کد خبر 1432781
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۶
محسن مهدیان

بازهم برخلاف تصور رایج که گفته می‌شود پایان حوادث دست عدلیه و امنیه است، پایان این ماجرا کاملا دست مردم است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:  «تهش چی میشه؟» این روزها سؤال خیلی‌هاست. طبیعی است. خسته شده‌اند از بهم ریختن کسب‌وکارها، از ناامنی‌ها، از توهین‌ها و هتک حرمت‌ها، از تصاویر دردناک سلاخی حافظان امنیت و...

از سویی مردم سنگ تمام گذاشتند؛ آنچه بر دوش مردم بود به بهترین وجه عمل شده است. هوشیاری و جداکردن صف‌شان از آشوب و اغتشاش و اعلام برائت جانانه که نمونه‌اش راهپیمایی ۱۳آبان بود.

با این حال این پرسش باقی است؛ کی تمام می‌شود؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید دید این حوادث را چطور تحلیل می‌کنیم؟ من ترجیح می‌دهم تحلیل رهبری را از این روزها ملاک قرار دهم. تحلیلی که کاملا متفاوت از تحلیل رایج در میان تحلیلگران است.

تحلیل رایج و ظاهری چیست؟ اینکه نظام زخم‌هایی دارد که بدان بی‌توجهی شده و تبدیل به اعتراضاتی شده است و بی‌اعتنایی به اعتراضات درنهایت منجر به اغتشاش و آشوب شده است.

تحلیل دوم چیست؟ 

تحلیل دوم یا همان تحلیل رهبری این است که اگرچه نظام گرفتار زخم‌ها و آسیب‌هاست، اما آنچه این روزها شاهد آنیم نه به جهت نقص‌ها که اتفاقا برعکس به جهت قوت نظام است. نقص‌ها را باید برطرف کرد اما اغتشاشات امتداد اعتراضات و نقص‌ها و آسیب‌ها نیست و اتفاقا قوت‌ها عامل این روزهاست.

رهبری حتی برخلاف تحلیل‌های دیگر معتقد است اینکه سراغ نوجوان و جوان ما رفتند نیز برای رشد قدرت تحلیلی بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ است.

زمین تا آسمان بین این دو تحلیل تفاوت است.

در تحلیل اول طرف می‌گردد ببیند کدام زخم است که این آشوب‌ها را شکل داده است و یک روز طعنه به حجاب و گشت ارشاد می‌زند و یک روز اقتصاد و یک روز آزادی و غیره و باز هم دست خالی برمی‌گردد و نمی‌تواند کمکی به ماجرا کند.

اما تحلیل دوم می‌گوید دشمن امروز در پیچیده‌ترین حالت ممکن و با تمام ظرفیتش آمده است و این به جهت قوت مردم و توفیقات دولت نسبت به گذشته است. دشمن از این قدرت عصبانی است. هرچه می‌گوید نیز بهانه است. این بهانه نباشد، می‌بافد و می‌سازد. او ذاتش بر دروغ و تهمت و تحریف است. تنها در یک حالت دست از آشوب و آدم‌کشی برمی‌دارد که ما روزبه‌روز ضعیف‌تر شویم و از این بالاتر اینکه از هویت ملی و اسلامی‌مان دست برداریم.

تحلیل دوم می‌گوید باید با قوت بیشتری مشکلات داخلی را رفع کرد اما اتصال این مشکلات به حوادث این روزها آدرس غلط است. به تعبیری ما با ۲پدیده کاملا مجاز مواجهیم.

با این توضیح برگردیم به سؤال ابتدایی؛ « تهش چی میشه؟»

بازهم برخلاف تصور رایج که گفته می‌شود پایان حوادث دست عدلیه و امنیه است، پایان این ماجرا کاملا دست مردم است.

امنیه و عدلیه باید به وظیفه‌شان عمل کنند. هرگونه مماشات با جریان آدم‌کش و تروریست داخلی گناه نابخشودنی است. اما ماجرا با تحکم نیز ختم نمی‌شود و چه‌بسا برخی را مجدد دچار خطای تشخیص کند. ماجرا این است که جنگ دشمن ترکیبی است پس مواجهه با آن نیز باید ترکیبی باشد.

هر میزان مردم نسبت به پیرامون خود حساس‌تر شوند و احساس مسئولیت کنند این ماجرا زودتر تمام می‌شود. هرکس هر میزان می‌تواند باید نسبت به ددمنشی این جریان بی‌هدف و بی‌سر و بی‌بته روشنگری کند. هرکس هر میزان می‌تواند باید نسبت به غفلت‌ها و جهل‌های پیرامون خود روشنگری و از زشتی‌ها اعلام برائت کند.

هر میزان مردم در فضای مجازی و واقعی جلوتر بیایند این جریان کریه و قبیح و مشمئزکننده زودتر تمام می‌شود.

این تحلیل یعنی پایان این حوادث، همه با هم ده‌ها گام جلوتر رفته‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    38 31
    تهش ته اغتشاشگرا میسوزه
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      4 4
      مرور زمان مشخص میکنه
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      1 3
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 1
      خخخ دقیقا
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      4 1
      سوختنی عمیق و غیر قابل درمان
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    7 1
    ما تو یه شهر کوچیک تو شهرستان زندگی میکنیم از اولش تا حالا هیچ خبری اینحا نبوده و نیست خداراشکر. نه کسب و کاری به هم‌ ریخته نه نا امنی ایجاد شده. خب زندگی در شهر کوچک یعنی بی امکاناتی و... ولی این حسن رو هم داره
  • رضا IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 5
    به امام حسين هر نظامى كه يه دوست مثل تو داشته باشه ديگه به هيچ دشمنى نياز نداره
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    آمریکا و انگلیس کلی سیاهپوست دارن که از رژیم های آمریکا و انگلیس متنفرن. ماهم باید تو آمریکا و انگلیس جنگ ترکیبی راه بندازیم.چیزی که عوض داره گله نداره.
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 3
    چرا به جای بررسی ورسیدگی به مشکلات و معضلات مردم و جامعه همه اش تقصیر را به گردن دشمن می اندازیم ؟اینکه ما دشمنانی داریم بحثی نیست ولی آیا مسولین ما هیچ ایرادی ندارند ؟
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    25 26
    تهش اغتشاشگرمزدور حلقه به گوش درمانده وگرفتاردرجهل خودش وارد چاهی میشودکه گریزناپذیراست وسزای مزدور بی هویت بیش ازاین متصورنیست
  • فرهنگ IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    33 24
    آقایان معلوم نیست این بچه ها را از کجا می گیرند و میارن با آنها مصاحبه می کنند اینها حتی دست راستشان را با دست چپتان نمی توانند تشخیص دهند .این آقا می گوید مردم صفشان را از آشوب طلب جدا کردن آقای محترم همین آشوب طلب ها به قول شما مردم هستن
    • عبدالله IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      5 3
      مردم یعنی 85 میلیون، از نظر شما 85 میلیون اغتشاشگر داریم؟ تعدا اینایی که اعتشاش می‌كنند، ماكزيمم چند نفره؟ اگه اينا با اين عده مي‌شن مردم،‌ اون وقت اونايي كه مثلاً‌ تو راهپيمايي 13 آبان (ديروز) آمدند بيرون و از اعتششاگرا اعلام انزجار كردند، اونا رو چي بدونيم؟ حتماً اونا هم فتوشاپن!
    • ققنوس IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      4 1
      درسته این معترضین از همین مردم هستن اما رفتار ماست که اسم شخصیت ما و حوزه رفتار و بینش ما رو معرفی میکنه گروهی از مردمی که اعتراض رو به خشونت و ناامن سازی و تخریب بیت المال و قتل و اشاعه خشونت های بی سابقه این تمدن کهن میکشونن دیگه اسمشون مردم نیست میشه اسمشون اغتشاشگر، دزد فرهنگ، دشمن ملت، مهره دشمن وووو
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      4 1
      اگه مردمند پس چرا به مردم آسیب می زنند، چرا می‌کشند، چرا آتش می زنند، اگه اقتصاد می خواهند چرا به اقتصاد آسیب می‌زنند، اگه آزادی می خواهند، چرا آزادی مردم را می‌گیرند، چرا کسی که به زیارت رفته را شهید می کنند، اگه زندگی می خواهند چرا زندگی مردم را می گیرند، اگه طرفدار زنند، چرا زن می کشند، چرا چادر از سر زن می کشند، چرا فحش ناموسی می دهند، چرا بچه را در بغل مادر می کشند، چرا طفل را داخل ماشین مادر نابینا می کنند؟! دیگه دروغ بسه! روی یزید رو سفید کردید، شیطان به پستی‌تان غبطه می خورد، چرا که از شیاطین پیشی گرفتید! آیا می دانید سگ های وحشی در گله هایشان به زخمی و پیر رحم می کنند، شما حتی به آن سگها هم ستم کردید، زیرا خود را از مردم می دانید، ولی با درندگی تمام به مردم حمله می کنید و به زخمی‌ها تیر خلاص می زنید، به اطفال هم رحم نمی کنید، لعنت ابدی خدا، ائمه، رسولان و مؤمنین و مومنات نصیب تان باد
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      5 0
      مردم دنبال آشوب نیستن اینقدر دروغ نباف
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      4 2
      دلت خوشه فک کنم چیزی زدی داداش ، اینها حداکثر 1000نفر اغتشاش گر هستن مردم اونایی هستن که 13آبان خیابونا رو پر کردن با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر منافق
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 0
      مثل همین معتادها و بزه کارها که از همین مردم هستند؟
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 0
      آشوبگرخطش ازمردم نیست داعش شایددریک جامعه افرادی داشته باشدولی هرگزتخریب وفحاشی وقتل خواست وتربیت جامعه اسلامی نیست
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      2 0
      آشوبگرخطش ازمردم نیست
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      6 0
      توساکت شو.اشوبگرمردم نیست،نجس است،مزدور ودرمانده است،...وولنگاروشهوت پرست است،رذل وسرکش است،وحشی وخونریزاست واینهادرمردم عادی دیده نمیشود.پس ب کسی توهین نکن.
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 0
    قانون محاربه برای چنین شرایطی (ایجاد رعب و ناامنی عمومی) وضع شده. منتهی معلوم نیست چرا مسئولان قضایی که چند وقت پیش مدام این قانون را گوشزد می‌کردند، الان اصلا حرفی از آن نمی‌زنند
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 0
    صد در صد با تحليل آقاي مهديان موافقم چون تمام مشاهدات و اخبار داخلي و خارجي و همچنين عقل سليم آن را تاييد ميكند زشتي و پليدي آشوبگران تروريست اظهر من الشمس است نمونه اش كشتار پليس هاي ما در اتوبان كرج قزوين توسط آشوبگران تروريست
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    پس فعلا" داستان داریم متاسفانه ومثل اینکه این جنایتهای گستاخانه قرارنیست جمع بشه!!!
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 3
    کدام قوت آیا تورم مهار شد یا گرانی حل شده مسایل فرهنگی یا بورس مشکلش مرتفع شده فقر بر طرف شده یا در صحنه بین المللی موفق بودیم کدامش
    • احسان IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 0
      آدم کوری مثل شما نمی بیند! از نظر شما حتما دولت قبل موفق بود. ضمنا آدرس غلط ندهید! کدامیک از مطالبات معترضان ( اغتشاشگران) امروز اقتصادی یا فرهنگی است؟
  • حسن ازتبریز IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 91
    باسلام واحترام چه اتفاقی افتاده که مردم حق طلب ومعترض ومظلوم ومهربان وقشر باسواد از جمله پزشک ومهندس ووکیل ومعلم ودانشجوی ودانش آموز را آشوبگر وفتنه گر ومنافق شده اند؟
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 1
    احسنت
  • . NL ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 1
    درود
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 1
    با این تفکرات داعشی به جایی نمی رسیم.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    موافق مشرقم
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    واقعا تهش چی میشه؟؟؟ مردم خسته شدند از این ناامنی،کشت و کشتار...
  • عباسی IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    رهبر انقلاب خیلی دقیق تحلیل کردن و بارها اینده را ازان مردم ایران دانسته اند و بارها اشاره به پیچ تاریخی داشته اند که جهان و منطقه در استانه تحولات بنیادی است ودر این رهگذر ملت ایران به سلامت به سرمنزل مقصود خواهد رسید اما این موضوع حاشیه امنی برای بعضی از مسئولین کم کار ایجاد نمی کند بلکه دولت باید مدیران ضعیف را برکنار کند و کسانی که تفکر جهادی دارند مسئولیت های مهم را به انان بسپارد تا با رفع مشکلات اقتصادی و معیشیتی دهان یاوه گویان خارج نشین را ببندن و مسیرپیشرفت و ترقی کشور را هموارتر کنند
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 5
    فکر میکنید رضایت مردم از عملکرد 43 ساله مسئولین چند درصده!؟
    • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 0
      برخی مسئولین مثل ح رو ، مرحوم مغروق و ... نوچه های آمریکا بودند
  • مصطفی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 4
    توهم زدی، که خود گویید و خود خندیدد و خود مرد هنرمندید این همه فشار و سختی رو واقعا نمیفهمید
  • ققنوس IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    خداروشکر یه نفر پیدا شد حرف درست و به حق تری زد و کاش این حرف ها شنیده و عمل میشد. 👏👏👏👏👏
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    تهش تموم میشه
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    تحلیل بسیار عالی
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    احسنت
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    ان شاالله خیره
  • کامبیز IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    یکسری از این رسانه هایی که پرونده ارتباط با منافقین دارن, الان سردبیر فلان روزنامه هستن
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    دقیق و گل گفتی
  • محسن IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    خبر خاصی در جامعه نیست و هرچی هست بازی فضای با ذهن مخاطبین هست،
  • مسعود دیپلمات IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 1
    مردم بغیر از راهپیمایی چه باید بکنند
    • احسان IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      1 0
      جهاد تبیین، روشنگری برای اعضای خانواده، فامیل، دوستان و ... البته این کار نیاز به مطالعه دارد.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    احسنت
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 3
    ایا دوست دانشمند مان که در مسندقدرت است اینگونه نسخه می پیچد اگر خارج قدرت در نقطه مقابل بود همین نسخه را می پیچید
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 4
    چون دشمن از دلار 35000 تومانی و مسکن متری 50 میلیون تومان و این وضعیت بورس و این همه پیشرفت ناراحته این اغتشاشات راه انداخته
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      4 0
      اتفاقا عمو این دشمنه که اول دلار 35000 تومانی مسکن متری 50 تومنی و ... رو ایجاد کرده تا مردم رو ناراضی و خشمگین کنه و بعد اغتشاش و آشوب و ترور را ایجاد کرده.البته دشمنان داخلی هم کم تقصیر ندارند....کمی صبر ...به زودی خواهید فهمید که پیشرفت و نقطه ی قدرت و اقتدار ما کجاست.
    • احسان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 0
      یا نفهمید یا منافقانه خودتان را به نفهمی زده اید. اولا نقطه قوت حتما به معنای گل و بلبل بودن اوضاع نیست بلکه به معنای شناخت و عبور از ضعف هم هست! اینکه از دولت فشل و ناکارآمد محبوبتان که با خلق پول بدون پشتوانه ارزش پول را یک دهم کرد و باعث و بانی خانه متری 50 تومان و تورم بی سابقه شد به دولتی با سیاست های رو به جلو و فعال رسیده ایم یک نقطه قوت است عامل دلار 35 تومانی و رکود هم در این دو ماه همین آشوبگران هستند که در یک جنگ ترکیبی با ارباشان مکمل فشار دولتهای استکباری شده اند. هدف نهایی هم اینه که کشور در این مسیر متوقف بشه و این امیدی که به حل معضلات به وجود آمده از بین برود. واقعا فهم این موضوع اینقدر سخت است؟؟؟!!!
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 1
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 0
    مردم کار خودشان باید بکنند و امنیتی ها هم کار خودشان
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 0
    تهش اینه که امام زمان ظهور میکنه و اسلام محمدی همه ی عالم رو نورانی میکنه
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    حتم بخیرمیشه.دشمن میره وکنف میشه مثل همیشه
  • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    14 0
    مردم بغیر از راهپیمایی چه باید بکنند؟ آیا قداره بدست در پی یکدیگر بیافتند؟! یا اینکه نیروهای انتظامی و بسیج باید وارد گود شوند؟! پس چرا مدارا می کنند؟. آیا دستور مماشات دارند؟ یا خیر خودشان به نوعی همراه با اغتششات هستند؟
  • نگار IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    بعضیا تایه روز پنجره خونشون رو باز کنن داعشی تو کوچشون نبینن قدر ارامش و امنیت رو که الان داریم نمیفهمن لعنت به کسانی که سوریه رو نمیبینن و مثل بچه های کم عقل که همه چی رو دوست دارن خودشون تجربه کنن هستند من عاشق کشورم هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس