ژاپن خرید موشک‌های کروز تاماهاوک آمریکا را بررسی می‌کند

دولت ژاپن به دنبال خرید موشک‌های کروز "تاماهاوک" (موشک های مادون صوت) پیشرفته آمریکایی است.

به گزارش مشرق، دولت ژاپن اعلام کرده که با هدف مقابله با آنچه که تهدیدهای منطقه‌ای فزاینده از جمله از سوی کره شمالی خوانده، به دنبال خرید موشک‌های کروز "تاماهاوک" (موشک های مادون صوت) پیشرفته آمریکایی است.

گاردین در ادامه افزود: این امر در کشوری مانند ژاپن که ارتش آن براساس قانون اساسی پس از جنگ جهانی دوم به رسمیت شناخته نشده، می تواند بحث برانگیز باشد.

روزنامه "یومیوری شیمبون" چاپ توکیو امروز جمعه گزارش داد که توکیو در آخرین مراحل مذاکرات با دولت آمریکا بر سر خرید موشک های میان بردی است که از دریا شلیک می شود.

این روزنامه به نقل از منابع دولتی ناشناس اعلام کرد که شبه جزیره کره در برد پرتاب این موشک ها قرار دارد.

«هیروکازو ماتسونو» سخنگوی ارشد دولت ژاپن در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده در این خصوص گفت که وزرا در حال  بررسی هستند، اما هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

ارتش سئول ساعاتی پس از اظهارات ماتسونو اعلام کرد که کره شمالی یک «موشک بالستیک نامشخص» دیگر را در سواحل شرقی خود آزمایش کرد. این آزمایش در گرماگرم افزایش نگرانی ها مبنی بر آمادگی کره شمالی برای نخستین آزمایش هسته ای از سال ۲۰۱۷ به این سو صورت می گیرد.  

معاونان وزرای خارجه ژاپن، کره جنوبی و آمریکا اوایل هفته هشدار دادند که آزمایش هسته ای کره شمالی با "پاسخ بی سابقه ای قدرتمند" روبرو می شود.

ناظران معتقد هستند که ژاپن در حال تغییر کاملا محسوس در نگرش به دفاع از خود پس از دوران جنگ جهانی دوم است. براساس ماده نهم قانون اساسی این کشور که توسط نیروهای اشغالگر آمریکا پس از جنگ جهانی دوم نوشته شده، هرگونه جنگ رد گردیده و این کشور را از توسل به زور برای حل و فصل اختلافات بین المللی منع می کند. از همین رو ارتش ژاپن تنها به نقشی کاملا دفاعی بسنده می کند.  

اما هزینه‌های دفاعی ژاپن در دهه گذشته تقریبا هر سال شاهد افزایش بوده و فشار برای تامین بودجه نظامی به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و فشار فزاینده چین بر تایوان افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس