کروز برد بلند

کروزهای ایرانی که با رونمایی از موشک سومار، از برد هزار کیلومتر گذشته بودند با معرفی دو محصول مهم دریایی یعنی موشک "ابومهدی" و هوایی "عاصف"، نشان دادند می‌توانند تبدیل به کابوس جدید دشمنان شوند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه طرح بزرگ و مهم نیروهای مسلح برای استفاده بهینه از پایگاه های زیرزمینی یا اصطلاحا شهرهای زیرزمینی مجهز به سلاح‌های آفندی، پایگاه هوایی «عقاب ۴۴» نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد، با حضور سردار سرلشکر باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان رونمایی و در دهه مبارک فجر به همگان معرفی شد.

اما علاوه بر این اقدام مهم و راهبردی، در بخشی از بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه هوایی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش، برای نخستین بار از یک موشک کروز بردبلند هواپایه تحت عنوان «عاصف» رونمایی شد. طبق اعلام رسانه ملی، این موشک روی جنگنده سوخو-۲۴ نیروی هوایی ارتش نصب می‌شود و قابلیت انهدام اهداف را از بردهای دور و خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن دارد.

بیشتر بخوانید:

۷ نوع سلاح‌ هدایت شونده هوا به زمین برای «سوخو ۲۲» سپاه/ رونمایی از بمب خاص «فیتر» با قابلیت هدایت دقیق تا هدف +عکس

وقتی تصاویر رسانه اروپایی صدها دروغ ضدانقلاب را رسوا کرد/ دقت و قدرت قابل تحسین موشک‌های سپاه در انهدام پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق +عکس

اولین محصول ایرانی آماده پرواز در نقش آواکس و GUNSHIP می‌شود/ صدها هزار ساعت تلاش برای برخاستن «سیمرغ» از خاکستر آنتونوف ۱۴۰ +عکس

تاریخچه نصب موشکهای کروز روی جنگنده های ایرانی

استفاده از موشک های کروز در جنگنده ها و بالگردهای رزمی ازجمله تکنیک هایی است که برای مقابله با تهدیدات دریایی دشمن، طی ۲ دهه اخیر مد نظر فرماندهان و متخصصان صنعت دفاعی کشورمان بوده که برای بیان نمونه های اولیه، می توان به پروژه «قائم» اشاره کرد که به تجهیز جنگنده های ارتش به موشک های ۱۲۰ کیلومتری هوا به سطح «نور» اختصاص داشت. ۳۱ مردادماه سال ۹۰ و همزمان با روز صنعت دفاعی نیز موشک ۲۰۰ کیلومتری کروز «قادر» با حضور رییس جمهور وقت رونمایی شد و در مراسم تحویل سامانه های موشکی قادر به نیروهای مسلح، وزیر دفاع اسبق کشورمان اعلام کرد که که این موشک نیز همچون نمونه های قبلی، قابلیت شلیک در وضعیت هواپایه را دارد.

موشکهای دورایستا در نیروی هوایی؛ شایعه یا واقعیت - مشرق نیوز

پروژه قائم از جمله طرح های مشهور در حوزه تولید موشکهای کروز هواپرتاب است

یکی از دلایل توجه به نصب موشکهای کروز دریایی روی جنگنده های ایرانی در دهه گذشته، آن بود که با توجه به برد قابل توجه این موشکها، می توان پرتاب آنرا در محدوده ای دورتر از رینگ پدافندی شناورهای دشمن نگه داشت و از طرف دیگر موجب کاهش منطقه امن برای حرکت ناوهای متخاصم شد که این امر یعنی دورایستایی شناورهای دشمن، آسیب پذیری آنها را نیز بیشتر می کرد. طی سالهای اخیر، انواع متنوعی از موشکهای کروز دریایی با برد و سرعت های متنوع، روی جنگنده های ایرانی نصب شده که در خلال رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش نیز نمونه هایی از فانتوم های مجهز به این سلاح، به نمایش گذاشته شد.

سوخو -۲۲ و تجهیز به موشک خاص زمین به زمین

هواپیماهای سوخو ۲۲ فیتر در داخل ایران جزو پرنده هایی هستند که پس از سالها توقف روی زمین و بی تحرکی، تبدیل به یک گزینه تهاجمی مهم در اختیار فرماندهان هوافضای سپاه شدند. اگرچه برای سالهای طولانی، سوخوهای ۲۲ در داخل انبارها و آشیانه های نیروهای مسلح باقی مانده بود و خبری از عملیاتی کردن آنها نبود اما کم کم مشخص شد نیروهای مسلح کشورمان برنامه ویژه ای برای آنها داشته و این پرنده مبارز، با برنامه ریزی و نقشه راه متخصصان صنعت دفاعی، از خواب طولانی بیدار شده و به خدمت مجدد هوافضای سپاه درآمد.

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ کلیپی توسط نیروی هوافضای سپاه منتشر و بر اساس تصاویر مندرج در آن، مشخص شد که بمب افکن های مافوق صوت سوخو ۲۲ نیروی هوافضای سپاه به سلاحی مجهز شده اند که می تواند راکت (موشک زمین به زمین) ایرانی را شلیک کند. طبق این تصاویر، نیروی هوافضای سپاه از راکت های سری فجر برای این طرح جدید بهره برده که با توجه به برآوردهای صورت گرفته از روی تصاویر، می توان آن را از کلاس راکت های سری فجر ۴CL معرفی کرد.

کابوس موشکی اسرائیل با رونمایی از «عاصف» کامل شد/ ۳ گانه مشهور موشک‌های کروز ایرانی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر +عکس

راکت فجر و بمب هوا پرتاب سقوط آزاد در حال پرتاب از سوخو ۲۲ سپاه

با اضافه شدن این سلاح به سازمان رزم نیروی هوا فضای سپاه در قالب نمونه هواپرتاب، تسلیحات مافوق صوت هواپرتاب نیز به زرادخانه هوافضای سپاه افزوده شد. طبق آنچه در مصاحبه ها و اطلاعات سالهای گذشته بیان شده، سرعت نهایی راکت های سری فجر در حالت زمین پرتاب در حدود ۱۱۰۰ متر بر ثانیه است که چیزی در حدود ۳.۲ ماخ محاسبه می شود. مشخصا در زمان پرتاب از یک پرنده همچون سوخو ۲۲، موشک با افزایش سرعت رو به رو بوده و می توان رسیدن سرعت به حدود ۴ ماخ را به راحتی برای این راکت (موشک) در وضعیت هوا پرتاب تخمین زد.

کروزها هم به فیترهای سپاه پیوستند

پیش از آن نیز، سردار حاجی زاده در سال ۱۳۹۷ از نصب موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه زن با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر روی جنگنده‌های سپاه در آینده‌ای نزدیک خبر داد بود. البته با احتساب سلاح های جدید و داشتن بمب های سری یاسین، بمب های سری رعد ۳۰۱، موشک های سری بینا و راکت های هوا پرتاب از سری فجر هدایت شونده، می شد حدس زد با توجه به اینکه سوخوهای ۲۲ سپاه به ۷ نوع مختلف از سلاح های هدایت شونده هوا به سطح دست پیدا کرده اند باید در آینده نه چندان دور منتظر عملیاتی شدن موشک های کروز دوربرد در نقش ها و بردهای مختلف برای ناوگان فیتر هوافضای سپاه باشیم.

موشک کروز «یاعلی (ع)» بر بال «سوخو ۲۲» / هواگردهای میل۱۷ و جنگنده‌های اف ۴ مجهز به موشک ایرانی «قادر»

در اواخر سال گذشته نیز رسانه ها با اشاره به اقدامات و برنامه های نیروی هوافضای سپاه برای تجهیز هرچه بیشتر جنگنده های سوخو ۲۲، اعلام کرده بودند موشک کروز یا علی (ع)، از دیگر دستاوردهای موشکی کشور با برخورداری از موتور جت و کلاهکی به وزن ۲۰۰ کیلوگرم، بردی معادل ۷۰۰ کیلومتر دارد و قابلیت شلیک از پرتابگرهای زمینی و شلیک از روی جنگنده سوخو ۲۲ سپاه پاسداران را به دست آورده است. در سال ۱۳۹۳ موشک کروز زمینی یاعلی در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه رونمایی شده بود.

ارتش و اهمیت دستیابی به یک قدرت مهم هوایی

همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین تسلیحات هواپایه که می تواند دست بلند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جهت راهبردهای تهاجمی خود علیه دشمن باشد، بکارگیری موشک های کروز ضد اهداف زمینی روی هواپیماها است که پاییز سال گذشته تصویری از نصب آن روی یکی از انواع هواپیماهای نیروی هوایی ارتش یعنی سوخو-۲۴ (در جریان بازدید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه هفتم شکاری شهید دوران در شیراز) منتشر شد.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

تصویری از بازدید جانشین ستاد کل نیروهای مسلح از هواپیمای مجهز به موشک کروز

اما ارزش و اهمیت نصب موشک کروز دوربرد روی یک هواپیمای شکاری در چیست؟ به واسطه نصب موشک کروز روی هواپیما، امکان انتقال سریع آن به مسافت های چند صد کیلومتر دور از مرزهای خودی برای شلیک به سمت هدف وجود دارد در حالی که در صورت استفاده از پرتابگر زمینی، موضع پرتاب محدود به مرزهای کشور خواهد بود.

در شرایط پرتاب از هوا، بخشی از انرژی موشک که در حالت شلیک از زمین صرف ارتفاع گرفتن می شود، عملاً توسط هواپیمای شکاری تأمین شده و در نتیجه موشک سوخت بیشتری برای طی کردن مسیرهای پیچیده در ارتفاع پائین در نزدیک هدف خواهد داشت که احتمال شناسایی و انهدام آن توسط دشمن را کمتر می کند. معمولا در نمونه هواپرتاب، موتور شتاب دهنده اولیه که روی نمونه های زمین-پرتاب وجود دارد، حذف می شود.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

هواپیمای سوخو۲۴ در حال حمل دو مخزن سوخت زیر بال در همان جایگاه نصب موشک کروز

در صورت سوختگیری هوایی هواپیمای حامل، موشک کروز امکان درگیر شدن با اهدافی در فواصل به مراتب بیشتر نسبت به حالت شلیک شدن از زمین را حتی تا دو تا سه برابر بیشتر نیز خواهد داشت. به علاوه استفاده از هواپیمای رزمی به عنوان سکوی پرتاب موشک کروز یک ارزش واکنش سریع نیز به عملیات تهاجمی می دهد. هر گونه استفاده از پرتابگر زمینی در صورتی که نیاز به جابجایی از محل اختفاء تا موضع شلیک داشته باشد امری زمانبر است. با توجه به توانمندی هواپیماهای سوخو۲۴ به صورت کلی و در صورت عدم نصب مخزن سوخت خارجی، هر فنسر توان حمل تا سه موشک کروز را خواهد داشت که کمیت قابل قبولی برای یک هواپیما محسوب می شود.

"عاصف" از کدام موشک ایرانی جوانه زد؟

همانطور که اشاره شد سابقه هواپایه کردن موشک های کروز شلیک شونده از زمین، در ابتدا به نمونه های ضد کشتی نصر و قادر بازمی‌گردد. با توجه به جزییات منتشر شده از موشک جدید و مهم نیروی هوایی ارتش، به نظر می رسد که محصول مذکور از خانواده موشک های کروز سومار/هویزه باشد. در اواخر سال ۱۳۹۳ موشک کروز زمینی سومار با حضور وزیر وقت دفاع و فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این موشک شباهت زیادی به نمونه مشهور KH۵۵ داشت اما برد و میزان سرجنگی آن اعلام نشد. از تصاویر پیدا بود که موتور توربوفن مشابه نمونه خارجی روی سومار نصب شده که در سال ۱۳۹۲ هم در نمایشگاهی از دستاوردهای دفاعی مشاهده شده بود.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

موشک کروز سومار

موشک KH۵۵ دارای جرم سرجنگی ۴۱۰ کیلوگرم و برد ۲۵۰۰ کیلومتر است، البته نمونه هایی از آن به همراه دو مخزن سوخت نیز ساخته شده که به برد ۳۰۰۰ کیلومتر می رسد. طبق مشخصات محصول خارجی، این موشک برای پرواز در ارتفاع زیر ۳۰۰ پا یعنی حدود ۱۱۰ متر طراحی شده و سرعت پروازی آن ۵۸۸ تا ۹۴۲ کیلومتر بر ساعت است.

تیغ تیز شمشیربازهای ایران زیر گلوی اسرائیل

موشک هویزه و مقایسه آن با سومار (مشابهت در تمام اجزا به جز موتور اصلی پرواز)

نسل بعدی موشک سومار با نام هویزه در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در مصلی تهران در بهمن ۱۳۹۷ رونمایی شد. در این موشک از موتور توربوجت از خانواده طلوع استفاده شده بود و برد آن بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر عنوان شد. این موتورها قبلاً برای استفاده در کروزهای دریایی و نیز پهپاد کرار به تعداد بالا تولید شده و به قابلیت اطمینان بالایی دست یافته اند در نتیجه این نوع موتور برای عملکرد مطمئن در مدت زمان پرواز حدوداً دو ساعته موشک کروز هویزه برای رسیدن به بیشترین برد خود کارامد است. در ادامه بر اساس موشک هویزه، موشک کروز ضد کشتی ابومهدی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر توسعه داده شد.

در صورت صحت گمانه زنی مشابه بودن کروز نصب شده روی سوخو۲۴ یا همان "عاصف" با موشک هویزه می توان گفت امکان نصب نمونه ضد کشتی این موشک ها یعنی ابومهدی نیز روی این هواپیما عملاً ایجاد شده که دست برتر ایران در مقابله با گسترش ناوگان دشمن در دریاهای جنوبی کشور و اقیانوس هند در کنار موشک های بالستیک ضد کشتی خواهد بود. به کارگیری موشک های کروز چه در انواع ضد کشتی و چه ضد اهداف زمینی کارایی توان هوایی کشور را در مواجهه با تهدیدات بهبود می دهد. امید می رود تا آرایه تسلیحات و تجهیزات دفاعی نیروهای مسلح ایران روز به روز تکمیل تر شده و با به خدمت گرفته شدن هواپیماهای رزمی جدید، تقویت توان هوایی نظامی کشور تا رسیدن به طراز انقلاب اسلامی ادامه داشته باشد؛ امیدی که با توجه ویژه مسئولین به نیازهای بخش هوایی و میدان دادن به جوانان برای تأمین هر آنچه در داخل با زمان و هزینه معقول ممکن است به واقعیت خواهد پیوست.

نصب کروز روی جنگنده های ایرانی؛ کابوس بزرگ اسرائیلدستیابی ایران به کروز زمینی چه از نظر فنی و چه از نظر آثار عملیاتی، به قدری مهم و البته روشن بود که یوزی رابین، مسئول برنامه دفاع موشکی اسرائیل در سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ و تحلیلگر ارشد حوزه موشکی را در سالهای گذشته به تحسین واداشته است. وی در یکی از سخنرانی های مشهور خود می گوید: «ایرانی ها یک بار در سال ۲۰۱۲ میلادی به برنامه ای برای ساخت موشک کروز حمله به اهداف زمینی به نام "مشکات" اشاره کرده اما تصویری از آن را نشان ندادند. در نهایت موشک سومار را رونمایی کردند. من به سرعت این موشک ایرانی را با کا-اچ-۵۵ روسی مقایسه کرده و متوجه شدم که این نه یک کپی چینی، بلکه یک کپی ایرانی از موشک مورد نظر است.

.

کابوس موشکی اسرائیل با رونمایی از «عاصف» کامل شد/ ۳ گانه مشهور موشک‌های کروز ایرانی با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر +عکس

موشک جدید کروز برد بلند نیروی هوایی ارتش

وی ادامه داده است: «من از لحاظ تکنیکی به احترام افرادی که این کار را انجام دادند کلاه از سر برمی‌دارم و به آنها احترام می گذارم. این موشک ایرانی یک موشک کروز زمین پرتاب است که از یک شتاب دهنده کمک گرفته و با استفاده از آن ارتقاع می گیرد و سپس موتور اصلی آن فعال می شود. ایرانی ها با استفاده از این موشک می توانند اسرائیل را از خاک خود هدف قرار دهند. اما آنها همچنین هواپیمای سوخو۲۴ را دارند. اگر بتوانند این موشک را روی این هواپیما نصب کرده و با آن به سمت مدیترانه بیایند و از آنجا به سمت شمال گردش کنند این موشک توان هدف قرار دادن هر نقطه ای را دارد.»

باید توجه داشت بکارگیری موشک های کروز چه در انواع ضد کشتی و چه ضد اهداف زمینی، کارایی توان هوایی کشور را در مواجهه با تهدیدات، بهبود چشمگیری می دهد و انشاء الله با به خدمت گرفته شدن هواپیماهای رزمی جدید، تقویت توان هوایی نظامی کشور تا رسیدن به طراز انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    وقتی روسیه سوخو۲۴ ها و سوخو۲۲ هارو پس گرفت با چی شلیک میکنید ؟
    • ابوالفضل IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      33 24
      مگه مغازه س یارو بیاد جنس فروخته شده رو پس بگیره؟تو مغازه تجاری هم همچین اتفاقی نمیافته...چی میزنی لامصب؟؟؟انقد خود فروخته نباش
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      26 43
      واقعا فازت چیه مگه زمان اعلا حضرت پیزوریه که امریکا و روسیه بتونن هواپیما پس بگیرن
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      14 20
      11:20 همون کاریو میکنیم که اسرائیل میکنه وقتی که آمریکا همهٔ هواپیماها و موشک‌ها شو از اسرائیل پس گرفت و فقط تیرکمون براشون باقی گذاشت!!!
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      19 60
      نترس ما مثل شاه احمق شما نیستم که پول بده بخر بعد بودنه اجاز آمریکا نتواتد کاری کند و بدونه اجازه او جنگنده های ببرند ویتنام ما پول دادیم خردیم و جنس خرید شده پس داده نمی شود بعد آلبانی چه خبر اونجا هم برف میاد؟
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      تو صنایع نظامی جنس فروخته شده پس گرفته نمیشه
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      17 56
      لابد آمریکا F14 و فانتوم‌هاش رو پس می‌گیره؟ شما چی میخورین تحلیلاتون اینقدر سطح بالاست؟
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      66 19
      خخخخ بیا پایین مزدور کوچولو
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      12 9
      می بندیمش به تو شلیک می کنیم، چون خر خوبی هستی
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      59 4
      به تو چه جاسوس
    • پیمان IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      54 2
      چطور میخواد پس بگیره؟
    • اکبر شمس IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      61 1
      خودت فهمیدی که چی گفتی وقتی روسیه پس گرفت؟ درسته که ساخت روسیه هست اما مال روسیه نیست
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      41 12
      معلومه که هیچی نمیدونی...یاد اظهار نظر شاکردوست افتادم
    • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      40 1
      از جهان موازی پیام میدی؟؟به سوخو ۳۵ و قاهر سلام کن
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      14 9
      برو بخواب قرصاتو خوردی ؟ برو جانم
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      11 0
      رسما داره میگه مغز تو کلم نیست دیگه فقط شر ور مینویسه
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      9 26
      انشالله سوخو 35 هم به بقیه اضافه میشه.بشوژ
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      10 0
      هر موقع سایپا پرایداشو پس گرفت روسیه هم هواپیماهاشو پس میگیره....حاجی از هر کی دم دستت رسید زهرمار نگیر!!!!
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      4 0
      چه دیسلایک منفی زدن..هههههه
  • پری IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    39 34
    به سمت اسرائیل شلیک کنید
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      26 4
      پری مجرد ۴۲ ساله چشم شلیک
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      20 0
      عاصف برخیا
  • احمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    43 30
    برای جنگ ودرگیری با طالبان یا الهام صهیونیست چیز های خوبی هستندو قابل قبول
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      36 2
      اتفاقا برای زدن آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی ساختیم و بس
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      43 3
      قبل از الهام یا طالبان اول یکی شو سر تو میزنیم
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    7 31
    مگه قصد حمله به اسراییل دارید؟
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      3 3
      اسراییل و ترکیه و عربستان و پاکستان قصد حمله به ایرانو دارن که موشک قاره پیما کلاهک اتمی و زیر دریایی فوق سنگین اقیانوس پیما و پهپاد هفت هزار کیلومتری و کروز پنج هزار کیلومتری می سازن؟
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      48 2
      ما همیشه قصد آزاد کردن فلسطین از دست موشای غاصب صهیونیستی رو داشتیم و داریم
    • FR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      18 3
      ۱۵:۲۲ ما که تا حالا چیزی از شما ندیدیم
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      4 13
      ۱۰:۴۴ پس در جنگ ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه، کی رژیم غاصب رو شکست داد؟! تو کوری که نمی‌بینی
  • اریا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 12
    علاوه بر سوخو سی و پنج که تعداد معلوم نیست ، امیدوارم خط مناژش هم راه بیافته همراه با بروز رسانی ها ، نیاز به آواکس از اوجب واجبات هست اون هم حداقل پنج فروند، برابری با اف سی و پنج ها و در آینده نزدیک با فشار لابی صهیونیست احتمال تحویل اف ۲۲ ها به اسرائیل که خیلی هم دور از ذهن نیست ، اسرائیل نیروی هوایی بسیار مدرنی داره ، تکنولوژی ارتقا ایونیک و... هم داره حالا با کمک هر کشور بوده، متاسفانه فرماندهان هوایی ما خواب بودن، کسی مثل شهید ستاری باید فرمانده بشه.
  • کوروش -عزیز IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 8
    برای ضربه به آمریکاو اسرائیل و اروپا باید از نقشه جنگی نادر شاه افشار که علیه هندوها استفاده نمود،الهام بگیریم.و همان رادرهوا و فضا پیاده کنیم. البته نقشه های جنگی داریوش بزرگ ساسانی و اشکانیان نیز با کمی تغییر زمین به فضا قابل استفاده اند-.نظامیان عالی رتبه می دانم بنده چه می گویم.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    30 4
    الان هرشب نتانیاهو خودش رو خیس میکنه 😁👊👊👊
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      2 0
      مگه بچه هست نتانیاهو؟ خیر سرش یه مرد گنده هست خخخخخ
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    10 5
    عدم توازن شدید قابل مشاهدست! موشک مدرن روی جنگنده قار قارکی سوخو ۲۲ و ۲۴
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      6 12
      سخت نگیر، می‌گیم به‌خاطر تو هواپیما را روی موشک نصب کنن..!
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 8
    اگه متخصصان ما توجه کنند وباهم زحمت بکشند شاید بتونن یک موتور توربورمجت برای این موشکهای خوانواده سومار اختراع کنن که سرعتشون بچند ماخ برسه ویا هواپایهارو فقط موتور رمجت نصب کنند .محال نیست . بلکه ممکنه.دراینصورتست که مثل توپ درجهان صدا خواهدکرد.امیدارم به این موضوع فکر کنن
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    24 1
    بسی لذت بردم
  • موشه کثیف از جوبای حیفا IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    26 0
    موشه کثیف از جوبای حیفا پناه برده به جوبای تلاویو! فرقی نداره. تنها راهت دریاست. موشا شنا بلدن؟!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    21 0
    باید آفرین گفت ب مهندسان ش
  • مهدی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    25 1
    ما می توانیم
  • علوی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    24 3
    اسراییل داره از درون مضمحل میشه و در قد و قواره حمله ما نیست یک گروهان نفوذی ما براش کافیست
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    13 4
    کاش زودتر حمله میکردین و ملت راحت میشد
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      5 15
      با نابودی صهیونیست غاصب، همه ملت‌های جهان آزاد میشن
    • شاپور IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      4 15
      سلام/ هر کی دوست داره بداند سرنوشت صهیون چه خواهد شد به روایات و احادیث عصر ظهور در اینترنت مراجعه کنه
  • سیدمرتضی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 9
    موشک های کروز در حمله های تاکتیکی و حتی استراتژیک خیلی بهتر از بالستیک هستن اون هم به دلیل ارزان بودن و ذاتا پنهان کار بودن موشک کروز هستش هرچند نسل جدید موشک های کروز اومده که سعی شده کاملا پنهان کار باشن یا پهپادهای شبه کروز اومده که ارزانتر و پنهانکارتر هستن و با تغییراتی اون هارو با هواپیماهای حمل میکنن و از اون ها پرتاب میکنند، به‌طور کلی موشک کروز محدودیت های موشک بالستیک رو نداره به همین دلیل تهدید بسیار بالایی هستش برای دشمن بخصوص اگر ما روزی برخی هواپیماهای مسافربری یا ترابری رو تغییر کاربری بدیم برای حمل موشک کروز
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    4 15
    پایگاه هوایی عقاب 44 در 150 کیلومتری تنگه هرمز و جنوب جاده داراب حاجی آباد واقع شده همین حالا می توانید برید و روی نقشه آنلاین ببینیدش درواقع با توجه به نقطه ایی که احداث شده می شود گفت ماموریت این پایگاه ربط چندانی به اسرائیل نداره و از جایی که عرض خلیج فارس تا دریای مکران کم هست و کاملا زیر چتر موشکی و نیروی دریایی ما و اینکه این پایگاه نزدیگ به تنگه هرمز ساخته شده و اسکادران های فانتوم مجهز به موشک های برد بلند در آن قرار دارد فقط می شود گفت که این پایگاه به نیت زدن اهداف احتمالی در اقیانوس هند ساخته شده و البته اهداف احتمالی دیگر در کشورهای مرتجع منطقه یعنی این پایگاه دست ایران را بلندتر کرده که ایران بتواند در صورت لزوم عقبه نیروهای متجاوز مثل نیروی دریایی آمریکا در دهانه اقیانوس هند را بزند همچنین هشدار واضحیست به آل سعود که اگر فانتومی از این پایگاه بلند بشه به سمت سیراف و بندر دیر گردش کنه از همان جا و بدون خروج از مرزهای ایران می تونه مثل قند تمام تاسیسات نفتی این کشور در شمال و تمام اهداف مهم نظامی سیاسی اقتصادی تا خود ریاض , بریده و ... و حتی تا 300 کیلومتری جنوب ریاض را هم در هم بکوبد عربستان در جنگ 8 ساله تحمیلی همه جور کمکی به عراقی ها کرد با آنکه آن زمان حاکمان خیلی معقول تری هم داشت پس در صورت تقابل نظامی ما با آمریکا (فرضا) , این احتمال خیلی بالا خواهد بود که باز این کشور دست به چنین کارهایی بزند با این تفاوت که زمان جنگ تحمیلی دستان ایران کوتاه بود اما حالا پایگاه هایی داره که در شدیدترین سناریوهای تقابل نظامی هم می تونه پایدار بمونه و ضربه های کاری تلافی جویانه بزنه پس کمک خواهد کرد به توسعه صلح در منطقه که جفتک بندازید جوری می خورید که نتونید عواقبشو جمع کنید .
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 12
    ایران باید کارخانه های آن را نیز به زیر زمین ببرد و هیچ کارخانه تسلیحات دست اول مثل ضدزره ها و کروزها و بالستیک و وپهبادها نباید روی زمین ساخته شوند و تمام مراحل ساخت به زیر زمین وشهرهیا زیر زمینی منتقل شوند به هر قیمت ممکن
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    20 6
    با هواپیمای روسی 50 سال پیش که خودش از سوخو 17 دو ضعیفتر هست و از همنسلان امریکایی ضعیف تر هست میخواهید به جنگ پنهان کاران امریکایی و اسراییلی بروید؟؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      8 3
      هههههههههه واقعا
    • FR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      18 12
      اینا همش رجز خونی است اکثریت این پیامها هم خود مشرق میده بذار خوش باشن.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    13 7
    با چهارتا قارقارک دهه 50-60 میلادی میخوان دنیا رو فتح کنند، همین کارها رو میکنید بهتون هیچی نمیفروشند
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      6 10
      خدایا ما رو گیر چه کسانی اندختی یعنی ها کسانی که پهباد ۷۰۰۰کیلومتری موشک قراه پیما می سازند نمی توانند جنگنده های اف۴ و سوخو ۲۴ را ارتقاع دهند
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    5 7
    چقدرعالیه که پایگاه عقاب۴۴درآینده مجهزبشه به تعداد۵۰۰پانصدفروندمیگ۴۱چهل ویک،نسل ششم
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 15
    آفرین! به امید احداث شهر هلیکوپتری، قایقی، کلاشینکفی، تیرباری و شهرهای دیگه...
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      3 39
      حسابی سوختی! ولی چشم حتما میسازیم
  • Ismail IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    5 10
    باید جنگنده تولید انبوه کنیم
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    5 34
    سوخو 35را هم گرفتیم می خواهیم بزنیم سیبیل گندتو باد بدیم آلبانی نشین پیره
  • محمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    1 0
    جناب آیت‌الله علامه حسن زاده آملی ره :مردم گوشتون به دهان رهبری باشد که گوشش به دهان مبارک حضرت حجت ابن الحسنه
    • مهدی IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
      0 0
      ان شاالله که پیشرفت های بیشتر در زمینه پهبادی وموشکی باشه وسوخو ۳۵ هم بد نیست از نظر پیشرفتی ولی هرچه تسهیلات پهبادی به روز تر بشه و نسخه برداری از سوخو ۳۵ اگر بتوان پهباد های فوق پیشرفته بسازیم که قابلیت جت های سوخو واف ۳۵ کپی برداری بشه می‌توانیم حرفهای بیشتری در زمینه هوا فضا داشته باشیم وبه صلح جهانی و منطقه ای برسیم.
  • NL ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    1 1
    ما اف ۱۶ نمیخایم پول نفت ما را پس بدهید و آهن پاره هایتان را پس بگیرید این صحبت های ناپخته و عدم درک از دنیای مدرن به لغو قرار داد اف ۱۶ منجر شد
    • سین IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      پیرمردهای البانی نشین تمام این سالهایی که شما اونجا فقط مغزتون رو شستشو می دادن و می شستید براتون کلاس های من دراوردی میذاشتن ما اینجا تو ایران با دست خالی و تو تحریم دنبال تحقیق توسعه بودیم و نتیجه اش رو دارید می بینید در صنایع دفاعی شما اونجا دقیقا چکار کردید تو طول این همه سال؟ به چه دست آوردی رسیدید جز منفی دادن و کل کل کردن مجازی؟ عمرت رفت عامو بی هیچ نتیجه ای
  • ,علی پارسایی IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 0
    بنده کمی تو کار صنعت بودم ......ممنون میشم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس