کد خبر 1448619
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
مکرون

رئیس جمهور فرانسه گفت که کشورش از ماه آینده پروژه هایی را برای کاهش وابستگی عراق به ایران آغاز می کند.

به گزارش مشرق از میدل ایست نیوز، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه حضور «محمد شیاع السودانی» در نشست بغداد۲ را نشانه موفقیت این نشست دانست و خبر داد که در این نشست نقشه راهی برای اجرای پروژه های مهم عمرانی در عراق تنظیم شده است.

وی در بازگشت از امان در گفت‌وگو با چند نشریه از جمله النهار لبنان مدعی شد که مسائل عراق و لبنان و سوریه فقط در چارچوب کاهش تأثیر ایران در منطقه قابل حل است.

او گفت که از سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای گسترده را برای تقویت اقتصاد عراق و اجرای پروژه های بزرگ سرمایه‌گذاری به منظور «تقویت استقلال این کشور در برابر ایران و افزایش نقش منطقه‌ای عراق» آغاز کرده است.

مکرون گفت که پس از بر سر کار آمدن «محمد شیاع السودانی» با پادشاه اردن گفت‌وگو و وی را متقاعد به ضرورت برگزاری این نشست کرده و او نیز حاضر به انجام این ریسک شده و تأکید کرد که حضور السودانی در این نشست نشانه موفقیت آن است و اگر این نشست برگزار نمی‌شد «عراق دوباره از طرح‌های منطقه‌ای دور می‌شد».

مکرون تأکید کرد که نقشه راهی برای همکاری تنظیم شده که از ماه آینده آغاز می‌شود و شامل پروژه‌های مهمی در عرصه آب و برق و گاز و توسعه اقتصادی است که همه اینها به کاهش وابستگی عراق به ایران می‌انجامد.

وی تاکید کرد که در روزهای آینده نشست مشابهی درباره لبنان نیز برگزار خواهد شد و افزود که مهم ترین مساله در لبنان ایجاد راه حل سیاسی و انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر پاکدست در لبنان است.

مکرون در پاسخ به سؤالی درباره نقش حزب الله نیز افزود که حزب الله در سطح امنیتی در لبنان حضور دارد و نفوذ بالایی در قدرت دارد. ضمن اینکه در نهادهای انتخابی هم حاضر است و از «ضعف نظام و نبود سازوکار سیاسی برای حل مشکلات استفاده می‌کند».
وی تأکید کرد که در ماه‌های آینده دست به ابتکار عمل تازه‌ای درباره لبنان خواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 4
    تلاش/ این واقعیته برادر
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    11 2
    شتر در خواب بیند پنبه دانه.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 5
      خدا خیر به مکرون بدهد
  • US ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    4 4
    بله این است خوی و خصلت براداران و دنیای اعراب....
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 0
      شما هم که دانا و نوکر زر خرید غرب پس بزن دست قشنگن را برای بار...‌
  • IQ ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    28 3
    این حرف ها آقای مکرون شاید برای یک عده در شمال عراق خوشایند باشه ولی در جنوب ش چنان سیلی خواهی خورد از محور مقاومت که صداش تا کاخ الیزه به گوش زن پیرت برسه از آمریکا ارباب ت که گنده تر نیستی
  • حسن IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    10 0
    حتما زیاد ماکارونی خورده امشب
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 0
    بابا تو قاچ زینو بچسب اسب سواری پیش کشت، رفتار بازیکنان تیم فرانسه با تو درجام جهانی تصویری روشن از اعتبار تو در داخل کشورت بو، چه برسد به بیرون ازآن
  • فیا IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    کاش مسلمانا اونقد زرنگ بودند و با هم هماهنگ ..که با تفرقه های ظاهری ....تا میتونستن ازینا میکندن و در عمل انگشت شصت و نشون میدادند. به امید روزی که کشورهای مسلمان بهم نزدیک میشدن و با توجه به معادن انرژی و نیروی انسانی و مکتب واقعی یه اتحادی تشکیل میدادند که دنیا مقابلشون به گدایی میوفتاد و نه اینکه غرب با ایجاد تفرقه ...دنبال دوشیدن و غارت یکی یکی کشورهای اسلامی میشدن. ...کجایی سید جمال ..
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    هدف،در دست گرفتن پروژه های اقتصادی و پول به جیب زدن و ایجادپایگاه های جاسوسی و....!
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    با سلام وی ( ماکرون ) در بازگشت از امان در گفت‌وگو با چند نشریه از جمله النهار لبنان مدعی شد که مسائل عراق و لبنان و سوریه فقط در چارچوب کاهش تأثیر ایران در منطقه قابل حل است. واقعا شرم آور است. ریشه تمام بحران ها عمدتا به استعمار و نظام سلطه و بازیگران برجسته این دوره تاریخی از جمله فرانسه بر می گردد. در چهار دهه گذشته همه بحران ها به غرب به رهبری امریکا بر می گردد. عراق، لبنان ،سوریه، لیبی، یمن، سومالی، سودان و افغانستان، جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران و توطئه های مستمر اطلاعاتی در خاورمیانه به پرچم داری رژیم صهیونیستی بخش کوچکی از ظلم و خشونت و دیکتاتوری جهانی در سایه برتری نظامی و سلطه دلار و سازمان بین الملل غرب در خاورمیانه است. هم اکنون بی شرمانه روابط ج اا را عامل تهدید معرفی کرده و با تکرار سناریوهای نخ نما شده غربی قصد دارد جایگزین امریکا در منطقه شود‌. بنظر می رسد فرانسه بایستی در جایگاه و منزلت خود تجدید نظر کند و عاقلانه ار در باره متطقه غرب آسیا اظهار نظر کند‌. خاورمیانه امریکا و نظام سلطه را هدف اساسی خود می داند و برای مبارزه سرنوشت ساز با این هیولای تاریخ آماده شده است‌.فرانسه بخش کوچکی از این قدرت هیولایی است .
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    تلاش برای تضعیف جبهه مقاومت
  • CA ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    این بوزینه کوتوله غلط گنده‌تر از دهنش نکنه. حدت مصی لوتوله‌ست برو با او میمون بازی کن،عنتر.🐵
  • محمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    لطفا ۲ تا از این پروژه ها رو برای مردم فرانسه اجرا کن.
  • سلام IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    1 0
    خدایاشرّاین پلیس بدصهیونیستی(امانوئل مکرون)رابه خودش برگردون...معلوم نیست ازدوره گردی ودیدارباافرادفاسد(مصی علینژاد) دنبال چیه؟بمیرسرجات مشکلات فرانسه راحل وفصل کن...
  • هموطن IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 0
    مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ی ما . غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ی ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس