خبر ویژه

یکی از چند قلم وقاحت جریان اشرافی غربگرا این است که براساس خسارت‌هایی که خود به اقتصاد کشور وارد کرده‌اند،سیاه‌نمایی و اظهار طلبکاری می‌کنند و ضمناً تلاش طاقت‌فرسای دولت جدید را کتمان یا تحریف می‌کنند

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در یکی از صدها نمونه سیاه‌بازی از این جنس، روزنامه شرق، تحلیلی با موضوع حکمرانی از خوب و بد منتشر کرده و آورده است: رئیس سازمان برنامه و بودجه به‌تازگی از عدم افزایش قیمت بنزین در بودجه سال آتی خبر داد و به دنبال آن روزنامه ایران ارگان رسمی دولت نیز تیتر زد: «بنزین ۱۴۰۲ بدون تغییر». این روزنامه که خبر را ظاهرا بسیار مثبت تلقی کرده و به همین سبب تیتر یک خود را به آن اختصاص داد، اما در ادامه خود به غیرمنطقی و غیرعملی‌بودن این تصمیم به نوعی اعتراف کرده و حل این معضل حاد را به راهکاری احاله می‌دهد که معلوم نیست چیست و فقط قرار است «غیرقیمتی» باشد.

فقدان برنامه مشخص کارشناسی و سرمایه اندک اجتماعی -که در این روزها نیز بسیار آسیب دیده است- سبب شده که دولت سیزدهم باری به هر جهت گذران کند. این امر به‌خصوص پس از اجرای به‌اصطلاح «جراحی اقتصادی» و تبعات آن تشدید هم شده است و کسی حاضر نیست تبعات تصمیمات سخت را بپذیرد.

چنان‌که هفته گذشته در مجلس شاهد بودیم که رئیس سازمان برنامه در مقابل انتقادات شدید نمایندگان مجلس در عدم تخصیص منابع اشتغال‌زایی، معترضانه پاسخ داد: «خواهش می‌کنیم در مجلس منابع درآمدهای غیرواقعی بودجه را افزایش ندهید زیرا تحقق نمی‌یابد... . ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در این تبصره عدم تحقق داریم از آسمان که نمی‌توانیم بیاوریم». اما به‌راستی تا کی می‌شود به این رویه ادامه داد و با درآمدهای خیالی بودجه را به ظاهر تراز کرد و در سایر عرصه‌ها نیز مثلا افزایش قیمت سکه و دلار ‌یا سقوط بورس و کمبود شدید دارو و افزایش روزانه قیمت کالاها و خدمات و... را با وصله و پینه عجالتا جمع‌وجور کرد؟!

بخش مهمی از اعتراضات این روزهای جامعه ایران ناشی از همین درهم‌ریختگی‌ها و آشفتگی‌ها در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها در طی دهه‌هاست. وضعیتی که هر روز بر عمق مشکلات و ابعاد ابرچالش‌های کاهش درآمد ملی و گسترش فقر و بی‌کاری و تورم و محیط زیست و سیاست خارجی می‌افزاید. «اقتصاد ایران چند دهه است که مانند تخته‌پاره‌ای بر امواج سیاست قرار گرفته و با آن بالا و پایین می‌رود. این تخته‌پاره اکنون روی موج اعتراض‌های اجتماعی قرار گرفته و با شدت بیشتر و تلاطم افزون‌تر، به بالا و پایین پرتاب می‌شود» (دکتر مسعود نیلی، آبان ۱۴۰۱).

وظیفه نظام حکمرانی آن است که به جای بی‌عملی یا اتخاذ «تصمیمات بد» هرچه سریع‌تر عمق این مشکلات و بحران‌ها را درک کند و با اتخاذ «تصمیمات سخت» در پی تخفیف و رفع آنها باشد».

درباره این شاهکار(!) تحلیلی روزنامه شرق باید چند نکته را گوشزد کرد:

۱- چالش قیمت بنزین (چه عدم افزایش آن ظرف) سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ که موجب رشد انفجاری مصرف و قاچاق شد؛ و چه شبیخون زدن به مردم و سه برابر کردن قیمت در سال ۱۳۹۸؛ و چه عدم افزایش قیمت در سه سال بعدی) شاهکار دولت مدعیان اعتدال و اصلاحات است که روزنامه شرق، حتی یک کلمه به این بی‌کفایتی مشکوک و پرخسارت اشاره نمی‌کند اما با این وجود درباره حکمرانی خوب قلمفرسایی می‌کند. عبارت توهین‌آمیز «خود من هم صبح جمعه از گران شدن بنزین خبردار شدم»، چیزی جز حکمرانی فاجعه‌بار است؟

۲- معضل کسری بودجه شدید، یکی دیگر از تپه‌های آباد شده و یادگاری دولت متبوع گردانندگان روزنامه شرق است و با وجود همه ریل‌گذاری‌های انحرافی و منفی در این زمینه از سوی دولت روحانی، دولت جدید موفق شده رقم کسری بودجه سال گذشته را به یک سوم در سال جاری کاهش دهد.

۳- مسئله جعل و اجرای تصمیم خسارت‌بار برنامه واگذاری ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان (یک هفتم زیر قیمت بازار) و سپس حذف بی سر و صدای ارز دولتی از ۲۰ قلم کالا،‌در کنار جارو کردن خزانه ارزی و بودجه مربوطه در سال ۱۴۰۰، شیرین کاری سوم دولت روحانی است و عملکرد خود آن دولت نشان می‌دهد که روند مذکور پس از حراج ۶۰ میلیارد دلار، تداوم نداشت.

بنابراین دولت رئیسی، مجبور شد آن روند فاجعه‌بار و غیر قابل تداوم را سامان بدهد و با این وجود، نرخ تورم ۶۰ درصدی (رکورد دولت روحانی در سال ۱۴۰۰) را به ۴۰ درصد کاهش دهد.

۴- بستن «بودجه با درآمدهای خیالی»، تعبیر قابل تأملی در یادداشت روزنامه شرق است اما باز هم نویسنده عمداً به یاد نمی‌آورد که کدام دولت در حالی که فروش نفتش به زیر صد هزار بشکه سقوط کرده بود، ‌آمار هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۰ را براساس فروش ۲/۳ میلیون بشکه در روز بست؟!

۵- ناراحتی، اصلی گردانندگان روزنامه وابسته به جریان اشرافی غربگرا برخلاف ادبیات غلط‌اندازشان، از این است که دولت رئیسی با وجود برخی نواقص و ضعف‌ها، توانسته از میدان مین‌گذاری شده اقتصاد به سلامتی عبور کند و در مسیر کاهش چالش‌ها قدم بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 5
    ول کنید مرده رو
    • سید IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      0 0
      فرصت طلبی و باج خواهی اصلاح طلبان تـ..وع آور در هنگامه فتنه ها و بلواها که همیشه هم همین آشوب طلبان یقه سفید ـــ که اغلب کرسی های دانشگاه را با رابطه غصب کرده اند ـــ بانی و مروج آن ها بوده اند، بسیار شرم آور و مشمئز کننده است!
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      2 0
      چشم
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      2 0
      همین تو زنده شاهغار اون دوره ای؟
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    بایدبا مسببین ومقصرین وبانیان وضع موجودکه مسئولین خائن دولت منحوس وبی تدبیرقبلی هستندبرخوردقاطع ومحاکمه علنی صورت گرفته وافشاءاسرارپشت پرده آنها تحت عنوان پیش بردن برجام وسایرخیانتهایشان دراین برهه کاملا"لازم وضروری واصلاح کننده نگرش خیلی ازمردم حیران وسردرگم، نسبت به عدالت خواهی نظام درصیانت ازحقوق همه مردم خواهدبود!
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    1 0
    جان کلام،همان شماره۵ است.بخش اعظم سختیهای کارگذشته وبه امیدخداآسانی وترمیم آغازشده.همه این غائله هابرای همین است.اما،ماهم انتظارداریم این رژه ای که لشکرشکست خورده دولت قبل وبه عبارت کاملتراصلاح طلبان به راه انداختن تاادامه کاررابه دولت رئیسی سخت کنندومردم رامتضرر،جلوش گرفته بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس