اشغالگران غرق در ترس و ناامنی/ راهبرد تل‌آویو: «بالای سر هر فلسطینی، یک سرباز»

ترس و ناامنی صهیونیست‌ها از عملیات‌های مقاومتی باعث شده تا دوسوم از نظامیان ارتش رژیم اشغالگر در کرانه باختری مستقر شوند.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» با انتشار تحلیلی از افزایش بی‌سابقه تعداد نظامیان رژیم اشغالگر در کرانه باختری، نوشت که هدف از استقرار دو سوم ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه، مقابله با عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان است که شهرک‌نشینان را در ترس و ناامنی غرق کرده‌اند.

نتیجه همفکری ارتش اشغالگر ضعیف و کابینه از هم پاشیده‌ی «بنیامین نتانیاهو» این بوده که برای تامین امنیت صهیونیست‌ها، باید بالای سر هر فلسطینی یک سرباز بگذارند!

در ادامه مشروح این گزارش تحلیلی را می‌خوانیم:

عملیات‌های مقاومتی مداوم و شوک عمیق به صهیونیست‌ها

پس از شوک دو عملیات مقاومتی در قدس اشغالی که توسط شهید «خیری علقم» و اسیر فلسطینی «محمد علیوات» انجام شد، اعلام ارتش اشغالگر مبنی بر تقویت نیروهای خود در کرانه باختری اشغالی با دو گردان جدید صرفاً یک رویداد معمولی و تصمیمی گذرا نبود. از آنجایی که این تصمیم تعداد نیروهای مستقر در کرانه باختری اشغالی را افزایش داد و بیش از ۶۰ درصد از کل نیروهای ارتش اشغالگررا به کرانه آورد، نشانه‌ای از حجم خطرات مورد انتظار سیستم‌های امنیتی و نظامی صهیونیستی است.

اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در چارچوب وضعیت ضعیف و شکننده در سطوح امنیتی و نظامی اشغالگران ظاهر می‌شود، عدم تسلط بر کرانه باختری است؛ این منطقه به دور از جنبه اعتقادی، با توجه به گستردگی ارتباط بین آن و شهرهای مرکزی فلسطین اشغالی، جایگاه بسیار مهمی از نظر امنیت در تشکیلات صهیونیست‌ها دارد. این موضوع به عنوان یک کارت مؤثر برای فلسطینی‌ها به منظور تأثیرگذاری بر امنیت در داخل تشکیلات اشغالگر ارزیابی می‌شود. بنابراین، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با تقویت نیروهای خود در آن‌جا، با شرایط ناامن و زمان کم خود رقابت کند تا خطرات ناشی از کرانه باختری را محدود کند.

اشغالگران غرق در ترس و ناامنی/ راهبرد تل‌آویو: «بالای سر هر فلسطینی، یک سرباز»

این اولین بار نیست که ارتش اشغالگر از زمان نبرد سیف القدس در سال ۲۰۲۱ تا به امروز تعداد نیروهای خود را در کرانه باختری اشغالی افزایش می‌دهد؛ ارتش رژیم اشغالگر تعداد یگان‌ها و گردان‌های خود در کرانه باختری را چندین برابر افزایش داد. به طوری که تعداد نیروهایش در این منطقه و در اوایل سال گذشته افزایش یافت و به ۵۵ درصد از کل نیروهای نظامی خود رسید. ارتش رژیم صهیونیستی طی عملیات نظامی که در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد، عملیاتی به نام «امواج شکن» با بیش از ۵۵ گردان از نیروهای خود را به اضافه ۱۶ گردان «مرزبان» در کرانه باختری مستقر کرد.

افزایش تعداد نظامیان؛ راهبردی سطحی و ظاهری

در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲، ارتش رژیم اشغالگر نیروهای خود را در امتداد دیوار جدایی بین کرانه باختری و شهرهای اشغالی در سال ۱۹۴۸ با چهار گردان تقویت کرده بود.

یک ماه بعد «بنی گانتز» وزیر جنگ وقت، تصمیم گرفت ۱۵ گردان به نیروهای خود در کرانه باختری، از جمله تک تیراندازها و یگان‌های ویژه اضافه کند و ۱۰۰۰ سرباز ارتش را در اختیار نیروهای پلیس قرار دهد که برای کمک آموزش دیده‌ بودند.

در عملیات‌های تمرینی وزارت جنک و امور داخلی تصمیم گرفتند تا یگان‌های متعلق به نیروی «گارد مرزی» را جذب و تجهیزات جدید در اختیار آن‌ها بگذارد. یک هفته بعد، گانتز تصمیم گرفت نیروهای خود را در کرانه باختری با سه گردان دیگر تقویت کند.

اشغالگران غرق در ترس و ناامنی/ راهبرد تل‌آویو: «بالای سر هر فلسطینی، یک سرباز»

او به همین بسنده نکرد، بلکه در ۱۲ آوریل همان سال تصمیم گرفت که نیروهای خود را با دو گردان اضافی در امتداد حصار امنیتی و نقاط تماس در کرانه باختری تقویت کند. در ماه رمضان سال گذشته، ارتش اشغالگر به مدت بیش از یک ماه در حالت آماده باش حداکثری قرار گرفت. نزدیک به ۱۰۰۰ سرباز از واحدهای ویژه در سال ۱۹۴۸ در تل آویو و شهرک‌های سرزمین اشغالی فلسطین از ترس عملیات‌های مقاومتی و شهادت‌طلبانه مستقر شدند.

در پایان سال گذشته، ارتش رژیم اشغالگر به همراه کمیته روابط خارجی و جنگ در کنست، درخواست افزایش تعداد روزهای خدمت ذخیره سربازان را مطرح کردند.

از گانتز تا بن‌گویر؛ تلمبارشدن نظامی روی نظامی برای مواجهه با ناامنی

این نهادهای رژیم صهیونیستی خواستار استخدام تعداد بیشتری از گردان‌های ذخیره برای استقرار در کرانه باختری اشغالی شده بودند؛ به طوری که قانون خدمات امنیتی امکان فراخوانی یک گردان ذخیره کامل را هر سه سال یکبار فراهم می‌کند و آن‌ها می‌خواستند از این محدودیت عبور کنند. اخیراً هم با توجه به طرح «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی، برای فراخواندن نیروهای «گارد مرزی»، تعداد نظامیان ارتش صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی افزایش یافته است. او می‌خواست از نیروهای مرزبانی به منظور پیوستن‌شان به نیروهای جدیدی به نام «گارد ملی» استفاده کند؛ نیروهایی که در قدس اشغالی و شهرهای دیگر فلسطین در سال ۱۹۴۸ مامور بودند.

استقرار در کرانه باختری و وضعیت ناآرام و بی‌ثبات امنیتی، ارتش رژیم اشغالگر را مجبور به توقف آموزش نیروهای عادی کرد و با فراخوانی برای مدت طولانی‌تر، وظایف نیروهای ذخیره را افزایش داد. ارتش رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته مجبور شد بیش از 66 گردان ذخیره را برای انجام عملیات نظامی در کرانه باختری و برای شرکت در عملیات میدانی و نه برای اهداف آموزشی فراخواند؛ تعدادی از این گردان‌ها نه تنها به کرانه باختری بلکه به سمت مناطق دیگر هم هدایت شدند.

اشغالگران غرق در ترس و ناامنی/ راهبرد تل‌آویو: «بالای سر هر فلسطینی، یک سرباز»

با وجود تمام این تقویت‌ها نیروها که توسط نظامیان ارتش اشغالگر انجام شد، عملیات‌های مقاومتی نه تنها متوقف نشد، بلکه دامنه و تعداد آن‌ها به شدت بالا رفت. دوره‌های جدید بین تشدید عملیات‌ها و عملیات بعدی اکنون کوتاه‌تر از گذشته شده و فلسطینی‌ها خیلی زود پاسخ هر تجاوزی از نظامیان رژیم را در شهرک‌های اشغالی می‌دهند؛ گویی وضعیت کنونی بیشتر شبیه آغاز انتفاضه سوم فلسطین شده است.

دلایل افزایش نیروهای نظامیان رژیم اشغالگر

  • برآورد سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی این است که عملیات موفقیت آمیز قدس اشغالی در محله شهرک‌سازی «نبی یعقوب» ده‌ها جوان فلسطینی را برای انجام عملیات مقاومتی شهادت‌طلبانه جدید در کرانه باختری ترغیب می‌کند. به همین منظور صهیونیست‌ها تلاش دارند تا با افزایش نیرو آمادگی، میزان آسیب‌پذیری خود را کاهش دهند.
  • سیستم امنیتی تل‌آویو متوجه این موضوع شده که اشکال مقاومت اکنون از قابلیت‌های تحلیل تخمین‌های امنیتی آن‌ها فراتر رفته است. آن‌ها می دانند که طرح‌های عملیاتی عاملان بعدی خارج از توقعات و انتظارات‌شان هستند و بنابراین موقعیت اجرای عملیات نیز غیرقابل پیش بینی خواهد بود.
  • هر نقطه‌ای از شهرک‌های اشغالی ممکن است صحنه فرآیند جدیدی از عملیات باشد؛ در کرانه باختری، هر کجا که ارتش و شهرک نشینان باشند، در معرض حمله فلسطین قرار دارند. این امر باعث شد برخی‌ها از کابینه «بنیامین نتانیاهو» بگویند: «ما اکنون به یک سرباز بالای سر هر فلسطینی برای جلوگیری از عملیات جدید نیاز داریم!».
  • احساس درماندگی رهبران سیاسی و امنیتی تل آویو و ناتوانی‌شان در یافتن راه‌حلی برای ساکت کردن افکار عمومی رژیم صهیونیستی و ایجاد احساس امنیت به جز با اعلام استقرار نیروهای بیشتر در کرانه باختری و قدس اشغالی ممکن نبوده است؛ چرا که گزینه‌های دیگر بهای بیشتری را به همراه خواهند داشت.
  • ارتش رژیم اشغالگر با توجه به اینکه در سطوح سیاسی افراطی‌تر شده است، انتظار افزایش موج‌های عملیات مقاومت را دارد؛ انتظار خودشان نیز این است که اقداماتی انجام دهند و فلسطینی‌ها را تحریک کنند تا واکنش‌های شدیدی نشان دهند. جنایت اردوگاه «جِنین» بهترین گواه بر این است که کابینه نتانیاهو تاکتیک افزایش فشار بر فلسطینیان و ارتکاب جنایات را در پیش گرفته تا واکنش‌های شدید فلسطینیان را ببیند.
  • رهبران ارتش رژیم اشغالگر متوجه این هستند که رهاکردن فلسطینیان ساکن کرانه باختری بدون فشار مستمر و بدون افزایش تعداد نیروهای نظامی که مناطق مختلف آنجا را تحت کنترل بگیرند، در میان مدت نتایج مثبتی در پی نخواهد داشت.
  • آن‌ها می‌دانند که در صورت عدم ایجاد تنش، ایده مقاومت در کرانه باختری تقویت شده، تشکیلات خودگردان فلسطین تضعیف و موضوع منجر به پدیدآمدن گروه‌های نظامی بیشتری مشابه «عرین الاسود» و یا «گردان جنین» خواهد شد.
  • رهبران رژیم اشغالگر متوجه شده‌اند که مردم فلسطین تغییر کرده و نسل جدید جوانان فلسطینی توانسته‌اند بر تمام موانع امنیتی که ارتش آن طی سال های گذشته ایجاد کرده، غلبه کنند.
  • برآوردهای رژیم اشغالگر نشان می‌دهد که احتمال تحریک و فشار از هر طریق از سوی جناح‌های مقاومت در خارج از کرانه باختری اشغالی برای شورش ساکنان کرانه باختری وجود دارد. با توجه به اینکه این موضوع در شهرک‌های اشغالی پرهزینه‌تر و مؤثرتر خواهد بود و ابزارهای واکنشی تل‌آویو را محدود می‌کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    10 3
    دزد و خلافکار و آدمکش همیشه در ترس و دلهره از پلیس و مردم هست، طبیعیه برای اسرائیل آدمکش دزد
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    2 3
    جهودی های حرامی و وهابیون عامل ناامنی خاورمیانه اگه این دوگروه ازجانوران ازبین برن صلح وصفاواسایش به تمام منطقه میرسه.. ویروسهای نجسی همچون یهودیان و وهابیون کارشون فقط فتنه وکشتاروظلمه اماکورخوندن بالاخره روزی به صلابه کشیده خواهندشدبرای جنایتهای فجیحهشون.. ال وهاب یاال کفتار غلام حلقه بگوش غرب وپانترکهارقابت دارن برای نوکری برای یهودیان
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    0 1
    بابا کدوم ترس ، تو روز روشن فلسطینیهای مظلوم رو به خاک و خون می‌کشه به تاسیسات نظامی ایران حمله میکنه سردار عزیزمون حاج قاسم و دانشمندان هسته ای مون رو ترور میکنه تو شاهچراغ زائرین رو به گلوله می بنده تو کشور آشوب به پامیکنه هزار جور اتهام و جنایت علیه ایران میکنه جاسوسشون عبدالحمید هر جمعه ملت رو تحریک میکنه و تروریست‌ها رو به جان مردم میندازه ما چی هیچی فقط نگاه می‌کنیم نه انتقام سردار رو گرفتیم نه انتقام شهدای شاهچراغ رو نه انتقام حملاتشون به تاسیسات هسته‌ای و نظامی مون رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس