رزمایش سپاه

رزمایش جدید نیروی دریایی سپاه نشان داد این نیرو با درک صحیح از نقاط ضعف دشمن و مزیت‌های خود، برنامه مدونی را برای استفاده از سلاح‌های هوشمند بویژه پرنده‌ها و شناورهای بدون سرنشین اتخاذ کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رزمایش نیروی دریایی سپاه مزیّن به نام سردار شهید نصرالله شفیعی (از همرزمان شهید نادر مهدوی و از جمله پیش قراولان مقابله با تجاوزگری آمریکا در خلیج فارس طی دوران دفاع مقدس) در حالی برگزار شد که بخشی از سامانه های کروز سپاه در کلاس‌های متفاوت، پهپادهای رزمی، سامانه‌های بدون سرنشین و یگانهای تکاوری این نیرو در آن حضور داشته و بخشی از سناریوهای تاخت آبی-خاکی علیه پایگاه و تأسیسات دریایی دشمن و انهدام شناورها از نقاط مختلف را به اجرا گذاشتند.

به گفته دریادار تنگسیری فرمانده ندسا، رزم سطحی شناورهای هجومی و موشک‌انداز با شلیک موشک‌های کروز دریایی و انواع راکت‌ها، مین‌ریزی گسترده آفندی و پدافندی در محدوده رزمایش شلیک، اصابت همزمان موشک‌های کروز دریایی از دو جغرافیای متفاوت به یک هدف مشخص، اصابت پهپادها به‌صورت همزمان به یک هدف مشخص از قرارگاه‌های متفاوت، از جمله اقداماتی بود که در این رزمایش با موفقیت انجام پذیرفت. با توجه به ویژگی ها و اهمیت تاکتیک های اجرا شده در این رزمایش، برخی نکات مهم آنرا در ادامه مرور خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

عملیات ترکیبی پرنده‌های ایرانی در «ذوالفقار ۱۴۰۱» برای انهدام گسترده اهداف دوربرد/ پهپادهای انتحاری ارتش از دیمونا به «ساعر» رسیدند +عکس

داغ آمریکا برای از دست دادن RQ-۱۷۰ در سالگرد شکار «گلوبال هاوک» زنده شد/ ادامه فرار جاسوس خجالتی سیا از چتر پدافندی سپاه +تصویر ماهواره‌ای

«عین الاسد» پنجمین سیلی سپاه به قدرت پهپادی آمریکا/ کلکسیونی که ظرف ۸ سال پر از جانور قندهار، پریدیتور و ریپر شد +عکس

تست عملیاتی "شبکه هوشمند" کنترل پهپادهای رزمی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از سناریوهای اجرا شده در این تمرین عملیاتی نیروی دریایی سپاه، "اصابت پهپادها به‌صورت همزمان به یک هدف مشخص از قرارگاه‌های متفاوت" بوده است. به طور خلاصه، این سناریو به تمرین انهدام شناورها، مراکز ساحلی یا هر هدف دیگر مورد نظر نیروی دریایی سپاه اختصاص داشته که بر اساس آن، پرنده های بدون سرنشین متعلق به این نیرو، با پرواز از پلتفرم های مختلف اعم از زمینی یا دریایی، اقدام به انهدام هدف مورد نظر از جهات مختلف جغرافیایی می کنند تا امکان شناسایی، رهگیری یا نابودی آنها به طرز محسوسی کاهش یابد.

طبیعتا چنین فرآیندی، نیازمند یک مرکز فرماندهی و کنترل (C۴I) مدرن و هوشمند دارد تا بتواند ضمن هدایت به موقع و دقیق پهپادهای مختلف - اعم از رزمی و بمب افکن، شناسایی و انتحاری- در زمان لازم، تمامی جوانب این عملیات را تنظیم و پرنده هایی با فواصل مختلف زمانی تا هدف، سرعت های متفاوت و سلاح های غیریکسان را راهی چنین عملیاتی کند.

البته این اولین بار نیست که سپاه پاسداران، با پرنده های بدون سرنشین خود چنین تاکتیک پیچیده و مدرنی برای نابودی یک هدف واحد، از مناطق مختلف را تمرین می کند چراکه مهرماه سال ۱۳۹۷، سپاه پاسداران طی دو عملیات متوالی و با موشک و پهپاد، به مقر سرکردگان گروهک های تروریستی که در جنایت روز ۳۱ شهریور همان سال در تهران نقش داشتند، حمله کرده بود. در آن عملیات، یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه، از ۷ فروند هواپیمای بدون سرنشین در بمباران اهداف مورد نظر خود در منطقه البوکمال در سوریه (شرق فرات) استفاده کرده بود.

نمایش «قدرت C۴I» نیروی دریایی سپاه به دشمن با رزمایش شهید شفیعی/ «باور» انتحاری و شهپاد هوشمند به سراغ مأموریت‌های جدید رفتند +عکس

پهپاد رزمی صاعقه که در عملیات سال ۹۷ استفاده شده بود

علی رغم تفاوت های چشمگیر زمانی و مکانی تا محل اصابت نسبت به موشکهای شلیک شده، این پرنده ها در یک زمانبندی درست و دقیق، بلافاصله پس از اصابت موشکها به منطقه هدف وارد شده و در حالی که نیروهای ارتش آمریکا در آن حوالی حضور داشتند و هرگونه پرواز زودهنگام یا چرخیدن در منطقه هدف توسط این پرنده ها، باعث لو رفتن عملیات می شد، در یک محاسبه که به نظر می رسد متکی به هوش مصنوعی باشد، توانستند مابقی ترویست های حاضر در این منطقه و افراد گریخته از مهلکه را به سزای اعمال خود برسانند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» موسوم به IISS، در گزارش سال ۱۳۹۶ خود، نیروهای مسلح ایران را در آستانه دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و «یورش فوجی» پهپادها توصیف کرده بود که طبیعتا با گذشت چند سال از آن زمان و مشخص شدن بخش دیگری از توانمندی های پهپادی کشورمان در سالهای اخیر، تحقق این پیش بینی، کاملا منطقی است.

حضور شهپاد و زهپاد در عملیات های نیروی دریایی سپاه

از جمله دیگر مراحل اجرا شده در این رزمایش، عملیات با حضور "سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی" است که از جمله جدیدترین تجهیزات وارد شده به ارتش های مدرن جهان در سالهای اخیر محسوب می شود. باید توجه داشت که فناوری شناورهای زیر سطحی بدون سرنشین از جمله مباحث خاص در بخش رزم دریایی به حساب می آید و این فناوری به صورت آزمایشی و یا نمونه های عملیاتی محدود از چند دهه پیش نیز وجود داشته ولی در قرن جدید میلادی و با اوج گیری بهره گرفتن از سیستم های بدون سرنشین، توسعه این محصولات بر پایه فناوری های جدید اوج گرفت. امروزه در ارتش های مهمی چون آمریکا، نیروهای مسلح اروپای غربی، چین و روسیه سیستم های مختلفی در این کلاس توسعه پیدا کرده یا در حال توسعه هستند.

در آخرین روزهای سال گذشته، نیروی دریایی سپاه در جریان جدیدترین رونمایی و تحویل تجهیزات، از یک شناور بدون سرنشین کوچک رونمایی کرد که بر اساس ظواهر، مشخص است که از یک طراحی مناسب برای محیط اصلی ماموریتی ندسا یعنی خلیج فارس برخوردار بود. پیش از این، یک شناور زیر سطحی بزرگتر در یکی از مراسم های رونمایی از تجهیزات نیروی دریایی سپاه، مشاهده شده بود که با توجه به تصاویر منتشر شده از آن، نمونه بزرگتری در مقایسه با مدل جدید رونمایی شد.

اولین «شهپاد» رزمی ایرانی در نیروی دریایی سپاه عملیاتی شد/ نسخه سریع و ارزان نیروهای مسلح برای حفظ دست برتر در خلیج‌فارس و تنگه هرمز +عکس و فیلم

زیردریایی بدون سرنشین و بزرگ سپاه که در سال ۱۳۹۹ رونمایی شده است

اولین «شهپاد» رزمی ایرانی در نیروی دریایی سپاه عملیاتی شد/ نسخه سریع و ارزان نیروهای مسلح برای حفظ دست برتر در خلیج‌فارس و تنگه هرمز +عکس و فیلم

شناور زرد رنگ بدون سرنشین سپاه در گوشه تصویر با فلش قرمز مشخص است

بر اساس تصاویر منتشر شده از رونمایی اسفندماه سال گذشته، مدل زرد رنگ قطعا یک شناور بدون سرنشین زیر آبی است که وارد ماموریت های رسمی این نیرو شده و از حالت آزمایشی و تستی خارج شده است. با این اوصاف، حضور شهپاد (شناور هدایت پذیر از دور) و زهپاد (زیردریایی هدایت پذیر از دور) در این رزمایش اخیر، از جمله نکات و ویژگی های مهم آن محسوب می شود.

عملیات شبانه پهپادهای انتحاری و جدید

طبق انچه رسانه ملی از این رزمایش روایت کرد، از جمله تجهیزاتی که در این رزمایش حضور داشتند، پهپادهای انتحاری بودند. نام یکی از این پهپادها، "باور" اعلام شد. البته در سالهای گذشته نیز، نام این پرنده بدون سرنشین در خبرهای مربوط به رزمایش های ندسا درج شده بود. به عنوان مثال، در در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مردادماه سال ۱۳۹۹، در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، برگزار شد، یگانهای عملیاتی از پهپادهای شاهد ۱۸۱، مهاجر و "باور" برای انهدام مواضع از پیش تعیین شده استفاده کرده بودند.

نمایش «قدرت C۴I» نیروی دریایی سپاه به دشمن با رزمایش شهید شفیعی/ «باور» انتحاری و شهپاد هوشمند به سراغ مأموریت‌های جدید رفتند +عکس

پهپادی که در رزمایش اخیر سپاه اقدام به عملیات انتحاری کرد

نمایش «قدرت C۴I» نیروی دریایی سپاه به دشمن با رزمایش شهید شفیعی/ «باور» انتحاری و شهپاد هوشمند به سراغ مأموریت‌های جدید رفتند +عکس

تست پهپاد ناشناس در زمان تحویل به ندسا در سال ۱۳۹۹

در آن زمان، تصاویری که از صدا و سیما منتشر شد، پهپادی شبیه به اسکن ایگل یا نام ایرانی آن "یسیر" را نشان می داد که به آسمان می رفت و مشخص نشد، آیا "باور" همان اسکن ایگل بومی و احتمالا انتحاری است یا تصاویر انتخاب شده، سلیقه ای بوده است. در رزمایش روزهای اخیر نیز در خلال نام بردن از "باور"، تصاویر مربوط به یک پرنده بدون سرنشین منتشر شد که شباهت بسیاری به یک پهپاد ناشناس داشت که ۲ سال قبل و در خلال تحویل انبوه پهپادها به نیروی دریایی سپاه، تصویر آن منتشر شد و طراحی آن، با پهپاد "صماد" یمنی، مشابهت هایی دارد.

در این گزارش رسانه ملی، مشخص شد که پرنده مذکور اقدام به اجرای عملیات های متعدد و دقیق حمله به اهداف در ساحل کرده و از لانچرهای مختلف زمینی و دریایی، با کمک جاتو، پرتاب می شود. لذا به نظر می رسد در کنار سایر پرنده های نقطه زن انتحاری، باید "باور" را نیز به لیست مذکور اضافه کرد. ضمن آنکه یکی از این لانچرها، روی ناو پشتیبانی لجستیکی شهید مهدوی قرار دارد و به نظر می رسد با بکارگیری آن در رزمایش اخیر، پیام عملیاتی شدن آن به دوستان و دشمنان مخابره شده است.

انهدام دو هدف با فواصل مختلف توسط یک پهپاد

طبق آنچه گزارش رسانه ملی از این رزمایش منتشر کرده، نیروی دریایی سپاه در یکی از مراحل تمرینی خود، اقدام به انهدام دو هدف متفاوت و با فاصله از یکدیگر، توسط یک پهپاد کرده است. اگرچه در این گزارش، اعلام شد نام پهپاد، اعلام نمی شود اما تصاویر به نمایش درامده مربوط به یکی از مشهورترین پرنده های ایرانی یعنی مهاجر ۶ مجهز به ۴ بمب هوشمند "قائم" است. در تصاویر به نمایش درآمده، پهپاد پس از شلیک هر کدام از موشک ها، موفق به انهدام اهدافی در ساحل و دریا می شود که با این اقدام، به نظر می رسد فصل جدیدی از ماموریت ها و امکان هدایت تسلیحات نصب شده روی پرنده های ایرانی باز شده است.

نمایش «قدرت C۴I» نیروی دریایی سپاه به دشمن با رزمایش شهید شفیعی/ «باور» انتحاری و شهپاد هوشمند به سراغ مأموریت‌های جدید رفتند +عکس

پهپاد و سلاح نصب شده روی آن در رزمایش اخیر سپاه

لذا، اشاره نیروی دریایی سپاه به بخش های مختلف این رزمایش، از جمله "حضور پهپادهای بمب‌افکن و نقطه‌زن با اهداف چندگانه و همزمان"، می تواند همین سناریو بالا باشد که با موفقیت و دقت بالایی، انجام شده است. با توجه به اینکه پرنده هایی مانند مهاجر ۶، فطرس و کمان ۲۲ می توانند ۴ تا ۶ بمب هوشمند را حمل کنند، گسترش این تمرین و حل موضوعات نرم افزاری و سخت افزاری آن برای انهدام اهداف متفاوت توسط یک پرنده بدون سرنشین، به بالا رفتن راندمان این پرنده ها و تاثیرگذاری بیشتر آنها در میان نبرد منجر خواهد شد. بویژه آنکه بمب های هشومند ایرانی نظیر سری "قائم" قابلیت این را دارند که تنها با یک شلیک، هدف مورد نظر از جمله شناور کوچک، رادار متحرک یا سامانه های دیگر تاکتیکی را با خسارات جدی مواجه سازند.

با این اوصاف، همانطور که فرماندهان سپاه پاسداران اعلام کرده اند با نمایش بخشی از آمادگی‌ همه‌جانبه نیروی دریایی سپاه و ارتش در رزمایش اخیر آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، بار دیگر مشخص شد هیچ گزندی متوجه امنیت پایدار جاری در این منطقه نخواهد بود و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز به خوبی از آمادگی‌های رزمندگان ما برای مقابله قاطع با هرگونه تهدید و ماجراجویی به‌عنوان یک حقیقت انکارناپذیر، آگاه تر شده اند؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    13 12
    موشک کروزروپهباد
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      18 6
      خدا را شکر که در تجهیزات نظامی پیشرفت چشمگیری داشته ایم اما باید در حوزه تبلیغات جهانی پیشرفت کنیم . اگر به اقدامات دشمنان توجه کنیم انها نهادهای تبلیغی ایران را هدف قرار دادند برای مثال حذف شبکه های صدا و سیما از ماهواره ها - بستن دفاتر شبکه های خبری ایران و... این نشان میدهد انها اذهان عمومی کشورهای غربی را نیاز دارند تا به جنایات خود رنگ مشروع بزنند پس بیایید راه چاره پیدا کنیم . بعد از سقوط صدام حاج قاسم مدیران کشور عراق را برای بازدید از ایران دعوت کرد تا ذهنیت انها روشن شود . حالا ما باید این تدبیر را به روز کنیم
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      7 5
      الان وقتشه که تنگه هرمز رو به روی دشمنان ببندیم
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      4 9
      ۱۵:۰۴ این تنها حربه تون هست که شاید از لحاظ نظامی بتونید تهدید کنید
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      4 4
      مگه تنگه هرمز کجاست که ببندی 😂😂
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      3 6
      تنگه هرمز رو ببندید ببینیم چی میشه
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    58 25
    ماشاالله حزب الله دم دلیرمردان ارتش و سپاه گررررم
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    پیشرفت سپاه انقدر سوزونده که کفتار صفت های خارج نشین دارن خودشونو جر میدن. دستاوردهای سپاه در شرایط تحریمی فعلی ستودنیست، جانمان فدای سپاه.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      11 24
      دقیقن به چه دردی میخوره ؟
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      6 0
      معلوم است.
    • Hhv IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      5 1
      اینو میگه به چه دردی میخورد؟ تو فکر کن مث اوکراین نشد برای همینه
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      15 4
      اگر الان میتونی اینجا راحت نظر بزاری و شب بخوابی از خیر سر سپاه وگرنه داشتی دنبال یک وجب نون میگشتی. #وطن فروش
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      7 0
      دقیقا
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      2 6
      مثلا چرا مثل امارات یا قطر نیستیم الان ؟
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    25 42
    این رزمایش پاسخی به تروریستی اعلام شدن سپاه توسط اروپا است...این طور که معاون سیاسی سپاه گفته پاسخ ایران تروریست شناخته شدن نیروی دریایی انگلیس هست که طبعا شاید به دنبالش سپاه بخواد پایگاه انگلیس رو در خلیج فارس مورد حمله قرار بده و تنها پایگاه دریایی انگلیس در منطقه در بحرین قرار داره ...پایگاه دریایی جفیر...من یه بررسی کردم حدود پونصد نظامی انگلیسی تو این پایگاه مستقرن و یک ناوچه به نام lancaster و چهار قایق موشک انداز بزرگ از اصلیترین دارایی های انگلیسی ها در خلیج فارس هست...طبعا اگر سپاه بخواد بزنه ساختمان های اصلی فرماندهی و کنترل و ارتباطات ماهواره ای در جفیر و ناوچه اصلی می تونه از اهداف اصلی باشن و البته اگه بخوان پیاز داغش بیشتر بشه میتونن کشتی های فرعی یا ساختمان های فرعی رو هم بزنن که فکر نکنم نیاز باشه...خلاصه اینکه اگه بزنید یه گوشمالی حسابی به انگلیسی ها و یه هشدار به اروپا و امریکا دادید که حواسشون باشه دارن چیکار می کنن....یا علی
  • سامان IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    9 11
    وای وای وای وای اتحادیه اروپا تروریستی اعلام کردن سپاه رو به بررسی گذاشت به اکثریت قاطع ارا
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      6 4
      دلار رو نگاه کن ، خبرها اینجوری زودتر میرسه
  • اصلاح طلب IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    12 24
    برای سرگرمی خوبه
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      14 3
      یکی از همینا میاد البانی سرگرمت میکنه
    • SE ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      6 2
      کله ناتو را بعضی از این ریزه میزه های وزوزی بجوش آوردند
    • محمد IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      11 2
      برای سرگرمیت چیزای بهتری سراغ دارم میخوای.
    • مش قلی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      0 0
      برای سوزوندن در حد ذوب شدن توی افساد طلب هم خوبه
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    14 1
    پاسخ مناسب با شدت بدین . گستاخی اروپایی‌ها انگلیسی ها در تروریست خواندن نهاد رسمی نظامی سپاه باعث اثرات منفی شدید خوهد بود ! این تهاجم پاسخ محکم جسورانه میخاد . پاسخ متناسب و محکم باعث عقب نشینی دشمن خواهد شد ! انفعال سکوت ترس عامل تهاجم گستاخی بیشتر دشمن خواهد شد!
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      4 6
      پاسخ متناسب ، تحریم هست ، چه چیزی رو برای اروپا میخواهید تحریم کنید ؟
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    19 7
    ستمگران دنیا سپاه رو تروریستی میدونن و البته مردم ایران با این حرف مخالفند
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      5 1
      دقیقا
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    16 0
    پهپاد ناشناس مهاجر نبود و موشک از داخل محفظه به بیرون پرتاب شد
  • سیدمحمدحسین IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    26 7
    سلام و درود خداوند بر سپاهیان انقلاب اسلامی، سربازان ولابت هستید. موفق و پیروز باشید، شماها سرباز حضرت امام زمان عج هستید. دستبوس یکا یک شما هستم.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 14
      دست بوسی خشک و خالی فایده نداره ، دو ماه حقوقت رو اگر میدی ، درسته ‌
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    17 0
    ماشاءالله ، جای پهپاد با موتور جت و موشک رادار در رزمایش ها خالی است . چند سال قبل ماکت دو پهپاد به شکل جنگنده که رنگ سرمه و زرد داشت رونمایی شد ولی سرانجام آن مشخص نشد .
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      12 0
      اخیرا اعلام شد که بخش کوچکی از توانائی ها مثل همین پهپاد های مختلف انتحاری بنمایش در میاد و تسلیحات برتر و غافلگیر کننده زیادی وجود دارد که فعلا قابل بیان نیست
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      1 11
      اخیرا اعلام // مثلا تسلیحاتتون از بمبهای نوترونی و موشکهای قاره پیمای کره شمالی قویتره که غرب بخواد حساب ببره ؟
  • من IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    31 1
    سلام و درود. امنیت و صلح در سایه قدرت به دست می آید نه ضعف. و البته که از اولین نیازهای یک جامعه امنیت است. در این مسیر پرقدرت ادامه دهید.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      15 0
      درود
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    1 6
    امروز معلوم میشه این پولهای مالیات ما چقدر بازدارنده هست .
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    3 0
    عالی
  • مجتبی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    1 1
    خبری از پهپاد شبیه اف 22 و اف 35 در گزارش نیست
    • ساعد علی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      2 0
      سلام چرا هست فیلم رزمایش رو ببین یه پرنده درحال پرواز دقیقا شبیه نسل ۵ هست نمیدونم پهپاده یا شاید هم جنگنده شفق باشه.
  • علی افصحی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    8 3
    امام خامنه‌ای فرمانده کل قوا در ارتباط سپاه عزیز می فرمید«سپاه در تاریخ شناخته شده ی ما یک پدیده کم نظیر ،شاید هم بی نظیری است » این کم نظیری و بی نظیری را بارها در حرکت های دقیق و حساب شده و دشمن شکن سپاه نه تنها در داخل مرزها بلکه در خارج از مرزهای جغرافیایی نیز دیده و لذت برده ایم. همین رزمایش بسیار راهبردی در زمانی برگزار شد که دشمن خبیث در مجموعه غرب وحشی برای اعلام ضد تروریستی ترین سازمان جهان ، به عنوان سازمان تروریستی معرکه گیری کرده و حتی رای هم از یک مشت کشور درب و داغون غربی که در تامین غذای روزمره یا گرمای خانه هایشان درمانده اند ، می تواند اخذ کند. این که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عزیز چگونه روندهای جاری عرصه جهانی را رصد کرده و بدون آن که طرف های مقابل که دشمنان این ملک سلیمانی اند متوجه بشوند ، در مدت یک روز رزمایشی به انجام می رساند که دشمنان برای اجرای چنین رزمابشی ماه ها به طرح و برنامه نیاز دارند!چابکی و به هنگام عملیاتی شدن یگان های محتلف آن ویژگی منحصر به فردسپاه است.ضمن این که علاوه بر نظامی گری سپاه ، ما شاهد حضور موفق این نهاد الهی در عرصه های علم ، فنآوری، مهندسی و پیمان کاری های ابر تاسیسات اقتصادی، صنعتی ، نفتی و گازی ، مسکن ، درمان و بهداشت، هوا و فضا،امنیت و اطلاعات ، تربیت نیروهای مؤثر و کارآمد سیاسی و...بوده و هستیم همه این زوایای مختلف حضور مؤثر سپاه برای مومنین و دوستداران انقلاب اسلامی چشم روشنی و امیدواری است و برای دشمنان مایه هراس و ترس است.اینک سپاه که همگام با انقلاب اسلامی بلوغ عظیم یافته و درخت تناور و پر محصولی شده دشمن با همه ایادی اش به میدان آمده تا سپاه عزیز را مود اماج تیرهای شیطانی قرار دهد اما هیهات که کوچک ترین آسیب به این سازمان سترگ ، بتوانند بزنند.چرا که همه انقلابیون ولایی و فدائیان امام خامنه‌ای اطمینان دارند که لطف و عنایت الله متعال در طی مسیر هدایت کافی است چنان که در زمر آیه بیست و شش می فرماید :«الیس الله بکاف عبده ویخوفونک بالذین من دونه آیا الله متعال برای بنده اش کافی نیست ،قطعا کافی است، و دشمنان شما را از غیر خدا می خواهند مرعوب سازند!هیهات که بتوانند. مرعوب شدن از غیر خدا برای انقلابیون معنایی ندارد.این مرعوب نشدن را انقلابیون از امام خامنه‌ای الهام می گیرند. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    11 3
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم#ارتشی سپاهی یک لشگر الهی...
  • DE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    5 3
    وقت ساخت بمب اتم رسیده . امریکا و صهیونیستها دست از سر ایران برنمیدارند. بعد از تحریم حداکثری و ایجاد اغتشاش ، نقشه های شوم دیگری دارند .
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      13 1
      وقتی هزاران موشک نقطه زن داریم که همه جاروتوان نابودکردن داره چه نیازیه
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      1 6
      مسیله فقط امریکا و انکلیس نیست ، ۲۰۰ تا کشور ریز و درشت دیگه رو هم باید جواب بدی ، اونها رو چیکار میکنید ؟ میریزن رومون ریز ریزمون میکنن .
  • مهدی جوانمردی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    4 0
    ما پیروزیم
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      4 1
      حزب خدا همیشه پیروزه
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      2 13
      در چی پیروزه ، دقیقن ؟
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    1 12
    اگر اینها باعث کاهش قیمت دلار بشه ینی امنیت داده ، اگر نه برعکسه و امنیت رو کم میکنه . فرمول پیچیده ای نیست .
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      صد البته
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    1 0
    شمشیری که شما را جلوی مادرمان ایران به زانو درمیاورد توسط (کوروش و الپ ارسلان ) باهم تیز شده است. زنده باد امپراطوری فرانژادی ایران
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    3 1
    ایران موسس اولین نیروی دریایی تاریخ بشر است.
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      1 4
      گذشته ها گذشته
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    8 2
    واقعا سپاه همیشه امیدها رو زنده کرده و می کنه
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      1 8
      امید به چی دقیقن ؟
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    10 1
    مادرمان ایران بهترین پسرانش را برای خدمت به مهدی فاطمه فرستاد نام آنها شد: سپاه پاسداران
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    3 0
    عالی
  • ا IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    3 0
    عالی
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    0 0
    چرا اینترنت اینجور کند شده؟
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 1
      چون امنیت کشور مهم هست واینترنت فضای کشور را تخریب میکنه
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
    4 1
    فقط زیردریایی های اتمی ایران بیخ گوش شهرهای ساحلی آمریکافرانسه وانگلیس،ولاغیر!هرچه زودتر هم بهتربه یاری خداوندهمت وغیرت وزارت دفاع به همت ارتش وسپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران کمک وطرح ایده های دانش بنیادها،همه درکنارهم
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      1 0
      😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    صبح از خواب بیدار شدم ، گفتم الان لندن رو بردید هوا
  • محمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    1 1
    عالی واقعا احساس غرور میکنیم راه ادامه داشته باشه عالی میشه
  • CA ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 1
    دست اروپا درد نکنه.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    2 0
    همش فتوشافه! یک پیرپاتال منافق در آلبانی
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 1
    ترکیه به مراتب قدرت قوی تری هست باید به صورت برد برد با ترکیه برجام موشکی و هسته ای ببندیم مثل برجام با امریکا و اسراییل..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس