مقام ترکیه خطاب به شاهزاده انگلیس: پسر سفیدپوست تو که هستی که بخواهی تصمیم بگیری؟

رئیس پارلمان ترکیه در واکنش به اظهارات شاهزاده انگلیس که در کتاب جدید خود عنوان کرده ۲۵ نفر از مردم افغانستان را کشته، به شدت از او انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه به اظهارات شاهزاده هری پسر شاه انگلیس درباره آدمکشی در افغانستان واکنش نشان داد.

روزنامه «دیلی تلگراف» خبر داده بود که شاهزاده هری در کتاب زندگی‌نامه خود که قرار بود روز دهم ژانویه (امروز) منتشر شود، به کشتار مردم افغانستان اشاره کرده است.

هری در کتاب خود اظهاراتی درباره کشتن ۲۵ نفر از مردم افغانستان را مطرح کرده و بیان کرده: «تعداد من ۲۵ (نفر) است. این تعدادی نیست که من را راضی کند؛ اما باعث شرمساری من نیز نمی شود.»

شبکه «الجزیره»، شامگاه دوشنبه، به نقل از روزنامه ترکیه‌ای «حریت» گزارش داد که رئیس پارلمان ترکیه اخیرا در استان «ادرنه» به این اظهارات واکنش نشان داده است.

شنتوپ گفت: «شاهزاده هری اعتراف کرده که ۲۵ نفر را در افغانستان کشته و از این کار خجالت هم نمی‌کشد! پسر سفیدپوست اروپایی تو که هستی که تعیین کنی آن‌ها انسان هستند یا نه! تو در افغانستان چه کاری می‌کردی؟ به دنبال چه بودی؟»

اشاره رئیس پارلمان ترکیه به آن بخش از کتاب شاهزاده هری است که عناصر گروه طالبان را به جای انسان به مهره‌های شطرنج تشبیه کرده که از روی صفحه شطرنج حذف می‌شوند.

رئیس پارلمان ترکیه در بخش دیگری با بیان اینکه قرن بیستم، خونین‌ترین قرن در تاریخ بشریت بوده، افزود: «اروپایی‌ها کسانی هستند که بیشترین تعداد مردم را در جهان می‌کشند. اروپایی‌ها بیش از ۲۰ میلیون نفر را در جنگ جهانی اول کشته‌اند، آن‌ها سپس در جنگ جهانی دوم دست‌کم ۷۵ میلیون نفر را کشتند. برخی می‌گویند که آن‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را کشته‌اند.»

وی در عین حال بیان کرد: «جهان از دیدگاه‌هایی که مردم را به حاشیه می‌راند، خوشش نمی‌آید. برخلاف اروپایی‌ها و افراد سفیدپوست که از تمام امکانات جهان به نفع خودشان استفاده می‌کنند و از دیگر افراد برای خدمت به خودشان سوءاستفاده می‌کنند.»

این اظهارات شاهزاده هری با انتقادات شدیدی از سوی ارتش انگلیس مواجه شد. این مقامات در واکنش گفتند که اظهارات هری باعث به خطر افتادن امنیت وی می شود و به بد نامی ارتش انگلیس منجر می‌انجامد.

«کیم داروچ» مشاور امنیت ملی سابق انگلیس که بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ نیز سفیر انگلیس در آمریکا بوده به شبکه «اسکای نیوز» گفت که وی به شاهزاده هری توصیه خواهد کرد تا بیانیه ای در این زمینه صادر کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    7 1
    دُم خروس وحشی گری خاندان انگلیس بیرون زده، حالا یک عده بروند و برای سَقَط شدن ملکه انگلیس تسلیت بفرستند.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 12
    چه قدر این نوادگان تموچین و آتیلای مغول و تاتار، مهربونند. ... (خخخخخخ)
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      7 2
      فکر کنم بعد از کارایی که مغول ها تو این مملکت کردن،این اسم (نوادگان اونها) بیشتر برازنده ی شما ها باشه تا اونا
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      9 2
      توی پ ک ک تروریست هم آبروی هر چی کُرده بردی حداقلش اینه که مصطفی شنتوپ از سر صداقت حتی وحشی های طالبان رو انسان خطاب میکنه...بهتر نیست تو هم برگردی به همون هندوستان ، خواستگاهتون؟
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 3
    ترکی اصیل در ایران خیلی کم داریم. آذری ها هم مثل بقیه ایرانی ها، آریایی هستند. مثل ایتالیایی ها و اسپانیایی ها و آلمانی ها
    • هادی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      1 1
      مردم اذربایجان مثل مردم ژاپن و کره به اورال التای تعلق دارند
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    2 1
    آقای اردوغان شما به عنوان یک ایرانی تبار و صاحب ژن ایرانی اول کار خیلی خوب برای مادرت ایران کار میکردید ولی نمیدانیم چه شد که در این سالهای آخربه هم تبارهای خودت یعنی ایرانی ها بی مهر شدید
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    1 1
    ترکیه چقدر هوای شاه انگل استان را داره.. رفیق فابریکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس