سیا

پایگاه خبری «اینترسِپت» در گزارشی تاکید کرد شکست‌های فاجعه بار آمریکا در اوکراین و افغانستان، متوجه دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: پایگاه خبری «اینترسِپت» ضمن بررسی برخی اسناد و مدارک اطلاعاتی و گفت‌وگو با مقام‌های سابق و کنونی سازمان سیا، به اشتباهِ فاحش این سازمان در ارائه برآوردهای اطلاعاتی از جنگ اوکراین و تبعات آن پرداخت؛ ناکامی‌ای که تنها با فاصله چند ماه از اشتباه فاحش‌ترِ این سازمان در ماجرای سقوط افغانستان به دست طالبان و ارائه برآوردهای غلط در این رابطه خود را نشان داده است.

اینترسپت نوشت: از زمانِ آغاز جنگ اوکراین‌، مقام‌های آمریکایی سعی داشته‌اند تا اعتبارِ به ظاهر بالای خود را در چارچوب معادله جنگ مذکور حفظ کرده و مدام به این نکته اشاره داشته‌اند که سازمان جاسوسی سیا، نقشی قابل توجه در موفقیت‌های میدانی ارتش اوکراین داشته است. با این همه، این‌طور به نظر می‌رسد که مقام‌های آمریکایی تا حد زیادی نسبت به ناکامی‌ها و شکست‌های اطلاعاتی خود در چارچوب جنگ اوکراین بی‌اعتنا هستند. مشخصا می‌توان به اشتباهات فاحش این نهادِ اطلاعاتی در ابتدای جنگ اوکراین اشاره کرد. وقتی این جنگ آغاز شد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی به کاخ سفید گفتند که سرنوشت جنگ ظرف چند روز رقم خواهد خورد.

در این راستا یک عضو ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا به اینترسِپت می‌گوید: «اساسا سازمان سیا کلیتِ معادله جنگ اوکراین را اشتباه تحلیل و تفسیر کرده بود. آنها فکر می‌کردند که جنگ خیلی زود خاتمه می‌یابد». با این همه، وقتی مشخص شد که پیش‌بینی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اشتباه بوده‌اند، دولت بایدن در اقدامی جالب آن دسته از تجهیزات و امکاناتی را که از اوکراین خارج کرده بود، بار دیگر به این کشور بازگرداند.

باید توجه داشت که شکست فاجعه‌بار دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در رصد مسائل مرتبط با روسیه، صرفا به جنگ اوکراین محدود نمی‌شود. جالب‌تر اینکه فاجعه برآوردهای غلطِ نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد ماجرای جنگ اوکراین، تنها چند ماه پس از عملکردِ مفتضحانه آنها در قالب عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط پُر سرعت دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان به دست طالبان اتفاق افتاده است. مسئله‌ای که حکایت از ناکامی‌های سریالی در چارچوب اقداماتِ به خصوص سازمان سیا دارد.

برخی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی اعتراف کرده‌اند که اشتباهات فاحشی را در برآوردهای اطلاعاتی خود در مورد جنگ اوکراین داشته‌اند. در ماه مارس، «آوریل‌هاینز»، مدیر دستگاه اطلاعات ملی آمریکا در جریان یک جلسه استماع کمیته اطلاعاتی سنا اعتراف کرد که «سازمان سیا در چارچوبِ پیش‌بینیِ برخی مسائل و مولفه‌های مهم در قالب معادله جنگ اوکراین، عملکرد نامساعدی را از خود نشان داده است».

مدیر آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا «اسکات برییِر» نیز گفته است: «دیدگاه من این بود که بر اساس مولفه‌ها و متغیرهای مختلف، جنگ اوکراین مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد. این تحلیل، یک ارزیابیِ غلط بود و من به سهم خود مسئولیت آن را می‌پذیرم».

با این همه، باید توجه داشته باشیم که این قبیل اعترافات، برخی واقعیت‌ها را که آمریکایی‌ها مایل به آشکار شدنشان نیستند را نیز افشا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که در این رابطه آشکار می‌شود این است که اساسا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، نظارت دقیق و درستی را بر روسیه و سازوکارهای حکمروایی آن به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای بین‌المللی آمریکا ندارند.

مسئله‌ای که در سطحی کلان موجب می‌شود تا بسیاری از تحلیل‌هایی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به حلقه‌های مهم تصمیم‌ساز در این کشور ارائه می‌دهند، آکنده از اطلاعات غلط باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ساس IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    1 0
    هیچ اشتباهی در کار نیست جنگ اوکراین یک معامله ی بسیار خصوصی میان جمهوریخواهان امریکا و الیگارش های ثروتمند روسیه است. و سازمانهایی که باید مواظب اشخاص و احزاب رده پایین جهان باشد در جریان اخباری که مربوط به اشخاص و معاملات رده بالا و تعیین کننده جهان است قرار نگرفته و نمیگیرند فقط پس از وقوع چارتی از وظایف برای فیت کردن المان ها و اشخاص و رفع مزاحمتها به این سازمانهای اطلاعاتی عملیاتی میدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس