کد خبر 1456251
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
1

مقاومت در نوار غزه با یک راهبرد منظم قادر به انجام عملیات پیشرفته در عمق مواضع صهیونیست‌ها هست. مقاومت در غزه یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات موجودیتی علیه رژیم گردیده است.

به گزارش مشرق، دکتر جواد معصومی تحلیل‌گر و پژوهشگر ژئوپلیتیک در یادداشتی نوشت:

بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های رژیم صهیونیستی در خصوص کابینه احتمالی بنیامین نتانیاهو نگاه مثبتی را ندارند. او نژادپرست‌ترین افراد جنایتکار را در طبقه سیاسی رژیم دورهم جمع نموده است. به نظر می‌رسد همه این رخدادها و اقدامات باهدف راهبرد آغاز تنش در خاورمیانه ‌باشد. ممکن است حتی با وقوع اتفاقی آسیب‌زا و تروریستی بر اساس طراحی موساد به‌صورت دفعه‌ای برای تشدید بحران استفاده نمایند. این امر در صورتی است که رژیم صهیونیستی همواره در امور داخلی خویش دارای مشکل بوده و مدام بر حجم این مشکلات افزوده می‌شود. دلیل این بی‌ثباتی دولت جعلی را در درون جامعه یهودیان به‌عنوان یک مردم بی‌ثبات است. آن‌ها به ایدئولوژی عقب‌مانده‌ای پای بند هستند که آن‌ها را در مقابل همه غیریهودی‌ها قرار می‌دهد. به همان اندازه عقب‌ماندگی قادر به ایجاد یک نظام سیاسی کارآمد نیستند. از دوره تاریخی تاکنون به دلیل ناکارآمدی ذاتی شکست خورد و امروز هم به همان صورت بوده و تفاوتی نکرده است. در این سطور سعی بر آن است که تحلیلی از چالش‌های رژیم با کابینه بنیامین نتانیاهو تبیین گردد.

آنچه مسلم است آینده‌پژوهی مقاومت در کرانه باختری ممکن است رو به نزدیک شدن به تنش منطقه‌ای باشد. به نظر می‌رسد یهودیان در حال آماده شدن برای برنامه‌ای با عنوان «نکبه دوم» خواهد بود؛ ممکن است که هر غیریهود فلسطین با خشونت از کرانه باختری و غزه رانده شود. از سوی دیگر با وضعیت آمریکای در حال افول و رئیس‌جمهور ضعیف بایدن ناتوان، اکنون نتانیاهو قصد دارد هر کاری را انجام دهد. با توجه به سوابق و رفتار کابینه نتانیاهو ممکن است تنش‌های منطقه‌ای بین رژیم و همسایگان ازجمله لبنان، سوریه نیز رخ دهد. این‌گونه به نظر می‌رسد که محور مقاومت با همکاری روسیه می‌بایست خود را برای محکی جدید آماده نمایند. به عقیده اکثر تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی در قدرت باعث تشدید بحران و شکاف‌های داخلی اجتماعی و سیاسی خواهد گردید، چراکه ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش می‌گیرد و از سوی دیگر موجب افزایش تنش‌های منطقه‌ای خواهد گردید.

توجه به این نکته ضروری است، نتانیاهو همیشه سعی می‌کند نقش فروشنده‌ای را بازی کند که پول می‌گیرد اما در ازای آن چیزی ندهد؛ بنابراین ممکن است همان رفتار در خصوص توافق‌نامه اسلو را انجام دهد. به عبارتی توافق مرزهای دریایی برای حل موضوع ذخایر گاز لبنان در شرق مدیترانه را برهم زند. او معتقد است این توافق‌نامه نوعی تسلیم در مقابل حزب‌الله است و در اظهارات خویش نیز به کنار گذاشتن این توافقنامه اشاره‌کرده است. رفتار سیاسی نتانیاهو با کابینه‌ای متشکل از جنایتکاران است. این کابینه افراطی‌ترین کابینه راست در طول تاریخ رژیم صهیونیستی بوده که باعث کاهش حمایت و پشتیبانی مردم خواهد گردید؛ درنتیجه مشروعیت رژیم تضعیف می‌شود.

حتی برخی تحلیلگران معتقد هستند که بنیامین نتانیاهو تمام ستون‌های معبد رژیم را ویران می‌کند. چراکه با دامن زدن به اختلافات داخلی و از دست دادن حمایت‌های خارجی و جامعه جهانی، زمینه نابودی و انحطاط رژیم صهیونیستی فراهم خواهد گردید. یکی از نشانه‌های مهم این افول، تجزیه‌وتحلیل داده‌های مؤسسه دموکراسی رژیم است که بیان می‌کند میزان اعتماد کلی شهروندان به نهادهای رژیم از سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ از میانگین بالای ۶۱ درصد به پایین‌تر سطح بی‌سابقه ۲۳ درصد کاهش‌یافته است.

بطور کلی مشکلات و چالش‌های رژیم متأثر از کابینه احتمالی نتانیاهو به شرح ذیل است:

۱ ـ سقوط افسانه برتری؛ باوجود فناوری و تسلیحات روزآمد تشکیلات نظامی رژیم با حمایت‌های ایالات‌متحده آمریکا نتوانسته است راهبرد شکست‌ناپذیری را محقق نماید و بارها ثابت‌شده است که قادر به تحقق و اثربخشی فعالیت‌های نظامی خود نیستند.

۲ ـ ترس و هراس سربازان رژیم از درگیری‌ نظامی مستقیم به دلیل عدم نجات یافتن و زنده ماندن.

۳ ـ به دلیل هراس سربازان رژیم، نیروی هوایی و جنگ از راه دور را در دستور کار دارد و این امر موجب تنبلی و عدم انگیزه سربازان در درگیری نظامی گردیده و باعث عدم قدرت درنبرد مستقیم خواهد گردید.

۴ ـ بر اساس مشاهدات میدانی در درگیری‌های قبلی رژیم توانایی جنگ هم‌زمان در چند نقطه و صحنه را نداشته و وضعیت پشتیبانی رژیم را در یک باتلاق گرفتار خواهد ساخت.

۵ ـ وضعیت داخلی فلسطین اشغالی و تشدید مقاومت مسلحانه در کرانه باختری یک تهدید جدی برای رژیم بوده که هیچ راهی برای غلبه آن تاکنون دست پیدا نکرده‌اند.

۶ ـ شکاف شدید در جامعه صهیونیستی با روی کار آمدن کابینه راست افراطی بدتر شده است که رژیم را تحقق راهبرد بلندمدت تحت عنوان امنیت داخلی جامع دچار مشکل اساسی خواهد نمود.

۷ ـ توصیه کارشناسان راهبردی به مسئولین رژیم همکاری نزدیک با ایالات‌متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی رژیم بوده که تلاش جدی برای تقویت و توسعه با برخی کشورهای منطقه و درنهایت ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای و جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

۸ ـ در صورت شکل‌گیری کابینه فعلی چشم‌انداز تعاملی فلسطین باسیاست سخت از گذشته در دستور کار خواهد بود.

۹ ـ به‌طورکلی چالش‌های امنیتی جدی رژیم به شرح ذیل است:

۱/۹ ـ جمهوری اسلامی ایران؛ که این کشور را یک تهدید موجودیتی بزرگ برای خودش در منطقه می‌داند، تأکید دارند که همه جهان باید در مقابل ایران قرار بگیرند؛ چراکه ایران موجب عدم تحقق پروژه خاورمیانه جدید گردیده است.

۲/۹ ـ حزب‌الله لبنان؛ یک قدرت نظامی رو به رشد در بخش تخصصی موشکی با توانایی رزمی بالا و دارای تجربه میدانی در نبردهای سوریه علیه تروریست‌ها هست. درواقع حزب‌الله لبنان تبدیل به یک ارتش گردیده که دارای معادله بازدارندگی راهبردی با نیروهای چریکی با استفاده از روش‌های سنتی خلاق در میدان هست. از طرفی با گسترش و توسعه موشکی حزب‌الله و عدم توانایی دفاع هوایی ارتش صهیونیستی یکی از نقاط ضعف رژیم بوده است.

۱۰ ـ چالش در عرصه فلسطین سه بخش نوار غزه، کرانه باختری و اراضی اشغالی:

۱/۱۰ ـ مقاومت در نوار غزه با یک راهبرد منظم قادر به انجام عملیات پیشرفته در عمق مواضع صهیونیست‌ها هست. مقاومت در غزه یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات موجودیتی علیه رژیم گردیده که با انجام عملیات موشکی توان نظامی رژیم را فلج خواهد نمود.

۲/۱۰ ـ کرانه باختری سرفصل وقایع درگیری مسلحانه و عملیات استشهادی فلسطینیان در شهرک‌های صهیونیستی موجب گردید تا رژیم نیمی از ارتش خود را به روستاها و شهرهای کرانه باختری به‌ویژه در مناطق شمالی اعزام نماید. به نظر می‌رسد با روی کار آمدن کابینه جدید تقابل ارتش رژیم تشدید خواهد گردید و ممکن است سیاست‌های فاشیستی جدید کابینه نتانیاهو وضعیت را به سمت درگیری جامع در سراسر کرانه باختری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها سوق دهد.

۳/۱۰ ـ در بخش اراضی اشغالی (که ۲۲ درصد آن را فلسطینیان تشکیل می‌دهند)، همه تلاش‌های رژیم برای سلب هویت فلسطین از منطقه مذکور و سیطره به اعراب ساکن در آن بیهوده بوده و در آینده می‌تواند یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صهیونیست‌ها در عرصه داخلی تبدیل گردد.

۱۱ ـ چالش داخلی جامعه صهیونیستی عنصر اساسی طرح مصونیت امنیت داخلی رژیم بوده که متحد نمودن فضای داخلی جامعه صهیونیست‌ها یک امر حیاتی می باشد؛ چراکه انسجام درونی یک شرط اصلی برای جلوگیری از فروپاشی امنیت داخلی رژیم است و بدون توجه به آن نمی‌تواند با سایر چالش‌ها مقابله نماید. علیرغم همه تلاش‌های رژیم شکاف عمیقی در طی سال‌های گذشته در جامعه داخلی رژیم صهیونیستی به وجود آمده و دوقطبی سازی داخلی که بیانگر عمق تضادهای اجتماعی و قومیتی در افکار عمومی رژیم است که باروی کار آمدن کابینه فاشیستی نتانیاهو در حال افزایش و تشدید است. به نظر می‌رسد در سایه روی کار آمدن این کابینه وضعیت داخلی رژیم وخیم‌تر خواهد گردید و دلیل کارشناسان راهبردی امور رژیم در تجدیدنظر نمودن سیاست‌های نتانیاهو این مطلب است.

پایان این نوشتار آنکه بر اساس سیاست‌هایی که دولت جدید رژیم در داخل و در رابطه با مردم فلسطین اجرا خواهد کرد، تبعاتی دارد که می‌تواند قبل از پایان دوره قانونی آن به حیات دولت نتانیاهو پایان دهد. سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خود از اصطلاح «موجودیت موقت» برای رژیم صهیونیستی استفاده و تأکید کرد که این رژیم به‌سوی نابودی پیش می‌رود و اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی و تحولات بین‌المللی نیز اسرائیل را به‌سوی نابودی می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس