نامه ایران به شورای امنیت درباره حمله به مقر تروریست‌ها در شمال عراق

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت اعلام کرد: با توجه به اقدامات مخرب و آشوب‌زای گروهک‌های تروریستی در شمال عراق علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی توجهی به هشدارها و اعتراضات مکرر، ایران انتخابی جز اعمال حق خود و پاسخ متناسب به حملات تروریستی نداشت.

به گزارش مشرق، دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: با توجه به اقدامات مخرب و آشوب‌زای گروهک‌های تروریستی علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی توجهی به هشدارها و اعتراضات مکرر در این رابطه، کشورمان انتخابی جز اعمال حق خود و پاسخ متناسب به حملات تروریستی نداشت.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران بارها تروریسم را خطر مشترک برای منطقه، ایران، دولت عراق و دولت ترکیه خوانده و مقامات ایرانی بارها مخالفت خود را با حضور پایگاه‌های نظامی گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی و همچنین صهیونیست‌ها در منطقه کردستان عراق اعلام کرده و به کرات به مقامات دولت مرکزی عراق و همچنین منطقه کردستان عراق یادآور شده‌اند که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران قابل تحمل نیست و این‌ گروهک‌ها باید خلع سلاح شده و این پایگاه‌ها هم برچیده شوند. در همین راستا و در حالی که این هشدارها مورد توجه قرار نگرفت و در پی تعرضاتی که اخیرا عوامل این گروهک‌های تروریستی در مرزهای ایران صورت دادند، در هفته‌ اخیر شاهد دو حمله موشکی به مقر این گروهک‌ها بودیم. 

* تشریح دلایل و انگیزه‌های اقدام نظامی ایران

نمایندگی کشورمان در این نامه با یادآوری اقدامات گروهک‌های تروریستی مستقر در شمال عراق، دلایل و انگیزه‌های اقدام نظامی علیه این گروهک‌ها را تشریح کرد.

در این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم در طول بیش از چهار دهه بوده است. گروهک‌های جدایی طلب و تروریست از قبیل گروهک حزب دموکراتیک کردستان ،گروهک‌های کومله، پژاک و پاک در منطقه اقلیم شمال عراق حضور دارند و از خاک عراق برای حملات تروریستی و مسلحانه علیه شهروندان و زیرساخت‌های اساسی ایران استفاده می‌کنند.

در این نامه عنوان شده است: این گروهک‌های مسلح که به عنوان گروه‌های تروریستی در چارچوب قوانین ایران شناخته شده‌اند، چندین کمپ آموزش تروریسم در خاک عراق و در منطقه اقلیم شمال این کشور برای به کارگیری، آموزش، تحریک، طرح ریزی، سازماندهی، حمایت و انجام اقدامات تروریستی و همچنین عملیات خرابکاری در داخل خاک ایران فعال هستند.

نمایندگی دائم ایران در این نامه اعلام کرد: صرفا از سال ۲۰۱۶ تاکنون، این گروهک‌ها ۴۹ حمله تروریستی در داخل و نزدیک مرزهای ایران انجام داده‌اند که در نتیجه نفر۲۴ شهید و ۳۲ نفر زخمی شده‌اند. براساس اطلاعات موثق، همه این حملات تروریستی برنامه ریزی، سازماندهی و اجرا شده از اقلیم شمال عراق بوده‌اند.

در این نامه عنوان شده است: گروهک‌های تروریستی فوق الذکر با هدف سوءاستفاده از تجمع مسالمت آمیز مردم در برخی شهرهای ایران در جهت اهداف جنایتکارانه ترویستی خود، اقدام به تحریک، تسلیح و تجهیز تعدادی از گروهک‌های مرتبط تروریستی با سلاح‌های سبک کرده و با ورود به خاک ایران باعث آشوب، صدمه به اموال عمومی و خصوصی، بانک‌ها، آمبولانس‌ها و مقرهای پلیس شده که منجر به شهادت چندین نفر از ماموران انتظامی شده است. علاوه براین یکی از جدی ترین توطئه‌های خرابکاری‌های تروریستی علیه تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز ایران کشف و خنثی شده است. این خرابکاری توسط گروهک تروریستی کومله برنامه ریزی شده بود.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نامه عنوان کرده است: با توجه به تهدیدات ترویستی جاری، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعتراض قوی خود را در چندین نوبت با ارسال یادداشت رسمی دیپلماتیک به وزارت امور خارجه عراق در خصوص تداوم وجود گروهک‌های تروریستی، کمپ‌هاب آموزشی آنها و حرکت آزاد آنها و اقدامات مخرب آنها در داخل خاک عراق اعلام کرده است.

در این نامه آمده است: در  زمان برگزاری جلسه کمیته مشترک امنیتی بین دو کشور، مقامات ذیربط در جمهوری اسلامی ایران، مدارک غیر قابل انکاری را به عنوان اطلاعات قابل اتکا به مقامات حکومت جمهوری عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق ارائه کرد. همچنین از این مقامات خواسته شد که اقدامات ضروری را براساس تعهدات عراق در چارچوب حقوق بین‌الملل، اصول روابط دوستانه و حسن همجواری و قانون اساسی عراق به عمل آورد. این اقدامات ضروری شامل کنترل،خلع سلاح، خودداری از پناه دادن تروریست‌ها و گروه‌های مسلح،  کمپ‌های آموزشی آنها و اقداماتشان تهدید جدی علیه امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی است.

در انامه مذکور عنوان شده است: علیرغم اعتراضات و هشدارهای مکرر جمهوری اسلامی ایران، متاسفانه مقامات اقلیم شمال عراق، اقدامات موثر و قاطعی علیه تروریست‌ها در چارچوب مقررات بین‌المللی به عمل نیاوردند.تحت این شرایط و با توجه به حملات جاری تروریستی، جمهوری اسلامی ایران انتخابی جز اعمال حق خود برای دفاع در چارچوب حقوق بین‌الملل به منظور حمایت از مردم، امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی نداشت. براین اساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  چندین عملیات نظامی را در تاریخ ششم مهرماه جاری ( ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲) به عنوان پاسخ متناسب و ضروری به حملات تروریستی و مسلحانه که شهروندان و ساختارهای غیرنظامی ایران را هدف قرار داده بود، انجام داد. برای اطمینان از اینکه همه اقدامات انجام شده مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد،عملیات با سلاح‌های با دقت بالا انجام گرفت.در نتیجه برنامه ریزی عملیات برای هدف قرار دادن دقیق تاسیسات تروریست‌ها، محل استقرار، کمپ‌های آموزشی که گروه‌های تروریستی سلاح، آموزش می‌دیدند بدون تلفات انسانی صورت پذیرفت.

نمایندگی دائم ایران در این نامه تعهد جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی را مورد تاکید قرار داد و از دولت عراق خواست تا  به عنوان عضو مسئول سازمان ملل بر پایه تعهدات بین‌المللی،کنترل خود را بر کل سرزمین عراق در داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی گسترش دهد و از پناه گرفتن گروه‌های مسلح و تروریست که برنامه اقدامات تروریستی جنایتکارانه را دارند علیه شهروندان، امنیت ملی حاکمیت و تمامیت ارضی ایران جلوگیری کند.

* اعتقاد راسخ ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق

در این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و تعهد راسخ  خود به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را با پاسخ مثبت و حمایت از درخواست دولت این کشور برای کمک به آن در مقابله با داعش و نیروهای وابسته به آن،که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و موجودیت اقلیم شمال این کشور را تهدید می‌کرد، نشان داده و در این راستا سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نقش بی بدیلی را در شکست داعش و در جهت کمک به مردم و دولت عراق ایفا کرد تا جایی که مقامات اقلیم شمال عراق به ایشان به درستی عنوان قهرمان جنگ علیه تروریسم و ژنرال صلح نام دادند. ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی در جهت منافع داعش و دیگر سازمان‌هایی بود که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در فهرست تروریستی قرار گرفته بودند. 

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران  در پایان نامه خود از رئیس شورای امنیت خواست که این نامه به عنوان سند این شورا منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید فروزان CH ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    کلا باید دفاتر اقلیم پوشالی در ایران تعطیل و اقلیم را نامشروع اعلام کنند دولت مرکزی عراق باید این منطقه را تحت تسلط و مسئولیت انرا بر عهده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس