رئیس سیا: ایران تصمیمی برای برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ندارد

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی ضمن متهم کردن چین به برنامه‌ریزی برای کمک نظامی به روسیه، گفت سران مسکو فرضیات اشتباهی یکی پس از دیگری انجام دادند.

به گزارش مشرق، «ویلیام بِرنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه شنبه در مصاحبه با برنامه «در مقابل ملت» در شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به اظهار نظر درباره پاره‌ای از مسائل جهانی مانند جنگ روسیه و اوکراین، روابط پکن با مسکو و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

برنز در این مصاحبه با تکرار ادعای کمک چین به روسیه در جنگ اوکراین، گفت آمریکا مطمئن است که چین در حال بررسی ابعاد ارائه تجهیزات نظامی مرگبار به روسیه برای کمک به نیروهای آن در عملیات نظامی ویژه است.

وی به «مارگارت برنان» مجری شبکه سی‌بی‌اس توضیح داد که باوجود عدم تصمیم نهایی چین در این‌باره، آمریکا امیدوار است بتواند پکن را از انجام این «قمار بسیار خطرناک و غیرعقلانی» بازدارد.

رئیس سازمان جاسوسی آمریکا ضمن اشاره به کمک جامعه اطلاعاتی این کشور به اوکراین برای هدف قرار دادن اهداف روسی و مقابله با عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس، سران مسکو را به دلیل «داشتن فرضیاتی بسیار اشتباه یکی پس از دیگری» سرزنش کرد.

به نوشته وبگاه سی‌بی‌اس، برنز همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سران جمهوری اسلامی ایران تصمیم به پیگیری ساخت سلاح اتمی دارند، اظهار داشت: «تا جایی که ما می‌دانیم، اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی [اتمی] که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده بودند، گرفته باشند».

وی اما با تکرار ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران، افزود: «اما دو پایه‌ی این ابزار (برنامه هسته‌ای)، یعنی غنی‌سازی - که مشخصا بسیار پیشرفت کرده و اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسند - و سامانه‌های موشکی که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند».

پیش از این، اتحادیه اروپا در بسته دهم تحریم‌های خود علیه روسیه، نام چند نهاد و شرکت ایرانی را به بهانه حمایت نظامی از مسکو در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 1
    خوب فهمیده واقعا چون ظاهرا ایران فقط قصد بدبخت کردن ملت خودش را دارد .
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 5
    جرات نداره
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      1 0
      پس چهل و چهار سال است یک ملت بزرگ را تحت شدید ترین تحریم های تاریخ بشریت قرار دادید برای چی ؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      4 0
      تو از سوارخ تیرانا در البانی خارج نشو همانجا بمان تا بمیری
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      0 0
      خفه منافق کوردل به کوری چشم شما حرامزادها جرات دارد ایران
  • حسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    استفاده از فناوری هسته ای و شاید ساخت سلاح اتمی یک موضوع داخلی است و ارتباطی با بیگانگان ندارند. آنها به فکر حل بحران های داخلی خود باشند و برای آن نسخه بپیچند. ما کارمان را خوب بلد هستیم.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    3 0
    آمریکایی ها همیشه دروغ می گن
  • تورکان IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    معلوم نیست چقدر زیرمیزی و فرش و پسته و...گرفته
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    3 0
    امریکائیها به لیبی عراق و سوریه هم تهمت زدند وبه بهانه واهی جنایات تا سف انگیزی در این کشورها انجام دادند این است تمدن غربی
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    خر خودتی و معنی پلان ۲ را نمی فهمی
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • حسین IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    اگر مسئولین به فکر ساخت زراد خانه اتمی نباشند به کشور و آینده فرزندانمان خیانت کرده اند ،دور تا دور ایران رو گرگ ها ی درنده محاصره کرده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس