مردم آمریکا - نمایه

میانگین طول عمر آمریکایی‌ها به سطحی معادل سال ۱۹۹۶، یعنی بیش از ربع قرن قبل، بازگشته است. کاهش این مشخصه در آمریکا طی دو سال اخیر، از سال‌های ۱۹۲۳-۱۹۲۱ به این سو، یعنی حدود یک قرن قبل، بی‌سابقه است.

سرویس جهان مشرق - «امید به زندگی»، یا به عبارت دقیق‌تر «میانگین طول عمر»، یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت یا عقب‌ماندگی کشورها محسوب می‌شود که رابطه‌ی مستقیمی با شرایط زندگی افراد جامعه، به‌ویژه در حوزه‌ی بهداشت و درمان، دارد[۱]. این شاخص طی سال‌های گذشته در آمریکا روبه‌کاهش گذاشته است. به گونه‌ای که «مرکز ملی آمار سلامت» وابسته به «مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری» دولت آمریکا ماه آگوست سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۲۲) طی گزارشی تحت عنوان «تخمین‌های موقت میانگین طول عمر برای سال ۲۰۲۱[۲]» اذعان می‌کند که سال ۲۰۲۱ دومین سال پیاپی بود که امید به زندگی در آمریکا کاهش چشم‌گیری را تجربه کرد[۳].

مستند شبکه‌ی آلمانی «دویچه‌وله» درباره‌ی زندگی افراد فقیر و بی‌خانمان در آمریکا [دانلود با حجم ~ ۱۸۸ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› مستند شبکه آلمانی درباره زندگی بی‌خانمان‌های آمریکایی +دانلود مستند

›› معلمان آمریکایی که برای ادامه زندگی «خون» و «لباس» خود را می‌فروشند

›› از نوزادانی که در سطل بیمارستان رها می‌شوند تا کودکانی که از سطل آشغال غذا می‌خورند

طبق آمارهای این گزارش، امید به زندگی در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ معادل ۱/۸ سال کاهش پیدا کرد و از ۷۸/۸ سال به ۷۷ سال رسید[۴]. این رقم طی یک سال بعد نیز دست‌کم ۰/۶ سال دیگر کاهش پیدا کرد و به ۷۶/۴ سال در سال ۲۰۲۱ رسید. این میزان کاهش از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۱ بیش‌ترین کاهش امید به زندگی در آمریکا از دوره‌ی مشابهی بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۳، یعنی حدود یک قرن پیش، است. در نتیجه‌ی این کاهش، امید به زندگی در آمریکا اکنون به سطحی معادل سال ۱۹۹۶ بازگشته است.

کاهش کم‌سابقه‌ی امید به زندگی در آمریکا/ میانگین طول عمر آمریکایی‌ها کم‌تر از کاستاریکایی‌ها، استونیایی‌ها و اسلوونیایی‌ها

عوامل اصلی مرگ‌ومیر در آمریکا در سال ۲۰۲۱، بیماری قلبی، سرطان، و کووید-۱۹ بودند. (+)

کارشناسان یکی از دلایل عمده‌ی کاهش میانگین طول عمر آمریکایی‌ها از سال ۲۰۱۹ به این سو را همه‌گیری کووید-۱۹ می‌دانند[۵]. ۷۴ درصد (حدود سه‌چهارم) از کاهش امید به زندگی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، و ۵۰ درصد از کاهش میانگین طول عمر آمریکایی‌ها بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در نتیجه‌ی شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا و مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا بود. ایالات متحده که اولین کشوری بود که از واکسن کووید-۱۹ رونمایی کرد، تا الآن که این گزارش نوشته می‌شود، بیش از ۱۰۳ میلیون (به عبارت دقیق‌تر، ۱۰۳,۰۴۸,۸۸۵) مبتلا به این بیماری و بیش از یک میلیون (۱,۱۲۰,۸۰۴) مورد فوت در اثر ابتلا به کووید-۱۹ داشته است.

کاهش کم‌سابقه‌ی امید به زندگی در آمریکا/ میانگین طول عمر آمریکایی‌ها کم‌تر از کاستاریکایی‌ها، استونیایی‌ها و اسلوونیایی‌ها

یکی از تصاویری که در ابتدای بحران شیوع کرونا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و گفته می‌شد نصب قفل‌های رمزدار روی شوینده‌های بهداشتی در فروشگاهی در سان‌فرانسیسکوی آمریکا پس از هجوم مردم و سرقت از فروشگاه‌های بزرگ این کشور را نشان می‌دهد. آمریکا یکی از بدترین کشورها در مدیریت بحران کرونا بود و امروز نیز با فاصله از کشورهای دیگر، بیش‌ترین آمار مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ را دارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دزدی فروشگاه‌ها از مردم و دزدی مردم از بیمارستان‌ها/ چهره پشت ماسک غرب در بحران کرونا

اندیشکده‌ی آمریکایی «شورای روابط خارجی» در همین‌باره می‌نویسد: «ایالات متحده با وجود این‌که یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین هزینه را در حوزه‌ی درمان می‌کند، اما با همتایانش در زمینه‌ی امید به زندگی فاصله‌ی زیادی دارد. این کشور در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی، متشکل از ده‌ها کشور که اکثراً درآمد بالایی دارند، کاملاً در نیمه‌ی پایینی از این نظر قرار می‌گیرد[۶]آمریکا با ۶۳,۰۲۸ دلار تولید ناخالص داخلی سرانه، با میانگین طول عمر ۷۷ سال، هم‌ردیف اسلواکی قرار می‌گیرد که تولید ناخالص داخلی سرانه‌اش تنها ۱۹,۲۶۷ دلار است.

این در حالی است که بسیاری از کشورها، از کاستاریکا (با تولید ناخالص داخلی سرانه‌ی کم‌تر از ۱۲/۵ هزار دلار) و شیلی (کم‌تر از ۱۳/۵ هزار دلار) گرفته تا استونی (حدود ۲۳ هزار دلار) و اسلوونی (کم‌تر از ۲۵/۵ هزار دلار) با وجود تولید ناخالص داخلی سرانه‌ی کم‌تر از آمریکا، همگی در نمودار امید به زندگی بالاتر از این کشور قرار می‌گیرند. دو کشوری که در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی تولید ناخالص داخلی سرانه‌ی نزدیک به آمریکا دارند، دانمارک (حدود ۶۱ هزار دلار) نروژ (کم‌تر از ۶۷/۵ هزار دلار) هستند که شهروندان آن‌ها به ترتیب میانگین طول عمر ۸۱/۶ سال و ۸۳/۳ سال دارند. لازم به ذکر است که در میان اعضای این سازمان، بیش‌ترین امید به زندگی با ۸۴/۷ سال متعلق به ژاپن است که تولید ناخالص داخلی‌اش به ازای هر نفر جمعیت، ۳۹,۹۱۸ دلار است.

کاهش کم‌سابقه‌ی امید به زندگی در آمریکا/ میانگین طول عمر آمریکایی‌ها کم‌تر از کاستاریکایی‌ها، استونیایی‌ها و اسلوونیایی‌ها

چینش اعضای «سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی» با توجه به تولید ناخالص داخلی سرانه (محور افقی، بر حسب دلار) و میانگین طول عمر (محور عمودی، بر حسب سال). ایالات متحده (نقطه‌ای که با بقیه فاصله‌ی زیادی دارد) با وجود تولید ناخالص داخلی سرانه‌ی بالا، در نیمه‌ی پایینی نمودار از نظر میانگین طول عمر قرار گرفته است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› منطقه‌ای در آمریکا که تجاوز به دانش‌آموزان دختر در آن آزاد است!

›› هر دو دقیقه به یک آمریکایی تجاوز می‌شود

به علاوه، اندیشکده‌ی شورای روابط خارجی به نقل از تحقیقات انجام‌شده می‌نویسد: «همزمان که جهان نحوه‌ی مبارزه‌ی بهتر با کووید-۱۹ را یاد می‌گیرد، بر خلاف آمریکا، سایر کشورهای پردرآمد شروع به جبران کاهش نرخ امید به زندگی خود کرده‌اند[۷]. کشورهایی که در حوزه‌ی واکسیناسیون بسیار موفق عمل کرده‌اند و تمایل عمومی به اتخاذ سایر تهمیدات پیش‌گیرانه در آن‌ها بیش‌تر بوده[۸]، عموماً در این حوزه بهتر عمل کرده‌اند. آمریکا به‌رغم ساخت چندین واکسن پیشروی کووید-۱۹ و تأمین ذخیره‌ی فراوانی از آن‌ها، از نظر درصد افرادِ کاملاً واکسینه در برابر این بیماری، در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی در رتبه‌های انتهایی قرار دارد[۹]

درخواست بایدن از ایالت‌ها و حکومت‌های محلی: به هر کس واکسن زد، ۱۰۰ دلار بدهید؛ یکی از تلاش‌های عمدتاً ناموفق دولت آمریکا برای بالا بردن درصد افراد واکسینه در مقابل بیماری کووید-۱۹ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟

›› آیا می‌توان به واکسن کرونای «فایزر» اعتماد کرد؟

›› واکسن فایزر؛ فناوری درمانی با بودجه پنتاگون

اگرچه به‌راحتی می‌توان کاهش امید به زندگی طی سال‌های اخیر در آمریکا را به کووید-۱۹ ربط داد، و اعداد و ارقام نیز کم‌وبیش این نظریه را اثبات می‌کنند (آمریکا با بیش از یک میلیون کشته، با فاصله، بیش‌ترین تعداد فوتی در اثر ابتلا به کووید-۱۹ را در جهان دارد[۱۰])، اما اندیشکده‌ی شورای روابط خارجی یادآور می‌شود که کاهش امید به زندگی در آمریکا نه منحصر به دو سال اخیر است و نه صرفاً به خاطر شیوع کرونا، بلکه در حقیقت از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و «دلایل عمده‌ی آن عبارتند از شیوع مواد مخدر و سپس همه‌گیری کووید-۱۹.»

کاهش کم‌سابقه‌ی امید به زندگی در آمریکا/ میانگین طول عمر آمریکایی‌ها کم‌تر از کاستاریکایی‌ها، استونیایی‌ها و اسلوونیایی‌ها

نمودار تغییر میانگین طول عمر در میان زنان (آبی تیره)، مردان (سبز) و کل جمعیت در آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱. کاهش شدید این شاخص بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ کاملاً مشهور است، اما این کاهش در حقیقت از سال ۲۰۱۵ آغاز شد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اختلالات خونی و مرگ با دریافت واکسن‌های آمریکایی کووید-۱۹

›› پیوند اعضای «تازه» جنین انسان به موش‌های آزمایشگاهی توسط دولت آمریکا

این اندیشکده به نقل از گزارش مرکز ملی آمار سلامت خاطرنشان می‌کند که افزایش مرگ‌ومیر در آمریکا طی سال‌های اخیر علاوه بر کووید-۱۹ در نتیجه‌ی افزایش «مرگ ناخواسته» (در مقابل قتل و خودکشی)، بیماری قلبی، چاقی مفرط، و دیابت بوده است؛ اگرچه کووید-۱۹ این عوامل را تشدید کرده است.

به عنوان نمونه، مصرف مواد مخدر در آمریکا در نتیجه‌ی شیوع کووید-۱۹ تشدید شده و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت به علاوه‌ی مشکلات زیرساختی در نظام سلامت و درمان آمریکا نیز موجب شده تا کووید-۱۹ بیش از هر کشور دیگری از میان شهروندان آمریکایی قربانی بگیرد. اوردوز با مواد مخدر[۱۱] را اصلی‌ترین عامل افزایش «مرگ ناخواسته» در آمریکا می‌دانند[۱۲]. جدیدترین آمارهای مرکز ملی آمار سلامت نشان می‌دهد فقط طی دوره‌ی یک‌ساله‌ی منتهی به ماه می سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۹ هزار نفر در آمریکا در نتیجه‌ی اوردوز با مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند[۱۳]. به این عوامل باید افزایش خودکشی و بیماری‌های کبدی ناشی از مصرف الکل را نیز اضافه کرد[۱۴].

تصاویر هولناک از نوزادی که به دلیل اعتیاد مادرش به مواد مخدر، پس از تولد، به طرز غیرقابل‌کنترلی می‌لرزد. (هشدار جدی: این ویدیو حاوی تصاویر فوق‌العاده دل‌خراش است. ) بسیاری از این نوزادان در بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرند؛ به میزانی از ثبات می‌رسند؛ و نهایتاً مرخص می‌شوند. با این وجود، طولی نمی‌کشد که به دلیل اعتیاد مادر، در نتیجه‌ی یک حادثه یا بدرفتاری، جان خود را از دست می‌دهند. سرنوشت دردناک برخی از این نوزادان را در گزارش مشرق از این‌جا بخوانید. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› هر ۱۹ دقیقه یک نوزاد معتاد به مواد مخدر در آمریکا به دنیا می‌آید

›› کشوری با کم‌تر از پنج درصد جمعیت جهان ۸۰ درصد آرام‌بخش‌های دنیا را مصرف می‌کند

›› چند هزار آمریکایی هر سال بر اثر آنفلوانزا کشته می‌شوند؟

با وجود آن‌چه که گفته شد، کاهش میانگین طول عمر آمریکایی‌ها عوامل دیگری نیز دارد. طبیعتاً یکی از عوامل کاهش این شاخص، فوت آمریکایی‌ها در سنین بسیار پایین‌تر از سن طبیعی و حتی میانگین طول عمر در این کشور است. در همین‌باره باید اشاره کرد که سال ۲۰۲۰ میلادی، تیراندازی با سلاح، با پشت سر گذاشتن تصادف‌های رانندگی، به عامل شماره‌ی یک مرگ کودکان در آمریکا تبدیل شد[۱۵]. بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، مرگ در اثر تیراندازی به سلاح گرم در آمریکا به طور متوسط ۱۳/۵ درصد افزایش داشت؛ در حالی که این افزایش برای بازه‌ی سنی ۱ تا ۱۹ سال، ۳۰ درصد بود. مشرق پیش از این در گزارشی توضیح داده است که چگونه فقط در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰۰۰ کودک زیر ۱۷ سال در آمریکا در نتیجه‌ی تیراندازی با سلاح پرپر شدند.

توضیحاتی درباره‌ی قتل یک نوزاد دختر پنج‌ماهه در تیراندازی در شیکاگو. سال گذشته‌ی میلادی، بیش از ۶۰۰۰ کودک زیر ۱۷ سال در آمریکا قربانی تیراندازی با سلاح گرم شدند؛ از جمله ۱۹ کودکی که در تیراندازی در یک دبستان در ایالت تگزاس جان خود را از دست دادند. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بیش از ۶۰۰۰ کودک، قربانی تیراندازی در آمریکا در سال ۲۰۲۲

›› جزئیات تیراندازی مرگ‌بار و کشتار ۱۹ کودک دبستانی در تگزاس

›› قمار کرونایی با جان آمریکایی‌ها/ «خون سیاه» در رگ‌های اقتصاد آمریکا جاری است

›› مرگ مشکوک یک زن آمریکایی/ آیا منشأ واقعی کرونای جدید آمریکاست؟


[۱] امید به زندگی لینک

[۲] Provisional Life Expectancy Estimates for ۲۰۲۱ Link

[۳] Life Expectancy in the U.S. Dropped for the Second Year in a Row in ۲۰۲۱ Link

[۴] Mortality in the United States, ۲۰۲۰ Link

[۵] The Pandemic Led To The Biggest Drop In U.S. Life Expectancy Since WWII, Study Finds Link

[۶] U.S. Life Expectancy Is in Decline. Why Aren’t Other Countries Suffering the Same Problem? Link

[۷] Changes in Life Expectancy Between ۲۰۱۹ and ۲۰۲۱ in the United States and ۲۱ Peer Countries Link

[۸] Pandemic preparedness and COVID-۱۹: an exploratory analysis of infection and fatality rates... Link

[۹] Share of people who completed the initial COVID-۱۹ vaccination protocol, Jan ۵, ۲۰۲۳ Link

[۱۰] COVID-۱۹ Coronavirus Pandemic Link

[۱۱] Why life expectancy in the US is falling Link

[۱۲] COVID-۱۹ and drug overdoses are the biggest contributors. Link

[۱۳] Provisional Drug Overdose Death Counts Link

[۱۴] American life expectancy is now at its lowest in nearly two decades Link

[۱۵] Firearms overtook auto accidents as the leading cause of death in children Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    46 10
    تو رو خدا اینقدر غصه آمریکایی ها رو نخورید یه کم غصه ما ایرانی ها رو بخورید والله همه چی تون از ماست
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 22
      اینایی که میگن غصه خودتون رو بخورید،خب یه کمی زنگ تفریح داشته باشید کورهای خودتحقیر.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 9
      پس چرا اینها فکر و غصه ایران رو میخورن نه شماها؟
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      6 5
      مشکلات ما اساسی نیست مثل فسادسیستمی یه درصدیهافروش سلاح ومخدروالکل
    • بهروز IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      17 4
      قبلا مهاجرت نخبگان و متخصصین بود کاربه رفتن تکنسین های کشور رسیده بود حالا باخبر خروج دسته جمعی تجاروتولیدکنندگان ایرانی گل بود به سبزه آراسته شد
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      6 18
      اگر به روحانی رأی نداده بودی امروز هم عزت داشتید و هم دچار فقر و فلاکت نبودید
    • کلیم IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      13 3
      حداقل حقوق در امریکای فلاکت زده 6000 دلار یا معادل 240میلیون تومن ناقابل هستش و با حقوق ماهیانه ات میتونی هر ماه برای مثال یه ماشین بخری که قیمت دست دومش 2000 دلار هستش و یا لباس شویی بخری که قیمتش 500 دلار هستش یعنی با یه ماه کارکرد میتونی 12 تا لباس شویی بخری اونم برند درجه یک
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      4 12
      مشرق جان غرب گراها را اذیت نکن گیر نده به عشقشون
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    53 7
    بجای این فرا فکنی ها به تحلیل مشکلات و اقتصاد ایران بپردازید حضرات شعار
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 6
      پس چرا اینها به فکر مملکت هستن و کار میکنن برای این مملکت نه شماها؟
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 9
      بی صدا اشتباه کردی به روحانی رأی دادی. رئیسی 20 سال فرصت می خواهد تا گندکاری های روحانی رو جمع کنه و اوضاع اقتصادی رو بهبود دهد
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 8
      حضرات شعار اون خائن هایی هستن که با شعار دروغین با آمریکا شیطان بزرگ ببندیم ایران گل و بلبل میشه مردم رو فریب دادن و در ۸ سال همه چیز این کشور و مردم‌رو به مرحله نیستی و نابودی رساندن
  • US ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    22 5
    ایران گل و بلبل هست و بس!
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      2 13
      اگر به روحانی رأی نداده بودی امروز ایران گل و بلبل بود خود کرده را تدبیر نیست
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    15 1
    خب اشکالی نداره این به امید به زندگی بالا در ایران بدر . بابا همه جای دنیا اَخه و ایران گلستان آتش
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    23 9
    مرگ بر امریکا ولی به بحران میان سالی خودتان سلام کنید
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 7
      که مشکلات هم نتیجه غربزگان و خواجیهاست که شماها ایرانی نیستید به خاطر کلمه خودتون
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    21 7
    بهشت موعود آمریکاس دیگه غیر از این همش شعر گفتن
  • روح الله IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    15 6
    امید در زندگی ایران زیر صفر میباش
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      5 9
      حرف الکی نزن
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    11 2
    ولی زندگی میکنن ها
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    10 2
    همش عمر مفیده
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 6
      دروغ ممنوعه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    7 1
    تا سالها با وعده برگرداندن فیلتر اینستاگرام، آدمهای خاتمی و روحانی به راحتی انتخابات رئیس جمهوری و‌مجلس رو یرنده میشن؟
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      1 2
      متاسفانه امثال روحانی و خاتمی مثل آب خوردن از اکثریت ملت ایران سواری می گیرند
    • ابراهیم IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 4
      خودتون بهونه میدین به دست خاتمی و روحانی . کجای دنیا غیر از ایران و کره شمالی اینستاگرام فیلتره؟
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 0
      داداش ابراهیم جریمه وبایکوت خبری وعدم پوشش شبکه های اجتماعی درسرکوبها دراروپا جنایات سکولاروصهیونیسم وتفکرات نورانی ما ورشدفساد رونمیبینین ایران اگه مسدودبود 400تاشبکه فاحشه براش برنامه نمیرفتن
  • ستم روا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    15 0
    مشرق حالا بمنی که آمریکا هم رفتم گفتی سش رو میگیرم به کسی نمیگم آمریکا چجوری ه..ولی خداوکیلی به کسی نگو می‌خندن
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    15 1
    قبول امریکا بد است امریکا اخ است حالا بگید چرا قیمت خودرو اینجا اینقدر نجومیه بگید چرا پراید اینقدر کشته گرفت مدیران خودرو سازی مشکلی نداشتن بگید این همه مسئول دزد چرا کسی اعدام نشد؟
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      0 12
      تو هم حرف تحریف شده نزن بعدش مشکلات از شما غربزدگان است
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      2 0
      توی بنگلادش تورم کمتر از ایران هست
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 9
    ایالات در حال سقوط
  • عبدالعلی گل بابا نژاد IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    8 0
    سلام نه اینکه ما اینجا داریم خوب زندگی لاکچری داریم
  • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    7 0
    شکر خدا در اینجا از این مشکلات نداریم امید به زندگی وشادی و اینده فراوان فراوان میباشد خود بنده بعد ۲۰ سال کار در یک شغل به امید خدا از اخر سال جاری تصمیم به تعطیلی واحد صنفیم گرفته ام
  • حسین IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    7 0
    امید در جوانان ما موج می زند !!!!
  • عبدالله IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    8 0
    با سلام و عرض ادب لطفاً شاخص طول عمر ایران را هم منتشر کنید
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 6
    آن روز خواهد رسید که آمریکایی ها برای کارگری به کابل بیایند
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    11 1
    بله در امریکا امید به زندگی کمی تا اندکی گاهش پیدا کرده به تو چه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    6 0
    یه خورده چشمتون رو باز کنید ببینید دوربرتون چه خبره
  • شاپرک IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    7 0
    ما ایرانی ها معنی امید به زندگی را که اصلا نمیدونیم فقط مسئولان بهمون امید میدن
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    5 0
    بیخیال توهم شید دیگه
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 9
    مشرق جان غرب گراها را اذیت نکن گیر نده به عشقشون
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      5 0
      ۱۴:۵۰ مشرق جان شرقگداها را اذیت نکن گیر نده به عشقشون روسیه
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    9 1
    كل مملكت ايران بخاطر خيانت ها و سوء مديريت به خاك سياه نشسته آنوقت ذره بين گرفته ايد دنبال مشكلات دژمن!!!!!!
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 0
    واقعا
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    5 1
    گیریم که اونجا داغون .. خوب به ما چه .. چرا پراید رو باید بخریم 300 میلیون؟
  • ارش IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 8
    الان در امریکا خیلی طرف عمر کنه به 20 نمیرسه چون با اسلجه یا از گرسنگی میمیره کشور گاوچران و هفت تیر کش همینه اونا هیچی ندارند امروز هم کرونا هر روز چند میلیون امریکایی رو میکشه چون واکسن هم ندارن
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      5 3
      از پای منقل بلند شو
  • یزدان IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    5 0
    چقدر حقیر د حسود و بدبختید اونارو میکشید پایین تا هم قد خودتون بشن
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 2
    معلومه امید به زندگی در آمریکا باید پایین باشه یکی از ضعیفترین اقتصادهای دنیا که کلی بدهی خارجی داره مردم چند شیفت کار میکنند اما باز به همه کارتهای اعتباریشون بدهکارن روزی هزاران نفر یا بر اثر سرما میمیره یا تیراندازی میگن امسال نه تنها امار شرکت تو لاتاری خیلی کمتر شده بلکه خیلیها از امریکا دارن به کشورهای همسایه فرار میکنن اما غربگراها که این علم و اطلاعات روز رو قبول ندارن بهتون پیشنهاد میکنم حداقل تحلیلهای روزنامه کیهان رو بخونید تا بفهمید امریکا چقر به تجزیه داخلی نزدیکه
  • سينا JP ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 0
    به شاخص زندگى امريکائيها چکار داريد
  • DK ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 0
    بیان ایران تا امیدشون زیاد طه
  • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 1
    برای همینه قماشتون پناهنده آمریکا میشن؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 0
    خیلی سنگ رئیسی رو به سینه نزنید... به زودی باید خرجش کنید برای رئیس جمهور بعدیتون که میخاید بهش رای بدید. ازینم چیزی درنیومد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس