لئونیداس داسیلوا

ستاره ای که از فقر زاییده شد و با فقر مبارزه کرد و در فقر و سکوت به خاک سپرده شد؛ "لئونیداس دا سیلوا" مبتکر ضربه قیچی برگردان در فوتبال حرفه ای جهان.

سرویس ورزش مشرق - جام جهانی ۱۹۳۸ کلید خورد و بسیاری از مردم جهان در تب جنگی که در کمین آزادی نشسته بود حال و حوصله تماشا و پیگیری آن را نداشتند، در این میان شاید برزیل می‌توانست به فریاد جذابیت‌های فوتبال برسد. برزیلی که شایسته قهرمانی در جام جهانی بود اما مشکلات درونی و تصمیمات اشتباه کادر فنی این حق را از قناری‌ها گرفت.

 یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات مربیگری در جام جهانی به "آدمار پیمنتا" (Ademar Pimenta) مربوط می شود؛ مربی برزیلی در جام جهانی ۱۹۳۸ "لئونیداس دا سیلوا"ستاره تیمش را که ۵ گل به ثمر رسانده بود در دیدار نیمه نهایی برابر ایتالیا نیمکت نشین کرد. او می خواست به ستاره تیمش برای فینال استراحت بدهد اما برزیل بازی را باخت! (در آن زمان قانون تعویض وجود نداشت)

لئونیداس در رده بندی دو گل به ثمر رساند و برزیل سوم شد و لئونیداس هم با ۷ گل آقای گل و بهترین بازیکن مسابقات شد.
 

نابغه‌ فقیری که ضربه قیچی برگردان را ابداع کرد و بهترین گزارشگر فوتبال شد! +عکس

الماس سیاه برزیل، بی مانند و درخشان در جام جهانی می تاخت و کسی توان مهار این کوه استعداد را نداشت، لئونیداس داسیلوا (Leonidas da Silva) نخستین مهاجم افسانه ای تیم ملی برزیل که به "الماس سیاه" ملقب بود بعد از آرتور فریدنریک ستاره فوتبال برزیل شناخته می شود.

داسیلوا در سال ۱۹۱۳ در ریودوژانیرو به دنیا آمد. علت اصلی شهرت داسیلوا، ابداع ضربه برگردان (قیچی: bicycle kick) از سوی وی است. داسیلوا نخستین کسی بود که در فوتبال حرفه ای با ضربه برگردان یا همان قیچی عقب، دروازه حریفان را می گشود. انجام این حرکت از سوی لئونیداس جوان در جام های جهانی ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸، محبوبیتی چشمگیر را برای وی در همان ایام پدید آورد.

نابغه‌ فقیری که ضربه قیچی برگردان را ابداع کرد و بهترین گزارشگر فوتبال شد! +عکس

قیچی برگردان، مبل فروشی، آلزایمر، قبرستان مورادا
طرح گوگل به مناسبت صدمین سال تولد لئونیداس داسیلوا

قیچی برگردان، مبل فروشی، آلزایمر، قبرستان مورادا

حرکت قیچی برگردان بارها و بارها توسط پله انجام شد و عموم مردم این حرکت را با نام وی می شناسند اما جنگ جهانی و وقفه در بازیهای جام جهانی و ظهور پله، ۲۰ سال پس از لئونیداس داسیلوا در عالم فوتبال باعث شده بود که بسیاری از مردم حتی خود لئونیداس را هم فراموش کنند چه رسد به برگردان‌های او!

* سرگذشت تلخ برزیل و لئونیداس در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه
برای اولین بار در جام جهانی ۱۹۳۸، برزیل توانست با بهترین بازیکنانش به این بازی‌ها بیاید، قبل از این، یعنی در جامهای جهانی ۱۹۳۰ و ۱۹۳۴ به دلیل مشکلات داخلی نمی توانست تمام بازیکنان حرفه ای اش را به جام بیاورد و اولین بار بود که برزیل برای بازی در این جام دارای برنامه بود.
تمام بازیکنان برای مدت یک ماه، در شهر " کاکسامبو " جمع شدند که به واسطه چشمه شفابخشش معروف بود و در منطقه میناس گرایس که از توابع کاکسامبو بود بازیکنان برای تمرینات آمادگی جسمانی باید کنده های بزرگ چوب را جابجا می کردند و به این طرف و آن طرف می بردند.
مثل سال ۱۹۳۴ برزیل برای شرکت در بازیها با کشتی عازم اروپا شد، مسافرت ۱۵ روز طول کشید و در پانزدهم ماه می، ۲۰ روز قبل از اولین بازیش در مقابل لهستان، برزیل به فرانسه رسید، آنها فرصت داشتند تا قدمی در اطراف استراسبورگ بزنند.

برزیل اولین بازی خود را در روز یکشنبه، پنجم ژوئن سال ۱۹۳۸ و در یک روز بارانی در مقابل لهستان برگزار کرد و جهان با اولین اسطوره فوتبال برزیل آشنا شد : " لئونیداس داسیلوا "

برزیل در نیمه اول بازی با لهستان با نتیجه ۳ بر ۱ از لهستان پیش افتاد، گلها را لئونیداس، رومئو و پراچو به ثمر رساندند، در نیمه دوم لهستان نتیجه را به تساوی ۴ بر ۴ کشاند، در وقت اضافی لئونیداس ۲ گل دیگر به ثمر رساند و برزیل بازی را با نتیجه ۶ به ۵ به نفع خود به پایان رساند.
ابداع‌کننده ضربه قیچی برگردان در فوتبال + عکس// آماده انتشار 12 شب
پیمنتا نفر اول در کنار لئونیداس کاپیتان تیم ملی برزیل دیدار با لهستان- جام جهانی ۱۹۳۸
لئونیداس ۲۵ ساله در این بازی تماشایی سه گل به ثمر رساند. گل سوم وی یکی از زیباترین گلهای تاریخ جام جهانی است چرا که لئونیداس توپ را در وسط زمین تحویل گرفت و به تنهایی تا دروازه لهستان پیشروی کرد و سرانجام دروازه بان لهستانی ها را مغلوب کرد.
" لئونیداس دا سیلوا " به دلیل استعدادش و اینکه اولین سیاه پوستی بود که در جام جهانی درخشید، فرانسویها به او لقب " الماس سیاه "دادند. او می دانست که چطور از رنگ پوستش استفاده کند: در بازی با لهستان او با پای برهنه بازی می‌کرد زیرا از کودکی به این نوع بازی عادت داشت و به دلیل گل آلود بودن زمین و رنگ پوستش داور متوجه این امر نشد که او جوراب و کفش نپوشیده است.

قیچی برگردان، مبل فروشی، آلزایمر، قبرستان مورادا


* پایان تلخ آقای گل جام جهانی ۱۹۳۸ روی نیمکت

برزیل که امید اول قهرمانی بود، در نیمه نهایی به مصاف ایتالیا رفت. همه پیشاپیش برزیل را برنده این بازی می دانستند و کسی شانسی برای ایتالیا قائل نبود. در کمال تعجب سرمربی برزیل "پیمنتا" از سر غرور و یا از فرط اندیشیدن به بازی فینال، ترجیح داد که به داسیلوا و مارتیم، دو ستاره تیم خود، استراحت دهد تا آنها را در بازی فینال در کمال آمادگی در اختیار داشته باشد. (البته برخی می گفتند لئونیداس مصدوم بوده!) وی دست به تغییراتی زد و ترکیب جدیدی را به زمین فرستاد، برزیل در سه مسابقه با سه ترکیب مختلف بازی کرده بود و این اتفاق خوبی نبود، نیمه اول بازی بدون گل به پایان رسید.

نابغه‌ فقیری که ضربه قیچی برگردان را ابداع کرد و بهترین گزارشگر فوتبال شد! +عکس

در نیمه دوم Gino Colaussi اولین گل را برای ایتالیا زد و سپس یک صحنه بحث برانگیز؛ Domingos da Guia که یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال برزیل تاکنون است می گوید: که یکی از بازیکنان ایتالیا در محوطه جریمه برزیل به روی او خطایی انجام داده و به جای اینکه داور خطای او را بگیرد یک ضربه پنالتی به نفع ایتالیا اعلام کرد.

به این ترتیب، گل دوم هم از روی نقطه پنالتی توسط "جوزپه مه آتزا " به ثمر رسید، برزیل با گل رومئو توانست چند دقیقه قبل از اتمام بازی جواب یکی از گلها را بدهد اما در انتها بازی را به ایتالیا واگذار کردند.

نابغه‌ای که بهترین گزارشگر فوتبال شد +عکس

اما غیبت این دو بازیکن گره در کار برزیل انداخت؛ ایتالیا ۲ بر ۱ از برزیل پیش افتاده بود و داسیلوا و مارتیم نیز بر روی نیمکت ذخیره ها نشسته بودند. اما آنها باید بر روی نیمکت می ماندند چرا که در آن زمان هنوز قانون تعویض در فوتبال وجود نداشت! بدین ترتیب در شرایطی که یاران درون زمین داسیلوا نیاز فراوانی به کمک وی داشتند، ستاره بی بدیل برزیل ناچار بود در عین سلامت و آمادگی، بازی را از کنار زمین تماشا کند و در عزای از دست دادن فینال بگرید.

بعد از اتمام بازی، برزیلی ها از مسائلی مانند دوری راه و سفرهای طولانی با قطار و بی عدالتی در بازی و اشتباه داور شکایت داشتند.

در بازی رده بندی دوباره لئونیداس به ترکیب اصلی برزیل بازگشت و ۲ گل به ثمر رساند و برزیل با نتیجه ۴ به ۲ سوئد را شکست داد و در جایگاه سوم قرار گرفت. ایتالیا هم با نتیجه ۴ به ۲ مجارستان را شکست داد و برای دومین بار پیاپی قهرمان جهان شد.

* گزارشگری در رادیو پس از اتمام فوتبال

داسیلوا تا سال ۱۹۵۱ در باشگاه سائوپائولو بازی کرد و پس از آن به کار گزارش بازیهای فوتبال پرداخت. لئونیداس در گزارش فوتبال را نیز همانند بازی فوتبال مهارت داشت و به تدریج به معروف ترین گزارشگر فوتبال در برزیل بدل شد.

نابغه‌ فقیری که ضربه قیچی برگردان را ابداع کرد و بهترین گزارشگر فوتبال شد! +عکس

داسیلوا برای تیم ملی برزیل ۲۵ بازی انجام  داد و ۲۴ گل به ثمر رساند. وی در دو جام جهانی ۳۴ و ۳۸، مجموعاً ۸ بار به میدان رفت و ۸ گل نیز به ثمر رساند.

بعد از بازگشت لئونیداس به برزیل عده ای از مردم، نام یک نوع شکلات را "الماس سیاه" نامیدند که تا به امروز هم در بین مردم بسیار محبوب است.
 

نابغه‌ فقیری که ضربه قیچی برگردان را ابداع کرد و بهترین گزارشگر فوتبال شد! +عکس

جنگ جهانی دوم مانع از برگزاری جام های  جهانی ۱۹۴۲  و ۱۹۴۶ شد و بدین ترتیب لئونیداس داسیلوا فرصت حضور در جام جهانی دیگری را از دست داد.

قیچی برگردان، مبل فروشی، آلزایمر، قبرستان مورادا


خیلی از مردم برزیل معتقد بودند که شایسته نیست، لئونیداس مبل فروشی داشته باشد و باید به او توجه ویژه شود، او هم از این قضاوت مردم دلخور بود و در یکی از سخنرانی های رادیویی خود گفت: شغل من یکی از بهترین شغلهای دنیا است، خیلی خوشحالم که از فوتبال به جایی نرسیده ام و پولی نصیبم نشده است، خیلی خوشحالم که فوتبال به من مقام و پست نداده و خیلی خوشحالم که با فوتبال زندگی کرده ام و با فوتبال خواهم مرد!

وی در سالهای پایانی عمر خود دچار بیماری آلزایمر شد و ۱۰ سال سخت را در این وضع سپری کرد و سرانجام در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴ در سن ۹۱ سالگی  چشم از جهان فروبست. او را در حالی که جمعیت اندکی برای مراسم تدفینش حاضر شده بودند در قبرستان مورادا به خاک سپردند.

لئونیداس داسیلوا در نظرسنجی برای بهترین بازیکن قرن برزیل به همراه دیدی در رده هفتم برترین بازیکنان قرن برزیل ایستاد. پله، گارینشا، زیکو، زیزینهو، آرتور و توستائو بالاتر از او انتخاب شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    19 2
    فکر کن در حالی که میلیاردها انسان روی زمین زیر ظلم ستم و فقر و نداشتن امکانات و غذا هستن در قرن 21 یک عده با سن های بالا 20 سال فکر و زندگیشون و کارشون توپ بازی کردن و ... و پول به جیب زدن. در حالی که میلیون ها انسان فقط فقط در کشور ما دیده نمی شون توسط مردم در قاب تلویزیون و رسانه ها .. اما یک نفر صبح تا شب توسط رسانه ها مطرح میشود که دغدغه اش توپ بازی کردن است.. راستی سیستان چندسالی دارن لوله گاز برای شهرهاشون میکشن ...! اینو ببرید در شهر مختلف ایران دوربین مخفی بزارید.. ببینید مردم چی میگن.! از دیگر هم صنفی های ورزش قهرمانی چه خبر! مثل ایران مال و باقی مال ها!
  • پرهام IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    8 0
    ادر هم بازیکن خوبی بود که در کنار زیکو و دکتر سوکراتس کاپیتان تیم برزیل خوب درخشید
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    12 2
    قابل سوپر یرمایه دارانی چون علی دایی و ..!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    25 2
    شروعش مانند علی کریمی بود اما بلد نیود چکار کند اگر با نیروهای استعماری آن زمان همراه می شد و مردمش را به آتش زدن اموال عمومی کشورش و سربریدن نیروهای انتظامی تشویق می کرد صدها میلیارد ثروت داشت
    • محمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      8 0
      گل گفتی دمت گرم
  • فردین FR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    17 6
    اینها اسطوره های فوتبال هستند و اتفاقا بسیار انسانهای مردمی و خونگرم و متینی هستند. حتی مارادونا اعجوبه فوتبال جهان از دوستداران ایران و انقلاب ایران بود. حالا مقایسه کنید با یک فوتبالیست مثلا ایرانی که هنرش زدن ۱۰ گل به تیم در پیت جزایر مالدیو بوده و در خیالاتشان او را سرمایه ملی، آقای گل و سلطان فلان و بهمان مینامند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس