اهدای عضو پس از مرگ کامل برای اولین بار در ایران انجام شد

فرایند احیا و اهدای اعضای حیاتی بدن پس از تایید فوت فرد اهدا کننده برای اولین بار در خاورمیانه و در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.

به گزارش مشرق، سام زراعتیان نژاد دوانی سرپرست واحد پیوند و فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از انجام عمل نوین پیوند پس از مرگ کامل خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار در خاورمیانه، عمل احیا و اهدای عضو پس از تأیید فوت فرد اهدا کننده در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) انجام شد.

وی با بیان اینکه با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و همکاری شرکت دانش بنیان دانشگاهی موفق به انجام عمل اهدا از فرد دهنده با مرگ حتمی شدیم، افزود: این عمل در مورد سه متوفی انجام و اعضای حیاتی بدن آنها از جمله کلیه، کبد، پانکراس، روده و بافت‌های دریچه قلب جدا و به افراد گیرنده اهدا شد.

زراعتیان نژاد دوانی گفت: این روش نوین پیوند عضو با کمک فیلتراسیون خونی، فاکتورهای التهابی از اعضای فرد دهنده را کاهش می‌دهد و موجب استفاده از اعضای پیوندی که قابلیت اهدا به علت التهاب ندارند، می‌شود.

وی ادامه داد: این روش، بی نظیر در کشور و مورد تأیید انجمن پیوند خاورمیانه بوده و مقاله علمی آن هم در ژورنال بین المللی پیوند قلب و ریه به چاپ رسیده است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق خاطر نشان کرد: سابقه انجام عمل پیوند پس از مرگ مغزی و مرگ قلبی از سالیان گذشته وجود داشته ولی عمل اهدا پس از مرگ حتمی فرد دهنده برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

وی گفت: در نظر داریم در قالب یک طرح تحقیقاتی این روش (HA۳۸۰) به طور رسمی ارائه و تحت عنوان پروتکل کشوری از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران به سایر دانشگاه‌ها معرفی شود تا کمک مؤثری برای نجات بیماران در لیست انتظار اهدا باشد.

زراعتیان افزود: از دیگر روش‌های نوین انجام شده در مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران، استفاده از فیلتر HA۳۸۰ برای کاهش التهاب و توسعه اکسیژن رسانی خارج بدنی به همراه فیلتراسیون خونی در بیماران دارای سندرم زجر تنفسی است که این مورد در یک بیمار مبتلا به آمبولی ریوی با غلظت اکسیژن ۴۹ درصد با موفقیت انجام شده است.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده اعضای تیم پیوند گفت: با حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نظر داریم یک مرکز جامع پیوند برای برداشت «نسوج و تاندون»، «اهدا و فرآوری اعضا» و «پیوند عضو» راه اندازی کنیم.

زراعتیان با بیان اینکه تمامی خدمات در این مرکز طبق تعرفه دولتی ارائه می‌شود، افزود: از دیگر اقدامات آتی، ایجاد مرکز تحقیقات پیوند است که تمامی اطلاعات مربوط به پرونده‌های اهدا و پیوند به صورت الکترونیکی در این مرکز به منظور تحلیل آماری ثبت شوند.

این فوق تخصص جراحی قلب با بیان این مطلب که طی پنج سال گذشته، حدود ۷۰۰ عمل اهدا در مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفته که در کشور بی سابقه است، افزود: امیدوارم با دستیابی به تکنولوژی‌های نوین بتوانیم جان بیماران بیشتری را نجات دهیم و شاهد پیشرفت روز افزون در حوزه پیوند باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس