کد خبر 1448392
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
ضایعات

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، ضایعات را از بزرگترین چالش‌های بخش کشاورزی کشور دانست و گفت: ضایعات در بخش سبزی و صیفی با ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از سایر محصولات است.

به گزارش مشرق، علیرضا مهاجر روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل افزایش ضایعات در محصولات کشاورزی کشور، حمل و نقل نامناسب است که برای این چالش باید راهکار مناسبی درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به اهمیت سند الگوی کشت در افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی کشور تصریح کرد: اجرای این سند کار سخت و پیچیده‌ای نیست چرا که با همکاری همه ارکان نظام از قوه مجریه و مقننه و قضاییه می‌توان این برنامه را به شکل مطلوبی پیاده کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه الگوی کشت در ۸۰ تا ۸۵ درصد اراضی کشور اجرا می‌شود، افزود: چالش‌های موجود در همان ۱۵ درصدی است که اجرا نمی‌شود.

مهاجر با بیان اینکه الگوی کشت در کشور بر اساس نیاز، اقلیم و اقتصاد طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کشاورزانی که در این طرح مشارکت و همکاری کنند از مشوق‌های قابل توجهی برخوردار می‌شوند.

وی بهره‌وری آب را از مهمترین الزامات سند الگوی کشت عنوان کرد و گفت: در این طرح سیستم‌های آبیاری تیپی جایگزین سیستم‌های قبلی می‌شود و کشاورزانی که اراضی خود را به این سیستم‌ها مجهز کنند تا ۵۰ درصد بخشودگی آب‌بها شامل حال آنها می‌شود.

مهاجر تصریح کرد: استفاده از برق، تسهیلات کم‌بهره، خرید تضمینی محصولات و استفاده از ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی از دیگر مزایای است که کشاورزانی که در طرح الگوی کشت مشارکت کنند از آن بهره‌مند می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای، جهش تولید در دیم‌زارها و جلوگیری از خرد شدن اراضی را از دیگر سیاست‌های سند الگوی کشت برشمرد و گفت: برای اجرای بهتر این سند نیاز به آموزش و ترویج فرهنگسازی داریم که در همین خصوص رسانه‌ها، ائمه جمعه، دهیاران و سایر اقشار می‌توانند به این نهاد کمک کنند.

در قالب سند الگوی کشت کارگروه های استانی به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و در راستای تحقق امنیت غذایی که مهمترین هدف سند الگوی کشت به شمار می‌رود، سیاست‌های تدوین شده به مرحله اجرا می‌رسد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس