کد خبر 1451215
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
اوکراین اسراییل

تارنمای آکسیوس فاش کرد که بنیامین نتانیاهو از زلنسکی خواسته بود تا به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه این رژیم رای ندهد و رئیس جمهوری اوکراین نیز در ازای آن خواستار دریافت سلاح از اسرائیل شد.

به گزارش مشرق، آکسیوس شنبه شب به نقل از یک اوکراینی که نامش را فاش نکرد، نوشت: اوکراین در رای‌گیری روز شنبه درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد تا «شانسی به رابطه با نتانیاهو بدهد.»

این قطعنامه با ۸۷ رای موافق، ۲۴ رای منفی و ۵۳ رای ممتنع به تصویب رسید. در این رای‌گیری مجمع عمومی درخواست فلسطین برای صدور استفساریه حقوقی از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی در خصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل در ماه نوامبر به پیشنهاد فلسطین رای مثبت داده بود و در آن هنگام اوکراین درخواست‌های اسرائیل برای دادن رای منفی به این پیشنهاد را رد کرده بود.

مقام‌های اوکراینی به آکسیوس گفتند، از آنجا که اسرائیل از ارائه کمک نظامی به کشورشان خودداری کرده بود، کی‌یف در این کمیته به خواست فلسطین رای مثبت داد.

بر اساس این گزارش، رای اوکراین خشم مقام‌های وزارت خارجه اسرائیل را برانگیخت و آنها در واکنش به این اقدام سفیر اوکراین را احضار کردند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که نتانیاهو هفته گذشته پس از آنکه بار دیگر نخست وزیر شد با زلنسکی تماس گرفت و از وی خواست تا اوکراین به قطعنامه مجمع عمومی رای منفی یا ممتنع بدهد.

به گفته یک مقام اوکراینی، زلنسکی نیز از نتانیاهو خواست تا در صورت رای منفی یا ممتنع اوکراین، سامانه‌های دفاعی در اختیار کی‌یف قرار دهد.

این مقام افزود که نتانیاهو تعهدی به ارائه این کمک‌ها نداد اما گفت، آماده است که در آینده درباره درخواست زلنسکی گفت‌وگو کند.

مقام اوکراینی اظهار کرد که زلنسکی از این پاسخ خوشش نیامد و با دادن رای منفی یا ممتنع موافقت نکرد اما از سفیر اوکراین در سازمان ملل خواست که در جلسه رای‌گیری شرکت نکند.

وی افزود: دو طرف راضی نبودند و چیزی را که می‌خواستند به دست نیاوردند. اما زلنسکی تصمیم گرفت که اوکراین در جلسه رای‌گیری حاضر نشود تا بدین ترتیب شانسی برای رابطه با نتانیاهو قائل شود.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشده است، گفت هر چند اوکراین به این قطعنامه رای مثبت نداد اما اسرائیل از این مایوس شد که چرا کی‌یف بجای رای ممتنع، تصمیم گرفت در جلسه حاضر نشود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس