1

روز گذشته از هیئت نظارت بر مطبوعات خبر رسید که اعضای این هیئت، رأی به توقیف روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی داده‌اند و بدین ترتیب این هیئت توقیف انتشار این روزنامه را اعلام کرد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه های امروز سه شنبه دوم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی، واکنش ها به گرانی گوشت، پرونده سازی آژانس و تله‌رسانه‌ای برای ایران و نیز طرح یک پرسش که چرا عرضه خودرو در بورس مساله‌دار شده است؟ در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه جدید ارز و طلا از امروز خبر داده است تا این مرکز مرجع قیمت‌گذاری ارزی در کشور شود. این ابتکار جدید از سوی دولت برای مهار قیمت ارز مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد که تریبون اقتصاددانان نئولیبرال در ایران است با تردید به ابتکار جدید دولت نگاه کرده و نوشته است:

مهم است که بانک مرکزی از تکرار اشتباهات گذشته و سیاست‌های مخرب خود اجتناب کند. از جمله مهم‌ترین این سیاست‌ها عدم پذیرش بازار آزاد ارز تحت عنوان بازار غیررسمی است. به بیان ساده، سیاستگذار با غیررسمی خواندن نرخ بازار، آن را انکار می‌کند و سعی دارد قیمت پایین‌تری را به‌عنوان نرخ رسمی ارز اعلام کند. اجرایی ساختن چنین سیاستی مستلزم اختصای ارز ترجیحی از سوی بانک مرکزی با نرخ رسمی اعلام شده است. این مساله علاوه بر این ایجاد رانت برای برخی گروه‌های ذی‌نفع، معمولا با شعله‌ور ساختن انگیزه‌های مخرب، بر تنور التهابات ارزی می‌دمد.

این روزنامه می‌نویسد:

دومین سیاست مخربی که سیاستگذار باید از آن اجتناب کند، الزام صادرکنندگان به فروش ارز خود با نرخ معین و کمتر از نرخ بازار است. این اقدام با از بین بردن انگیزه‌ها در صاحبان ارز صادراتی برای فروش ارزهای خود، کانال عرضه ارز به بازار را بیش از پیش تنگ می‌کنند. این مساله به یکی از موتورهای اصلی التهابات ارزی تبدیل می‌شود. خودداری از «اخباردرمانی» اقدام دیگری است که سیاستگذار ارزی باید از آن اجتناب کند. در دنیا یکی از مهم‌ترین کانال‌های اثرگذاری سیاستگذار، اعتبار آن است. این در حالی است که در سال‌های اخیر، سیاستگذار تلاش داشته تا با استفاده از اخبار نادرست، موقتا انتظارات در بازار را هدایت کند؛ به عبارت دیگر در برخی برهه‌های زمانی سیاستگذار نه تنها در جهت ارائه اخبار و آمارهای درست حرکت نکرد، بلکه روشی کامل برعکس را در پیش می‌گرفت.

چرا روزنامه حزب کارگزاران سازندگی طغیان کرده است؟ / انتشار روزشمار اغتشاشات به بهانه هواپیمای اوکراینی!

روزنامه هم‌میهن که مواضع اصلاح‌طلبان تندرو را منتشر می‌کند درباره سیاست جدید ارزی دولت می‌نویسد:

دلار ۵۰ هزار تومانی صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد و آنها را واداشت تا در صحن علنی مجلس از تغییر تیم اقتصادی دولت برای سامان دادن به بازار ارز و سکه سخن بگویند. رئیسی قبل از رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری و در روز ۱۸ آذر ۱۳۹۷ گفته بود: «سوال این است که اگر شما رئیس‌جمهور می‌شدید اوضاع چه می‌شد؟ خدا رحم کرد که ما رئیس‌جمهور نشدیم که دلار بشود پنج هزار تومان.» اما حالا که رئیسی ریاست دولت را به‌دست گرفته، نرخ دلار در بازار به بالای ۵۰ هزار تومان رسیده است. بازار سکه هم متاثر از نرخ دلار با افزایش قیمتی عجیب‌وغریب نرخ بیش از ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در این هفته تجربه کرد. حالا کار به جایی رسیده که نمایندگان مجلس که به لحاظ طیف و جناح سیاسی با دولت همسو هستند هم به این شرایط معترض شده‌اند. مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی به ارتباط ارز و سفته‌بازی پرداخته و نوشت: «نقدینگی اگر به‌سمت تولید برود سازنده و اگر به سفته‌بازی برود مخرب است. بازار ارز یکی از چهار بازار جذاب سفته‌بازان است. یکی از دلایل افزایش نرخ ارز، عدم کنترل سوداگری در آن است.

چرا روزنامه حزب کارگزاران سازندگی طغیان کرده است؟ / انتشار روزشمار اغتشاشات به بهانه هواپیمای اوکراینی!

روزنامه شرق نیز از نسخه جدید دولت خبر داده و نوشته است:

دلار ۴۴ هزارتومانی که باعث برکناری علی صالح‌آبادی از ریاست بانک مرکزی و جانشینی محمدرضا فرزین شده بود، بار دیگر سرکشی کرد و دیروز وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد. اوایل دی‌ماه سال جاری در یک اعلام شبانه و ناگهانی محمدرضا فرزین به ساختمان میرداماد آمد و کار خود را به‌عنوان رئیس بانک مرکزی شروع کرد، آن‌هم درست زمانی که دلار ۴۴ هزارتومانی خبرساز شده بود. رئیس جدید بانک مرکزی در همان ابتدای حضور در بانک مرکزی مقابل دوربین صداوسیما نشست و اعلام کرد که بهای دلار نیمایی ثابت و ۲۸‌هزارو ۵۰۰ تومان می‌شود. او همچنین اعلام کرد به دنبال تثبیت نرخ ارز است و سیاست‌های خود را با همین دست‌فرمان دنبال می‌کند. حالا نزدیک به دو ماه از آغاز کار فرزین در بانک مرکزی می‌گذرد و دلار دوباره سرکشی کرده است. این بار فرزین از راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز خبر داده است.

چرا روزنامه حزب کارگزاران سازندگی طغیان کرده است؟ / انتشار روزشمار اغتشاشات به بهانه هواپیمای اوکراینی!

روزنامه ایران در تیتر اول خود از مرکز مبارزه با قاچاق ارز و طلا خبر داده و می‌نویسد:

بررسی بازار ارز و طلا در ماه‌ها و بخصوص هفته‌های اخیر، حقایق ملموسی را آشکار می‌کند. در واقع تحولات اخیر در بازار ارز و طلا و جهشی که در بازار غیر رسمی که طبق قانون قاچاق محسوب می‌شود، رخ داده است با فرمول‌های اقتصادی همخوانی ندارد. چرا که آمارهای رسمی حاکی از افزایش قابل توجه درآمدهای ارزی و عرضه ارز درکشور است. طبق گفته‌های مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی در سال‌جاری بیش از ۸۰ میلیارد دلار تخصیص ارز برای تأمین مصارف وارداتی صورت گرفته که از این رقم ۶۰ میلیارد دلار پرداخت و کالای آن به کشور وارد شده یا در حال ورود به کشور است. از سوی دیگر، امسال میزان تأمین ارز ۳۰ درصد بیشتر از پارسال بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است:

از سوی دیگر در سمت تقاضا نیز شرایط متعادلی وجود دارد و درکنار ارز مورد نیاز واردات که به طور کامل انجام می‌شود، متقاضیان حقیقی نیز در خرید ارز از ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک هیچ مشکلی ندارند و حتی در بازار غیررسمی نیز خریدی انجام نمی‌شود. حال پرسش این است که پس چرا در بازار غیررسمی، قیمت ارز به صورت ساعتی افزایش می‌یابد؟
پاسخ به این پرسش را نه از نگاه اقتصادی که باید با دید سیاسی و امنیتی داد. در حالی که نرخ دلار طی هفته‌های گذشته در کانال ۴۴ هزار تومانی در نوسان بود، پس از ۲۲ بهمن‌ماه و بخصوص بعد از سفر رئیس‌جمهور به چین، با شتاب بسیاری درکانال‌های تلگرامی رو به افزایش گذاشت.

چرا روزنامه حزب کارگزاران سازندگی طغیان کرده است؟ / انتشار روزشمار اغتشاشات به بهانه هواپیمای اوکراینی!

روزنامه همشهری خبر از زلزله در چهار راه استانبول داده و نوشته است:

قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری روی دلار آمریکا و یورو مراقب پاتک ارزی دولت به سبزه‌میدان و چهاراه‌استانبول باشید. از امروز قطار ارزی روی ریل جدید حرکت می‌کند و با باز شدن مرکز مبادله ارز و طلا قرار است همه نیازهای ارزی از این محل تامین شود و نرخ ارز کشف‌شده، مبنای تحلیل‌ها و تصمیم‌ها باشد. گفته شده از امروز با اختیارات ویژه‌ای که به بانک مرکزی داده‌شده از این پس این نهاد تنها نظاره‌گر نوسان نرخ ارز نخواهد بود، بلکه قرار است بانک مرکزی از موضع ناظر به مداخله‌گر فعال تبدیل شود.
با توجه به اینکه از این پس تمام صادرکنندگان به بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات مکلف هستند، از این پس عرضه حتی یک دلار یا معادل ارزی آن توسط صادرکنندگان در بازار غیررسمی مشمول مجازات‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد شد. گفته شده از امروز تمام حساب‌های مشکوک ارزی کنترل و رصد می‌شود. بازارساز بازار ارز، یعنی بانک مرکزی عزم خود را جزم کرده تا بر مبنای اختیارات اعطایی نقش اصلی را در بازار ارز بازی کند.

چرا روزنامه حزب کارگزاران سازندگی طغیان کرده است؟ / انتشار روزشمار اغتشاشات به بهانه هواپیمای اوکراینی!

طغیان کار دست سازندگی داد!

روزنامه جوان توقیف روزنامه سازندگی را سوژه گزارش خود کرده و نوشته است:

روز گذشته از هیئت نظارت بر مطبوعات خبر رسید که اعضای این هیئت، رأی به توقیف روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی داده‌اند و بدین ترتیب این هیئت توقیف انتشار این روزنامه را اعلام کرد.
روزنامه سازندگی در ماه‌های اخیر در به هم ریختن آرامش روانی و ذهنی مردم نقش ایفا کرد و در جاهایی همپای رسانه‌های فارسی زبان غربی که ضدیتشان با ایران عیان است، پیش رفت. نشان دادن تصویری سرکوبگر، بدون آزادی و پر از سیاهی از جامعه ایران، خلاصه تیترها و مطالب ماه‌های گذشته این روزنامه است. از تمسخر کنگره بانوان در ایران همراه با عکس همسر رئیس‌جمهور و استهزای نژادپرستانه کشورهای مهمان در ایران، تا حمایت از سلبریتی‌های حامی آشوب، دروغ‌نویسی در مورد دریافت مالیات از اموات، دمیدن بر آتش آشوب، تخریب و سیاه‌نمایی موضوع مولدسازی و موارد دیگر، همه موضوعاتی هستند که این روزنامه طی ماه‌های اخیر به آن‌ها پرداخت و پررنگ‌شان کرد.

جوان در ادامه به نمونه‌هایی از رفتار غیرحرفه‌ای این روزنامه پرداخته و می‌نویسد:

جالب آنکه برخی دیگر از اصلاح‌طلبان انتقاد به کنگره بانوان و همسر رئیس‌جمهور را دلیل توقیف دانستند. از جمله اکبر منتجبی سردبیر سازندگی، گرچه مدعی شد علت اصلی توقیف «عصبانیت دولت از تیتر طغیان گوشت» است، اما در عین حال گفت که «تحلیل خودم این است که این توقیف، تاوان تیتر "دور افتخار با بورکینافاسو" است که چند وقت پیش منتشر کردیم. وقتی آن گزارش منتشر شد، روزنامه تحت فشارهای بی‌سابقه‌ای قرار گرفت تا جایی که بحث توقیف هم مطرح شد. شنیدیم همان روز وزارت ارشاد خواستار توقیف روزنامه شده، اما هیئت نظارت آن روز زیر بار نرفته بود.»

چرا روزنامه حزب کارگزاران سازندگی طغیان کرده است؟ / انتشار روزشمار اغتشاشات به بهانه هواپیمای اوکراینی!

روزشمار روزنامه اعتماد برای هواپیمای اوکراینی یا اغتشاشات مهسا؟

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود به سراغ خانواده یکی از شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی رفته و سعی کرده است از احساسات این خانواده نهایت بهره‌برداری سیاسی را کرده و آن را سیاسی کند. در این گفتگوی طولانی سعی شده است با جهت‌دهی بو سوء استفاده از احساسات یکی از خانواده‌های این حادثه خوراک برای رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب در خارج از کشور تهیه شود.

این روزنامه که در طول اغتشاشات نماینده رسمی بی‌بی‌سی در تهران بود، بدون دلیلی خاص و به بهانه هزارمین روز پس از سقوط هواپیمای اوکراینی محتوایی تولید کرده که با واقعیت‌های دادگاه در تناقض اساسی است، در حالی‌که هنوز رای این دادگاه منتشر نشده است، مطالبی از درون جلسات به بیرون انتشار یافته که با نظرات کارشناسی و اقاریر متهم پرونده در تناقض است.

پیش از این وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه با انتشار یک بیانیه تحلیلی خبر از باند خبرنگاران نفوذی در برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب داده و نوشته بودند که این افراد در پوشش خبرنگار کار جاسوسی؛ نشر اکاذیب و تحلیل محتوایی آشوب انجام می‌دهند، تیتر امروز روزنامه اعتماد مصداقی روشن برای این بیانیه قابل تامل است.

چرا روزنامه حزب کارگزاران سازندگی طغیان کرده است؟ / انتشار روزشمار اغتشاشات به بهانه هواپیمای اوکراینی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 4
  • احسان IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    9 5
    وا اسفا اینها که چیزی نیست تازه یک تیتر زده بود که چرا گوشت قرمز گرون شده !!!!!
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      9 2
      هرکسی حق انتقاد از رئیسی داشته باشد کارگزارانی ها ندارند زیرا در دولت هاشمی رفسنجانی قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو و بنزین و گوشت و غیره 10 برابر شد و رکورد تورم و شاخص فلاکت شکسته شد.
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      7 1
      همتی کاندیدای اصلاح طلبان و کارگزاران بود وقتی آراء همتی کمتر از آراء باطله شد اینها دچار سرگیجه شدیدی شدند و حالا در روزنامه ها و سایت هاشون لجن پراکنی و سیاه نمایی می کنند.
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      4 0
      فتنه و بلوا در خیابان های شهرهای کشور به مدت چند ماه و کشتار حافظان امنیت و جان و مال مردم و تخریب اقتصاد کشور از سوی اراذل و اوباش به تحریک این روزی نامه از نظر تو چیزی بود یا آن هم چیزی نبود؟! می شود دقیقاً بفرمایید چیزی از نظر شما چه هست!!!
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      6 0
      داماد وزیر پولها را معوقه کرده گوسفندان مولد را هم به کشتارگاه سپردن
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      3 0
      قیمت دلار را جهانگیری احتیاطی بالا بردن
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 2
      آقای ریسی گوشت رو زیر ۱۰۰ هزار تحویل گرفت وبه بالای ۳۰۰ رسوند خدا میدونه من خودم ۴۰۰ خریدم این اگه طغیان نیست پس حتما سقوط قیمت گوشت هست من نمیدونم شما از راست نمایی چه سودی می‌برید من میخوام بدونم حکومت نوکر مردم هست یا مردم نوکر حکومت هستن
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    8 1
    بلاخره یک مورد از اون کامنتهای مردمی که از شما میخواستن همش از اینترنشال،بی بی سی،من و تو نگید و به داخلی ها بپردازید پاسخ داده شد.همونجوری که تو جنگ اقتصادی طبری ها از پشت به مردم خنجر میزدند،تو جنگ رسانه ای هم باید برخورد بشه.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    13 1
    حزب کارگزاران بعداز رحلت هاشمی دراستخرفرح یکی ازپدرانش راازدست داد الان پدرصهیونیستشان به انهاخط میدهد
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      10 0
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند اینها فقط باید ساکت باشند.
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 1
    رسانه های معاند فارسی زبان و رسانه های خارجی پافشاری میکردن که موشک باران عین السد از قبل هماهنگ بوده،چند وقت بعدش تنها روزنامه ای که گفت هواپیما سپر انسانی بوده تا جنگ رخ نده،روزنامه شرق بود.حالا پیدا کنید دروغگو رو.یا همکارانتان اونور دروغ میگفتن یا شما.
  • محمد IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    4 12
    چرا مشرق تو اینقدر ذوق زده شدی، چطور شما در دولت قبلی از این بدتر میگفتی طغیان نبود چقدر فضای آزاد در ایران داریم ، باز میگید چرا به اخبار خارج بیشتر مردم گرایش دارند
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 0
      داماد وزیر پولها را معوقه کرده هواپیمای اوکراینی مگه کار اینا نیس پرو
    • ایران قوی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      1 1
      تو یا خوابی یا خودت رو به خواب زدی مشرق هر چی گفته ، نه براندازی بوده نه سیاه نمایی کرده نه در راستای اهداف دشمن تیتر زده نه جاسوس پرورش داده نه به بیگانگان سرویس داده و غیره ..... در صورتی که روزنامه های زرد طیف اصلاحات کاملا در خدمت دشمنان این مردم و مرزو بوم هستن
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    3 0
    ردیف اول صندلی سوم، مجلس خبرگان. حضور منور شیخ حسن روحانی. روزی که مطمئن شوید این انقلاب یا بهتر بگوئیم آن انقلاب اسیر تعارفات و مصلحت انگاریها و سفره انحصارگران شده چه تاریخی است؟!
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    3 0
    روزنامه های اصلاح طلب معمولا مخاطب انقلابی نداره اونا هم چیزی مینویسن که مخاطبینشون خوششون بیاد. خیلی هم کارشون سخته. باید جوری بنویسن که هم مخاطب شبه اپوزوسیونی بپسنده هم از سیستم های نظارتی و قانونی در امان بمونن. ولی بعضی وقتا دز اپوزوسیونیشون خیلی میره بالا و گیر میفتن
  • علی افصحی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    4 2
    در حالی که فرزندان شجاع امام خامنه‌ای در تاریخ منحوس آمریکا نقطه عطف عظیمی را در کم تر از یک هفته از جنابت بزرگ جهانی یعنی ترور شهید خاج قاسم سلیمانی ، آفریده و برای اولین بار پایگاه عین الاسد را با موشک های نقطه زن خود زیر و رو کردند اما جریان غرب گرای فاسد و اصلاحات آمریکایی به همراه همه ضدانقلاب و بنگاه های دروغ پراکنی غرب وحشی، برای قوت قلب استکبار، یک حادثه فرعی را دست گرفته و چنان بر آن دمیده و می دمند که حماسه بزرگ حمله به پایگاه شیطان بزرگ آمریکا را تحت الشعاع قرار داده و می دهند و این در حالتی است که جمهوری اسلامی ایران عزیز با شجاعت با اذعان به خطای انسانی در آن شرایط آخرالزمانی که تهدید ترامپ مبنی بر زدن پنجاه نقطه راهبردی ایران در فضای کشور طنین افکنده بود با این حال فرزندان ولایی امام خامنه‌ای بی اعتنا به این تهدید علیه تروریست های آمریکا دست به کاری عظیم زدند و رعب را بر کاخ سفید مستولی ساختند در حالتی که در حوادث مشابه دنیا سابقه ندارد دولتی مسئولیت حادثه ای فرعی همانند سقوط هواپیما را پذیرفته و به صورت کاملا شفاف اعلام نمابدکه بر اساس دستورالعمل های جهانی خسارات را جبران می کند. امابا حضور چند خانواده بریده از ایران اسلامی در این حادثه مانند خانواده منافق اسماعیلیون فراری سردسته آشوبگران فتنه ترکیبی ، حادثه هواپیمای اوکراین را پیراهن عثمان کرده و حتی با هماهنگی سفارت و سفیر انگلیس خبیث در همان ایام دست به آشوب زده و تلاش کردند در کنار دلقک اوکراین ، امریکا ، کانادا ، انگلیس و...دست به انتقام از سپاه عزیز و فرمانده کل قوا امام خامنه‌ای دراز کنند که با درایت رهبری عزیز تیر شان به سنگ خورده و باز رسوا شدند، اما نظام مقدس جمهوری اسلامی طبق تعهدی که داشته مقصران حادثه را بازداشت و تحت محاکمه قرار داده و دادگاه در مرحله رسیدگی و اعلام حکم است که اصلاح طلبان فاسد منافق همچون الیاس حضرتی «اعتماد»غرب وحشی و ضدانقلاب باز به سناریوسازی پیرامون هواپیمای اوکراینی!!!پرداخته تا اثبات کند امنیت ملی و حماسه فرزندان انقلاب در کوبیدن دشمن برایش اهمیت نداشته و مهم برایش آن است که با رپرتاڑ اگهی اش به نفع شیطان بزرگ دمی تکان داده باشد . اسماعیلیون این نفوذی سازمان منافقین خیلی تقلا کردکه فتنه ای از این حادثه شکل دهد حالا که فراریه الیاس حضرتی اصلاح طلب جورکش اش شده است.
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      1 1
      جناب افصحى! دم شما گرم ونفستان حق ، خداحفظتان بفرمايد، انشاءالله ،،،
  • US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مدتی است کانال شما راپیگیری میکنم
  • علی US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 2
    شما توجیه گرهمه جوانب وضع موجودهستید
  • علی US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 1
    مدتی است کانال شما راپیگیری میکنم درمجموع ازنظرشماهمه چیزخوب ودرست است شما توجیه گرهمه جوانب وضع موجودهستید
  • علی US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    مدتی است کانال شما راپیگیری میکنم درمجموع ازنظرشماهمه چیزخوب ودرست است شما توجیه گرهمه جوانب وضع موجودهستید
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    2 0
    خدا لعنت كنه پدرخوانده اى كه بيش از سى سال با نقاب نفاق و خيانت و بجاى گذاشتن فرزند خوانده هاى معنوى از خودش خبيث تر اسباب خون ودل خوردن جور واجور براى ملت خصوصا خانواده هاى معظم شهدا و رهبر عزيزمان را پايه گذارى و به جاى گذاشت
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    خاجی شور از تیرانا باید نوکر مردم باشد اما نوکر آمریکاست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس