تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
واکسن جدید دانشمندان برای مقابله با اعتیاد

محققان دانشگاه هیوستون موفق به ساخت واکسنی شدند که از ورود ماده مخدر فنتانیل به مغز جلوگیری می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از آی‌ای، براساس بیانیه مطبوعاتی، محققان دانشگاه هیوستون واکسنی ساخته اند که ممکن است محافظت موثری در برابر ایجاد اعتیاد به مواد افیونی فنتانیل ایجاد کند. این واکسن از ورود ماده کشنده فنتانیل به مغز جلوگیری می‌ کند.

فنتانیل ۵۰ برابر قوی تر از هروئین و ۱۰۰ برابر قوی تر از مورفین است و مسئول مرگ بیش از ۱۵۰ نفر در روز است. در حال حاضر، تخمین زده می شود که ۸۰ درصد از افرادی که به این دارو وابسته هستند، هنگام تلاش برای ترک، دچار مشکل می شوند.

محققان معتقدند که این یافته‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر مشکل بسیار جدی‌ای که سال‌ها جامعه را درگیر کرده یعنی سوء مصرف مواد افیونی، داشته باشد.

محققان گفتند: واکسن ما می‌تواند آنتی‌بادی‌های ضد فنتانیل تولید کند که به فنتانیل مصرف‌شده متصل می‌شود و از ورود آن به مغز جلوگیری می‌کند و آن را از کلیه ها به بیرون می فرستد و بنابراین مصرف کننده احساس سرخوشی نخواهد کرد و هوشیار می شود.

مطالعات در مورد کارایی واکسن تاکنون فقط روی موش‌ها انجام شده، با این حال، محققان دریافته‌اند که واکسن هیچ عارضه جانبی ایجاد نکرده است. این تیم اکنون قصد دارد آزمایش‌های بالینی را روی انسان انجام دهد تا ببیند آیا واکسن روی انسان ها به اندازه موش‌ها مؤثر است یا خیر.

آنتی بادی های ضد فنتانیل مخصوص فنتانیل و مشتقات فنتانیل بودند و با سایر مواد افیونی مانند مورفین واکنش متقابل نداشتند. این بدان معناست که یک فرد واکسینه شده همچنان می تواند برای تسکین درد با سایر مواد افیونی درمان شود

. واکسن جدید حاوی ماده کمکی مشتق شده از باکتری اشریشیا کُلی(E. coli، نوعی باسیل گرم بی‌هوازی اختیاری به نام dmLT است که پاسخ سیستم ایمنی به واکسن ها را تسریع می کند. این یک معیار کلیدی و حیاتی برای اثربخشی واکسن‌های ضد اعتیاد است که توسط این تیم با کمک محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تولان ساخته شده است.

درمان ها همیشه موثر نیستند

امروزه، درمان‌های موجود برای اختلال مصرف مواد افیونی شامل متادون، بوپرنورفین و نالترکسون است، اما همیشه مؤثر نیستند.

ترز کوستن، استاد روانشناسی و مدیر برنامه علوم اعصاب رشدی، شناختی و رفتاری در دانشگاه هیوستون، واکسن جدید را یک تحول‌آفرین بالقوه می نامد.

در گذشته، دانشمندان دانشکده پزشکی ویک فارست با حمایت موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر یک مسکن غیر اعتیادآور برای مبارزه با اعتیاد به مواد افیونی تولید کردند. این ترکیب شیمیایی جدید که AT-۱۲ نام دارد، دارای یک اثر درمانی دوگانه است که اثرات اعتیادآور مواد افیونی را سرکوب و اثرات ضددردی شبیه مورفین را در پستانداران غیر انسانی ایجاد می کند.

این یافته ها در مجله Pharmaceutics منتشر شده است.