کد خبر 1450126
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
«یخ سیاه» چیست و چطور باعث تصادف می‌شود؟

معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا بر لزوم انجام مطالعات تطبیقی برای رفع مشکلات یخ‌زدگی معابر تاکید کرد.

به گزارش مشرق، سرهنگ عین‌الله جهانی درباره خطر وقوع تصادفات رانندگی پس از بارش برف و باران گفت: اوایل زمان بارش باران و برف، آب حاصل از این بارش‌ها به داخل منافذ معابر وارد شده و این امر باعث می‌شود که موادی مثل چربی، روغن، ضایعات خروجی اگزوز و آلودگی هوا نیز به سطح زمین راه پیدا کنند.

این کارشناس حوزه ترافیک ادامه داد: در واقع این آلودگی‌ها در منافذ نفوذ کرده و پس از بارش باران یا برف، آب حاصل از بارش‌ها موجب جاری شدن این آلودگی‌ها روی سطح راه شده و راه را لغزنده می‌کنند.

لغزندگی راه‌ها در ابتدای بارندگی

معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: در چنین شرایطی وسیله نقلیه روی زمین سر خورده و تصادفات ایجاد می‌شود. هر چند که میزان و شدت لغزندگی بعد از گذشت دقایقی از بارش باران کاهش پیدا می‌کند.

وی درباره اینکه آیا آلودگی هوا بر لغزندگی معابر تاثیر دارد یا خیر، گفت: در واقع آلودگی هوا تاثیر مستقیمی بر لغزندگی معابر پس از جاری شدن باران یا برف ندارد، اما سایر آلودگی‌هایی مثل دود اگزوز که آنها هم به نوعی آلودگی هوا محسوب می‌شود، بر این امر نقش دارند.

جهانی گفت: منافذی که در سطح راه‌ها وجود دارند در واقع شیارها و ترک‌هایی هستند که در سطح راه ایجاد شده و مستعد این هستند که آلودگی‌ها مثل روغن و چربی که گاه از خودرو می‌ریزد داخل آن قرار گیرد. بارش‌ها از داخل این منافذ گذشته و با نفوذ به آن‌ها آلودگی را به سطح راه هدایت می‌کنند و راه حالت صابونی پیدا می‌کند. این لغزندگی‌ موجب افزایش تصادفات ترافیکی می‌شود. در چنین شرایطی وسیله نقلیه با یک ترمز لیز خورده و با وسایل نقلیه دیگر برخورد می‌کند.

تصادف روی خطوط عابر پیاده

این کارشناس حوزه ترافیک با اشاره به تصادفاتی که روی خطوط عابر پیاده رخ می‌دهد، گفت: این خطوط معمولا برجسته‌تر هستند و متاسفانه علی رغم اینکه از سال‌های گذشته کارشناسان در این خصوص توصیه‌هایی را مطرح کردند، در بسیاری از موارد و نقاط شهر می‌بینیم که همچنان شرایط لغزنده بودن یا لغزنده شدن این خطوط در زمان بارندگی دیده می‌شود. انتظار بر این است که از مواد خاصی که زبری خاصی داشته، استفاده شود تا از این حوادث جلوگیری شود.

وی ادامه داد: لغزندگی معابر در زمان بارندگی ایجاد می‌شوند و با در نظر گرفتن این شرایط انتظار می‌رود از موادی که لیز و لغزنده هستند برای خطوطی مثل خطوط عابر پیاده استفاده نشود.

خطر واژگونی موتورسیکلت‌ها با ترمز روی خطوط عابر پیاده

جهانی گفت: هر موتورسیکلتی که در باران روی خطوط عابر پیاده ترمز کند، محکوم به واژگونی است. البته این به میزان بارندگی و لغزندگی معبر هم بستگی دارد. در زمان بارش باران میزان لغزندگی در هر دو نوع خطوط طولی و عرضی افزایش پیدا می‌کند، اما لغزش روی خطوط طولی کمتر است.

لغزندگی خطوط معابر

معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به وظیفه شهرداری در زمینه کشیدن این خطوط، گفت: شهرداری باید برای خطوط عرضی و طولی معابر از متریالی استفاده کند که اولا در شب‌ها امکان دیدن آن‌ها وجود داشته باشد و در وهله دوم نیز جنسی داشته باشند که نوعی زبری داشته باشد و لغزنده نباشد. باید دید بهترین رنگ‌ها برای جلوگیری از لغزندگی چیست.

ناگهانی ترمز نگیرید

جهانی با اشاره به شیوه صحیح ترمز گرفتن در زمان بارندگی‌ها، گفت: بهتر است که رانندگان پیش از رسیدن به خطوط، ترمز گرفته و مهم است که دقت کنند این اقدام به صورت ناگهانی نباشد. رانندگان باید ابتدا با پنجه پا فشاری به پدال آورده و بعد فشار را بیشتر کنند. ترمز ناگهانی حتی در راه‌های خشک نیز توصیه نمی‌شود. البته از مهمترین نکاتی که حین بارش باران باید به آن توجه کرد حفظ سرعت مطمئنه است. سرعت مطمئنه یعنی راننده قادر باشد وسیله را به طرز ایمنی متوقف کند. فاصله طولی مناسب نیز از دیگر فاکتورهایی است که حین بارش باران و برف باید به آن بیشتر توجه کرد.

یخ سیاه چیست و چطور موجب تصادف می‌شود؟

معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به لزوم رعایت نکات ایمنی برای رانندگی در شرایط بارانی و برفی گفت: زمانی که بارش باران و برف متوقف می‌شود و برودت هوا همچنان زیاد است، لایه‌ای نازک از باران روی سطح مسیر یخ می‌زند که اصطلاحا به آن یخ سیاه گفته می‌شود. این یخ در واقع آنقدر نازک است که روی مسیر رویت نمی‌شود و یکی از دلایل اینگونه نام بردنش هم همین موضوع است.

جهانی اظهار کرد: این مورد باعث بسیاری از تصادفات است که باید برای آن برنامه ریزی لازم انجام دهیم. اینکه جاده‌ای صاف و سرد است، نشانه‌ای است برای اینکه احتمال دهیم آب به یخ تبدیل می‌شود.

شن، ماسه و نمک راهکار کشورهای جهان سوم برای جلوگیری از یخ‌زدگی معابر

وی با اشاره به استفاده از شن و ماسه و نمک برای یخ‌زدایی از برخی محورهای شهری و برون شهری گفت: شن و ماسه و نمک موادی است که در بسیاری از کشورهای جهان سوم برای یخ‌زدایی استفاده می‌شود؛ این درحالیست که نمک خود برای مسیر مشکلاتی را ایجاد می‌کند. بر همین اساس توصیه ما این است که در این زمینه مطالعات تطبیقی با راهکارهای کشورهای پیشرفته صورت گیرد و ببینیم که آخرین دستاورد آنها در این حوزه چیست؟ قطعا کشورهای پیشرفته به دستاوردهایی در این حوزه رسیدند و در دنیا برای رفع یخ زدگی معابر به شن و ماسه بسنده نمی‌کنند.

این کارشناس حوزه ترافیک در خصوص اینکه چه زمانی باید این شن و ماسه را روی سطح محور ریخت تا از یخ زدگی جلوگیری شود، گفت: ما از نظر تجربی این را شاهد بودیم که عموما ریختن شن و ماسه همزمان با بارش برف و باران آغاز می‌شود. بر همین اساس باید به هشدارهای هواشناسی توجه شود و پیش از شروع بارش باران و به خصوص برف، نمک‌پاشی آغاز شود.

معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد که اقدامات لازم پس از آغاز بارش انجام می‌شود و لازم است که در این زمینه برنامه ریزی‌های مجددی را انجام دهیم. در سطح شهر یا جاده‌ها منبع‌هایی قرار داده شده که در آن موادی مثل شن و ماسه و نمک نگهداری می‌شود. شهروندان می‌توانند در صورت گرفتار شدن در مسیر به خصوص در سربالایی و سرپایینی‌ها برای نجات خود از این مواد استفاده کنند و خود آنها را به سطح مسیرشان بریزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس