کد خبر 1463868
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
دادگاه

با صدور «حکم قصاص نفس» از سوی شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی برای عامل قتل مرد کریستالی در پاتوق خلافکاران، مشخص شد که «انسداد تنفس» رمز نهان معمای «تنفس مصنوعی» در این پرونده جنایی است.

به گزارش مشرق، ماجرای این پرونده جنایی در بولوار یاران مشهد هنگامی آغاز شد که صبح دهم اسفند ۹۷ شهروندان جسد مردی با دست و پای بسته را داخل محفظه فلزی نخاله های ساختمانی مشاهده کردند و بدین ترتیب تحقیقات قضایی درباره این پرونده جنایی در حالی آغاز شد که پزشکان قانونی، علت مرگ وی را «انسداد راه تنفسی» اعلام کردند.

چند روز بعد با انجام یک سری فعالیت های پلیسی، مرد ۵۰ ساله ای به نام «علی – ت» به اتهام ارتکاب جنایت دستگیر شد که در نزدیکی محل کشف جسد زندگی می کرد و منزلش پاتوق استعمال موادمخدر بود. این مرد میان‌سال که مدعی بود عبدا... (مقتول) به خاطر عوارض ناشی از استعمال کریستال جان باخته و او تلاش کرده است با اقداماتی مانند «رگ زنی» و «تنفس مصنوعی» دوستش را از مرگ نجات دهد، خیلی زود در شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی در حالی پای میز محاکمه ایستاد که قضات با تجربه دادگاه به موشکافی این پرونده جنایی پرداختند و او را با سوالات تخصصی در تنگناهای قضایی قرار دادند که ناچار به تناقض گویی شد و در نهایت پای مردی را در این پرونده به میان کشید که بررسی های غیرمحسوس و محسوس پلیسی نشان داد چنین فردی وجود خارجی ندارد و متهم فقط برای فرار از مجازات قانونی چنین ادعاهایی را مطرح می کند.

متهم ۵۰ ساله این پرونده جنایی در جلسات دادگاه ادعا کرد: «عبدا...» به تازگی از زندان آزاد شده بود که برای مصرف کریستال به خانه من آمد اما وقتی من برای خرید سیگار از منزل بیرون رفتم ناگهان خواهرم مرا صدا زد که حال دوستت خراب است. من هم بلافاصله به او تنفس مصنوعی دادم اما نفس نکشید. در همین حال یکی از دوستانم بدنش را با تیغ زخمی می کرد تا خون به جریان بیفتد و او نفس بکشد ولی باز هم نفس نکشید و من که ترسیده بودم جسد او را در سپیده دم داخل کیسه گذاشتم و با گاری حمل زباله به درون محفظه نخاله های ساختمانی انداختم و دوستم فقط گاری را هل داد!

متهم مذکور که مدعی بود دوستش کارتن خواب است و خبری از او ندارد در پاسخ به سوالات فنی و حقوقی قضات دادگاه دچار تناقض گویی شد و ادعا کرد به دلیل ترس از گرفتاری قضایی و پلیسی با اورژانس تماس نگرفته است و حتی بستن دست و پاهای مقتول را نیز به «هول شدن» ارتباط داد.

در نهایت قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی پس از برگزاری چندین جلسه محاکمه به واکاوی دقیق محتویات پرونده و اظهارات متهم در حضور وکلای مدافع پرداختند و با توجه به دلایل و مستندات محکم قانونی و شرعی رأی به قصاص نفس «علی – ت» دادند، چرا که استنادات دادگاه نشان می داد «علی–ت» (متهم) فروشنده موادمخدر است و به دلیل نپرداختن وجه کریستال خریداری شده توسط عبدا... (مقتول) با وی درگیر شده و مسیر تنفس او را مسدود کرده است.

همچنین در رأی دادگاه آمده است، اگرچه متهم قصد قتل وی را نداشته اما رفتار وی فعلی نوعا کشنده بوده و حتی اگر عملی را برای احیای وی (تنفس مصنوعی) انجام داده باشد نیز به دلیل پشیمانی بعد از رفتار خطرناک برای فشردن گلو و دهان (خفگی) بوده است.

با توجه به محتویات پرونده و گزارش ها و تحقیقات کامل در مراحل دادرسی و همچنین نظرات کارشناسی پزشکی قانونی و تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص متهم، قضات دادگاه پس از مشورت های قضایی، اتهام قتل عمدی مرد مسلمان را محرز دانستند و او را به قصاص نفس محکوم کردند. شایان ذکر است، رأی دادگاه مذکور قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    0 0
    عبدالله افغان بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس