هراس آمریکا از قدرت پهپادی ایران و کارگروهی برای بررسی ادعاها و مقابله

دولت آمریکا که همواره از قدرت دفاعی بازدارندگی ایران به ویژه در صنعت پهپاد در هراس بوده، کارگروهی را برای تحقیق درباره ادعای وجود قطعات غربی در پهپادهای ساخت ایران و به منظور مقابله تشکیل داده است.

به گزارش مشرق، دولت آمریکا در پی اتهام استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین از سوی روسیه و ادعای غربی بودن قطعات این پهپادها، کارگروهی ایجاد کرده است تا درباره ادعاهای چگونگی استفاده از قطعات آمریکایی و غربی در پهپادهای ساخت ایران تحقیق کند.

سازمان «Conflict Armament Research» مستقر در انگلیس، ماه گذشته ادعا کرد که ۸۲ درصد از قطعات پهپادهای سرنگون شده در اوکراین، توسط شرکت‌هایی در آمریکا ساخته شده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داده است کاخ سفید اکنون یک کارگروه ایجاد کرده است که شامل آژانس هایی از سراسر واشنگتن - از جمله وزارتخانه های دفاع، امور خارجه، دادگستری، بازرگانی و خزانه داری آمریکا می شود.

یک منبع آگاه از تحقیقات آمریکا که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده، مدعی شده است از جمله اجزای پیدا شده در برخی از پهپادها، پردازنده‌های ساخته شده توسط شرکت فناوری "تگزاس اینسترومنتز"مستقر در دالاس و همچنین یک موتور ساخته شده توسط یک شرکت اتریشی متعلق به شرکت کانادایی "بمباردیه" است.

مقامات آمریکایی در گفتگو با سی ان ان ادعا کردند که تحقیقات در مورد این پهپادها در هفته های اخیر تشدید شده است زیرا اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد روسیه در حال برنامه ریزی برای افتتاح کارخانه پهپاد خود به عنوان بخشی از توافق با تهران است.

بر اساس این گزارش، تحقیقات جدید برای بررسی نحوه استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادها در حال انجام است.

یک مقام ارشد به سی ان ان گفت که این کارگروه تحت نظارت شورای امنیت ملی کاخ سفید، به عنوان بخشی از یک رویکرد کلی گسترده تر برای مقابله با ایران، قرار دارد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است، افزود: مایل هستم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وطنم ایران IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    1 0
    آمریکا خودش بیشترین بودجه نظامی جهان (13برابر روسیه!) رو داره بیشترین صادرات تسلیحات رو به رژیم گردن زن خبرنگارتیکه کن و کودک کش سعودی فروخته حالا اراجیف میبافه؟
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    2 0
    روسیه باید گروههای داوطلب آمون را باید اجازه دهد خارج از چهارچوب ارتش روسیه و زیر نظر پوتین شکل بگیرند این افراد و گروهها کارائی شان بیشتر از ارتش است خصوصا در جنگ با چریکها اوکراینی گروههای همچون مدافعین وطن و از این قبیل اسامی به مقامات هم برسانید این کار را اردوغان انجام داده است و در لیبی توانسته قدرت را در زمین از دست گروههای ژنرال حفتر تحت حمایت روسیه خارج کند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    2 0
    تنها راه پای میز مذاکره آوردن اوکراین قطع سراسری برق اوکراین است یعنی خاموشی مطلق ظرف سه ماه میان پای میز زانو می زنند زلنسکی می آید و پای پوتین را لیس می زند
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    2 0
    ارتش 2 میلیونی روسیه کجا رفته همه این سوال را دارند چرا فقط ده درصد ارتش روسیه در اوکراین حضور دارند انهم در برابر یک میلیون سرباز اوکراین مگر برای پیک نیک آمده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس