کد خبر 1439640
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
رویترز مدعی شد؛ کمک مالی 10 میلیارد دلاری قطر به ترکیه

خبرگزاری رویترز به نقل از مقاماتی از ترکیه مدعی شد که پس از عربستان، قطر نیز قرار است کمک مالی هنگفتی در اختیار ترکیه قرار دهد.

به گزارش مشرق، دو مقام ارشد ترکیه و یک مسئول دیگر این کشور خبر داده‌اند که ترکیه و قطر در مراحل پایانی مذاکراتی هستند که بر اساس آن دوحه ۱۰ میلیارد دلار کمک مالی به آنکارا خواهد کرد.

این منابع به رویترز گفتند که در راستای کمک مالی قطر به ترکیه، حدود سه میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی در اختیار آنکارا قرار خواهد گرفت.

یکی از مقامات ترکیه اظهار داشت که کل کمک مالی ممکن است به صورت سوآپ یا اوراق قرضه بین المللی یا هر راه دیگری باشد و رهبران ترکیه و قطر در این مورد بحث کرده‌اند.

هنوز مقامات قطر در این باره اظهار نظری نکردند.

به دنبال سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دوحه و حضور در مراسم افتتاحیه مسابقات جام جهانی در کنار محمد بن سلمان،ولی‌عهد عربستان سعودی و نخستین دیدار خود با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در آنجا، رسانه‌ها خبر دادند که عربستان سعودی در حال مذاکره با دولت ترکیه برای سپرده‌گذاری پنج میلیارد دلاری در بانک مرکزی این کشور هستند.

این کمک‌های مالی، دارایی‌های حساب ذخیره ارزی ترکیه را افزایش خواهد داد و البته نشانه‌ای دیگر از نزدیک شدن ترکیه و عربستان به فاصله چهار سال پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در سفارت عربستان در آنکارا، است.

سخنگوی وزارت دارایی عربستان نیز تایید کرد که عربستان و ترکیه در حال مذاکره برای سپرده گذاری پنج میلیارد دلاری در بانک مرکزی ترکیه هستند.

این سخنگو از طریق ایمیل به پرسش رویترز پاسخ داد و گفت: مذاکره ما برای واریز پنج میلیارد دلار به بانک مرکزی ترکیه در مراحل نهایی است.

توافق با عربستان و قطر در واقع نتیجه ماه‌ها تلاش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای بازسازی روابط با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان، و توسعه روابط اقتصادی با خاندان سعودی است.

اردوغان به دنبال آن است تا در سایه نزدیک شدن به انتخابات، منابع پول خارجی جدیدی را برای اقتصاد ترکیه دست و پا کند.

به گزارش بانک آمریکایی گلدمن ساکس، فقط بین ماه‌های مارس تا سپتامبر ترکیه ۱۷.۹ میلیارد دلار از دارایی‌های حساب ذخیره ارزی خود را صرف حفظ ارزش لیر کرد.

دولت ترکیه از آن جهت به دنبال حمایت از لیر است که با وجود افزایش شدید تورم در این کشور بانک مرکزی ترکیه نه تنها نرخ بهره را افزایش نداد، بلکه کاهش هم داد و باعث تضعیف بیشتر لیر شد. ورود پول جدید از طرف عربستان نفس تازه‌ای برای حوزه مالی در ترکیه است و این در حالی است که اقتصاد این کشور همین حالا با بحران شدید افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی روبرو است.

طی سال‌های گذشته آنکارا چند قرارداد سوآپ ارزی به ارزش میلیاردها دلار با قطر، چین، امارات و کره جنوبی بسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کشاورز IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    30 8
    ترکیه کشورقدرتمندی است.
    • بقال IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      1 12
      کاشت جو بهتر از کاشت گندمه.
    • تبریزی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      5 14
      کشاورز آره ترکیه خیلی قدرتمند هست مخصوصا با کمک داعش و باقی جیگرهایی مثل تو
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    10 5
    اگه با کشورهای دیگه روابط دوستانه داشته باشی جذب سرمایه میشه تجارت و توریست اقتصاد شکوفا میشه مردم هم اعتراض نمی کنند
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      3 9
      آره مخصوصا اگه با امریکا و رژیم کودک کش صهیونیست رابطه داشته باشی که دیگه نور علی نووور هست، البته تورم حدود ۱۰۰ درصدی با انفجار در مرکز اسلامبول
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      2 0
      شما هستید
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    2 0
    گلریزونه؟
  • US ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    0 1
    قطر چرا دوران تحریم ها رو فراموش کرده؟! چرا از این کار ها به ایران نمی کند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس