1

رئیس‌ جمهور صربستان امروز از حمایت‌ های روسیه در بحبوحه افزایش تنش ها با کوزوو تشکر کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس، «الکساندر ووچیچ» رئیس‌ جمهور صربستان در بحبوحه افزایش تنش ها با کوزوو از برخی کشورهای میانجی به ویژه روسیه در مسیر حل و فصل اختلافات کنونی قدردانی کرد.

رئیس‌ جمهور صربستان در این باره گفت: من بارها از روسیه برای حمایتی که از ما می‌ کند تشکر می‌ کنم. از حمایت سیاسی آن ها تشکر می‌ کنم. من از چین و از هند تشکر می‌ کنم. من از همه آنها سپاسگزارم.

«الکساندر ووچیچ» اضافه کرد: ما در حال مذاکره با موارد بی طرف نیستیم. آنها کسانی هستند که از قطعنامه ۱۲۴۴ (شورای امنیت سازمان ملل) پیروی نمی‌ کنند؛ آن ها این کشور را بمباران و آن را ویران کردند. با این حال، ما با آن ها صحبت خواهیم کرد؛ زیرا آنها نیروهای خود را در کوزوو دارند.

کاخ کرملین دیروز چهارشنبه اعلام کرد که از تلاش‌ های صربستان برای محافظت از اقوام صرب در شمال کوزوو، حمایت می‌ کند و در عین حال اتهامات کوزوو مبنی بر تلاش مسکو برای شعله‌ور کردن آتش تنش با هدف ایجاد هرج و مرج در کشورهای حوزه بالکان را رد کرد.

ساعاتی پس از آنکه صربستان اعلام کرد که ارتش این کشور به حالت آماده‌ باش درآمده است، صرب‌ ها در شهر میتروویکا در شمال کوزوو، خیابان‌ های شهر را با موانع جدید مسدود کردند. کوزوو که جمعیت غالب آلبانیایی‌ تبار دارد، در سال ۲۰۰۸ با حمایت غرب، از صربستان اعلام استقلال کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به ادعای جلال اسوکلا، وزیر کشور کوزوو مبنی بر اینکه صربستان تحت نفوذ روسیه با حمایت از اقلیت‌ های صرب، قصد بی‌ ثبات کردن کوزوو را دارد، گفت که «جستجو برای نفوذ مخرب روسیه، اشتباه است».

وی افزود: صربستان یک کشور مستقل است و کنکاش برای پیدا کردن نفوذ مخرب روسیه در این کشور، کاملا اشتباه است. صربستان مستقل است و طبیعتا از حقوق صرب‌ هایی که در مجاورت این کشور و تحت چنین شرایط دشواری زندگی می‌ کنند، دفاع کرده و طبیعی است که وقتی این حقوق نقض شود، واکنش نشان دهد.

صربستان تلاش برای بی‌ ثبات کردن همسایه خود را رد و اعلام کرده که تنها خواستار محافظت از اقلیت صرب‌ های ساکن کوزوو است.

حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 0
    روسیه و متحدینش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس