وقتی «بدهکار» آلودگی هوای پایتخت جای «طلبکار» می‌نشیند!/ چرا حناچی استیضاح نشد؟

در حالی که مدیران سوار بر مدیریت شهری تهران در شورای پنجم یکدست اصلاح طلب و در همسویی کامل با دولت دوازدهم بود، قدم جدی و موثری برای بهبود کیفیت هوای پایتخت برنداشت؛ در ژستی طلبکارانه می‌خواهند همه کاسه کوزه ها را بر سرمدیران فعلی بشکنند!

به گزارش مشرق،

روزهای آلوده تهران همچنان در صدر مشکلات است. هیچ یک از وعده‌های مدیریت‌های شهری دوره گذشته تحقق پیدا نکرده؛ اتاق گاز تهران نفس پایتخت نشینان را گرفته و حل مشکل آلودگی هوا بدون پاسخ مانده است.

شهرداری تهران در همه ادوار معتقد است که نمی‌تواند نقش کلیدی را در این زمینه بازی کند و تنها با توسعه حمل و نقل عمومی که دولت هم سهم ۵۰ درصدی در این خصوص دارد سعی دارد تا یک تنه این معضلی که با پایتخت گره خورده را حل کند و وعده‌های بسیاری برای آن می‌دهد.

در دوره پنجم مدیریت شهری تعداد زیادی از اتوبوس‌های تهران آب رفت و انبارهای خالی مترو سبب شد تا زیر ساخت حمل و نقلی به بن بست ختم شود و این کاهش کیفیت زیر ساختها به کیفیت هوا هم فشار آورد و آلودگی هوا را تشدید کرد.

با این حال روزنامه اصلاح طلب در اقدامی عجیب! پس از سکوت در دوره چهار ساله پنجم حالا داعیه دار چرایی عدم حل معضل آلودگی هوا شده است و خود که ۴ سال در جایگاه پاسخگویی قرار داشت حال مطالبه گر شده و آلودگی هوا را ناشی از ناکارآمدی مدیریت شهری دوره جدید می‌داند!

ماجرا از یک نامه نگاری آغاز شد. روز گذشته عضو شورای شهر تهران از نگارش نامه‌ای با امضای همه اعضای شورا خطاب به سران سه قوه در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: «این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی‌تر شده است» که این نامه با واکنش روزنامه اصلاح طلب مواجه شد و آنان از اعضای شورای شهر درخواست کردند تا شهردار را استیضاح کنند!

چراکه حالا عقیده دارند شهرداری نقش کلیدی برای حل مشکل آلودگی هوا دارد امری که در دوره چهار ساله گذشته انکار می‌شد!

به همین بهانه نگاهی به عملکرد شورای پنجم اصلاح طلب برای حل مشکل آلودگی هوا می‌اندازیم تا مشخص شود چرا آلودگی هوا تاکنون حل نشده است و تهرانیان اسیر بازی سیاسی در سالهای گذشته شده‌اند

نگاهی به عملکرد شکست خورده اصلاح طلبان برای حل آلودگی هوا

سال ۱۳۹۹ را می‌توان آینه اصلی عملکرد مدیریت اصلاح طلبان برای حل مشکل آلودگی هوا دانست. چرا که دوره پنجمی‌ها سال ۹۶ با وعده‌های کلان حل مشکل آلودگی هوا صندلی‌های بهشت را از آن خود کردند اما مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا دی۹۹ را آلوده‌ترین ماه تهران در ۱۰ سال گذشته عنوان کرده است!

سال ۹۹ دومین سال مقابله با کرونا در ایران بوده که بنا بر تصمیمات اخذ شده جمعیت کمتری تشویق به حضور در خیابانها و فضاهای عمومی می شدند؛ با این حال مدیریت پنجمی‌ها در اولین وعده خود شکست خوردند و رکورد ده ساله آلودگی هوا زده شد!

جالب است بدانید که در ۲۹ دی ۱۴۰۰ وزارت بهداشت در مورد وضعیت هوای شهرهای کشور و تاثیر آلودگی هوا بر شهروندان، آماری را به مناسبت روز هوای پاک، منتشر کرده که نشان می‌دهد آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹، باعث از دست رفتن ۴۵ هزار سال از عمر ساکنان تهران شده است.

همان ایامی که ریش و قیچی دست اصلاح طلبان بود هیچ کس تصور نمی‌کرد که می‌تواند مشکل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را حل کند و یا آنکه اصلا نقشی در توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش خودرو در خیابان و تغییری در تردد خودروهای فرسوده دارد و شهردار آن روزهای تهران چشمش را به همه توسعه‌های زیر ساختی بست و چون علاقه زیادی به دوچرخه سواری داشت سعی می‌کرد با این استراتژی به جنگ با آلودگی هوا برود که کرباسچی شهردار اسبق اصلاح طلب،همان روزهای ابتدایی این راه را شوآف و فریب مردم دانست و گفت: «ای کاش آقای حناچی بجای دوچرخه صبح زودبدون ترافیک با ماشین می‌رفت در دفتر کارش وپیگیری وتلاش می‌کرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شوند که صدها هزار مسافر مترو راحت تر و سریعتر برسند و دهها هزاراتومبیل کمتر بیرون بیایند.»

آن روزها اصلاح طلبان به شهردار قدیمی خود حمله کردند ولی پس از دو سال پروژه دوچرخه سواری حناچی شکست خورد؛ بیدود که تنها چند ماه به خیابانها آمده بود و هزینه‌های بسیاری برای حضور دوچرخه در تهران به عنوان مود اصلی حمل و نقلی شده بود با شکست مواجه شد و حناچی و دوچرخه برقی‌اش به تاریخ پیوست.

به موازات بازی بیدود حناچی با تهرانیان، اتوبوس‌های زیادی از خطوط خارج شد و به جای خرید و اورهال آنان، قطعات اتوبوسها را برای اتوبوس دیگری به کار می‌بستند تا جایی که سال ۹۶، ۶ هزار دستگاه اتوبوس به شورای پنجم تحویل داده شد که در پایان شورای پنجم تعدادش را به ۱۷۰۰ دستگاه رسانده بودند اما از بین بردن زیرساختها تنها به اتوبوس ختم نمی‌شود و انبارهای خالی مترو و افتتاح ناایمن خطوط از دیگر دستاوردهایی بود که به تشدید آلودگی هوا منجر شد.با این حال وعده‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا دادند که با شکست مواجه شد

وعده حل آلودگی هوا در چهارسال!

با وجود آنکه دلیل اصلی آلودگی هوا سوخت بی کیفیت، مازوت سوزی و خودروهای فرسوده است اما مدیریت شهری اعتقاد دارد می‌تواند وظیفه دولت را به دوش بکشد.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس وقت کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ۱۲ شهریور سال ۱۳۹۶ برنامه شورای پنجم به منظور کاهش آلودگی هوا در شهر تهران را اعلام کرد: «بدون تردید رسیدگی به موضوع کاهش آلودگی هوا در شهر تهران در دستور کار ما قرار دارد و با همکاری شهردار تهران این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بخشی از آلودگی هوا در شهر تهران به دلیل شرایط جوی و ناپایداری و همچنین وارونگی هوا در فصل پاییز است، اما با برنامه ریزی بخشی از کار که در اختیار ما قرار دارد را به سرانجام می‌رسانیم. به دنبال آن هستیم که با فراهم کردن ساز و کارهایی بتوانیم از میزان آلایندگی هوای شهر تهران بکاهیم.

نوری تصریح کرد: رسیدگی به موضوع حمل و نقل با طرح خروج خودروهای فرسوده جزء اولویت‌های شورای پنجم است.»

این عضو اصلاح طلب شورای شهر پنجم در حالی وعده شورای پنجم را حل مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی دانست که پس از ۴ سال نه تنها تهران آلوده تر شد بلکه تعداد خودروهای فرسوده هم در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار بود که برآورد شده تعداد آنان هر ساله افزوده خواهد شد.

مصوبات اصلاح طلبان برای کاهش آلودگی هوا در ۴ سال

با نگاهی به سایت شورای شهر می‌توان مصوبات مربوط به آلودگی هوا را احصا کرد. کلیدواژه آلودگی هوا را از تاریخ ۱ شهریور سال ۱۳۹۶ تا پایان خرداد ۱۴۰۰ جستجو کردیم و تنها ۴ مصوبه نمایش داده شد!

آلودگی هوا به شهرداری ربطی ندارد

اما پس از اینکه شورای شهر اصلاح طلب متوجه شد نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند، عنوان کرد که اساسا موضوع آلودگی هوا ربطی به ما ندارد!

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در ۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ تاکید کرد:«مشکل آلودگی هوای تهران به هیچ عنوان یک مشکل تکنیکی نیست که حل اساسی آن معطل یک نهاد مانند شهرداری باشد بلکه یک مسأله سیاسی است. نفس کشیدن در این شهر سخت شده اما تعارضات مبتنی بر بخشی نگری در حکمرانی ملی و بی توجهی جدی به ایفای تعهدات در قبال حکومت های محلی و البته اختلافات سیاسی مانع همکاری همه جانبه و همگانی میان نهادهای ذیربط برای حل مشکل است و به جای آن بازار اتهام ،کارشکنی و سلب مسئولیت، داغ است و جامعه هم با احساسی مرکب از خشم، ناامیدی و اضطراب پیگیر اوضاع است.»

نمره منفی به شورای شهر پنجم برای حل معضل آلودگی هوا؛ شورای اصلاح طلب بدون برنامه

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست وقت در ۶ شهریور ۱۳۹۸ در پاسخ به این پرسش که به مدیریت شهری تهران چه نمره‌ای در حوزه کاهش آلودگی هوا می‌دهید؟ اظهارکرد: من نه به سازمان حفاظت محیط زیست و نه به شورای شهر و شهرداری تهران نمره خوبی در حوزه کاهش آلودگی هوا نمی‌دهم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد شدید از شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران با گذشت دو سال از عمرش هیچ برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران تدوین نکرده است. طبیعی است که شورای شهر تهران باید با توجه به مصوبات کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک، برنامه‌ای عملیاتی برای اجرای مواد این قوانین ارائه می‌داد اما تاکنون هیچ اتفاقی مثبتی در این زمینه نیفتاده است.

تجریشی افزود: شورای شهر تهران باید بر مبنای قوانین بالادستی، یک برنامه تهیه می‌کرد که در آن برای اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده، برای خروج موتورسیکلت‌های قدیمی‌و البته برای توسعه خطوط مترو به‌طور جداگانه تصمیم‌گیری می‌شد.

وی اضافه کرد: به تبع آن هم سازمان شهرداری‌ها باید اعتبارات لازم را برای اجرای این برنامه تأمین می‌کرد. متاسفانه شورای شهر تهران هرگز چنین برنامه‌ای ارائه نداده است. حتی سال قبل (۱۳۹۷) شورای شهر تهران ردیف بودجه‌ای که برای تجهیز اتوبوس‌های کارکرده به فیلتر دوده در نظر گرفته شده بود را حذف کرد در حالی‌که نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های در حال تردد و نو مصوبه دولت است. متاسفانه شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها هم خودداری کرد.

مرگ تدریجی تهرانیان و بی سرانجامی یک وعده

شهربانو امانی، عضو شورای دوره پنجم در ۱۷ آذرماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد: روزانه ۱۵ نفر به دلیل آلودگی هوا در پایتخت می‌میرند. او اقدامات صورت‌گرفته درباره کاهش آلودگی هوا در تهران را ناکافی دانست.اما این ناکامی‌ها ادامه داشت.

ماشین‌ها کمتر شد آلودگی هوا بیشتر!

بهاره آروین، عضو شورای شهر اصلاح طلب در ۲۳ دی ۱۳۹۹ با انتقاد از آلودگی هوای تهران گفت: آلودگی هوا می‌کشد، آلودگی هوا تنها معضل این شهر است که مستقیم و بی‌واسطه سلامت و جان شهروندان را هدف می‌گیرد و هر نوع راه‌حل فردی هم در برابر آن بی‌ثمر است، مسأله‌ای که جز از طریق سیاست‌گذاری جامع‌نگر و پیگیرانه قابل حل نخواهد بود.

وی اظهار کرد: این جملات را هفتم آبان ماه ۹۶ در صحن علنی شورا در همان ماه‌های ابتدایی آغاز به کار شورای پنجم گفتم. امروز بیست و سوم دی ماه ۹۹ و آخرین ماه‌های کار شورای پنجم است. بیش از سه سال گذشته و هوای شهر آن‌چنان مستمر و شدید آلوده است که نفس اغلب شهروندان را به شماره انداخته است.
آروین تصریح کرد: در حالی‌که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا شهر نیمه‌تعطیل است، مدارس و دانشگاه‌ها به شکل مجازی فعالند، همایش‌ها و جلسات و رویدادها یا لغو شده‌اند یا به صورت مجازی برگزار می‌شوند، اولویت کار در بخش دولتی و خصوصی با دورکاری است و خلاصه عبور و مرور در شهر به حداقل رسیده است اما آلودگی هوا از هر زمان دیگری شدیدتر است. چرا و چگونه چنین شده است؟

وی با تاکید بر اینکه شهر نیمه تعطیل است و هوا از هر زمان دیگری آلوده‌تر است، گفت: دی‌اکسید گوگرد پس از سال‌ها آن هم با شدتی عجیب و باورناپذیر به شهر بازگشته است. هیچ‌کس پاسخگو نیست، هیچ پاسخ صریح و شفافی داده نمی‌شود. جسته و گریخته شنیده می‌شود در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهرها مازوت یا گازوئیل غیراستاندارد و با درجه گوگرد بالا می‌سوزانند. این‌ها تکذیب می‌شود، تأیید می‌شود، نفس شهروندان روز به روز تنگ‌تر می‌شود و واقعیت در هاله‌ای تیره و کدر از تأیید و تکذیب‌های مدام پنهان می‌شود.

شهردار اصلاح طلب برای کاهش آلودگی هوا چه کرد؟

در حالی که روزنامه اصلاح طلب خواستار استیضاح شهردار تهران شده است جالب است بدانید شهردار مدیریت پنجمی ها در روزهای حساس آلودگی هوا چه استراتژی برای کاهش آلودگی هوا داشت و برای آن چه کرد؟

حناچی ۲۸ مهر ۱۳۹۹؛ ریشه آلودگی در وارونگی است

پیروز حناچی با اشاره به اینکه آلودگی هوا افزایش یافته است بیان کرد: بسیاری از مشکلات آلودگی هوا ریشه و منشاء در خارج از تهران دارد که شرایط اینورژن و وارونگی دما به آن دامن می‌زند. علی‌رغم اینکه در شرایط کرونایی هستیم و رفت و آمدها در سطح شهر کمتر شده، ولی آلودگی هوا کاهش نیافته است و ابتدای سال تا ۲۴ مهر سال جاری فقط ۱۵ روز هوای پاک، ۱۵۲ روز هوای قابل قبول، ۴۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۲ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته‌ایم.

حناچی در ۲۱ آبان ۹۸ ؛ کاشکی باد بیاید

حناچی در ۲۱ آبان ۹۸ درخصوص وضععیت آلودگی هوا گفت: امروز شاخص آلودگی هوا ۱۲۰ هست و در آستانه هشدار هستیم البته فقط این وضعیت در تهران نیست. در شهرهای اطراف هم وضعیت حادتر است و این پدیده وارونگی هوا است که در پاییز و زمستان با آن مواجهیم و حتی منجر به تعطیلی برخی مدارس هم شده است. البته اگر باد بوزد اوضاع خوب می شود و مشکلات برطرف می شود اما تا امروز ۹ روز است که هوا ساکن بوده و باد نوزیده است.

حناچی۱۱ دی ۱۳۹۹ ؛ شهروند دقت کن

پیروز حناچی، شهردار تهران در توییتر نوشت: طبق نظر کارشناسان کاهش یک درجه‌ای دمای منازل، مصرف گاز خانگی را به میزان ۱۰درصد کاهش می‌دهد؛ ضمن درخواست از مسئولین برای کاهش مصرف سوخت‌های غیراستاندارد در کلان‌شهرها، از شهروندان عزیز دعوت می‌کنم تا با همراهی در این حرکت جمعی، به کاهش آلودگی هوا و ارتقاء سلامت عمومی کمک نمایند.

حناچی ۱۶ دی ۱۳۹۹ ؛ آلودگی به شهرداری ربطی ندارد
پیروز حناچی روز سه‌شنبه با بیان اینکه ۱۹ دستگاه در مقابله با آلودگی هوای پایتخت نقش دارند، اظهار کرد: سهم شهرداری در این رابطه از همه کمتر است.

حناچی ۳۰ دی ۱۳۹۹ ؛ مردم نقش دارند!

شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند با آلودگی هوا مقابله کند گفت: حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا حاکمیتی است و مردم هم در مقابله با آن نقش دارند. همه شهروندان جهت مقابله با آلودگی هوا مسؤول هستند و سمن‌ها و رسانه‌ها در ایجاد مطالبه‌گری اجتماعی نقش دارند و باید در زمینه مقابله با آلودگی هوا اقدامات لازم را انجام دهند.

چرا هرگز حناچی استیضاح نشد؟

با وجود آنکه هوا تهران در سال ۹۹ نسبت به ۱۰ سال گذشته بیشترین میزان آلایندگی را داشت و یکی از وعده های اصلاح طلبان کاهش آلودگی هوا بود که این وعده را سال ۹۶ داده بودند اما هیچ یک برای حل مشکل آلودگی هوا شهردارشان را استیضاح نکردند و این سوالی است که باید پاسخ داده شود.

چرا کسی از استیضاح سخن نگفت؟

کارنامه نامیدکننده دوره پنجمی ها در حوزه کاهش آلودگی هوا سبب شد تا فشار زیادی به حمل و نقل عمومی وارد شود و علی رغم همسویی دولت و شهرداری انبارهای خالی مترو و از دور خارج شدن تعداد زیادی اتوبوس فشار هزینه ای و عقب ماندگی زیادی را به دوش دوره ششمی‌ها انداخت و این عقب افتادگی ۴ ساله را نمی توان یک شبه رفع کرد با این حال اصلاح طلبان در توسعه حمل و نقل عمومی مردود شده اند چرا آن روزها همه سکوت کردند و کسی از استیضاح سخن نگفت؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ح ر IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 2
    کل شهرداری و شورای شهر از اول تا الان در امر آلودگی هوا هیچ کاره بودند و هستند و خواهند بود تا زمانی که دولت تصمیم اساسی برای حل معضل ترافیک از طریق حمل و نقل عمومی و ممنوعیت صددرصدی تردد خودرو شخصی در شهرها نکند.
  • سید IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 0
    اصلاح طلبان تهوع آور بی عرضه را خدا آفریده برای نق زدن و خود بزرگ بینی!!!
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 2
      اصلاح طلب و..فرقی نداره!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 1
    مرگ بر فائزه هاشمی فسنجانی
  • بشار عبدالواحد IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 1
    زنده باد
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 2
    شعار اصولگراها قبل از انتخابات؛ اینا مدیریت بلد نبودن...... اصولگراها بعد از انتخابات تا انتخابات بعدی؛؛تقصیر همونایی هست که مدیریت بلد نبودند و ما کماکان بی‌تقصیریم..
  • استاد دانشگاه IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    حناچی که ...
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    ده ساله قراره سوخت خوب و خودروی برقی تولید بشود ولی خبری نیست و وقتی اوضاع خرابه فکر محیزیست و هوا و بیماری میافتید.
  • محسن IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    بنده تا الان تصور می کردم که این فقط شیوه ی دولت‌هاست که مشکلات را به گردن " دولت قبل " بیاندازند و خود را از مسئولیت مبرا بدانند، اما از قرار معلوم این روش فراگیر شده و به شهرداران هم تسری یافته است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس