کد خبر 1449751
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
پرواز پهپادهای ناشناس در مرز صربستان با کوزوو

میلوش ووچویچ وزیر دفاع صربستان گفت که الکساندر ووچیچ رئیس جمهور این کشور دستور آمادگی رزمی برای نیروهای مسلح و سرویس‌های امنیتی در بالاترین سطح را صادر کرده است.

به گزارش مشرق از شبکه تی آرتی ترکیه، وزیر دفاع صربستان دوشنبه شب توضیح داد که هدف از این کار حفاظت از تمامیت ارضی صربستان است.

ووچویچ گفت: «این آمادگی ما را به بالاترین سطح اقدام انجام شده توسط ارتش صربستان، حفاظت از تمامیت ارضی و حاکمیت صربستان و حفاظت از همه شهروندان صربستان و جلوگیری از تروریسم و ترور علیه صرب‌ها در هر کجا که زندگی می‌کنند، ارتقا می‌دهد.»

براتیسلاو گاسیچ وزیر کشور صربستان نیز گفت که ووچیچ همچنین به نیروهای امنیتی در وزارتخانه‌ها دستور داده است تا در آمادگی کامل رزمی باشند.

گاسیچ گفت: «من دستور آماده باش کامل رزمی همه یگان‌های وزارت را صادر کرده‌ام تا تحت فرماندهی رئیس ستاد کل قرار گرفته و به محض صدور دستور، مواضع تعیین شده را در طرح عملیاتی اشغال کنند.»

به گزارش ایرنا، پس از آن که کوزوو یک افسر سابق صرب‌تبار را که متهم به اقدام تروریستی است، بازداشت کرد؛ صرب‌های شمال کوزوو جاده‌های اصلی را بسته و به سمت یک خودروی متعلق به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کوزوو آتش و نارنجک پرتاب کردند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از این تنش‌ها تعدادی از معترضان بازداشت شدند. اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر در ناآرامی‌ها شدند.

ووچیچ مقام‌های پریشتینا از جمله آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو را به دلیل «اقدامات یکجانبه بی‌شمار» به افزایش تنش‌ها متهم کرد.

وی گفت: وقتی فکر می‌کنید یک مشکل را حل کرده‌ایم یک مشکل دیگر ایجاد می‌شود.

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان خواستار آزادی صرب‌هایی شد که در پی تنش‌های اخیر بازداشت شدند. وی گفت: پلیس کوزوو هیچ ارتباطی (به قسمت صرب‌نشین) ندارد. افراد مسلح خصوصا کسانی که تا بن دندان مسلح هستند، موجب ترس و وحشت در میان جمعیت صرب‌ها می‌شوند.

پیش از این موضوع تعویض پلاک خودروهای صرب‌های کوزوو که در نهادهای محلی وابسته به صربستان شماره شده بودند، به یک معضل پرتنش تبدیل شده بود.

ماموران پلیس، قضات، دادستان‌ها و دیگر کارکنان دولت در ماه نوامبر در پی دستور دولت کوزوو مبنی بر لزوم تعویض این پلاک‌ها با پلاک‌های صادر شده در کوزوو، کارهایشان را ترک کردند. این مساله پس از حدود ۲ سال با میانجیگری اتحادیه اروپا حل شد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد اما بلگراد همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 2
    زنده باد یوگوسلاوی زنده باد چک اسلاوکی زنده باد پیمان نظامی ورشو زنده باد اتحاد جماهیر شوروی زنده باد رضا شاه دوم ! زنده باد پیمان ورشو
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 3
    ایران باید صربستان را به موشک های بالستیک ضد کشتی و ضد رادار مثل فاتح 110 و خلیج فارس زمین به زمین همانند ذولفقار و همچنین موشک های کروز ضدکشتی همانند یاعلی با بردهای بالای 700 کیلومتر تجهیز نماید
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    3 0
    باید وزیر خارجه اینطور بگوید ما به هر کی دلمان می خواهد بر اساس منافع ملی اسلحه می فروشیم و به کسی ربطی ندارد نه اینکه مثل متهم جواب دهد اظهارات ذلیلانه وزارت خارجه برازنده دولت انقلابی رئیسی نیست
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    خوب چرا روسیه از پهبادهای ارزان قیمت برای هدف قرار دادن این تاسیسات استفاده نمی کند استفاده از موشک های کروز گران قیمت برای نبردهای طولانی مدت روسیه اصلا به صلاح نیست
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 1
    ایران باید موشکهای بالستیک در اختیار روسیه قرار دهد بمنظور انتقام از امریکای عوضی
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    3 0
    کشورهای غربی همانطور که روسیه را در سال 2014 فریب دادند ما را دارند فریب می دهند که بالستیک به روسیه ندهیم ما نباید زمان را از دست بدهیم و سریع باید به روسیه بالستیک بدهیم و سوخو 35 را سریع دریافت کنیم
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    پیش بسوی جنگ جهانی
  • مهیار IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    4 0
    صربستان دشمن مسلمانان است. اونا در نسل کشی مسلمانان بوسنی هرزگوین و کوزوو از هیچ جنایتی فرو گذار نکردن. بعد بعضیا تشویقشون می‌کنند و براشون جیغ و هورا سر میدن برای کشتار مسلمانان!!!
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 0
      دقیقا اینا دیگه کی هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس