریث فرهنگی و تاریخی دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر از آثار فرهنگی بهره‌برداری نشود، این آثار دچار میرایی خواهند شد، افزود: تداوم حیات و اثربخشی آثار فرهنگی و تاریخی در گرو بهره‌برداری صحیح و شایسته از این آثار و امکان بازدید و استفاده مردم از آنها است.

تعیین حریم آثار فرهنگی باعث اختلال در کسب و کار و معاش مردم نشود

رئیسی موضوع مهم دیگر در ماموریت‌های بخش میراث فرهنگی را تعیین حریم عنوان کرد و اظهار داشت: تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و حساس است، اما باید مراقب بود که تعیین این حریم، اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت از آثار و اماکن فرهنگی و تاریخی، جذب مشارکت‌های مردمی و میدان دادن به بخش خصوصی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را راهی مناسب برای جبران کمبود نیرو در این بخش دانست.

آثار فرهنگی و تاریخی نمادهای تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند

 رئیسی با تایید برنامه وزارت میراث فرهنگی برای توسعه موزه‌ها به عدد هزار گفت: این اقدام باعث می‌شود آثار کشف شده تاریخی و فرهنگی که نمادهای تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند بجای ماندن در انبارها، در معرض دید مردم و به ویژه نسل جوان باشند.

رئیس جمهور یکی دیگر از موضوعات مهم در بخش میراث فرهنگی را معرفی مواریث فرهنگی و تاریخی دانست و گفت: مردم و نسل جوان را با به کارگیری راهنمایان مطلع با روایتهای شوق‌آفرین و افتخارآمیز از میراث فرهنگی با تاریخ غنی و دیرین کشور آشنا کنید تا مفاهیم عالی فرهنگی به این شکل منتقل و باعث آثار فرهنگی ارزنده شوند.

تلاش برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال

 رئیسی در ادامه سخنانش به بخش گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: رونق صنعت گردشگری، اقتصاد گردشگری را فعال می‌نماید و در کنار گردش مالی قابل توجه و ظرفیت‌های فراوان برای ایجاد اشتغال، بار فرهنگی عظیمی نیز دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر وجود ظرفیت‌های فراوان برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال اظهار داشت: گردشگری خانواده محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری با اعطای تسهیلات و امکانات از جمله اقدامات لازم برای توسعه و رونق گردشگری است.

حمایت از متقاضیان فعالیت در بخش گردشگری را تا رسیدن به بهره‌برداری ادامه دهید

رئیسی با تاکید بر لزوم اصلاح روند و فرآیند سرمایه‌گذاری در گردشگری، از مسئولان گردشگری خواست در حمایت از متقاضیان فعالیت در این بخش، به اعطای مجوز بسنده نکرده بلکه با رفع موانع تا رسیدن به نقطه بهره‌برداری از آنان حمایت کنند.

رئیس جمهور توانمندی‌های کشور در حوزه‌های سلامت، کارخانه‌های عظیم و منحصر بفرد در صنایع بزرگ، و همچنین وجود مناطق خاص جغرافیایی مثل جزایر هرمز، آشوراده و سواحل مکران را دارای ظرفیت‌های بسیار مناسب برای ایجاد مناطق ویژه گردشگری و طبیعت گردی دانست و خاطرنشان کرد: مردم از این دولت انتظار انجام یک کار معمولی ندارند، بلکه انتظار دارند با استفاده از همه تجربیات پیشین یک حرکت جهشی انجام شود تا اقتصاد گردشگری جهش یافته و یاریگر دیگر بخش‌های اقتصادی نیز باشد.

برای قدر نهادن به هنر و مهارت فعالان صنایع دستی مدارکی تهیه و به آنان اعطا شود

رئیس جمهور در ادامه به ماموریت‌های بخش صنایع دستی این وزارتخانه اشاره کرد و با تاکید بر شعار «هر خانه یک کارگاه» گفت: بنابر گزارش‌ها بیش از ۷۰ درصد فعالان بخش صنایع دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که جمع زیادی از آنان سرپرست خانوار نیز هستند. در وهله اول شایسته است در ازای میزان مهارت و هنر آنان مدارکی تعیین، تهیه و به آنان اعطا گردد تا به نوعی هنر و مهارت ایشان قدر نهاده شود.

رئیسی همچنین برنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رساندن تعداد بازارچه‌های صنایع دستی از ۵۰۰ بازار فعلی به هزار بازار را هدف‌گزاری شایسته‌ای توصیف کرد و افزود: استانداری‌ها و شهرداری‌ها برای ایجاد بازار، پرداخت تسهیلات و تحت پوشش بیمه قرار دادن فعالان صنایع دستی اقدامات لازم را به عمل آورند و توامان برای بازاریابی داخلی و خارجی این محصولات تلاش کنند.

تلفیق صنایع دستی با دستاوردهای دانش‌بنیان برای خلق آثار ماندگارتر و ارزشمندتر

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های کشور موظف هستند برای هدیه دادن، صنایع دستی هنرمندان ایرانی را در اولویت قرار دهند، اظهار داشت: به شرکت‌های دانش‌بنیان برای فناوری پایه شدن بخش‌های مختلف وزارتخانه از جمله صنایع دستی میدان عمل دهید. تلفیق صنایع دستی با دستاوردهای علمی و دانش‌بنیان می‌تواند به ماندگارتر و ارزشمندتر شدن صنایع دستی کمک کند.

ضرورت حمایت از فعالان بخش گردشگری برای جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک هفته گردشگری و قدردانی از زحمات تلاش‌گران این بخش گفت: با توجه به اینکه بخش گردشگری یکی از بخش‌هایی بود که از شیوع بیشترین آسیب را دید، لازم است حالا و پس از مهار شیوع این بیماری به شکلی شایسته مورد حمایت قرار گیرد تا خسارات آن جبران شود.

رئیسی در ابتدای ورود خود به مجموعه موزه ملی ایران، از بخش‌های مختلف این موزه بازدید کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور نیز وزیر و ۴ تن از معاونین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی به تشریح عملکرد یکساله مجموعه خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    21 0
    فکر کنم باید گردشگر بدزدیم بیاریم . همینجوری که نمیان.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      0 6
      دولت قبل مکلف کرده واحدهای اقامتی باید ریال بجای ارز از مسافرین بگیرن، خیانت از این قشنگ تر!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      1 6
      میان عجله نکن
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      3 2
      شما گردشگر بيار ريال بگير اصلا مجاني بيار اخه با وجود شما كي جرات ميكنه بياد ايران كه بشه گروگان شما
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    19 1
    گردشگر نیاز به اینترنت داره
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      5 11
      شما ها اگر به فکر گردشگر بودید با وحشی گری و اغتشاش زندگی مردم رو فلج نمیکردید که دولت مجبور به فیلترینگ گسترده بشه
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    18 1
    آدم نمیدونه بخنده، گریه کنه، سرشو بکوبه به میز از دست اینا
  • جهان سومی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    15 1
    اینترنت بین المللی را وصل کن
  • GB ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    16 1
    جان؟! 😳 گردشگر؟ حالتون خوب نیست بخدا.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    5 1
    گردشگران اگر بیان خیلی خوب میشه
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    9 5
    یعنی طی یک سال ۱۵ میلیون گردش گر به ایران بیان شوخی میکنی؟
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    16 4
    گردشگر افغانی عراقی پاکستانی لبنانی یمنی فلسطینی و چینی و روسی منظورشونه
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      1 5
      اگه پول خرج کنن چه اشکالی داره؟؟ حتما باید گاوچرونها برای فسق و فجور بیان تا خوب باشه؟؟!
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    4 6
    با وجود اغتشاشات شبانه و اقدامات گروهک های تجزیه طلب و قطع اینترنت بین الملل بسیار بعید است گردشگری وارد ایران شود.تاکنون بیش از ۶٠ نفر کشته شدند.
  • محسن IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    9 3
    خیلی دلتان خوشه بجز عراق وچین وروسیه بیشتر از این کشورها میان ولاغیر باید کارهای اساسی درکشور صورت بگیره بله دلار درایران بالا است ومیا ن لذت میبرن تا قبل از سال 97 ایرانها میرفتن بهترین چه در کشورخودمان وچه درخارج الان ما باید در مهین خودمان چند سال پیش بهترین هتل اقنت میکردیم والن انها بیان از املانات ما استفاده بشه وبعد ما بریم توی چادر بس به این نتیجه میرسیم که دولت بفکر ملت ما نیست
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      3 2
      همین الان بابیمه کارگری واموزش پرورش هتلهای خوبی میشه گرفت ولی بابخشی ازاطلاعاتتون موافقم فرق دلارووریال بخاطرچاپ بی رویه بانکداری باسودوام بالازیاده واوناییم که ایران میان بالاخره باپول خوبی میان مثل ثروتمندای ایرانی واقامت بهتری میگیرن وازاپشنهای بیشتری درهتلهااسفاده میکنن ایران هم که میگن توریست فقط روسی وبقیه جاهامیان غلطه پست خیلیا که ایران میان ازاروپا ست برای سیاحت وسفرهای زیارتی ایران هم پررونقه ولی جاداره بیشتربشه بخاطرپیمان بریکس وشانگهای تقویت بشه ایران برای همه توریستها پذیراداره
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 4
    عالی
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 4
    البته نشه راهی راحت برای ورود جاسوس
  • مدیری IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    1 0
    فکر خوبی بید
  • US ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 2
    درود
  • از شهرستان سراب IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    2 1
    من خیلی توجه کردم عمده گردشگران به ایران زیارتی هستند زواری که بیشتر از پاکستان عراق آذربایجان افغانستان عربستان وارد مشهد و قم میشوند بخشی نیز گردشگر پزشکی هستند که بیشتر به تهران تبریز و اردبیل و مشهد وارد میشوند عمده گردشگرانیکه وارد ایران میشوند مسن و میانسال هستند بنظر میاد ما باید جذابیتهایی برای جوانان در نظر بگیریم بخشی از جوانان فقط از عراق وارد ایران شده و به شمال میروند البته با گران شدن دلار و یورو سفر به ایران ارزانتر شده و ازین رو توریستهای بیشتری وارد کشور شدند مشکل بعدی عدنم شناخت ایران توسط توریستهاست انها تا یاد ایران میفتند فقط اصفهان و شیراز و شتر و کویر به ذهنشون میرسه گردشگرانی فرانسوی وارد ایران شده بودند وقتی به کوهستان دماوند و سبلان رفتند تعجب میکردند که ایران چنین کوهستانهای برفگیر و بزرگی داره با نهایت زیبایی باید در سطح دنیا نواحی گردشگری ایران شناسایی بشه شما میبینید کشوری مثل سوئیس با عکسهایی از کوهستانهای آلپ چقدر گردشگر جذب میکنه از طرفی باید به زیرساختها توجه بشه و اما نکته مهم تورلیدرها و مترجمها هستند که اکثرا فاکتورهایی جعلی درست میکنند و اقدام به تیغ زدن توریست میکنند که اینکار نه در شان یک مسلمان و ایرانی هست و نه کاری انسانی و یک نوعی ضربه به توریسم هم محسوب میشه زیرساختهای گردشگری هم مثل مراکز اسکان و رستورانها هستند که بایستی بهشون توجه بشود البته باید وسئط نقلیه بهتری ارئه بدهیم من ده سال قبل حتی دیدم چند توریست کره ای رو با یک پیکان میبردند و یا یک تاکسی 405 خب این کارها نتیجه نامطلوبی داره مورد بعدی اینه که خیلی از توریستها هم پذیرایی و اسکان در مکانهایی سنتی را ترجیح میدهند مثل اقامت در یک کپر در مویر یا روستایی سنتی در دل کویر یا هتلی جنگلی و یا هتلی در کوهستانی برفگیر اکثر مردم ایران خونگرم و مهربان هستند مخصوصا رفتار دوستانه ای با توریستها دارند ولی عده ای اندک واقعا موجب خسارت در این بخش میشوند حتی دیده شده اقدام به سرقت از توریست و یا ضرب و شتم وی کردند متصدیان گردشگری با چاپ عکسهایی پوستری از نقاط زیبای ایران مثل جنگلها کوهستانها کویرها اثار باستانی و نشر در صفحات مجازی میتوانند به جذب بیشتر گردشگر کمک کنند متاسفانه اکثر توریستها فقط به اصفهان و شیراز میروند زیرا بخوبی نقاط گردشگری ایران شناخته نشده
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 1
    درود بهت. خدا همراهت
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 1
    خیلی خوبه. اینجوری اقتصاد رشد پیدا میکنه
  • نوید IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    3 3
    پول هم بدین نمیان...گردشگر مشکلش چندرغازه پول روادید نیست بلکه امنیته
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      0 0
      امن ترازایران سراغ داری گاگول میرزا امارجرم وحنایت وسرقت وتراندازی وجنگش ازهمه جای جهان پایینتره
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 2
    بسیار طرح عالی ای هست
  • من IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 2
    موافقم
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    3 0
    آره منتظر باشید حتما گردشگر میاد ایران
  • قربانی DE ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 2
    بسیارعالی
  • رسول IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    چرا دستور نداد؟
  • ایرانی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 0
    راستی چه خبر از امیدواری
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 1
    انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس