شهید سلیمانی - نمایه

اندیشکده «مرکز مسکوی کارنگی» اقدام تروریستی دولت آمریکا در ترور سردار سلیمانی را سرآغاز تحول در روابط میان کشورهای مختلف توصیف می‌کند و می‌نویسد اکنون دیگر خبری از جهان یک‌قطبی یا دوقطبی نیست.

اندیشکده روس: ترور سلیمانی نقطه عطف نظم جهانی بود + عکس و فیلم
دمیتری ترنین

سرویس جهان مشرق - حدوداً یک ماه پس از ترور سردار سلیمانی، «دمیتری ویتالیویچ ترنین[۱]» مدیر «مرکز مسکوی کارنگی[۲]» دفتر منطقه‌ای وابسته به اندیشکده‌ی آمریکایی «موقوفه‌ی صلح بین‌الملل کارنگی» در مسکو، طی مقاله‌ای تحت عنوان «طوفانی در ژانویه: پیامدهای بحران اخیر [در روابط] آمریکا-ایران برای نظم جهانی[۳]» رویکرد قدرت‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در قبال این رخداد عظیم شرح داد.

ترنین تا ماه آوریل سال ۲۰۲۲، زمانی که دولت روسیه دستور تعطیلی شماری از اندیشکده‌ها و مراکز رسانه‌ای غربی در این کشور را صادر کرد، رئیس شورای پژوهش و برنامه‌ی سیاست‌گذاری امنیتی و خارجی مرکز مسکوی کارنگی بود. وی پیش از فعالیت‌های پژوهشی، در ارتش روسیه و شوروی سابق خدمت می‌کرد و در مذاکرات مربوط به سلاح‌های اتمی آمریکا-شوروی در ژنو (۱۹۹۱-۱۹۸۵) نیز مشارکت داشت. ترنین کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی و امنیتی در حوزه‌ی بین‌الملل است.

اندیشکده روس: ترور سلیمانی نقطه عطف نظم جهانی بود + عکس و فیلم

«دمیتری ترنین» مدیر اندیشکده‌ی «مرکز مسکوی کارنگی» دفتر منطقه‌ای اندیشکده‌ی شناخته‌شده‌ی آمریکایی «موقوفه‌ی صلح بین‌الملل کارنگی» در روسیه بود. این اندیشکده سال ۲۰۲۲ همراه با شمار دیگری از نهادهای اندیشکده‌ای و رسانه‌ای خارجی در روسیه، توسط دولت این کشور تعطیل شد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود

مقاله‌ی ترنین ۴ فوریه ۲۰۲۰، یعنی یک ماه پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، در پایگاه اینترنتی اندیشکده‌ی مرکز مسکوی کارنگی منتشر شده است. نویسنده، ابتدا توضیح می‌دهد که این بحران به یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه منجر نشد، اما به نظر می‌رسد قتل سلیمانی نظم منطقه را دگرگون کرده است. سپس به طور اجمالی می‌افزاید که کشورها به سوی «ملی‌سازیِ سیاست خارجی» خود پیش می‌روند، بدین معنا که از درگیری نظامی به نفع دوستان و متحدان خود دوری می‌گزینند. همچنین قدرت‌های منطقه بیش‌ازپیش نسبت به استفاده از تسلیحات نظامی و تشدید تشنج محتاط شده‌اند. این شرایط تأثیرات عمیقی در موقعیت جغراسیاسی (ژئوپلتیک) جهان خواهد گذاشت و جهان را از دوقطبی‌هایی که مثلاً در دوره‌ی جنگ سرد رواج داشتند، تهی خواهد کرد.

مصاحبه‌ی «تیم اندرسون» کارشناس استرالیایی درباره‌ی جهان پساواشینگتن و چندقطبی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مدیر اندیشکده آمریکایی: بی‌اعتمادی شرکای واشینگتن نشانه سقوط آمریکاست

›› عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گامی در جهت پایان جهان تک‌قطبی است

›› افول واشینگتن از ایووجیما تا افغانستان

تغییری در چشم‌انداز قدرت

ترنین در ابتدای مقاله نگاهی گذرا به عکس‌العمل قدرت‌های منطقه در قبال آتش‌افروزی آمریکا (ترور سردار سلیمانی) و پاسخ ایران به آن (موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد، مقر نیروهای آمریکایی در عراق) می‌کند. عربستان، سلطنت‌نشین‌های خلیج فارس و همچنین رژیم صهیونیستی مسلماً حامیان منطقه‌ای واشینگتن بودند. البته باید توجه کرد که اگرچه رویکرد آن‌ها حمایت از آمریکا بود، ولی با احتیاط فراوان مسائل را زیر نظر گرفته بودند و آمریکا را به پاسخ‌های تندتر ترغیب نمی‌کردند. عراق به عنوان متحدی تازه‌کار، هم برای ایران و هم برای آمریکا، در میانه‌ی ماجرا نشسته بود. دقیقاً به همین خاطر آتش هر دو کشور متخاصم یعنی ایران و آمریکا در این کشور متمرکز شده است. اما ترکیه شاید تنها قدرت منطقه باشد که موضعی مستقل اتخاذ کرد و بدون حمایت از ایران، آمریکا را مورد نقد قرار داد.

گزارش اولیه‌ی سی‌ان‌ان از درون پایگاه هوایی «عین‌الاسد» محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، پس از حمله‌ی موشکی ایران در واکنش به ترور شهید سلیمانی [دانلود]

موضع اعضای ناتو نیز مشابه همین وضع است. اولاً حمله‌ی ایران به مواضع نظامی آمریکا در عراق (عین‌الاسد) نتوانست تضمین «بند ۵» از پیمان ناتو (به این مفهوم که «حمله به یکی از اعضای ناتو، به منزله‌ی حمله به تمامی اعضای ناتو است) را فعال کند. بنابراین هیچ‌یک از اعضای ناتو سلاح‌های خود را از غلاف بیرون نکشیدند. انگلیس و استرالیا به سوراخ خود خزیدند و دیگر کشورها از بیرون کشیدن نیروهای خود از عراق خودداری کردند. متحدان اصلی آمریکا، یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس، صرفاً به اظهار نگرانی پرداختند و هیچ پیشنهادی برای پادرمیانی ندادند. به بیان دیگر، تقریباً هیچ‌یک از اعضای ناتو شجاعت این را نداشتند که تصمیمی صریح و قدرتمند در دفاع یا محکومیت آمریکا اتخاذ کنند.

گزارش دیگری از سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› «نشان جانبازی» برای سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» دارند

›› تا الآن ۶۹ نفر/ موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد!

در خاور دور نیز اتفاق خاصی نیفتاد. هند که بسیاری از اتبعاش در اطراف خلیج فارس فعال هستند، نتوانست میان همسایه‌ی راهبردی خود ایران و قدرت بزرگ آمریکا یکی را انتخاب کند و لذا سکوت کرد. ژاپن کمی فعال‌تر بود. آن‌ها یکی از کشتی‌های نظامی خود را روانه‌ی خلیج فارس کردند تا نشان دهند به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی قابلیت استفاده از قدرت نظامی را دارند. کشورهای رقیب آمریکا نیز مواضعی نسبتاً مشابه داشتند. چین با احتیاط فراوان هر دو کشور را به آرامش دعوت کرد و روسیه به تنش‌های خود با آمریکا نیافزود. در بیانیه‌های وزرای خارجه و دفاع روسیه تنها به شکل ترور قاسم سلیمانی انتقاد شده و هیچ اشاره‌ای به کلیت سیاست آمریکا نشده است. در واقع، مسکو بر خلاف انتظارات، به گزینه‌های نظامی روی نیاورد و از یک راه‌حل دیپلماتیک دفاع کرد. آقای ترنین کارشناس اندیشکده‌ی کارنگی در این بند نشان داد که تقریباً همه‌ی کشورهای دنیا موضعی ضعیف و منفعلانه نسبت به این مسئله مهم اتخاذ کردند.

مستند آمریکایی «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

تاکتیک‌های بزرگ؛ اهداف کوچک

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سه سال اول دوره‌ی ریاست‌جمهوری‌اش سعی کرد با سلاح تحریم و زبان تند به مصاف ایران برود. به طور ویژه وقتی در میانه‌ی سال ۲۰۱۹ ایران یکی از پهپادهای گران‌قیمت آمریکا را هدف گرفت و به نوعی آمریکا را بی‌آبرو کرد، ترامپ هیچ اقدام نظامی را در پیش نگرفت و صرفاً به بیانیه و تحریم اکتفا کرد. اما احتمالاً دو مسئله به شکل همزمان در تصمیم به ترور قاسم سلیمانی مهم بود. اول، حمله‌ی برخی از نیروهای عراقی به سفارت آمریکا در بغداد بود که احتمالاً توسط ایران و شخص سلیمانی هدایت می‌شد. اما دوم استیضاح محتمل ترامپ در کنگره‌ی آمریکا بود. در واقع تصمیم ترامپ برای ترور سردارِ ایرانی، علامتی به سیاسیون آمریکا مبنی بر قدرت رئیس‌جمهور در حمله به کسانی بود که منافع آمریکا را تهدید می‌کنند. نویسنده‌ی این مقاله معتقد است این همان اقدامی است که باراک اوباما در قبال قتل سفیر آمریکا در لیبی انجام نداد و باعث ضعف او شد. 

اندیشکده روس: ترور سلیمانی نقطه عطف نظم جهانی بود + عکس و فیلم

«دیمتری ترنین» معتقد است جهان امروز مانند زمان جنگ سرد تک‌قطبی یا حتی دوقطبی نیست، بلکه به سوی «ملی‌سازی سیاست خارجی» پیش می‌رود. به این معنا که هر کشوری مستقلاً منافع سیاسی و امنیت ملی خود را در نظر می‌گیرد و بر اساس آن‌ها سیاست خارجی خود را تنظیم می‌کند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران، یک - آمریکا، هیچ؛ بلوف‌های سازنده RQ-4 درباره جنگ با ایران 

›› ایران تنها شکارچی گلوبال‌هاوک/ ۱۰ پهپاد دیگر آمریکا را هم بزنیم، جنگ نمی‌شود

›› آیا «شاهین» آمریکایی که شکار ایران شد تله سایبری بود؟

البته ترنین معتقد است ترامپ با ترور سردار سلیمانی ریسک بزرگی کرد. هیچ مشخص نبود پاسخ ایران به این اقدام خصمانه چیست. در صورتی که تنها چند غیرنظامی آمریکایی کشته می‌شدند، معادله بسیار متفاوت می‌شد. احتمالاً آمریکا برای حفظ آبروی خود شماری از مراکز حیاتی ایران را هدف قرار می‌داد و ایران نیز پاسخ متقابل می‌داد. کشورهای منفعل منطقه و جهان نیز احتمالاً موضعی صریح‌تر اتخاذ می‌کردند و جنگی تمام‌عیار شکل می‌گرفت. اما آمریکا از طریق شبکه‌ی دیپلماتیک خود این پیغام را واصل کرد که این اقدام فقط همین یک بار بوده و قصد تشدید روابط را ندارد. ایران نیز تمایلی به جنگ نداشت و راهکاری عقلانی و هوشمندانه پیش گرفت. حمله‌ی ایران پیامی روشن داشت: «ما اشتباهات شما را نخواهیم بخشید، اما جنگ هم نمی‌خواهیم و خواهان تثبیت شرایط هستیم.»

نفس‌نفس زدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، هنگام صدور بیانیه درباره‌ی حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق [دانلود]

هدف ایران پس از قتل سلیمانی بیش‌تر معطوف به بیرون کردن آمریکا از عراق و سوریه (دو مرکز راهبردی برای ایران) بود و نتایجی هم به بار داشت. پارلمان عراق بلافاصله قانونی را تصویب کرد که خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود. اگرچه خروجی در کار نبود، ولی پیغام ارسال شد و پروژه‌ی خروج کلید خورد. البته ایران نیز در شلیک به هواپیمای اوکراینی اشتباه کرد، ولی این معضل به طور مسالمت‌آمیز در داخل و خارج ایران بر طرف شد. در نهایت هم ایران و هم ترامپ توانستند موقعیت خود را حفظ کنند.

اندیشکده روس: ترور سلیمانی نقطه عطف نظم جهانی بود + عکس و فیلم

عزاداری مردم عراق برای شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس. یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها به ترور فرماندهان جبهه‌ی مقاومت، اقدام پارلمان عراق در تصویب قانون اخراج آمریکایی‌ها از این کشور بود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› قمار ترامپ با جان بی‌ارزشش/ گزینه‌های روی میز ایران برای «انتقام سخت»

عکس‌العمل روسیه

عکس‌العمل روسیه در قبال ترور سلیمانی نشان داد که روسیه تنها در منافع خود با ایران متحد است. در واقع، در زمینه‌ی حضور در سوریه و مبارزه با داعش، ایران را به عنوان دوست و متحد قلمداد می‌کند، اما نسبت به قتل سلیمانی واکنش چندانی نشان نداد. پیش‌تر هم مسکو از نزدیک شدن بیش‌تر سلیمانی به اطلاعات و تجهیزات خود جلوگیری می‌کرد، اما پس از ترور او مشخص شد که روسیه تنها وقتی که پای منافعش در میان باشد به شرکا و متحدانش اعتنا می‌کند.

اندیشکده روس: ترور سلیمانی نقطه عطف نظم جهانی بود + عکس و فیلم

«ولادیمیر پوتین» (راست) رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق ایران. به اعتقاد نویسنده‌ی اندیشکده‌ی «مرکز مسکوی کارنگی» روس‌ها در ماجرای ترور شهید سلیمانی اثبات کردند فقط تا جایی در کنار متحدان و شرکای خود هستند که منافع خودشان اقتضا کند. (+)

نویسنده‌ی مقاله‌ی اندیشکده‌ی مرکز مسکوی کارنگی می‌نویسد در بحران ژانویه‌ی ۲۰۲۰ پوتین تنها رهبری بود که به خاورمیانه سفر کرد، اما نه برای صلح میان ایران و آمریکا، بلکه برای تضمین صادرات گاز خود به اروپا از طریق ترکیه عازم این کشور شد. چند روز بعد نیز به فلسطین اشغالی سفر کرد و با نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، دیدار کرد. نتانیاهو نیز چند روز بعد، پس از مسافرت به آمریکا، به مسکو سفر کرد. دیگر دیدارهای پوتین در روزهای انتهایی ژانویه نیز مربوط به لیبی، ترکیه و کشورهای عربی بود. این رفت‌وآمدها نشان می‌دهد که سیاست روسیه در غرب آسیا بیش‌تر معطوف به شرق مدیترانه است تا ایران.

اندیشکده روس: ترور سلیمانی نقطه عطف نظم جهانی بود + عکس و فیلم

«ولادیمیر پوتین» (راست) رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی. سفرهای منطقه‌ای پوتین پس از ترور شهید سلیمانی نشان داد سیاست‌های روسیه در غرب آسیا بیش‌تر روی منطقه‌ی شرق دریای مدیترانه متمرکز است تا روابط با ایران. (+)

نتیجه‌گیری‌های اولیه

دمیتری ترنین، مدیر ارشد سابق دفتر اندیشکده‌ی کارنگی در مسکو، معتقد است ژانویه‌ی ۲۰۲۰ ماه پرتلاطمی بود. آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد و ایران یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را موشک‌باران کرد. این دو اقدام بی‌سابقه مستعد شکل‌گیری جنگی بزرگ بود، ولی هیچ‌یک از طرفین خواهان جنگ نبودند. با وجود آن‌که رابطه‌ی میان ایران و آمریکا قطع است، اما عراق و سوئیس به عنوان میانجی پیام طرفین را به یک‌دیگر واصل کردند.

تصاویر ماهواره‌ای از خسارت‌های واردشده به پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در عراق در پی حمله‌ی موشکی ایران به مقر نیروهای آمریکایی [دانلود]

اما نکته‌ی جالب در این تنش بین‌المللی انفعال تمام نهادها و کشورهای دیگر بود. شورای امنیت سازمان ملل قانع نشد که جلسه‌ی اضطراری برگزار کند و کشورهای دیگر هر یک به نوعی نسبت به جانبداری از ایران یا آمریکا طفره رفتند. روسیه که غالباً نسبت به اقدامات نظامی آمریکا واکنشی تند و سریع نشان می‌دهد، در این زمینه فروتنی کرد و دیگر کشورهای اروپایی تنها به ابراز نگرانی اکتفا کردند. در واقع نه متحدان و دوستان آمریکا و نه متحدان و دوستان ایران به یاری آن‌ها نیامدند. هر دو طرف در این ماجرا تنها ماندند. این امر به معنای آن است که جهان به سوی «ملی‌سازی سیاست خارجی» پیش می‌رود؛ یعنی هر کشوری تنها برای منافع خود اقدام می‌کند. در دنیای جدید، دوستی و اتحاد میان کشورها تا زمانی است که منافع خودشان در خطر نباشد. این دقیقاً بر خلاف جریانی است که در جنگ سرد ایجاد شد و کشورها تشکیل بلوک دادند.

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

در این میان، چین هنوز آمادگی عرضه‌ی اندام ندارد. اگرچه سلطه‌ی جغرااقتصادی (ژئواکونومیک) چین بر جهان گسترده شده است، اما هنوز سلطه‌ی جغراسیاسی (ژئوپلتیک) این کشور به آن اندازه وسیع نیست. چین هنوز تجربه‌ی دیپلماتیک کافی برای حضور جهانی ندارد. از سوی دیگر، ایران تنها یکی از اهداف اقتصادی چین است، حال آن‌که چین منافع بیش‌تری در ارتباط با دشمنان ایران، مانند عربستان و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، دارد. لذا چین هنوز به بلوغ کافی برای مقابله‌ی تمام قد با آمریکا نرسیده است. اتحادیه‌ی اروپا نیز هنوز قدرت کافی برای عرضه‌ی اندام ندارد. به جز چند ادعای توخالی از سوی رئیس‌جمهور فرانسه، اتحادیه‌ی اروپا عملاً حرفی برای گفتن ندارد. در خصوص مسئله‌ی برجام نیز شاهد بودیم که آمریکا سال ۲۰۱۸ بدون آن‌که کشورهای اروپایی را لحاظ کند، یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و این توافق عملاً معنای خود را از دست داد. ایران نیز برخی از تعهدات خود را زیر پا گذاشت. اروپا نیز تحت فشار آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران صادر کرد. در واقع ضعف اروپا سبب شده است آن‌ها جایگاه میانجیگری خود را میان ایران و آمریکا از دست بدهند.

هشدار رهبر ایران علیه اعتماد به کشورهای اروپایی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده‌ی آمریکایی: اروپا نمی‌تواند برجام را احیا کند

›› نقشه آمریکا و اعضای اروپایی برجام برای توافق هسته‌ای چیست؟

›› آیا اروپایی‌ها روی دیوار ایران یادگاری می‌نویسند؟

ترنین معتقد است تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا شکل چینش قدرت‌های جهان را تغییر داده است. در حال حاضر، کشورهای مختلف جهان هر یک به نوعی قدرت نظامی خود را افزایش داده‌اند و دیگر در جهانی یک یا دوقطبی زندگی نمی‌کنیم. قدرت‌های روبه‌رشد مانند ایران، چین، هند، روسیه، ترکیه و کشورهای اروپایی هر یک تنها برای منافع خود عمل می‌کنند و نسبت به جان اتباع خود بسیار حساس هستند. اگر در زمان جنگ سرد، خاورمیانه عرصه‌ی رقابت قدرت‌های جهان بود، امروز کشورهای این منطقه هر یک برای خود قدرتی دارند و در پی گسترش نفوذشان هستند. اکنون دیگر قدرت‌های جهان نمی‌توانند در خاورمیانه نقشه‌های بزرگ بکشند، بلکه خودشان نیز می‌دانند که تأثیرگذاری آن‌ها در بهترین حالت اجرای برخی نقشه‌های کوچک‌تر در زمینه‌های نظامی، اطلاعاتی، فناورانه و اقتصادی است. جنگ بزرگ تمام شده است، اما جنگ‌های کوچک همچنان ادامه دارد.

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

 


[۱] Dmitri Trenin Link

[۲] Carnegie Moscow Center Link

[۳] A Storm in January: Implications of the Recent U.S.-Iran Crisis for the Global Order Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    23 50
    انتقام سخت که نشد حداقل انتقام نرم بگیریم مثلا بریم جلو امریکا فحش بدیم و بیاییم
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      61 13
      البته شایدم انتقام سخت گرفته شده یا در حال گرفته شدنه ولی قرار نیست به همه گفته بشه. اونی که باید بفهمه، داره میفهمه!
    • تدبیر IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      25 3
      از موقعیکه شهیدسلیمانی ترور شد وضعیت دنیا به هم خورده یادتونه اکثر قریب به اتفاق مردم بی اختیار گریان بودند این چه سری بود خدا دلها را نرم کرده بود پس باید بدانیم تا انتقام از ترامپ و پمپیو گرفته نشود وضع دنیا همینطور ناآرام است مردم دنیا برای خلاصی از این ناآرامی باید انتقام از ترامپ بگیرند
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      21 3
      دی ماه هر سال موعد انتقام است. الان امریکا داره از ایران التماس می کنه نام امریکایی ها را از فهرست 60 نفره دخیل در ترور بیرون بکشه. امریکا باید از منطقه خلیج فارس اخراج بشه.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      13 3
      گفتم بازم میگم اینقدر به خارجی ها خوش بین نباشید روس ها همیشه در همه دوران تاریخ در حساس ترین لحظات خنجر به قلب ایران زده اند این قوم فقط برای ما بدبختی و قحطی و قتل و غارت داشته اند اینقدر بهشون خوش بین نباشید
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      4 2
      چی خذعبل میگی این قوم برای مابدبختی اوردند درهرقومی هم پیغمبروهم مستکبربوده دلیل نمیشه که
    • علی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      7 0
      یه نگاهی به آمریکای جنوبی بنداز.مکزیک برزیل ونزوئلا کلمبیا نیکاراگوئه اروگوئه بولیوی شیلی. حالا خاور میانه.افغانستان عراق و الانم سوریه یمن حتی عربستان عمان و شایدم پاکستان و حتی هند.همه اینا پشت امریکا رو خالی کردن یا شدن دشمنش. آمریکا هیچ جای دنیا جز اروپا روابط نداره...برو با قبل ترور شهید نگاه کن و مقایسه کن
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      7 0
      عبارات آخر این نوشتار رو دوباره بخوانی متوجه حقیقت تلخی که این یارو نخواست فاش بکنه خواهی شد، خاورمیانه دیگر جائی برای ترکتازی ابرقدتها نیست! چرا؟! انتقام از این سخت تر ؟!
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      4 0
      انتقام سخت یعنی دک کردن تروریستهای آمریکایی از خاورمیانه که زمانبره ولی داره به وضوح اتفاق می افته فرارخفت بارشان از افغانستان ، گمب وگور شدن آهسته از عراق و سوریه ولبنان و حتی یمن . آدم عاقل خودش می فهمه
  • روح الله IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    44 6
    به نظر من شهید سلیمانی بود که سیاست خارجی روسیه رو با دعوت به ماجرای سوریه از حالت انفعالی خارج کرد و بهش جسارت تبدیل شدن به بازیگر فعال بین المللی و مقابله با ناتو و آمریکا رو داد وگرنه روسیه درنهایت درحد همون دشمن رسانه های محور غرب باقی میموند.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    36 3
    روحش شاد و یادش گرامی باد.
  • محمد عظیمی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    5 26
    ایرانی هامیگن فقط ما مهم هستیم و با نژادپرستی مثل آلمان نازی بقیه رو میکشیم آمریکایی ها میگن ما شما را از چنگال پلید دیکتاتور ها و تروریست ها مانند صدام و داعش و.... آزاد می کنیم حالا خودتون مقایسه کنید
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      20 5
      به دکتر مراجعه بفرمایید
    • مهدی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      11 1
      میشه بگی صدام و داعش رو کی بوجود آورد؟! همین آمریکایی که سنگش رو به سینه میزنی
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      2 0
      ریلکس و آرام باش.اصلا ول کن این بحث ها رو برو یه انیمیشن خوب ببین
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    16 3
    همه این معادلات در سرنوشت اینده کشورها تاثیر خواهد داشت انشاالله که امریکا مثل امپراطوری روم در اثر فساد اخلاق وپایمال کردن حقوق بشر از درون خود نابود خواهد شد
  • tttt IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 8
    اخ
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    4 27
    شهید سلیمانی فرد قابل قبولی بود اما برای امریکا مهره بزرگی نبود
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      11 1
      البته که بزرگی افراد را آمریکایی ها تعیین نمی کنند ولی آنقدر مهم بود که تصویر بسیاری از نشریات بزرگ دنیا را پیش از فوتش به خود اختصاص داد.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      10 1
      عزیزم! نقشه های اربابت=کدخدای توخالی آمریکا رو،شهید سلیمانی نقش بر آب کرد.چشمتون دربیاد.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      11 1
      بازی باکلمات نکن تحلیل براساس واقعیت اینه که شهیدسلیمانی ناجی منطقه واقوام جهان ازشرتروریست تکفیری صدامی صهیونیستی داعشی بودوبزرگترین تشییع تاریخ بشریت درهمه جهان متعلق به اوست اولین بارهم نشریات امریکاازحضوروموفقیت هایش علیه کاخ سفیدپرده برداری کرد
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      4 1
      هر هموطن برای مردم ایران عزیزه حالا تو هر پستی
    • CA ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      2 0
      برای همینه که رییس جمهورش شخصا عملیات ترور رو بر عهده گرفت و موقع اعلامش داره نفس نفس میزنه.
    • CA ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      2 0
      برای همینه که رییس جمهورش شخصا عملیات ترور رو بر عهده گرفت. امریکایی که همیشه سعی میکنه به خودش ظاهر موجه بگیره رییس جمهورش رسما اعلام کرد تمام قوانین بین المللی رو زیر پا گذاشته تروریسم دولتی انجام داده در کشور سوم و موقع اعلامش داره نفس نفس میزنه. قطعا انقدر هزینه داد چون براش مهم نبود.
    • نشاط IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
      1 0
      اگه بزرگ نبود با این ناجوانمردی نمی کشتنش ، چون تو میدون جنگ جربزه کشتنشو نداشتن ، اون تمام منافعشون رو بخطر انداخت و علاوه بر ترس ، کینه سردار تمام وجود پلیدشون روگرفته بود هم بدلیل ترس جونشون و هم از دست دادن منافعشون
  • بهروز IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    6 1
    نشانه های ضعف و نارسایی امپریالسم آمریکا واضح است، کنترل دنیا را از دست میدهد و به قدرت دست دوم تبدیل میشود
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    4 3
    اینو بهش میگن تحلیل
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    7 1
    خاطرم هست که موقع تشیع سردار دلها شهید سلزمانی، در خبرها بودکه وقتی رییس کنگره آمریکا خانم پلوسی، جمعیت عظیم مردمی را در تشیع می بیند می گوید خدای من خیلی وحشتناکه، این موضع ضمن تایید مطلب فوق موید ان است که که این شهادت واقعا دنیا را تکان داده و نقطه عطفی در همه مناسبات جهانی بوده است.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    4 4
    روس ها مگه اندیشکده هم دارن؟(:
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      1 0
      شعبه آمریکایی کارنگی در مسکو... پروفسور خوب بخون متن رو بعد نظر بده
  • ... IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    8 5
    چقدر بدبختیم که روس تروریست کمونیست شده ایدئولوگ خبرگزاری های ما.
    • محسن IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      7 0
      یعنی انتشار تحلیل روسها میشه نشانه بدبختی؟!! لابد اونوقت انتشار تحلیل اندیشکده های آمریکایی میشه نشانه بی ژرفی رسانه ای و پیشرفت ؟!! درسته؟
    • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      2 0
      روسیه نه کسی رو ترور کرده نه کومونیسم بلکه مسیحیه. چین کومونیسمم صد شرف داره تا سکولار های غربی.حداقل یک جو شرف دارن که کسیو نکشن.غربیا راه میرن ترور و جنگ و خون و پول دزری و نفت دزدی و.‌‌‌.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    7 0
    جانم فدای ایران
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    10 1
    دوران افول امریکا پس ازشهادت سردار سلیمانی سرعت گرفت واقتدارایر ان افزوده شد ه واسرائیل به مرز جنون نابودی رسیده همین نتیجه اقدامات پیچیده ایران وانتقام سخت ماست
  • شکوفه IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    11 0
    واقعاشهیدسلیمانی چقدرشخصیت بزرگی بودند که دنیاازش میترسید وقتی چنین انسای بزرگی رو ازدست میدیم تازه قدرش رومیدونیم متاسفانه وقتی زنده بودند ایشون رو نشناختیم روحش شاد
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      دنیاکدوم دنیادنیایی بعضیامیخوان که که زن ومردش درنفرت وخیانت وتبلیغات دائم رسانه درفسادومخدرغرق اند
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      دنیاکدوم دنیادنیایی بعضیامیخوان که که زن ومردش درنفرت وخیانت وتبلیغات دائم رسانه درفسادومخدرغرق اند
  • علی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    در افول تدریجی قدرت آمریکا تردید نکنید که انقلاب ۵۷ ایران و موضع گیریهای ایران در مسائل مرتبط بین المللی و منطقه ای در مقابل آمریکا موجب افول این ابرقدرت شد و راه را برای ایستادگی کم و بیش کشورهای دیگر باز کرد و به آنها جرات تقابل داد.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    اگه سوادت به خواندن این مقاله قد می داد می فهمیدی که این آقا یک روسی است که برای شعبه یک اندیشکده آمریکایی در روسیه کار می کرده است و اصلأ صحبت از اندیشکده های روسیه نیست.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    واقعیت حتی از این هم بزرگتر و عمیقتره
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    ترور حاج قاسم از یاد فرزندان ما هم نخواهد رفت ما انتقام خون حاجی رو از تک تک غربیها خواهیم گرفت شب و روز کار میکنیم برای همین .
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    ترور حاج قاسم از یاد فرزندان ما هم نخواهد رفت ما انتقام خون حاجی رو از تک تک غربیها خواهیم گرفت شب و روز کار میکنیم برای همین .
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    ترور حاج قاسم از یاد فرزندان ما هم نخواهد رفت ما انتقام خون حاجی رو از تک تک غربیها خواهیم گرفت شب و روز کار میکنیم برای همین .
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    حالاتاکی ادامه پیدامیکنه این نقطه عطفها؟😢
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    فقط کامنتها را بخوانید کافیست
  • ساسان IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام . آقای چامسکی اندیشمند برجسته آمریکایی در کتاب ( نظام‌های سلطه ) ، صریحاً از موضوعاتی ایده محور ، همچون ( بردگیِ افکار عمومی + آمریکای منهای امپریالیسم ) صحبت به میان آورده ، پس شاید اکنون یک مسئله این باشد ( تلاش برای ابقا یا منزوی ماندن ) فلذا طبیعتاً برون رفت از یک حاشیه آسایش عام ، برای یک سیستم قدرتی مدرن ، مانند آمریکا ، شاید عوارضی نیز داشته باشد که قابل بهبود هستند . مچکرم .
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    شکر خدا را دشمنان انقلاب اسلامی ایران (شرق و غرب)که علیه آن اتفاق کردند به زوال کشاندی و بر عکس ایران را برکشیدی و به جایگاه و منزلت بالا و بالاتر رسانده و میرسانی صادق و با خدا باش در نمیمانی
  • استاد فیزیولوژی نوترونی IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    1 1
    همیشه پای یک روسیه در میان است
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
    0 0
    واقعا چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس