روسیه خواستار شفاف سازی در مورد پیام مشکوک لیز تراس به بلینکن شد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار پاسخ انگلیس به ادعاها درباره ارسال پیام "انجام شد" (It’s done) از طرف نخست وزیر وقت این کشور به وزیر خارجه آمریکا پس از انفجار «نورد استریم» شد.

به گزارش مشرق، در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو (خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا) نشت گاز در دریای بالتیک کشف شد. نخستین نشتی در نورد استریم - ۲ در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد.

در روزهای گذشته روسیه اعلام کرد که پس از یک بررسی جامع و یک ماهه، ارتش روسیه به این نتیجه رسید که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس پشت این خرابکاری بوده است.

«ماریا زاخارووا» امروز در تلگرام خود نوشت: برای من مهم نیست که چه کسی و چگونه این اطلاعات را به دست آورده است.

وی ادامه داد: من پاسخ این پرسش از لندن را می‌خواهم: آیا لیز تراس بلافاصله پس از انفجار خط لوله گاز نورد استریم پیامی به وزیر امور خارجه آمریکا با محتوای "انجام شد" را نوشته و ارسال کرده است؟ 

روسیه خواستار شفاف سازی در مورد پیام مشکوک لیز تراس به بلینکن شد

«کیم داتکام» که خود را کارآفرین، مبتکر، گیمر، هنرمند، مبارز آزادی اینترنت و پدر ۶ فرزند معرفی می‌کند روز یکشنبه در یک رشته توییت اندکی پس از آن که رسانه‌های انگلیس خبر هک تلفن تراس را منتشر کردند،‌ نوشت: چطور روسیه می‌داند که انگلیس و آمریکا در انفجار خطوط لوله نورد استریم نقش داشتند؟

داتکام با کنایه به «اپل» که اجازه ذخیره تمام پیام‌ها در سرویس آی کلود (ذخیره به نوعی داده پشتیبان) را می‌دهد (در نتیجه اطلاعات کاربران را در معرض حمله‌های سایبری قرار می‌دهد) ادامه داد: دسترسی ادمینی به آی کلود (iCloud) عالی است. این تلفن همراه نبود که هک شد.

وی خاطر نشان کرد: لیز تراس از تلفن همراه آیفون خود برای ارسال پیام "انجام شد" به بلینکن، یک دقیقه پس از انفجار و پیش از آن که کسی از این موضوع با خبر شود، استفاده کرده بود.

داتکام نوشت: نکته خنده‌دار این است که مقامات دولتی با داشتن مجوزهای امنیتی بالا همچنان استفاده از آیفون را به تلفن‌های رمزگذاری شده NSA و GCHQ ترجیح می‌دهند.

روسیه خواستار شفاف سازی در مورد پیام مشکوک لیز تراس به بلینکن شد

لیز تراس در تاریخ ۵ سپتامبر جانشین بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس شد اما بعد از ۴۵ روز به دلیل ناتوانی در اجرای برنامه هایش کناره گیری کرد.

حدود یک هفته پس از استعفای تراس،‌ دیلی میل در گزارشی نوشت: هک تلفن همراه لیز تراس در تابستان سالی که وی به عنوان وزیر خارجه برای کسب رهبری حزب محافظه کار مبارزه می کرد رخ داد و بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلیس دستور سانسور کامل این خبر را به دلیل حساسیت موضوع صادر کرد.

در این گزارش آمده بود: پیام‌هایی که هکرها به آن دست یافته‌اند شامل «مذاکرات فوق حساس» تراس با وزیران خارجه کشورهای بین المللی درباره جنگ اوکراین شامل جزییات مذاکره درباره انتقال سلاح بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس