کد خبر 1424998
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
اوکراین پس از حملات موشکی روسیه

کی یف پایتخت اوکراین، امروز دوشنبه دوباره از سوی روسیه مورد هدف قرار گرفت و این شهر و مناطق اطراف آن شاهد انفجارها و حملات هوایی متعدد بود که با واکنش‌هایی هم مواجه شد.

به گزارش مشرق، از صبح امروز خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد. سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی به انفجارهای امروز اوکراین واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن آن‌ نوشت: چنین اقداماتی در قرن بیست و یکم جایی ندارد. ما در کنار اوکراین می‌ایستیم. کمک‌های نظامی بیشتری از طرف اتحادیه اروپا در راه است.

واکنش‌ها در پی حملات موشکی روسیه به کی‌یف

در این میان سفارت آمریکا در کی‌یف نیز به شهروندان آمریکایی توصیه کرد به پناهگاه‌ها بروند و در صورت امکان هرچه‌ سریعتر از اوکراین خارج شوند.

«روبرتا متسولا» رییس پارلمان اروپا نیز درباره حوادث امروز اوکراین اظهار داشت: اروپا چشمانش را بر اقدامات روسیه نخواهد بست.

همچین «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به وقایع امروز، حمله موشکی روسیه به مناطق شهری اوکراین را غیر قابل قبول خواند.

در همین حال وزارت امور خارجه مولداوی در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک‌های کروز روسیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین نیز از اولاف شولتس و امانوئل مکرون سران آلمان و فرانسه خواهان پاسخ محکم و قاطع به این حملات شد.


انفجار خودروی باری روی پل »کرچ» شبه جزیره کریمه

حدود ساعت ۶ صبح روز شنبه یک کامیون باری در بخش بزرگراهی پل کریمه از سمت شبه جزیره تامان منفجر شد. این انفجار، آتش سوزی هفت مخزن سوخت قطاری که به سمت کریمه در حال حرکت بود را منجر شد. پل «کرچ» نماد الحاق کریمه به روسیه تلقی می‌شود.

روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ شروع به احداث این پل کرده بود. از این پل بر روی تنگه کرچ، به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه استفاده می‌شود. اهمیت این پل از منظر نمادین و نیز لجستیکی سبب شده تا تحلیلگران این انفجار را یکی از تحولات سرنوشت‌ساز در مسیر درگیری های اوکراین بدانند.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه شب گذشته این انفجار را تروریستی اعلام کرد و گفت: سرویس‌های ویژه اوکراین، عاملان این حمله تروریستی بودند. رئیس کمیته تحقیقات روسیه نیز اوکراین را مسئول این حمله عنوان کرد و افزود: تعدادی از افرادی که در این انفجار دست داشتند شناسایی شدند.
در این میان واکنش مقام‌های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور، مشاور او و همچنین وزارت دفاع اوکراین نیز به این انفجار، بسیاری را بر آن داشت که اوکراینی‌ها را مسئول این انفجار بدانند اما میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین در توییتی سخنان شب گذشته پوتین را بدبینانه خواند و نوشت: تنها یک تروریست در منطقه وجود دارد و همه دنیا آن را می‌شناسند.

همچنین «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در پی تروریستی خواندن انفجار کریمه توسط پوتین،گفت: باید حمله تروریستی اوکراینی‌ها را با کشتن‌ تروریست‌ها پاسخ دهیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    جنگ است دیگر
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    6 0
    چرا غرب در قبال اشغال سرزمین ها برخوردی دوگانه دارد ؟ وقتی صهیونیست ها کل فلسطین . مزارع شبعا را از لبنان و مناطقی از ارتفاعات دمشق را به خاک خود الحاق میکند اروپا و امریکا چه کردند ؟ ایا به فلسطینی ها و لبنانی و سوری ها حق دادند که به سرزمین خود بازگردند ؟ ایا مقاومت فلسطین و لبنان و سوریه را در مقابل اشغالگران صهیونیست را تروریسم نمی خوانند؟ حالا در موضوع کریمه و.... حامی اکراینی ها شدند و متجاوز شناس ؟ وقتی صدام به ایران حمله کرد متجاوز را پشتیبانی نکردند؟
  • سعید IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    1 0
    خیلی ببخشید دیگه هیچ احمقی برای نظرات غربی ها تره هم خورد نمی کنه . گذشت روز های رجز خوانی . برین هیزم جمع کنید چند روزی بیشتر تا شروع فصل سرما فرصت باقی نمانده است .
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 1
    بزودی خرسون سقوط می کند چون روسیه بخاطر خیانت ژنرال های ارتش واکنش مناسبی به این تهدیدات نشان نداده آنها مثل جنگ آخر عراق و امریکا فقط نمایش جنگ را آنهم توسط نیروی هوایی در می اورند و پوتین واقعا نمی داند چگونه این ژنرال های خاین را برکنار کند به مقامات هر دو کشور برسانید
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    خیانت بالاست- خوب اوکراین به پل کریمه هم رحم نمی کند اما روسیه تمامی پلهای روی رودخانه دنیپر را تعمیر می کند و حتی یکی را هدف قرار نمی دهد و ارتش اوکراین برای حمله به شرق اوکراین از ان پلها استفاده می کند این نشان دهنده خیانت فرماندهان ارشد ارتش روسیه نیست
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    این حرف بایدن که اوکراین می تواند خاک اصلی روسیه را هدف قرار دهد از میزان بالای خیانت فرماندهان ارتش روسیه نشات می گیرد او قطعا می داند تعداد زیادی از ژنرال های شویکو را خریداری کرده است به مقامات برسانید
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    خیانت در سران ارتش روسیه به حد بسیار خطرناکی بالا رفته شکست های اخیر و تاکید مشاوران پوتین موئد آن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس