کد خبر 1462616
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
ایران و امریکا

با وجود اینکه مقامات امریکایی در ماه‌های اخیر بارها ادعا کرده‌اند که مسئله احیای برجام را از دستور کار خارج کرده، در روزهای اخیر به‌طور غیرمستقیم پیام‌هایی را برای بازگشت به میز گفتگو ارسال کرده‌اند

به گزارش مشرق، همزمان با تحرکات غرب برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین، دولت امریکا معافیت‌های تحریمی را برای ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های غنی‌سازی ایران تمدید کرد و این سیگنال را فرستاد که آماده است برای احیای برجام به میز مذاکره بازگردد.

با وجود اینکه مقامات امریکایی در ماه‌های اخیر بارها ادعا کرده‌اند که مسئله احیای برجام را از دستور کار خارج کرده و به اغتشاشات در داخل ایران متمرکز شده‌اند، در روزهای اخیر به‌طور غیرمستقیم پیام‌هایی را برای بازگشت به میز گفتگو ارسال کرده‌اند.

وبگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن» روز سه شنبه بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره که به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرده، گزارش کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا یکسری معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده است.

این معافیت‌های تحریمی که بقایای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، مجوز ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های هسته‌ای ایران همچون فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد.

منابع ارشد کنگره می‌گویند که دولت بایدن در تلاش است در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ائتلاف نظامی ایران و روسیه، این معافیت‌ها را از میان بردارد.

طبق این گزارش، دولت بایدن این بار تصمیم گرفته است به‌رغم تمدید معافیت‌های تحریمی، یکسری تحریم‌های خاص را برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید ایران به دست روسیه اعلام کند، به امید آنکه همکاری تهران و مسکو را محدود کند.

وزارت خارجه امریکا در اطلاعیه خود به کنگره نوشته است: «محدود کردن معافیت از این طریق، منافع مهم منع عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای ایالات متحده و جامعه بین‌المللی را تأمین می‌کند، اما فعالیت‌های مربوط به ساخت واحدهای رآکتور جدید در بوشهر را دربرنمی‌گیرد، چراکه این فعالیت‌ها برنامه هسته‌ای ایران را گسترش می‌دهد و همکاری میان ایران و روسیه را در برهه‌ای از زمان بیش از پیش تعمیق می‌کند که تهران کمک‌های مرگبار به روسیه برای استفاده در حمله غیرقانونی به اوکراین عرضه می‌کند.»

این خبر در حالی منتشر شده است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، نگرانی‌های مقام‌های امریکایی از افزایش همکاری میان ایران و روسیه تشدید شده و در تریبون‌های مختلف از تلاش برای مقابله با این همکاری یاد می‌کنند.

در جدیدترین این موارد، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دو شنبه در جمع خبرنگاران تأکید کرد که واشنگتن به دنبال اهدافی است که بتواند با روابط ایران و روسیه مقابله کند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید هم مدعی شد که تقویت همکاری‌های نظامی- فنی بین ایران و روسیه می‌تواند به شرکای واشنگتن در منطقه آسیب بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    20 13
    جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند. چرا به این مسخره بازی ها پایان نمی دهید ؟؟؟به آمریکای تروریست هیچ اعتمادی نیست
    • بهروز IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 4
      دوست عزیز اول ببین این مشرق چی میگه؟ سیگنال برجامی به ایران. بعد توی خبراومده که معافیت روسیه رو داره لغو میکنه که نتونه در ساخت نیروگاه۲و۳ همکاری کنه.
    • محمدایوب IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      8 2
      23/24 یارو با دوستش رفته بود شکار در کمینگاه کنین کرده بودند درازکش خیلی طولانی شد خسته شدند دوستش به دیگری پاشو ول کن بریم خسته شدیم دوست گفت من ول کردم این پل نمیکنه دوست نگاه کرد دید خرسی پای رفیق را گرفته حالا بابا آدمهای معتقد به خدا و راه امام و شهدا ول کردند این برجامیون آمریکایی منافقین انقلاب ول نمیکنند دائم در رسانه های اصلاح طلبان دارند می نویسند چرا به برجام برنمی‌گردید با وجود آنکه به لطف خدا دارد کارها روبراه میشود باز اینها برجام فتح الفتوح روحانی کذاب را رها نمی کنند با وجود آمدن برف و باران زیاد باز فریاد میزنند آب خوردن روحانی به برجام بستگی دارد حتی بچه دارنشدن فرزندانشان را هم وابسته برجام میدانند
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 2
    برجام هست مازیرنظارت پادمانی هستیم
  • سامان IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 2
    کدوم مذاکره کی پیام داده !!!
  • سید IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    11 6
    خیلی زشته که دولت و مسئولین بنشینن و در کمال ناتوانی از هر فعل و انفعال دشمن برداشت رغبت مذاکره از طرف مخالف داشته باشند. مگه نگفتید ما میتوانیم؟ خب به جای سپردن کشور به مذاکره... کار کنید. نه اینکه خودرو و مسکن را غیرممکن و گوشت و ... را به قیمت فضایی برسونید.
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      5 4
      معلومه خیلی سیدی البته از سیدهای اسقاطیلی پس بهتره شنا یاد بگیری
    • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 2
      الکی گفتن نمیتونن شما و من ساده باور کردیم و پول کمی هم که داشتیم سوخت
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    8 8
    مذاکره نکنید باور کنید خود آمریکا مجبور میشه تحریم ها رو برداره
    • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 0
      حالا کی مذاکره کرد؟ البته مذاکره ای که غرب نتوانه حرفش را به کرسی بشونه و ما هم بتوانیم حسابمان را نقد کنیم چرا که نه
    • مسلمان IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      آدم چقدر میتونه ..... باشه تا چنین تحلیلی داشته باشه شاید هم شکمت خیلی سیره
  • هدایت IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    8 7
    مسخره این هست که پراید۱۰ملیونی شده۳۵۰ملیون این مسخره هست
    • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      4 3
      مسخره تویی که حرف مفت میزنی البته از قر کمری‌ها انتظار بیشتر از این نیست
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      پراید سال 90 ده میلیون بود که البته حقوق روزانه کارگر هم انزمان حدود 15 هزارتومان بود الان حقوق روزانه همان کارگر حداقل 350 هزار تومان است و پراید 300 میلیون
    • ایرانی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      به نظرات هم احترام بگذاریم...
  • محمد IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    8 6
    خیلی ساده ست ، وقتی خشاب آمریکا خالی می شه پیشنهاد مزاکره رو مطرح می کنه
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 1
    الا لعنه الله قوم الظالمین الا لعنه الله قوم المکذبین
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 2
    کدوم مذاکره ،، دولت نباید سفره و اقتصاد مملکت را به مذاکره گره بزنه. مگر میشه به امریکا اعتماد کرد .
  • ترابیان IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 4
    با وجود حق وتو برای آمریکای جنایتکار و انگلیس و فرانسه نباید به برجام کذایی افسادطلبان وطن فروش حقه باز حیله گر اراجیف گو تن داد چون با بهانه های مختلف دوباره اجرا نخواهد کرد و اورانیوم کشور و سانتریفوژها و از همه مهم تر توان نظامی ایران زیر سوال خواهد رفت به راحتی و بدون یک ریال زیان این یانکی های آمریکایی از برجام کذایی روحانی مکار خارج شدند و با تبلیغات رسانه ای ایران را مقصر جلوه دادند این یانکی های پست فطرت فقط زبان زور می فهمند دولت رئیسی به این مسخره بازی ها پایان دهد و نخبه های علوم مهندسی را از دانشگاههای برتر کشور برای پیشرفت کشور جذب کند و همه کارها را به علوم انسانی ها که ته علم هست واگذار نکند
  • علی IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    6 1
    امریکا و اروپا در ماجرای سوریه دیدند که وقتی ایران با روسیه در کنار هم و با کمک گروههای مقاومت توانستند دمشق محاصره شده توسط تروریستهای امریکایی و اروپائی را از خطر سقوط نجات بدهند و دیدند همین اتفاقرا در بغدادی که در معرض سقوط توسط همین داعشیهای امریکایی قرار گرفته بود را با دلاورمردیهای سپاه قدس و سرداران رشید این میدان نجات بدهند میفهمد که همکاری استراتژیک بین روسیه و ایران که اکنون به چین و برخی کشورهای دیگر نیز گسترش پیدا کرده برایشان بسیار دردناک میباشد و ادامه این روند پایانی بر هژمونی و ابرقدرتی پوشالی آنها خواهد بود لذا نباید تهدیدهای آنها را جدی گرفت که بیشتر از سر ترس هست تا اقتدار
  • CA ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    وقتی ترامپ و پمپئو و جان بولتون،قاتلان سردار به درک واصل شدن بعد بیاید مذاکره کنیم.
  • حسین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اعتماد به امریکا یعنی سقوط ،نابودی برنامه اتمی یعنی سرنوشت لیبی،اوکراین ،عراق،یمن و افغانستان،نساختن زراد خانه اتمی یعنی اشتباه غیر قابل جبران ،ترسیدن از تحریم های سازمان ملل یعنی خیانت به فرزندانمون،باید به هر قیمتی کشور اتمی بشه ،بعد از این همه تحریم و سختی کشیدن دیگه جای کوتاه اومدن و ترسیدن نیست.
  • دكتر محلاتي FR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    تاريخ محاكمه رئيس جمهور سابق ٢ تابعيتي ايراني انگليسي شيخ ح ر را بجرم خيانت به ايران زمين و ايرانيان را خواهانيم
  • کوروش IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اگر روسیه در مذاکرات سنگ اندازی نمی‌کرد خیلی وقت پیش توافق حاصل میشد.چون هم اروپاو آمریکا و هم ایران ب این توافق نیاز دارند ما نیازمند ب یک رابطه خوب با تمام کشور های دنیا هستیم تا بتوانیم منافع ملت ایران را تامین کنیم.ایران با هیچ کشوری دشمنی ندارد و ملتی بافرهنگ و صلح طلب دارد اینکه اشخاصی تحت نفوذ روسیه ک منافع روسیه را تامین می‌کند در مذاکرات هسته ای باغرب وقتی ک مذاکرات ب نتیجه می‌رسد ب هر بهانه ای سنگ اندازی می‌کنند خیانت ب ملت ایران است و کمک ب رژیم آشغال گر صهیونیستی ک توانسته اکثر کشورهای دنیا را علیه کشور ما متحد کند.
  • علی اقا IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    آمریکایی های بی شرف 10 سال عمر 80 میلیون ایرانی رو سوزوندن سر برجام. از اونا بی شرف تر اونیکه رفت پای برجام و از هردوی اینها بی شرفتر اون مسولینی که ده سال 80 میلیون ایرانی رو تو تحریم نگه داشتن و سختی دادن ولی شهامت ساخت یک بمب هسته ای رو نداشتن
  • سید IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    ما داریم برجام را نگه میداریم از توافق خارج نشدیم وبه وعده های برجامی عمل میکنیم. این غرب بود که به هیچ وعده ای عمل نکرد. بازگشت به برجام یعنی بازگشت غرب به وعده هایش
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس