1

در سفر هیئت اعزامی رهبری به سیستان و بلوچستان، حساب مردم از حساب تحریک‌کنندگان جدا و با هر کدام رفتار متفاوتی انجام شد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه های پنجشنبه ۲۶ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که عملیات تروریستی در ایذه و اصفهان، بازگشت ترامپ به سیاست با اعلام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیام‌های پنهانی برجامی به تهران در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

همزمان با ناامید شدن کشورهای غربی از ایجاد اغتشاشات در داخل کشور با هدف تسلیم‌سازی؛ وزیر امور خارجه بار دیگر از ارسال‌ پیام‌های برجامی خبرداده است، روزنامه آرمان ملی دراین‌باره نوشته است:

وزیر امور خارجه کشورمان درباره آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام، اظهار کرد: آمریکا ریاکارانه عمل می‌کند. به‌طور مستمر تبادل پیام با طرف آمریکایی انجام می‌شود. آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده است. حسین امیرعبداللهیان گفت: آمریکا از طریق برخی وزرای خارجه پیام داده و برای مذاکرات عجله دارند، اما ریاکارانه راب مالی در مصاحبه خود می‌گوید مذاکرات در اولویت ما نیست و اشاره می‌کند به تحریکاتی که می‌خواهند نسبت به کف خیابان و اغتشاش در ایران داشته باشند. وی افزود: هدف آمریکا مشخص است. آنها می‌خواهند اعمال فشار کنند تا ما از خطوط قرمز خود عدول کنیم اما منافع ملی مردم برای ما مهم است و از آن تخطی نخواهیم کرد، ما برای عبور از تحریم‌ها در مسیر مذاکرات قویا به کار خود ادامه خواهیم داد.

در ادامه این گزارش آمده است:

از طرفی نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آغاز به کار کرده و چهارشنبه نخستین روز خود را سپری کرد. در همین راستا نیز غربی‌ها به جهت افزایش فشارها بر ایران پیش نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را به شورای حکام ارائه کردند تا با تحت فشار قرار دادن این شورا شرایط تصویب قطعنامه دوم علیه ایران را ایجاد کنند. چه اینکه خبرگزاری فرانسه با استناد به اظهارات دیپلمات‌های غربی، مدعی شد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای انتقادی درباره برنامه هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و تروئیکای اروپا به شورای حکام آژانس ارائه شده است.

چرا آمریکایی‌ها هم  اغتشاش می‌کنند و هم التماس؟ / دیدار از زاهدان برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به عبدالحمید!

روزنامه اعتماد نیز به نشست شورای حکام گرداخته و نوشته است:

شورای حکام آژانس آخرین بار خرداد ماه امسال قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کرده ‌بود. در نشست فصلی قبلی آژانس، در تابستان قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد، اما با توقف طولانی‌مدت مذاکرات هسته‌ای، سه کشور اروپایی طرف برجام و امریکا قصد دارند در راستای اتهام عدم همکاری ایران با آژانس درخصوص سوالات پادمانی درمورد آثار مواد رادیواکتیو یافت‌شده در سه محل در ایران، قطعنامه‌ای برای محکومیت ایران تصویب کنند. این درحالی است که محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است، تهران هیچ مشکل پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد. در برابر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران خواسته است که با آژانس همکاری کند و گفته است که مسائل باقی‌مانده کنار گذاشته ‌نخواهد شد.

چرا آمریکایی‌ها هم  اغتشاش می‌کنند و هم التماس؟ / دیدار از زاهدان برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به عبدالحمید!

روزنامه تندرو هم‌میهن نیز درگزارشی با عنوان «یک گام تا قطعنامه» نوشته است:

به نظر می‌رسد که پرونده هسته‌ای و روند مذاکرات احیای برجام بار دیگر به مسیر گرفتن قطعنامه‌های پی‌درپی از سوی شورای حکام آژانس بازگشته است. روز گذشته در نشست شورای حکام آژانس بار دیگر متن قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز اعضای شورا قرار گرفت. خبرگزاری فرانسه نوشته که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از اطلاع از گزارش هفته گذشته آژانس این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند. در گزارش آژانس بر عدم پیشرفت در موضوع سه سایت اعلام‌نشده در ایران که در گذشته آثاری از اورانیوم در آنها کشف شده، تاکید شده بود.

در ادامه گزارش هم‌میهن آمده است:

تحولات یک سال‌ونیم گذشته در خصوص احیای برجام نشان می‌دهد تنها عوامل غیرقابل پیش‌بینی مانع از احیای برجام نشده، بلکه احتمالا مخالفت‌هایی در داخل نیز در کار بوده و این مخالفت‌ها طبیعتا از سوی همان‌ افرادی مطرح شده که سال‌ها با این توافق مخالفت کرده‌اند. روند کنونی مذاکرات احیای برجام یادآور مذاکراتی است که تنها دستاوردش تعیین زمان و مکان دور بعدی بود؛ مذاکراتی که با ریاست سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت محمود احمدی‌نژاد انجام می‌شد و در نهایت ایران را به ورطه قطعنامه‌های شورای حکام و سپس قطعنامه‌های شورای امنیت کشاند.

چرا آمریکایی‌ها هم  اغتشاش می‌کنند و هم التماس؟ / دیدار از زاهدان برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به عبدالحمید!

روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز برجام را کلاف سردرگم خوانده و نوشته است:

مذاکرات برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از یک سو ایران از پیام‌های مکرر آمریکا برای به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات می‌گوید و از سوی دیگر رسانه آلمانی «تاگسچاو» روز سه‌شنبه در گزارشی با استناد به سخنان اخیر «رابرت مالی»، فرستاده ویژه کاخ سفید در امور ایران، مبنی بر اینکه تمرکز آمریکا از مذاکرات وین به بهانه مسائل حقوق‌بشری و حوادث اخیر ایران تغییر کرده است، مدعی شد واشنگتن گفت‌وگوهای هسته‌ای با تهران را متوقف کرده است. سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین نیز در صفحه توییترش با بازنشر تیتر خبری مربوط به اظهارات برجامی اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نوشت: ایران در حال فروش نفت، گاز و محصولات پتروشیمیایی‌اش با تمام ظرفیت و به نرخ بازار است. تجارت آن رو به افزایش است و کریدورهای آن به روسیه و آسیای مرکزی در حال گسترش است. مرندی ادامه داد: رژیم‌های غربی می‌خواستند به سرعت یک توافق هسته‌ای حاصل شود. چه اتفاقی افتاد؟ آنها درباره وجود یک تهدید هسته‌ای [از سوی ایران] دروغ می‌گفتند.

چرا آمریکایی‌ها هم  اغتشاش می‌کنند و هم التماس؟ / دیدار از زاهدان برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به عبدالحمید!

روزنامه کیهان اما دست روی نقطه ضعف آمریکایی‌ها گذاشته و می‌نویسد:

آمریکایی‌ها با ناامیدی از اغتشاشگران و پادوهای داخلی خود به این نتیجه رسیده‌اند که شکست تمام‌عیار پروژه آشوب در ایران هزینه‌های سنگینی را برای آنان باقی می‌گذارد؛ بنابراین بایستی با ارسال پیام به تهران، پنجره دیپلماسی را باز نگه داشته و برای مذاکره التماس کنند.

کیهان در ادامه این گزارش نوشته است:

البته گفتنی است که آنها(آمریکا) در مواردی- به‌ویژه زمانی که پروژه آشوب با حضور حماسی ملت ایران به شکست انجامیده- با سیاست یکی به نعل یکی به میخ، پشت نیروهای اپوزیسیون را خالی کرده و از ضرورت توافق با ایران سخن گفته‌اند کمااینکه آنها طی دو ماه گذشته و در بحبوحه برخی ناآرامی‌ها در ایران برای توافق با تهران به مقامات کشورمان پیام داده‌اند.
اوایل ماه جاری بود که نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از ۶ مقام آمریکایی نوشت، دولت بایدن حاضر نیست مذاکرات هسته‌ای را کنار بگذارد و آشکارا از تغییر رژیم ایران حمایت کند.
۶ مقام آگاه به پولیتیکو گفته بودند که درخواست‌هایی از سمت برخی جناح‌های اپوزیسیون ایران برای حمایت دولت بایدن از تغییر رژیم در ایران مطرح شده اما دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا تمایلی به این اقدام ندارند!

چرا آمریکایی‌ها هم  اغتشاش می‌کنند و هم التماس؟ / دیدار از زاهدان برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به عبدالحمید!

با شکست پروژه اعتصاب، تروریست‌ها به‌روی مردم و مدافعان امنیت آتش گشودند

روزنامه ایران در شماره امروز خود به تشریح عملیات تروریستی در ایذه و اصفهان پرداخته و نوشته است:

حمله تروریستی در شهرستان ایذه استان خوزستان منجر به شهادت ۵ نفر از مردم و زخمی شدن شمار دیگری از افراد شد. به گزارش تسنیم، این حادثه در پی ورود یک تیم تروریستی به بازار مرکزی ایذه و تیراندازی به سمت مردم با سلاح کلاشنیکف رقم خورد. همچنین فارس گزارش داد که تروریست‌ها دو تیم موتور سوار بودند که مردم و نیروهای امنیتی را به رگبار بستند.
این حمله تروریستی پیرو فراخوان‌های روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی و در حالی اتفاق افتاد که حوالی ساعت ۳۰ /۱۷ دیروز افرادی به‌صورت پراکنده و در دسته‌های ۴۰ تا ۵۰ نفره در برخی نقاط شهر ایذه بویژه در چهارراه هلال احمر تجمع کرده و ضمن سردادن شعارهای هنجارشکنانه اقدام به سنگ‌پراکنی به عوامل انتظامی کرده بودند.

ایران نوشته است:

اغتشاشات روزهای اخیر باعث شده که تروریست‌ها از فضای ناامنی به وجود آمده استفاده کنند و دست به اقدامات کور تروریستی علیه مردم عادی بزنند. سه هفته پیش نیز در حادثه تروریستی شاهچراغ ۱۳ نفر از هموطنان به شهادت رسیدند.

چرا آمریکایی‌ها هم  اغتشاش می‌کنند و هم التماس؟ / دیدار از زاهدان برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به عبدالحمید!

برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به شما!

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود به دیدار نماینده رهبرانقلاب از شهر زاهدان پرداخته و نوشته است:

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز گذشته در توئیتی نوشت: «انتظار از هیئت اعزامی رهبری دیدن واقعیت‌ها، محکومیت جنایت جمعه خونین زاهدان، دلجویی از خانواده‌های شهدا و آسیب دیدگان این حادثه و احقاق حق بود، نه تهدید و ارعاب مظلوم.»توئیت او در صفحه رسمی اینستاگرامش نیز منتشر شد. خیلی زود هم بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا و امثال این‌ها آن را با تأکید بر ارعاب از سوی نماینده رهبری منتشر کردند.
اما در سفر حجت الاسلام حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به استان سیستان و بلوچستان که در جایگاه ریاست هیئت اعزامی رهبری به استان بود، همه آنچه عبدالحمید اسماعیل‌زهی مدعی انجام نشدن آن است، انجام شد. هم از مردم دلجویی شد (اما تأکید بر مجازات مقصران و پیگیری حوادث اخیر استان شد) هم اعلام شد که کشته‌های بی گناه این حوادث، طبق نظر رهبری شهید محسوب خواهند شد، هم ۱۰۰ نفر از اغتشاشگران مورد عفو رهبری قرار گرفتند و آزاد شدند، هم در دیدارهای متعدد، هم صحبت‌های همه طرف‌های ماجرا شنیده شد. پیش از این هم که تغییرات در فرماندهی انتظامی استان انجام گرفته بود.

چرا آمریکایی‌ها هم  اغتشاش می‌کنند و هم التماس؟ / دیدار از زاهدان برای دلجویی مردم بود، نه باج دادن به عبدالحمید!

جوان در ادامه می‌نویسد:

پس عبدالحمید از کدام تهدید و ارعاب سخن می‌گوید؟ و مدعی کدام دلجویی شده است!؟ آنچه در این سفر انجام نشد، باج دادن به زیاده‌خواهانی بود که با سخنرانی‌های سیاسی و تحریک آمیز خود آرامش را از استان سلب کرده‌اند. آنچه انجام شد و عبدالحمید نامش را ارعاب و تهدید مظلوم گذاشته، هشدار و تذکر شدیداللحن بابت تحریک مردم در مسیری خلاف واقع است. اصل ماجرا این است که در سفر هیئت اعزامی رهبری به سیستان و بلوچستان، حساب مردم از حساب تحریک‌کنندگان جدا و با هر کدام رفتار متفاوتی انجام شد. با مردم رحماء و با تحریک‌کنندگان و برهم زنندگان آرامش استان، اشداء؛ این امور است که برخی را عصبانی کرده است، وگرنه هم از مردم دلجویی شد و هم حرف‌شان زده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    8 3
    عبدالخبیث است
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      3 0
      هرگز نباید از کسانی که سیاست مکارانه و شخصیت مزورانه معاویه علیه اللّعنه را الگوی خود نموده و وی را تقدیس کرده و معصوم می دانند، انتظار داشت صداقت و مروّت علی علیه السّلام را سرمشق خود قرار دهند!
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 0
      فاتزه هاشمی به خواستش رسید
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 2
    اولین مساله امنیت ملی ایران ـــ پرورش جوانان توسط اسب تروآ ی آمریکا ــ فرمانده کل ارتش ؛ امیر موسوی: آمریکایی‌ها، ۱۰ سال پیش گفتند: سربازان ما در ایران؛ میلیون‌ها کاربر اینترنت ؛ هستند. اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. .پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    0 0
    آقای سعید فائقی .. علی رغم بیانات رهبر عزیزمان که فرمودند حرفهای نا امید کننده نزنید اگر دز این موقعیت سکوت میکردید و بر علیه روحیه تیم ملی فوتبال کشورمان حرفهای نا امید کننده نمیزدید بخدا ما نمیگفتیم که شما لال هستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس