کد خبر 1461626
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
بازخواست سنا از بایدن در مورد بالون چینی

یک کمیته فرعی در مجلس سنا از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته در مورد ورود بالون چینی به حریم هوایی ایالات متحده که امنیت ملی این کشور را به چالش کشیده، توضیح دهد.

به گزارش مشرق، «جان تستر» رئیس کمیته فرعی اعتبارات دفاعی سنا اعلان کرد که این کمیته یک جلسه استماع درمورد ورود بالون چینی به خاک آمریکا برگزار خواهد کرد.

مقام های آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

تستر سناتور ایالت مونتانا در گفتگویی خواستار پاسخگویی دولت بایدن در مورد پرواز بالون چینی بر فراز ایالت زادگاه خود شد و تاکید کرد که اهالی مونتانا برای آزادی و حریم شخصی خود ارزش قائل هستند و من همیشه برای هر دو آنها می‌جنگم.

کمیته فرعی اعتبارات دفاعی که تستر ریاست آن را بر عهده دارد، نقش کلیدی در تامین بودجه برای وزارت دفاع آمریکا ایفا می‌کند. پنتاگون این بالون چینی را هنگام عبور از خاک ایالات متحده تحت نظر داشته و وزارت دفاع می‌گوید که مقامات معتقدند این بالون قابلیت‌های نظارتی داشته است.

این سناتور ارشد دموکرات همچنین مدعی شد: اقدام‌های چین یک تهدید واضح برای ارزش‌ها و امنیت ملی آمریکا است و من از دولت بایدن در این زمینه جواب می‌خواهم. من افراد را به جایگاه کمیته می‌کشانم تا جواب‌های واقعی از آنها در مورد این اتفاق بگیرم.

وزارت خارجه چین اما این بالون را صرفا یک پرنده غیرنظامی برای استفاده در زمینه هواشناسی توصیف کرده است. این وزارتخانه از ورود این بالون هواشناسی و علمی به حریم هوایی آمریکا ابراز تاسف کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن، گفت: ما به ابراز تاسف چین از حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا توجه کرده‌ایم. حضور این بالون در حریم هوایی آمریکا نقض آشکار حاکمیت ما و غیرقابل قبول است.

ایالات متحده در نهایت این بالون را توسط یک جنگنده اف-۲۲ بر فراز آب‌های سرزمینی خود ساقط کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس