کد خبر 1461310
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
رمزگشایی از پروژه انگلیس علیه سپاه

سناریوی شناسایی سپاه بعنوان سازمان تروریستی خارجی در انگلیس پس از نزدیک به سه ماه هیاهو، اتهام‌زنی و دروغ‌پراکنی، سرانجام با گزارش نشریه نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس به حاشیه رفت.

به گزارش مشرق، روزنامه تایمز چاپ لندن ۱۴ بهمن با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت لندن برنامه‌های خود را برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های موسوم به تروریستی خارجی متوقف کرده است. این نشریه انگلیسی ادعا کرد که هرچند وزیر کشور و معاونش که یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین بشمار می‌رود از این طرح حمایت می‌کنند اما وزارت خارجه انگلیس از بسته شدن کانال‌های ارتباطی با ایران در نتیجه این اقدام نگران است.

ماجرای شناسایی سپاه به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی، از اواخر آبان شروع شد؛ هنگامی که شبکه سعودی ایران اینترنشنال، سازمانی که به تعبیر باراک راوید خبرنگار سرشناس اسرائیلی برای جنگ اطلاعاتی علیه ایران استفاده می‌شود ادعایی را درباره تهدید خبرنگاران ایران مستقر در انگلیس مطرح و ادعا کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدیدهایی جدی علیه روزنامه‌نگاران این شبکه به راه‌انداخته است.

شرکت «ولانت مدیا» که «ایران اینترنشنال» را مدیریت می‌کند با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: این تهدیدهای مرگبار علیه شهروندان بریتانیایی در خاک بریتانیا، چند هفته پس از هشدارهای سپاه و دولت ایران راجع به اقدامات یک رسانه آزاد و بی‌سانسور فارسی‌زبان است که در لندن فعالیت می‌کند

دو روز بعد بحث به پارلمان انگلیس کشیده شد تا دست‌اندرکاران این ادعا، از طریق باب بلکمن رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و اسرائیل، تقاضای تشدید تحریم‌ها علیه سپاه را مطرح کنند. بلکمن در جلسه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه انگلیس پرسید که سپاه «چه اقدامات بیشتری را باید صورت دهد تا ما آن‌را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهیم.»

در همین پیوند هفته‌نامه ساندی تایمز در گزارشی ادعا کرد که صدها نفر از روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی در بریتانیا در چند ماه اخیر نامه‌هایی از پلیس ضدتروریسم بریتانیا دریافت کرده‌اند که به آنان هشدار می‌دهد به دلیل مواضعشان در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران، ممکن است هدف حمله قرار بگیرند.

بر اساس این گزارش، در یکی از این نامه‌ها که به یک روزنامه‌نگار مقیم لندن فرستاده، هشدار داده شده است که تلاش ایران بر این است تا ایرانیان را به کشورهای نزدیک ایران ببرد و از آنجا آنان را به داخل کشور برباید و سپس به مرگ محکوم کند. پلیس در این نامه از دریافت‌کنندگان خواسته که هرگونه نگرانی در مورد ایمنی خود و برخورد مشکوک را اطلاع دهد.

اما این تحرکات زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم موساد ادعای ساختگی تهدید خبرنگاران ایرانی توسط سپاه را سرهم کرده و در اختیار انگلیس قرار داده است. تارنمای تایمز اواسرائیل در گزارشی ادعایی نوشت: اسرائیل اطلاعاتی را در اختیار مقامات انگلیسی قرار داد و آنها را قادر ساخت تا نقشه ایران برای حمله به روزنامه نگاران مستقر در انگلیس را خنثی کنند.

در همین چارچوب رئیس سرویس جاسوسی داخلی انگلیس، ادعا کرد که نهادهای امنیتی این کشور تهدیدهای متعددی را از سوی ایران در زمینه قتل و ربایش شهروندان بریتانیایی خنثی کرده‌اند. کن مک‌کالوم آبان‌ماه گذشته برپایه اطلاعات ساختگی رژیم صهیونیستی ادعا کرد که نهادهای امنیتی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ده مورد «تهدید بالقوه از سوی ایران برای ربودن و یا حتی قتل شهروندان بریتانیایی و یا افراد ساکن بریتانیا که دشمنان حکومت ایران تلقی می‌شوند» را کشف و خنثی کرده‌اند.

بر اساس این توهمات و داده‌های ساختگی، وزارت امور خارجه انگلیس، کاردار ایران را احضار و ادعا کرد که این کشور «تهدید یا هرگونه ارعاب علیه خبرنگاران و دیگر کسانی که در انگلیس زندگی می‌کنند را تحمل نمی‌کند»

آذرماه زمزمه افزودن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی به طور جدی در فضای رسانه‌ای مطرح و لقلقه زبان تحلیل‌گران شد. موضوع در چند نوبت دیگر در پارلمان هم مورد اشاره قرار گرفت. ۲۹ آذر رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی در جلسه‌ای با حضور نخست وزیر، به ادعای تهدید خبرنگاران ایرانی مستقر در انگلیس از سوی سپاه اشاره و درباره احتمال افزودن نام این سازمان در فهرست نهادهای تروریستی خارجی دولت سووال کرد.

ریشی سوناک پاسخ داد: ما این سازمان را به طور کلی تحریم کرده‌ایم اما در مورد قراردادن نام سازمان ها در فهرست گروه‌های تروریستی نظر نمی‌دهیم. وی در پاسخ به سووال دیگری که چرا در این رابطه نظر نمی‌دهد عنوان کرد که این یک رویه تعریف شده در دولت است.

اما ضربه سنگین سپاه به شبکه مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در جریان آشوب‌های اخیر، مقام های دولت لندن را هم غافلگیر و هم برآشفته کرد. در جریان عملیات سپاه، هفت نفر از عناصر اصلی و لیدرهای آن در داخل کشور که در امر برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات و آشوب های اخیر مشارکت داشتند، دستگیر و همزمان با اقدامات فنی و سایبری، گروه‌ها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود شد.

در پی انتشار این خبر، اعتراض‌ها در داخل برای شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی افزایش یافت. رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در سخنانی که نشانگر خشم نامبرده از عملیات سپاه بود، خواستار تحریم روزانه ایران شد. وزیر امور خارجه انگلیس هم از فرط دستپاچگی به انتشار توئیت‌های تکراری و اظهارات نخ‌نما درباره ایران متوسل و مدعی شد: ما از زمان مرگ مهسا امینی ۴۷ نفر را تحریم و ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج کردیم. او مدعی شد که انگلیس «به تحریم کامل سپاه ادامه می‌دهد.»

دو هفته بعد یعنی ۱۳ دی‌ماه نشریه دیلی تلگراف به نقل از منابع ناشناس از تصمیم دولت لندن برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی خبر داد. این نشریه انگلیسی افزود که طرح یادشده مورد حمایت «سوئلا براورمن» وزیر کشور و معاونش «تام توگندهات» قرار گرفته است. بر اساس گزارش ادعایی دیلی تلگراف، قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به این معناست که تعلق به آن، شرکت در جلسات و همچنین حمل نشان آن در ملاء عام جرم محسوب خواهد شد. نشریه انگلیسی ادعا کرد که وزارت کشور به پرسش خبرنگار دیلی تلگراف درباره صحت این خبر پاسخی نداده اما به نقل از منابع ناشناس، آنچه نقشه سپاه برای آدم‌ربایی یا قتل افراد در انگلیس نامید را دلیل تصمیم دولت در این زمینه اعلام کرد.

۲۷ دی ماه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی به نقل از مقامات رده بالای این کشور خبر دیلی تلگراف را رقیق کرد و نوشت که دولت لندن نسبت به تبعات شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نگران و بعید است که در این زمینه تصمیم‌گیری قریب‌الوقوعی صورت گیرد.

این نشریه انگلیسی نوشت که روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث‌هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.»

فایننشال تایمز با بیان اینکه «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد» افزود: به گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات داخلی دولت قرار دارند، یک اضطرابی در وزارت امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران می‌گویند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش‌ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هرگونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد.

سرانجام ۱۴ بهمن، نشریه تایمز که به وزارت امور خارجه انگلیس نزدیک است در گزارشی نوشت که برنامه ادعایی دولت لندن درباره سپاه متوقف شده است. این نشریه انگلیسی نوشت: مقامات انگلیس نگرانی‌هایی را در مورد اینکه چگونه می‌توان سپاه را به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی، ابراز کرده‌اند، زیرا سپاه یک سازمان دولتی است.

تایمز به نقل از یک منبع دولتی نوشت: «مقامات وزارت خارجه نگرانی‌های جدی در مورد شناسایی سپاه بعنوان نهاد تروریستی دارند زیرا آن‌ها می‌خواهند دسترسی خود را با ایران حفظ کنند. البته وزارت کشور و به طور گسترده تر دولت از این حرکت حمایت می‌کنند و سپاه تا الان باید بعنوان نهاد تروریستی شناسایی می‌شد، اما کل این روند متوقف شده است.»

اما نکته جالب توجه اینجاست که مقامات لندن طی سه ماه گذشته در سایه آنچه رویه‌های مرسوم نامیده می‌شود درباره روند ادعایی شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی اظهارنظر نکرده و با دخالت دادن رسانه‌ها، به طور زیرکانه‌ای هزینه کمتری را بر روابط دو جانبه تحمیل کردند. از این منظر انتظار می‌رود که این کشور درباره تحریم‌هایی که به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مردود مشارکت نظامی ایران در جنگ اوکراین وضع کرده و منجر به تنش در روابط دو جانبه شده است، تجدید نظر کند.

برخی کشورهای تندروی اروپایی هم که طی سه ماه گذشته هیاهو و کارزار دروغ‌پراکنی علیه ایران و سپاه به راه‌انداخته‌اند باید « به نتیجه اقدامات غیرسازنده خود توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند»

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضا IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    2 5
    در اينكه انگليس و اسرائيل و … پشت اين قضيه اند شكى نيست اما مقامات كشورى و لشكرى هم گاه و بيگاه خبرنگاران مزدور سعودى عنتر نشنال و ساير رسانه هاى اپوزيسيون غرب نشين را بارها تهديد كردند ، و حتى بعضى از رسانه هاى بظاهر انقلابى مثل مشرق نوشتند و تهديد كردند كه شما را مثل روح الله زم در گونى كرده و براى مجازات به ايران مياوريم ، خودتان گند زديد و حالا از انگليس كثافت گله ميكنيد ؟! لااقل مرد باشيد و به خطاى استراتيژيك خود اعتراف كنيد !
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      1 0
      تجربه نشون داده در مقابل تجاوز دشمن حالا هر تجاوزی که باشه کلامی یا خاکی باید پاسخ مناسب داد
  • علی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    2 1
    مرگ بر انگلیس
  • ایران قوی IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    2 0
    مقابله به مثل . وسلام .
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اولین پاسخ دندان شکن ایران (((تعطیلی ابدی لانه فساد انگلستان در ایران)))) و اخراج دیپلمات جاسوسان انگلیسی از ایران خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس