غول انرژی اتریش: تحریم گاز روسیه غیرممکن است

اتحادیه اروپا به رغم تحریم نفت روسیه پس از جنگ اوکراین، واردات گاز مایع خود را از این کشور به شدت افزایش داده. روسیه با صدور گاز مایع بیش از ۲۷ میلیارد یورو از اتحادیه اروپا کسب درآمد کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اتحادیه اروپا به رغم تحریم نفت روسیه پس از جنگ اوکراین، واردات گاز مایع خود را از این کشور به شدت افزایش داده. هدف تحریم نفت، محروم کردن روسیه از درآمدهای ارزی و تامین هزینه جنگ بود، اما در ده ماه گذشته روسیه با صدور گاز مایع بیش از ۲۷ میلیارد یورو از اتحادیه اروپا کسب درآمد کرده است.

وبسایت رادیو فرانسه ضمن انتشار گزارش مذکور می‌نویسد: سیاست پرتضاد اتحادیه اروپا در برابر روسیه با انتشار گزارش‌هائی در دو روزنامه مرکور و هندلزبلات آلمان حیرت ناظران را برانگیخته است. روزنامه مرکور می‌نویسد: «اتحادیه اروپا می‌خواست در حد امکان دیگر کالائی از روسیه وارد نکند. اما این هدف در مورد گاز تحقق نیافت. خرید گاز مایع روسیه در اتحادیه اروپا از آغاز جنگ اوکراین تاکنون به شدت افزایش یافته است».

مرکور به نقل از هندلزبلات اضافه می‌کند: «از آغاز جنگ اوکراین تاکنون واردات گاز مایع از روسیه ۲۱ درصد افزایش یافته است. موسسه تحقیقات بازار آیسیس این آمار را تایید کرده است. اتحادیه اروپا پول زیادی بابت خرید گاز مایع در اختیار روسیه گذاشته است. محاسبات سرانگشتی نشان می‌دهند که حجم این پول از اتحادیه اروپا و بریتانیا به ۲۷ میلیارد یورو رسیده است. به این ترتیب روسیه به رغم جلوگیری از انتقال گاز از مسیرهای متداولی مثل خط لوله نورد استریم ۲، با صدور گاز مایع خود پول کلانی دریافت کرده است».

آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش تنوع بخشیدن به منابع خرید گاز خود هستند. اما این روند طول خواهد کشید. آلمان در ماه دسامبر امسال دو ترمینال شناور خود را در بنادر شمال شرق آماده بهره‌برداری کرد و قرار است سه ترمینال دیگر را نیز تا پایان سال ۲۰۲۳ مورد بهره‌برداری قرار دهد. ظرفیت ذخیره گاز این ترمینال‌ها در مجموع ۳۰ میلیارد متر مکعب است که تنها حدود ۳۰ درصد گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. آلمانی‌ها به موازات راه‌اندازی ترمینال‌های گاز مایع تلاش گسترده‌ای را برای تولید انرژی‌های پاک دنبال می‌کنند.

هندلزبلات به نقل از آندرآس شرودر کارشناس گاز موسسه تحقیقاتی آیسیس می‌نویسد: «در حال حاضر ۱۳ درصد واردات گاز مایع اتحادیه اروپا از روسیه خریداری می‌شود».

به گفته آنرآس شرودر از سال ۲۰۲۶ قرار است یک کشور مورد مناقشه دیگر به صادرکنندگان گاز مایع اتحادیه اروپا بپیوندد. قطر، در چارچوب پیمانی با آلمان به این کشور گاز صادر خواهد کرد. بر اساس برنامه تدوین شده، گاز قطر ۳ درصد نیاز سالانه آلمان را تامین خواهد کرد.

گاز مایع باید به وسیله کشتی‌های غول پیکر از مبدا به مقصد حمل شود. در نتیجه برای مصرف‌کننده گرانتر از گازی تمام می‌شود که تاکنون به وسیله دو خط لوله نورداستریم ۱ به آلمان پمپاژ می‌شد و قرار بود با بهره‌برداری از دو خط لوله ۱۲۳۰ کیلومتری نورداستریم ۲ که در عمق دریای بالتیک احداث شده، افزایش یابد. اما آلمان پس از آغاز جنگ اوکراین اجازه بهره‌برداری از این پروژه را صادر

نکرد.

در ماه‌های گذشته روسیه به بهانه خرابی توربین‌های خط لوله نورداستریم ۱ و سرعت کم زمینس آلمان در تعمیر آنها صدور گاز از طریق این خط لوله را به شدت کاهش داد. اما روز یکشنبه ۲۶ دسامبر اعلام شد که یکی از توربین‌ها به کار افتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 1
    نه بابا روسیه که یورو و دلار قبول نمیکنه !! :)) فقط پول خودش !!! البته فعلا قبول میکنه تا حرف وقف اروپا به گازش نیاز داشته باشه !! وقتی گدا باشی حرفتم خریدار نداره !!
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    پوتین باید از میان مردم دونباس و شرق اوکراین برای مبارزه با شیطان بزرگ و صهیونیزم بی الملل بسیج تشکیل دهد و باید سپاه کمک کند بمانند ونزوئلا و سوریه
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    تنها راه پای میز مذاکره آوردن اوکراین قطع سراسری برق اوکراین است یعنی خاموشی مطلق ظرف سه ماه میان پای میز زانو می زنند زلنسکی می آید و پای پوتین را لیس می زند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    خوب چرا روسیه از پهبادهای ارزان قیمت برای هدف قرار دادن این تاسیسات استفاده نمی کند استفاده از موشک های کروز گران قیمت برای نبردهای طولانی مدت روسیه اصلا به صلاح نیست
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    ایران باید کارخانه موشک های ذوالفقار و موشک بالستیک ضدرادار از خانواده فاتح 110 و موشک های بالستیک 6 لول فتح 360 را در روسیه راه اندازی و بسازد و فروشش را بصورت مستقیم به روسیه انجام دهد
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    ایران از سرنگونی گلوبال هاوک امریکا و اف 16 اسرائیل هر دو توسط سامانه سوم خرداد نمی ترسد اما وزارت خارجه از اینکه روسیه از سلاح ایران آنهم نه علیه امریکا واسرائیل بلکه علیه اوکراین استفاده کرده می ترسد وزارت خارجه توضیح دهند این با کدام عقل و منطقی قابل پذیرش است مگر اینکه ما به وزارت خارجه مشکوک شویم که ادامه دهنده راه ظریف و روحانی هستند بلکه بدتر از همه علیه نیروهای ارزشی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس