چرا ارتش‌ها همچنان از بالون‌های جاسوسی استفاده می‌کنند؟

تارنمای آمریکایی پولیتیکو به بهانه پرواز بالون چینی بر فراز آمریکا نوشت: کارشناسان می‌گویند که این ابزار جاسوسی ارزان است، می‌تواند تجهیزات زیادی را حمل کند و برای مدت طولانی در فضا شناور باشد.

به گزارش مشرق، پولیتیکو افزود: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می گوید بالون چینی، این هفته در ارتفاع بالا بر فراز آمریکا به پرواز در آمده است و تجهیزات نظارتی را حمل و حریم هوایی آمریکا را نقض کرده است.

به نوشته این رسانه، بالون‌های جاسوسی از اواخر دهه ۱۷۰۰ وجود داشته‌اند، اما چرا ارتش ها در سراسر جهان هنوز در سال ۲۰۲۳، آنها را به پرواز در می آورند؟

نخست آنکه، این بالون ها با پرواز در با ارتفاع بالا می‌توانند مأموریت‌های نظارتی را با هزینه کمتری نسبت به ماهواره‌ها انجام داده و قادر هستند محموله‌های بیشتری را در مقایسه با یک پهپاد حمل کنند. وسایل بادی مدرنی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند می‌توانند بر جریان باد سوار شوند و بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری حرکت کنند.

دلیل دیگر استفاده از بالون های جاسوسی این است که می توانند مسافت های طولانی را بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد طی کنند.

تام کاراکو (Tom Karako) کارشناس ارشد برنامه امنیت بین المللی و مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی آمریکا در این زمینه گفت: بالونی که در آسمان آمریکا شناسایی شد می تواند حامل دوربین یا وسایلی برای دریافت سیگنال های الکترونیکی همچون ترافیک خطوط تلفن همراه باشد.

این رسانه افزود، علاوه بر پایین تر بودن هزینه استفاده از بالون های جاسوسی، مزیت دیگر آن نسبت به ماهواره‌ها این است که می‌توانند به مدت طولانی تری نسبت به عبور ماهواره از یک مدار، شناور باشند. بایرون کالان، مدیر عامل شرکت تحقیقات ماهوره ای کپیتال آلفا پارتنرز در آمریکا گزارش داد : کشورهای متخاصم می توانند گذرگاه های مداری را ردیابی کنند، و آمریکا یا کشور دیگری می تواند برای نظارت ماهواره ای برنامه ریزی کند.

پولیتیکو در تشریح علت نگرانی از استفاده از بالون های جاسوسی نوشت: بالون هایی که در ارتفاع بالا پرواز می کنند به راحتی می توانند به عنوان شی پرنده ای که ماهیت غیرنظامی دارد، معرفی شود. برای مثال اگر یک پهپاد بر فراز آمریکا پرواز کرده بود معلوم بود که دولت پکن آن را فرستاده است.

دولت های خارجی می توانند با استفاده از بالون های جاسوسی مدعی شوند که برای اهداف غیرنظامی همچون نظارت بر الگوهای هواشناسی از آنها استفاده می کنند.

یک مقام وزارت دفاع روز پنجشنبه گفت، طی چند سال گذشته، بالون‌های جاسوسی بارها بر فراز قاره آمریکا پرواز کرده‌اند. وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: اما وجه تمایز بالون چینی اخیر در مقایسه با نمونه های دیگر آن این است که برای مدت طولانی تری در فضا معلق بوده است.

استفاده از بالون های جاسوسی به اواخر دهه ۱۷۰۰ و در طول جنگ های انقلابی فرانسه باز می گردد. همچنین در دهه ۱۸۶۰ و در طول جنگ داخلی آمریکا از آنها برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

ناسا در دهه ۱۹۵۰ میلادی استفاده از بالون های پر از هلیوم را آغاز و ارتش آمریکا در اواسط دهه ۲۰۱۰ آنها را برای پرواز در ارتفاعات پایین تر آزمایش کرد.

ارتش آمریکا سرمایه گذاری بر روی برنامه بالون های جاسوسی کوچک را در سال ۲۰۱۷ لغو کرد.

این بالون های کوچک برعکس بالون هایی که در ارتفاع بالا حرکت می کنند برای ردگیری قایق ها، پهپادها، موشک های کروز و تجهیزات زمینی طراحی شده بودند.

در سال ۲۰۱۹، پنتاگون روی پروژه‌ای کار کرد که شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر را هدف قرار می داد. در آن زمان، پنتاگون ۲۵ بالون نظارتی را از ایالت داکوتای جنوبی به عنوان بخشی از یک پروژه به پرواز در آورد.

مقامات پنتاگون سال گذشته به پولیتیکو تایید کردند که این پروژه به پروژه ای نظامی تغییر کرده است اما به دلیل محرمانه بودن، از افشای جزئیات آن خودداری کردند. این کشتی‌های هوایی می‌توانند در نهایت برای ردیابی سلاح‌های مافوق صوت روسیه و چین مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیدمرتضی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    3 0
    بالون ها و کشتی های هوایی، در ارتفاع پست متوسط و بالا یک گزینه عالی و ارزان قیمت هست و بسیار هم برای تجهیزات راداری و اپتیکی و شناسایی مختلف جا داره گزینه بسیار عالی برای نیروهای پدافند هوایی کشور ما که مثل یک رادار ثابت یا متحرک در هوا عمل کنه اواکس گران قیمته و برای نیروی هوایی و برای هدایت هواپیماها بسیار مناسبه اما بالون و کشتی هوایی قیمت مناسب و تجهیزات مناسب برای شناسایی و دفاع هوایی در نقاط کور راداری و یا حتی مثل یک رادار بزرگ که عمق خاک دشمن رو شناسایی کنه میتونه عمل کنه امیدوارم هرچه سریعتر این کشتی های هوایی رو در عمق خاک کشور و در مرزهای هوایی و بالون هارو در روی پایگاهای کشور برای حفاظت و شناسایی اطراف پایگاهای کشور رو ببینیم این بالون هارو در مرز های کشور برای گشتزنی در کنار پهپادها های رزمی ببینیم که شهید کمتر بدیم در اصل دفاع از بدن یک پیشگیری داریم یک درمان خب حفاظت بیشتر ماشین های زرهی لباس مناسب و.. اینها حفاظت میکنن و پیشگیری هم همین وسایل شناسایی و پهپادهای و هلیکوپترهایی مثل میل۲۸برای مرزهای کشور بسیار خوب میتونه عمل کنه خدا رحمت کنه همه شهدا را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس