کد خبر 1455819
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کابینه اسرائیل در مسیر بحران+ جزئیات

درحالی که چند روز بیشتر از زمان تشکیل کابینه نتانیاهو نگذشته، اما او و متحدانش مجبورند مرحله و سال جدید را با درگیری در اختلافات و چالش‌های داخلی آغاز کنند.

به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی به عرصه قدرت این رژیم برگشته و کابینه‌ای از راست‌افراطی‌های اسرائیل را تشکیل داده که پرونده‌های فساد او همچنان باز است. نتانیاهو در حال حاضر ۴ پرونده فساد در دستگاه قضایی اسرائیل دارد که به پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ مشهورند.

پرونده‌های فساد بنیامین نتانیاهو شامل سوءاستفاده از خدمات دولتی برای مصارف شخصی، دریافت رشوه‌های بزرگ و پرونده فروش زیردریایی می‌شود. با وجود اینکه نزدیک به ۸ سال از زمان باز شدن این پرونده‌ها می‌گذرد اما همه آنها همچنان بلاتکلیف هستند و همه این سالها نتانیاهو در منصب ریاست کابینه رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

علاوه بر آن «سارا نتانیاهو» همسر بنیامین نتانیاهو نیز درگیر پرونده‌های فساد مالی متعدد است.

در همین راستا اسرائیلی‌ها بارها در دوره‌های قبلی حکومت نتانیاهو خواستار محاکمه وی شده و همواره تظاهرات‌هایی به این منظور در مناطق مختلف اراضی اشغالی برگزار می‌شد. چند هفته قبل از انتخابات کنست این رژیم در ماه نوامبر نیز احزاب چپ و ائتلاف مخالف حزب لیکود، خواستار احضار نتانیاهو به دادگاه قدس اشغالی برای بررسی اتهامات مطرح شده علیه وی در پرونده ۱۰۰۰ شدند.

اما در نهایت مخالفان نتانیاهو نتوانستند از پرونده‌های فساد او به عنوان برگ برنده‌ای جهت ضربه زدن به راست‌ها در انتخابات استفاده کنند و بنیامین نتانیاهو و ائتلاف وی در این انتخابات به پیروزی رسیدند. اما این پایان کار نبود و کابینه نتانیاهو که چند روز بیشتر از آغاز کار آن نمی‌گذرد در همین ابتدای مسیر با چالش‌های جدی مواجه شده است.

نتانیاهو در دوره‌های قبلی حکومت خود علاوه بر پرونده‌های کلاهبرداری و خیانت در امانت و ..، به دلیل سیاست‌های داخلی و خارجی و ناتوانی در مدیریت بحران‌ها به ویژه در دوره شیوع اپیدمی کرونا بارها مورد هدف اعتراضات شهرک‌نشینان صهیونیست قرار گرفته بود و اسرائیلی‌ها شنبه هر هفته برای برگزاری تظاهرات علیه وی به خیابان‌ها می‌آمدند.

اما این روند در دوره جدید و هم‌زمان با شروع به کار کابینه نتانیاهو درحال تکرار شدن در ابعادی گسترده‌تر است. از هفته گذشته هزاران صهیونیست در مناطق مختلف فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو برای محکوم کردن سیاست‌های افراطی کابینه جدید این رژیم که زندگی اسرائیلی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد به خیابان‌ها آمده و علیه نتانیاهو و ائتلاف او شعار دادند.

اما این اعتراضات به مرور گسترش یافته و در آخرین آماری که اداره پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده، تعداد تظاهرات‌کنندگان طی روز گذشته به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. شهرهای تل‌آویو و حیفا و قدس اشغالی شاهد حضور بیشترین تعداد معترضان در خیابان‌ها هستند و تنش‌هایی میان آنها با نظامیان و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به وجود آمده است.

اما علاوه بر شهرک‌نشینان، شماری از اعضای کنست و حتی شهردار تل‌آویو نیز در میان معترضان حضور دارند و سیاست‌های کابینه نتانیاهو را محکوم می‌کنند. «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز از روزهای گذشته برای انجام تظاهرات ضد نتانیاهو و کابینه وی فراخوان داده است. معترضان معتقدند کابینه افراطی نتانیاهو غیرقانونی بوده و باید سرنگون گردد.

به گزارش رسانه‌های عبری زبان، شماری از اسرائیلی‌ها در اعتراض به سیاست‌های افراطی کابینه جدید این رژیم، در میدان «هبیما» واقع در تل‌آویو پرچم فلسطین را به اهتراز درآوردند که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت و رسانه اسرائیلی «کود کود» در این زمینه نوشت: تعجب نکنید، اینجا غزه نیست، تل‌آویو است.

البته روشن است که اعتراضات گسترده اسرائیلی‌ها در خیابان‌ها به دلیل سیاست‌های نژادپرستانه کابینه نتانیاهو علیه فلسطینیان نبوده و برافراشته شدن پرچم فلسطین در تل‌آویو نیز صرفا اقدامی نمادین به نشانه اعتراض علیه این کابینه است نه دفاع از فلسطینی‌ها. درواقع صهیونیست‌ها نگران تاثیر اقدامات افراطی این کابینه و در راس آن افرادی چون «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ»، بر زندگی اسرائیلی‌ها هستند.

اسرائیل که از سال‌ها قبل با یک بحران سیاسی عمیق دست و پنجه نرم می‌کند، از زمان قدرت گرفتن راست‌افراطی‌ها با چالش‌های داخلی بیشتری مواجه گشته و شاهد بروز یک شکاف بی‌سابقه میان موسسه سیاسی و نظامی است. اقداماتی که اخیرا بن گویر و اسموتریچ برای سیطره بر ارتش اسرائیل انجام داده‌اند واکنش مقامات نظامی و امنیتی این رژیم را برانگیخته و معتقدند طرح‌های کابینه فاشیستی نتانیاهو می‌تواند منجر به انحلال ارتش و حتی جنگ داخلی گردد.

ایهود باراک از چند هفته قبل درباره وقوع تظاهراتی بزرگ در فلسطین اشغالی هشدار داده و گفته بود که دسته‌ای از رشوه‌خوارها و استثمارگران نژادپرست در اسرائیل کابینه تشکیل داده‌اند و فردی مانند ایتمار بن گویر از نتانیاهو باج‌خواهی می‌کند.

رفتارهای اعضای کابینه نتانیاهو به ویژه یورش وحشیانه‌ای که اخیرا بن گویر در مسجدالاقصی انجام داد حتی صدای شورای امنیت را هم درآورد اما اقدامات نژادپرستانه این کابینه همچنان ادامه دارد و الحاق کرانه باختری و گسترش شهرک‌سازی در این منطقه و قدس اشغالی از پروژه‌هایی است که راست‌افراطی‌های اسرائیل قصد اجرای آن را دارند.

گذشته از این اقدامات، کارشناسان صهیونیست معتقدند که واکنش ائتلاف نتانیاهو به تظاهرات‌ها می‌تواند منجر به وقوع یک فاجعه شود. شبکه آی ۲۴ نیوز رژیم صهیونیستی در این چارچوب به نقل از محافل امنیتی اسرائیل اعلام کرد، احتمالا ایتمار بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو دستور دستگیری معترضان را صادر خواهد کرد که این مسئله تنش‌ها و درگیری‌های زیادی بین اسرائیلی‌ها و حکومت به وجود می‌آورد.

از سوی دیگر تحرکات فاشیستی راست‌های اسرائیلی موجب شده تا کشورهای غربی و حتی دولت آمریکا نیز مانند قبل نتوانند در موضع حمایت از کابینه نتانیاهو قرار بگیرند و جلسه‌ای که شورای امنیت برای بررسی اقدامات خطرناک این کابینه در فلسطین تشکیل داد، در همین چارچوب بود. این تحرکات همچنین مسیر گسترش توافق‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی را نیز دشوار کرده و رژیم‌های سازشکار را در معرض انتقادات شدید ملت‌هایشان قرار می‌دهد.

بنابراین کابینه نتانیاهو مجبور است دوره ابتدایی کار خود و سال ۲۰۲۳ را با درگیری در چالش‌ها و اختلافات داخلی آغاز کند که مهمترین منبع تهدید این کابینه به شمار می‌روند.

منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    خاصیت سیستم های فاسد اینه که به انسان های فاسد قدرت میده. نتانیاهو از این اعتراضات مردمی، جون به در می بره و بعد از غلبه بر اعتراضات، شروع به وحشی گری می کنه. بنابر این باید برای برخورد با صهیونیست وحشی آماده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس