.

مزدوران وابسته به ارتش ترکیه امروز شنبه روستاها و شهرک‌های حومه الرقه واقع در شمال سوریه را هدف حملات سنگین توپخانه‌ای خود قرار دادند.

به گزارش مشرق از سانا، گروه‌های تروریستی تحت حمایت ترکیه بار دیگر تعدادی از روستاها و شهرک‌های حومه شمالی الرقه را گلوله باران کردند.

بر اساس این گزارش، گروه‌های تروریستی مستقر در مناطق نوار مرزی با ترکیه، روستای الفاطسه و اطراف جاده بین المللی ام ۴ و شهرک عین‌عیسی در حومه شمالی الرقه را با توپخانه سنگین هدف قرار دادند.

منابع محلی شمال سوریه می‌گویند که ارتش ترکیه و مزدوران تحت حمایتش تقریبا هر روزه مناطق مسکونی، زمین‌های کشاورزی و جاده‌های شمال سوریه را هدف قرار می‌دهند و این خسارات مادی زیادی را به ساکنان این مناطق وارد و فعالیت‌های روزمره آنها را مختل می‌کند.

حملات ترکیه به شمال سوریه به بهانه مبارزه با پ.ک.ک در حالی ادامه دارد که آنکارا با دمشق جهت ازسرگیری روابط و توقف حملاتش وارد مذاکره شده است.

از طرفی، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفته است که نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه حضور دارند، اما آنکارا از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه حمایت می‌کند!

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که آنکارا تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را تایید می کند اما درباره دلیل حضور ارتش خود در خاک این کشور توضیحاتی به دمشق داده است.

وی همچنین ابراز عقیده کرد: "ما توضیح دادیم که ارتش ترکیه برای مبارزه با پ‌ک‌ک، یگان‌های مدافع کرد، داعش، سایر تروریست‌ها و همچنین جلوگیری از مهاجرت دسته‌جمعی در خاک سوریه حضور دارد."

گفته های آکار در حالی مطرح می شود که دولت سوریه حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور را "اشغالگری" دانسته و تاکنون بارها خواهان پایان آن شده است. دولت دمشق همچنین گفته است که دولت ترکیه از بخشی از گروههای تروریستی در شمال سوریه حمایت و از آنها برای پیشبرد اهداف خود در خاک سوریه بهره برداری می کند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه ۱۵ دسامبر گفته بود که به «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود پیشنهاد داده که دیداری میان سران ترکیه، روسیه و سوریه برگزار و پیش از آن نیز نشست روسای سرویس های اطلاعاتی و وزارتخانه های دفاع، امور خارجه و امنیت انجام شود.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه ۲۸ دسامبر اعلام کرد: وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه مذاکرات سه جانبه ای را برای بررسی راهکاری های حل بحران سوریه در مسکو انجام دادند. این اولین دیدار رسمی بین مقامات آنکارا و دمشق طی ۱۱ سال گذشته است.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا به عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دمشق دانسته و تاکید کرده است: «حملات و تهدید های رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق نامه ها و خروجی‌های روند آستانه است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جاسم IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 1
    چرا ایران و ارتش سوریه مقابله نمی کنن؟! اگه باعث خشم ترکیه و حملات اون ها می شید، خوب به روسیه بگین تا مقابله کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس