کد خبر 1425362
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
اروپا چگونه  زمستان  سخت امسال را می گذراند؟

قیمت گاز در اروپا به بالاترین حد خود رسیده و ذخایر این منبع انرژی در قاره سبز روبه اتمام است و این مسائل در مجموع سبب شده تا اروپایی ها خود را  در کانون یک بحران انرژی نفس گیر ببینند. 

به گزارش مشرق، پایگاه خبری الجزیره، آینده وضعیت‌کشورهای اروپایی و شرایط ذخایر انرژی در این کشورها را مورد بررسی قرار داده و نوشته  است که اروپا در حالی خود را برای زمستان سرد آماده می‌کند که در یک  بحران انرژی عمیق گیر افتاده است. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانیم:

اروپا شاهد چه رخدادی است؟

این قاره با نزدیک شدن به فصل زمستان خود با قیمت‌های بی سابقه انرژی دست و پنجه نرم می کند. یکی از دلایل اصلی مربوط به جنگ اوکراین است. در این مسیر روسیه عرضه گاز طبیعی را که  قاره سبز سال‌ها برای راه اندازی کارخانه‌ها، تولید برق و گرمایش خانه‌ها استفاده می‌کرد، به حالت تعلیق درآورده است.

مسکو پیش از این جنگ حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا را از طریق خط لوله تامین می کرد اما اکنون این صادرات تا ۷۵ درصد کاهش یافته است. اگرچه مسکو همچنان گاز خود را از مسیر اوکراین ، ترکیه و دریای سیاه در خط لوله موسوم به «ترک استریم» به اروپا ارسال می‌کند، اما اکنون چشم انداز توقف کامل این روند هم خیلی زودتر از پیش بینی‌های قبلی، خودنمایی می‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در ماه سپتامبر(شهریور ماه) اعلام کرد که این پیامد طبیعی تحریم های اقتصادی اعمال شده بر مسکو توسط  کشورهای غربی است. در نتیجه، دولت‌های اروپایی تلاش کردند به صورت جمعی و یا جداگانه با خرید گاز طبیعی مایع بیشتر و همچنین اجرای اقداماتی در داخل کشورهای خود برای پایین آوردن تقاضا و صرفه‌جویی، قدرت عرضه انرژی را افزایش دهند.

«آدام پانکراتز»استاد British Columbia’s Sauder School of Business، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تاکید کرد: اروپا هیچ منبعی از منابع طبیعی ندارد.

وی افزود: اتحادیه اروپا پیشتر تصمیم گرفته که از سوخت های فسیلی دور شود  و منابع طبیعی خود را مورد حفاری و اکتشاف قرار ندهند.  به گفته وی «اروپا در واقع گاز زیادی دارد، اما اعضای این بلوک  پیشتر تصمیم گرفته‌اند که این کار را انجام ندهند و به گاز و نفت وارداتی روسیه وابسته شده اند و اکنون که این گاز قطع شده است، آنها برنامه  پشتیبانی کاملی در این زمینه ندارند.»

 طبق گزارش‌های منتشر شده، اتحادیه اروپا حدود ۸۰ درصد از کل گاز مورد نیاز خود را وارد می کند و تولید گاز در داخل این کشورها در یک دهه گذشته به نصف رسیده است. آلمان که ذخایر گاز خود را دارد، همانند فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، استخراج نفت از طریق تزریق گاز را ممنوع کرده است.

پیامد این روند برای مردم اروپا چیست؟

در اروپا انواع انرژی برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله در صنایع حمل و نقل، خانگی، صنایع سنگین و سبک، خدمات، کشاورزی و مشاغل مرتبط با جنگل‌داری استفاده می شود. تولید مواد غذایی، تولید انرژی برای کودها، برداشت محصول از مزارع کشاورزی، ایجاد سرمایش و گرمایش از دیگر موارد مورد استفاده انرژی در کشورهای اروپایی است.

در یکسال اخیر که جریان انتقال گاز از روسیه به اروپا روز به روزکاهش بیشتری داشته بسیاری از بازارهای مرتبط با صنایع لبنی و نانوایی برای ادامه کار فشارهای زیادی را تحمل کرده و اغلب آن ها زیان های گسترده مالی را تجربه کرده  و با افزایش قیمت روبه رو شده‌اند.

بر اساس گزارش اخیر کمیسیون اروپا ، قیمت «کره» در سال منتهی به آگوست ۸۰ درصد افزایش یافت، در حالی که «پنیر» ۴۳ درصد، «گوشت گاو» ۲۷ درصد و «شیرخشک» بیش از ۵۰ درصد افزایش بها داشته است.

بازارهای مرتبط با انواع «کود» نیز به شدت آسیب دیده اند و قیمت این محصول در یکسال اخیر۶۰ درصد افزایش یافته است، موضوعی که سبب شده  کشاورزان اروپایی در این مدت در فشار اقتصادی بیشتری قرار گیرند و به همین دلیل تقریبا ۷۰ درصد از تولید را در این منطقه تحت تاثیر قرار داده است.

طبق این گزارش همزمان با افزایش قیمت گاز و برق، میلیون ها نفر در اروپا اکنون مقادیر بی‌سابقه ای از درآمد خود را برای کسب انرژی هزینه می کنند.  کارشناسان اقتصادی همچنین در مورد بروز «سطوح عظیم فقرسوخت» در سراسر اروپا هشدار داده‌اند. این کارشناسان می‌گویند فقر سوختی زمانی رخ می‌دهد که مردم نتوانند خانه های خود را گرم نگه دارند.

«سایمون فرانسیس» هماهنگ کننده «ائتلاف پایان فقر سوخت» به الجزیره گفت فقر سوخت ناشی از بحران انرژی در این منطقه است. وی  هشدار داد : نکته حائز اهمیت این است که  اگر قبوض آب و برق همچنان افزایش یابد، آمار بیکاری افزایش یابد و رکود اقتصادی تداوم داشته باشد، این موارد حتی  می تواند در خیابان ها  نیز انعکاس یابد.

به گفته وی «از قبل تظاهراتی برنامه ریزی شده است. طیف وسیعی از کارها وجود دارد که دولت انجام می دهد و انجام نمی دهد، و اساساً باعث می شود که بحران هزینه زندگی و بحران فقر سوخت  برای مردم اروپا تشدید شود. فکر می کنم عصبانیت روز به روز در اروپا در این زمینه بیشتر می شود.»

کارشناسان همچنین می‌گویند، در حالی که مقام ها و نهادهای اروپایی تلاش می کنند تا بحران انرژی را کنترل کرده و تقاضای مردم را پاسخگو باشند اما  یکی از بزرگترین چالش های آن‌ها، زمان مورد نیاز برای اجرای راه حل ها است.

«مشکلی که اروپا دارد این است که «همه راه‌حل‌ها برای اجرا نیاز به زمان دارند . ساخت خط لوله جدید زمان می برد یا حتی ایجاد یک راکتور هسته‌ای یا  ساخت تاسیسات واردات LNG  نیز بسیار زمانبر است که احتمالا برای زمستان امسال اروپا جوابگو نخواهد بود.»

جمع‌بندی

اروپا بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی در جهان است و طبق گزارش ‌های منتشره آلمان، انگلیس و فرانسه سه چهارم از انرژی مورد نیاز خود را در سال ۲۰۲۱ از گاز تامین کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، اروپا اگرچه تلاش کرده که  ۸۰ انبار خود را تا نوامبر پر کند تا  در زمستان امسال سوخت کافی برای تولید برق داشته باشد، اما یافتن راهکارهای جایگزین نیز برای آن ها مطرح بوده و مورد پیگیری قرار گرفته است.

به طور مثال این منطقه به دنبال جایگزین‌هایی برای تامین گاز، مانند ارسال محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) و  گاز بیشتر از از نروژ و آذربایجان بوده است. در عین حال دولت های اروپایی همچنین درصدند تدابیری برای کمک به مردم در جهت  کاهش فشار ناشی از افزایش قیمت های انرژی داشته باشند.

اما با همه این تدابیر در مجموع می ‌توان گفت، امید مقام‌های این اتحادیه برای عبور از یک زمستان نسبتاً "عادی" در صورتی که دما بیش از اندازه در این فصل کاهش یابد، احتمالا قابل تحقق نخواهد بود و بحران تامین و عرضه انرژی با بهایی قابل قبول برای مردم،  همچنان بزرگترین چالش اروپا در فصل پایانی سال  برای آن‌ها خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    با مدیریت مصرف این بحران رو رد میکنن البته به مردمشون فشار میاد ولی خیلی چیزها یاد میگیرند و در آینده راه حلی پیدا میکنن از قدیم گفتن جوجه رو اخر پاییز میشمارند
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 0
    بعد از گذر این زمان و جا افتادن راه حل ها پوتین میمونه و حوضش و بازار بزرگ همیشه دست رفته اروپا
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 1
    سالها تحریمهای ظالمانه و احمقانه امریکا برای ایران و منزوی کردن ایران موجب کوتاه اومدن ایران در مورد صادرات گاز در مقابل روسیه شد الان امریکا و اروپا چوب همراهی با تحریمها بر علیه ایران رو میخورند
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 1
    الهی ازسرما یخ بزنند این نژادپرست های تروریست
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      خیلی یخ زدن
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 1
    شما نگران نباشید !!!! اروپایی ها زرنگ و خلاق هستن و مثل ایرانی جماعت نیستن ! صد درصد به یه نحوی گلیم خودشون رو از آب میکشن بیرون ! همین اروپایی ها بودن که انقلاب صنعتی رو ایجاد کردن ! همینا بودن که برای اولین بار از ذغال سنگ و نفت و گاز استفاده کردن ! همینا بودن که موتورهای بخار و دیزل و جت رو اختراع کردن ........... صد درصد فکرشون رو می چینن رو هم و از پس این بحران هم برمیان !!!!............. شماها اگه بیل زنین ، باغچه ی خودتون رو بیل بزنین !!!!!! 😒
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    این حرف بایدن که اوکراین می تواند خاک اصلی روسیه را هدف قرار دهد از میزان بالای خیانت فرماندهان ارتش روسیه نشات می گیرد او قطعا می داند تعداد زیادی از ژنرال های شویکو را خریداری کرده است به مقامات برسانید
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    بزودی خرسون سقوط می کند چون روسیه بخاطر خیانت ژنرال های ارتش واکنش مناسبی به این تهدیدات نشان نداده آنها مثل جنگ آخر عراق و امریکا فقط نمایش جنگ را آنهم توسط نیروی هوایی در می اورند و پوتین واقعا نمی داند چگونه این ژنرال های خاین را برکنار کند به مقامات هر دو کشور برسانید
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    خیانت بالاست- خوب اوکراین به پل کریمه هم رحم نمی کند اما روسیه تمامی پلهای روی رودخانه دنیپر را تعمیر می کند و حتی یکی را هدف قرار نمی دهد و ارتش اوکراین برای حمله به شرق اوکراین از ان پلها استفاده می کند این نشان دهنده خیانت فرماندهان ارشد ارتش روسیه نیست
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    خیانت در سران ارتش روسیه به حد بسیار خطرناکی بالا رفته شکست های اخیر و تاکید مشاوران پوتین موئد آن است حتی در جریان حمله به پل کیف عمدا ارتش روسیه یک پل عابر پیاده را هدف قرار داده است نه یک پل بسیار مهم کلید اوکراین را در حالی که اوکراین یک پل کلیدی و بسیار حساس را هدف قرار داده اما تمامی موشک های روسیه نقاط غیر حساس را برای فریب مردم روسیه و فریب پوتین هدف قرار داده اند
  • مراد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    میگم براشون مقداری هیزم وفضولات دامی برای سوخت بفرستیم!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    اگه هر اروپایی 1000 یورو بده برای 6 ماه می تونه تو ایران ی خونه معمولی اجاره کنه و روزی 3 وعده غذا بخوره اینجوری ایران از داشتن توریست منفعت می بره اروپایی ها هم می تونند زمستان را به سهل و آسانی تو ایران و جای گرم و نرم بمانند در اصل 1000 یورو تو اروپا پول ی قبض گازو برق یک ماهشون است ولی تو ایران می تونند تا 6 ماه در امنیت باشند بهتره شرکت های مسافرتی و سفارتخانه ها فعالیتشو نو تو این زمینه زیاد کنند ایران می تونه به مردم اروپا اقامت 6 ماهه برای گذر از زمستان سرد بده این برای ایران ی موفقیت هست که به مردم سرما زده ی اروپا پناه بده اینجوری مردم اروپا هم به سرنوشت دخترک کبریت فروش دچار نمی شن آخی گناه دارن طفلکی ها
  • Fara hare IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    چقدر گفتیم از پدر سوخته های اشراف افسادات سلبریتی مالیات بگیرید پول الکی چاپ نکنید و......ولی مثل اینکه دولت ها تو ایران زورشان به این اشراف .و افسادات و سلبریتی نمی‌رسه
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    یعنی نشد مشرق یه مطلب بزنه ضایع نشه، خدایا شکرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس