کد خبر 1464000
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
بورس کالا

بر اساس اعلام بورس کالا قرار است از امروز انتشار اوراق سلف موازی ستاندارد وانت کارا آغاز شود؛ بازده این اوراق چقدر است؟

به گزارش مشرق، براساس اعلام بورس از امروز عرضه اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا آغاز می‌شود.

قرار است امروز یکشنبه اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین جهت تأمین‌مالی تولید شرکت بهمن موتور با سررسید دوساله و با ارزش ۲۰،۰۰۰ میلیارد ریال در بورس کالا عرضه می‌شود.

اوراق سلف، یک قرارداد بین خریدار و فروشنده است و در آن فروشنده یک دارایی (کالا) را پیش فروش کرده و مبلغ آن را از خریدار دریافت می‌کند و کالا در سررسید مشخصی باید به خریدار تحویل داده شود. قسمت جذاب این اوراق، پایین تر بودن قیمت اولیه کالا برای پیش‌فروش است.

معاملات ثانویه اوراق سلف موازی چه زمانی است؟

معاملات ثانویه اوراق سلف موازی وانت کارا یک روز پس از پایان عرضه اولیه راه‌اندازی می‌شود.

نگران نقدشوندگی نباشید

اوراق مذکور دارای بازارگردان با تعهدات بازارگردانی حداقل سفارش انباشته با دامنه مظنه دو درصد به اندازه یک درصد حجم کل اوراق و سقف تعهد معاملات روزانه تا پنج درصد حجم کل اوراق بوده و از این رو سرمایه‌گذاران نسبت به نقدشوندگی اوراق نگرانی نخواهند داشت.

امکان تحویل فیزیکی وجود دارد؟

در صورت تمایل خریدار اوراق، امکان تحویل فیزیکی اوراق به معنی تحویل وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین در سررسید مطابق با مشخصات قرارداد و مقررات جاری فراهم است.

بازده اوراق چقدر است؟

به طور کلی بازدهی این اوراق در دو حالت در سررسید قابل تبیین است:

در صورتی که دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت (۱۳۶ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه) اقدام نمایند، این اوراق در سرر سید برای سرمایه گذاران بازدهی دو ساله حداقل ۳۶ درصد را خواهد داشت.
در صورتی که شرکت بهمن موتور نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت (۱۴۴درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه) اقدام نماید، بازدهی دو ساله اوراق سلف در سررسید حداکثر ۴۴ درصد خواهد شد.

شرایط لازم جهت تحویل کالا

منوط به اعلام آمادگی تحویل از سوی دارندگان قراردادهای سلف موازی استاندارد، حداکثر تا پایان ساعت معاملاتی، ۱۰ روز تقویمی پیش از سررسید اوراق خواهد بود.

حداقل تعداد قرارداد جهت تحویل فیزیکی ۲۵۰,۰۰۰ قرارداد معادل ۲۵۰ دستگاه خودروی وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین است. تحویل کالا در سررسید در محل درب کارخانه خواهد بود. تمام شرایط تحویل فیزیکی کالا مطابق با شرایط فروش کالا در بورس کالا ایران بر تحویل فیزیکی این قرارداد حاکم است.

خسارت ناشی از عدم تحویل کالا

در صورت ورود به فرآیند تحویل و عدم تحویل به موقع عرضه کننده، شرکت متعهد به پرداخت جریمه طبق دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران است.

پایان نوسانات قیمت خودرو، با اوراق سلف موازی

محمد خان‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودرو بر روند تولیدات این صنعت، بیان کرد: اوراق سلف موازی خودرو، یکی از بهترین ابزارهای تامین مالی برای خودروسازان است؛ زیرا تولیدکنندگان می‌توانند وجوه حاصل از انتشار اوراق سلف را بدون محدودیت صرف اموری مانند سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی شرکت، انجام پروژه‌های صنعتی، واردات قطعات و مواد اولیه، سرمایه در گردش، پرداخت بدهی های سررسید شده و سایر موارد کنند.

او افزود: در اوراق مشارکت، انتشار دهنده اوراق می‌بایست منابع حاصل را در پروژه از پیش توافق شده، مصرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برخلاف اوراق مشارکت، منابع حاصل از اوراق سلف موازی استاندارد برای خودروساز هزینه دوره‌ای ندارد، چرا که انتشاردهنده اوراق مشارکت ملزم به پرداخت سود علی الحساب در طی دوره است و در آخر دوره مشارکت نیز با محاسبه دقیق باید مابه التفاوت سود یا زیان طرح را تسویه کند، اما در اوراق سلف خودروساز هیچ سودی را طی دوره پرداخت نکرده و تنها در آخر دوره با سازو کارهای خاص تسویه، ملزم به تسویه نقدی یا فروش کالایی خاص به سرمایه‌گذاران هستند.

خان‌زاده گفت: اوراق سلف موازی استاندارد خودرو افزون بر تامین مالی از قابلیت پوشش ریسک نیز برخوردار است، به نحوی که سرمایه‌گذار یا نهادی که به خودرو نیازمند است و از طرفی دغدغه افزایش یا کمبود خودرو را در آینده دارد، می‌تواند با پیش خرید آن، خود را در برابر ریسک‌های مختلفی همچون نوسانات قیمت پوشش دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این اوراق می‌تواند مکملی برای بحث عرضه خودرو در بورس کالا باشد یا خیر؟ بیان کرد: به نظر می‌آید انتشار اوراق سلف موازی نوعی عرضه خودرو در بورس کالا است و در طول زمان به سبب کارایی قابل توجه، می‌تواند اختلافات حاصل شده بر سر این مسئله را برطرف کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: یکی از اشتباهات تصمیم‌گیری در کشور ما عدم تکامل فرآیند اجراست، زیرا هر طرحی در صورت طی نشدن کامل مسیر، محکوم به شکست و یا موفقیت با هزینه بالا است، عرضه خودرو در بورس کالا باید به صورت تدریجی صورت گیرد و اوراق سلف خودرو نقطه شروع خوبی برای آن است.

منبع:سنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    0 0
    کلاهبرداری جدید خودروساز ها با حمایت سازمان بورس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس